Het is maandagochtend, dus hebben wij ‘m voor je: de stand na de GP Saudi-Arabië 2022! Daarnaast vielen ons een paar dingen op. We nemen alles met je door!
Het leuke van een goede wedstrijd is als je van te voren echt geen flauw idee hebt wie er kan winnen. Daar was zeker sprake van tijdens de GP van Saudi-Arabië 2022. Leclerc reed aan de leiding, maar kon Verstappen niet echt losrijden. Andersom kon Verstappen niet constant een vuist maken. Het leverde een geweldig spektakel op.
Het kan natuurlijk zijn dat je in de consternatie helemaal uit het oog bent verloren dat Magnussen punten heeft gepakt, Russell zich beter kwalificeerde dan Hamilton en dat Bottas uitval op een gunstige positie. Enfin, voldoende over de race te vertellen. We hebben zo de stand na de GP Saudi-Arabië 2022 voor je, maar eerst zes dingen die ons opvielen, naast de overwinning van Max Verstappen.
Lewis Hamilton níet door naar Q2
Misschien wel het meest bijzondere beeld op de zaterdag was dat Lewis Hamilton niet doorging naar Q2. De Britse recordrijder weet zich normaliter altijd wel in Q3 te wurmen. De laatste keer dat het niet lukte, was in Brazilië 2017. Dat had echter met een ongelukje te maken en niet zozeer door te weinig snelheid. Nu was het niet zozeer een trage auto, maar vooral geklungel op tactisch gebied. Hij kan niet meer naar binnen voor nieuw rubber én een inlap. Dus moest hij op de rode banden (die al niet lekker waren) het nog een keer proberen. Het is ook niet zozeer arrogantie, dan meer een gebrek aan ervaring van het team om in deze contreien van het scorebord te rijden.
Leclerc en Verstappen zijn de smaakmakers
Leclerc en Verstappen zijn nu al de smaakmakers van het seizoen. Beide coureurs zijn bijzonder aan elkaar gewaagd. Red Bull is nu ietsje sneller op het rechte stuk, Ferrari in de bochten. Het mooie is dat ze bijzonder fel zijn, maar elkaar de ruimte op de baan nog gunnen. Natuurlijk, we zitten aan het begin van het seizoen. Het is nog eventjes afwachten wat de verhoudingen zijn op Paul-Ricard, Monza en Barcelona. Maar het is duidelijk dat van de twee topteams deze twee toprijders net eventjes wat extra weten te brengen.
‘Los het zelf op’ lijkt te werken
Bij kleine overtredingen en foutjes, hebben de teams nu eerst de gelegenheid om het recht te zetten. Dat zagen we bij Pérez, onder de safetycar voorbij ging aan Sainz. In plaats van bellen met de raceleiding, kunnen de teams het onderling oplossen. Ditmaal liet Pérez Sainz ervoor bij. Mochten de rijders/teams vinden dat ze niet fout zitten, kan de raceleiding er andermaal naar kijken. We moeten ook hier even kijken hoe het uitpakt, maar hopelijk bespaart dit een hoop welles-nietes-situaties waarbij men hoopt op een foute call van de raceleiding.
Kevin Magnussen weer in de punten
Achter Ferrari, Red Bull en Mercedes, zit Haas samen met Alfa Romeo en Alpine op de vierde plaats. Dit weekend ging het een stukje moeilijker, maar wederom rijdt Magnussen in de punten. Het weekend van Haas werd bruut verstoord door de enorme crash van Schumacher (die gelukkig verder OK is), maar Magnussen houdt weer eens de eer hoog. Erg knap. Hadden we Mazepin niet zien doen eigenlijk.
Mercedes is nergens meer
Jarenlang is Mercedes het beste team van het veld. Dat daar een keer een einde aan zou komen, is logisch. Maar dat Mercedes ineens zo traag zou zijn, had niemand verwacht. Als we kijken naar de beste Mercedes-coureur van de race (George Russell ditmaal), dan zien we dat ze na een ronde of 10 al 15 seconden achter liggen. Dat is een enorm gat. Zelfs met magische updates waardoor je dus een dikke seconde wint, zul je alsnog tekort komen. Zelfs in de persconferenties zitten ze het bij ‘het tweede garnituur’
Hamilton nog niet afgeschreven
Nog een keertje Lewis Hamilton. Natuurlijk is het voor de neutrale toeschouwer verfrissend om mee te maken, maar zó slecht was het niet. Het was voornamelijk verkeerd gegokt en verloren. Niet alleen in de kwalificatie, maar ook in de race. De strategie van de banden (starten op hard, zo lang mogelijk doorrijden) werd verstoord door een safetycar. Toen daar nog eentje kwam, was de pitstraat gesloten. Hamilton zit nog altijd in de derde auto van het veld (zij het met een afstand) en heeft laten zien het racen niet verleerd te zijn. Nog lang niet afschrijven dus.
Rijderskampioenschap
Verstappen stijgt door zijn overwinning met stip naar plaats 3 en komt al behoorlijk in de buurt van Sainz. Russell klimt gestaag door weer goed in de punten te finishen en staat voor Hamilton nu. Leclerc gaat soeverein aan de leiding. Bij Aston Martin en Williams zijn er nog geen punten gescoord.
De stand na GP Saudi-Arabië 2022 in het rijderskampioenschap is als volgt:
Positie | Coureur | Team | Punten |
1 | Leclerc | Ferrari | 45 |
2 | Sainz | Ferrari | 33 |
3 | Verstappen | Red Bull | 25 |
4 | Russell | Mercedes | 22 |
5 | Hamilton | Mercedes | 16 |
6 | Ocon | Alpine | 14 |
7 | Pérez | Red Bull | 12 |
8 | Magnussen | Haas | 12 |
9 | Bottas | Alfa Romeo | 8 |
10 | Norris | McLaren | 6 |
11 | Tsunoda | AlphaTauri | 4 |
12 | Gasly | AlphaTauri | 4 |
13 | Alonso | Alpine | 2 |
14 | Zhou | Alfa Romeo | 1 |
15 | Schumacher | Haas | 0 |
16 | Stroll | Aston Martin | 0 |
17 | Hülkenberg | Aston Martin | 0 |
18 | Albon | Williams | 0 |
19 | Ricciardo | McLaren | 0 |
20 | Latifi | Williams | 0 |
Constructeurskampioenschap
Om aan te geven hoe belangrijk het is om de punten te finishen. Ondanks twee matige races van Mercedes, staan ze alsnog boven Red Bull. Het team van Pérez en Verstappen stormt vanuit het niets naar P3 en zullen – gezien de snelheid – zeker voorbij gaan aan Mercedes. Maar het gat met Ferrari is al erg groot. De Mercedes-teams hebben het erg zwaar.
De stand na GP Saudi-Arabië 2022 in het constructeurskampioenschap is als volgt:
Positie | Team | Punten |
1 | Ferrari | 78 |
2 | Mercedes | 38 |
3 | Red Bull RBPT | 37 |
4 | Alpine Renault | 16 |
5 | Haas Ferrari | 12 |
6 | Alfa Romeo Ferrari | 9 |
7 | AlphaTauri RBPT | 8 |
8 | McLaren Mercedes | 6 |
9 | Aston Martin Mercedes | 0 |
10 | Williams Mercedes | 0 |
Kwalificatieduel
We hebben naar een knotsgekke kwalificatiesessie kunnen kijken. Sergio Pérez behaalde met zijn pole position ook een andere mijlpaal: hij staat nu op gelijke voet met Verstappen in het kwalificatieduel. Het was geen gelukje of foutje van de ander, Pérez was gewoon sneller. Goed gedaan, Checo. Ook Russell was voor het eerst zijn teamgenoot de baas (die wel erg ondermaats scoorde door een beetje aparte samenloop van omstandigheden).
De stand na de GP Saudi-Arabië 2022 in het kwalificatieduel is als volgt:
Team | Coureur | Coureur |
Mercedes | Lewis Hamilton (1) | George Russell (1) |
Red Bull | Max Verstappen (1) | Sergio Pérez (1) |
Ferrari | Charles Leclerc (2) | Carlos Sainz (0) |
McLaren | Lando Norris (2) | Daniel Ricciardo (0) |
Alpine | Fernando Alonso (1) | Esteban Ocon (1) |
AlphaTauri | Pierre Gasly (2) | Yuki Tsunoda (0) |
Aston Martin | Nico Hülkenberg (1) | Lance Stroll (1) |
Williams | Alex Albon (2) | Nicholas Latifi (0) |
Alfa Romeo Racing | Valtteri Bottas (2) | Guanyou Zhou (0) |
Haas | Kevin Magnussen (2) | Mick Schumacher (0) |
Snelste raceronde
Ook die ging naar Charles Leclerc. Ook wel terecht, want ook nu was hij de gehele race heel erg snel. Alleen op het laatste was Verstappen net even ietsje sneller. Met name op het rechte stuk loopt die Red Bull bijzonder hard. Maar, qua pure snelheid is Ferrari dus nog altijd ietsje sneller.
De onderlinge stand na GP Saudi-Arabië 2022 qua snelste racerondes is als volgt:
Coureur | Team | Aantal snelste rondes |
Charles Leclerc | Ferrari | 2 |
Driver of the Day
Charles Leclerc is de grote favoriet bij het stemmende publiek. Ook deze race pakt hij de Driver of the Day-trofee. De manier hoe hij zijn ‘verlies’ opnam, was van grote klasse. Natuurlijk weet hij dat ‘ie wat punten voorsprong heeft, maar ook deze race had ‘ie graag willen winnen. Het is in elk geval duidelijk dat Charles nog gaat zorgen voor een gaaf seizoen!
De onderlinge stand na FP Saudi-Arabië 2022 qua Driver of the Day nominaties is als volgt:
Coureur | Team | Aantal nominaties |
Charles Leclerc | Ferrari | 2 |
Had de redactie de GP van Saudi-Arabië 2022 goed voorspeld?
Nou, ze zaten er heel erg dichtbij! Met name onze F1-espert @jaapiyo had al snel door dat Verstappen P1 ging pakken en Leclerc er vlak achter zou zitten. Tot ronde 45 zat Michael op een 100% score, maar toen ging Verstappen ineens ‘inhalen’ waardoor zijn perfecte score in het water valt. Wouter had ook alle poppetjes goed op het podium, behalve de volgorde.
De stand na de GP Saudi-Arabië 2022 in het redactieklassement is als volgt:
Redacteur | Punten |
Jaap | 12 |
Michael | 9 |
Wouter | 4 |
Deze Grand Prix’ zijn al verreden:
- 20 maart | GP van Bahrein
- 27 maart | GP van Saudi-Arabië
Deze Grand Prix’ staan nog op de kalender:
- 10 april | GP van Australië
- 24 april | GP van Emilia Romagna
- 8 mei | GP van Miami
- 22 mei | GP van Spanje
- 29 mei | GP van Monaco
- 12 juni | GP Azerbeidzjan
- 3 juli | GP van Groot-Brittannië
- 10 juli | GP van Oostenrijk
- 24 juli | GP van Frankrijk
- 31 juli | Gp van Hongarije
- 28 augustus | GP van België
- 4 september | GP van Nederland
- 11 september | GP van Italië
- 25 september | GP van Rusland
- 2 oktober | GP van Singapore
- 9 oktober | GP van Japan
- 23 oktober | GP van de Verenigde Staten
- 30 oktober | GP van Mexico
- 13 november | GP van Brazlië
- 20 november | GP van Abu Dhabi
De eerste meters voor de GP Australië 2022 worden verreden op 8 april 2022 om 05:00.
Robert zegt
Geen diva gedrag voor de camera meer, maar praten over teleurstelling om de tweede plaats en tegelijkertijd zeggen dat je hebt genoten van de strijd op de baan. Heerlijk.
Ik had verder vooral medelijden met Perez, die z’n potentiële overwinning zag vervliegen door die safetycar direct na z’n pitsstop. Je kunt het die jongen, ook zonder oranje bril, toch ook.
Johanneke zegt
Leuke race weer, maar DRS gaat er niet af als ik dit zo zie, die blijven ze echt nodig hebben om in te halen. En zeker met 2 zones vlak achter elkaar kan je er niks aan doen dat je ingehaald wordt, dat is wel jammer. Met 1 drs naar je toe rijden, met de 2e drs erlangs. Dat is wel jammer, misschien dat er op bredere banen wel meer mogelijk is.
reactief zegt
Verbaasde me wel over dat Verstappen weer zoveel moeite had om LeClerc in te halen. Nadat LeClerc hem in die tweede DRS terug inhaalt zou je daar toch van moeten leren… maar dat duurde enkele rondes en ook erg slordig met afremmen voor het DRS punt enzo..
Hamilton gebeurde het ook, bleef kalm en deed het de volgende ronde meteen anders… LeClerc bleef ook veel koeler in het gevecht…
En dan dat zeuren van Verstappen… Al die fans hier die daarover klaagde betreffende Hamilton vorig jaar, nu is dat ineens oké?
pomoek zegt
@reactief: Ik denk dat Leclerc bedachtzamer is dan Verstappen en Verstappen wat intuïtiever. Voor Verstappen geldt: als je voorop rijdt heb je een voordeel. Leclerc weet dat dit niet altijd het geval is én weet, door jarenlang tegen Verstappen te hebben geraced, dat deze altijd voor de aanval kiest. Het gebeurde ook in de vorige race, maar ook veel eerder in de GP van Oostenrijk in 2019.
Ik vond het zeuren van Verstappen geen probleem. Maar ik vond het zeuren van Hamilton ook geen probleem. Ik vind het allemaal gezeur.
okdoei zegt
@reactief: als je wereldkampioen bent moet je die jaren erna klagen. Dat hoort, staat in FIA reglement Annex K, sectie 7.
Alonso, Vettel en dus ook Hamilton hebben hier zich plichtmatig aan gehouden. Pas na een jaar of 2 à 3 kampioen af te zijn mag je weer zinnige dingen zeggen (Annex K, sectie 7b).
Verder slaat je betoog nergens op en snap je duidelijk niets van racen dat Hamilton het inhalen “beter deed” kwam vooral doordat hij een betere auto had dan de ander en daarna deed hij dit in het begin ook “fout”. Al ben je gewoon als coureur aan het uitproberen wat wel en niet werkt. Je kunt dit niet voorspellen.
Het “slordige afremmen” was puur door een vrij slimme en geniale zet van Leclerc om te zorgen dat hij de DRS had voor t rechte stuk.
reactief zegt
Betere auto? Vandaar dat Magnussen uiteindelijk ver voor Hamilton geëindigd is.
Meteen: ‘je snapt racen niet’… Er zullen betere kenners zijn, maar het meeste snappen is gebaseerd op een mening, en niet op feiten.
Mij valt vooral op dat Verstappen ongeduldig is en slordiger is dan voorheen, maar ook dat andere rijders er beter op in weten te spelen. Die combi werkt nu niet heel lekker, maar als de auto verder doorontwikkeld is hoop ik voor hem dat het beter gaat.
bernoulli zegt
Dat stuivertje wisselen maakt het wel gaaf. :)
reactief zegt
Absoluut! Ik vind het heerlijk om te zien! En Verstappen is nog steeds een grote smaakmaker ondanks dat ik er geen fan van ben. Dus klagen doe ik niet ;)
pomoek zegt
Dat Russel het momenteel beter doet dan Hamilton is gezien de F1 geschiedenis van Russel nog wel te begrijpen. Hij reed natuurlijk jaren lang rond in een auto die niet werkte. Hij weet dus beter dan Hamilton hoe hij om problemen heen moet werken.
Perez had natuurlijk dikke pech maar het was duidelijk dat hij de race niet zou gaan winnen. Het lukte hem voor zijn pitstop niet om meer dan 2 seconden weg te rijden bij Leclerc. Hij had bij de pitstops vrijwel zeker zijn plek verloren aan Leclerc en mogelijk ook aan Verstappen. Die twee reden weg van Sainz, en Perez, in het laatste deel van de race toen ze in “vrije” lucht zaten.
Zolang betrouwbaarheid geen issue is lijkt het kampioenschap voorlopig te gaan tussen Leclerc en Verstappen. Sainz en Perez zijn toch echt een maatje kleiner.
Hoewel iedereen dol enthousiast is over de auto’s en het racen wordt het, zo ziet het er voorlopig naar uit, toch weer een strijd tussen 2 teams. Het zou fijn zijn als een team als Mclaren, Alpine en zelfs Mercedes zou kunnen aanhaken voor de broodnodige spanning en sensatie zoals in 2010.
dat gezegd hebbende: Het geklungel van Mercedes vult mij wel met een ongemakkelijk groot gevoel van schadenfreude.
rollingstoned zegt
Aan de andere kant zou een coureur van de buitencategorie er niet zoveel moeite mee moeten hebben…
MaartenD zegt
Grote klasse hoe Charles het verlies nam en vol respect over Max en het gevecht praatte. Daar kan Max nog wel wat van leren, dat gejank om niks tijdens de race was zo kinderachtig. Maargoed, Max is nu eenmaal niet de meest sympathieke coureur en dat hoeft ook niet, jammer is het wel…
Henkie zegt
Tja max had zelf een onderzoek aan zijn broek voor het rijden over de witte lijn. Alleen was er niks mee gedaan. Dat hij dat dan meld kan ik inkomen.
Ook het waarschijnlijk niet afremmen/gas loslaten bij geel. Is gewoon een goede reden om dat te melden. Het kwam er alleen een beetje raar uit daar ben ik het mee eens.
Sainz deed het zelfde bij het uitrijden van de pits tijdens de safetycar. Wat die overigens volledig gelijk mee had.
henk123456 zegt
Doen jullie ook weer een samenvatting van de internationale media? Was altijd leuk om alle prestaties in perspectief te zetten zonder Nederlandse bril
Rick-dos zegt
Wat mij is opgevallen, na het zien van highlights en interviews, is dat Verstappen echt een stuk slimmer moet gaan worden. In Bahrein was hij ook al niet slim om in te halen waar hij inhaalde en gisteren deed hij het blijkbaar weer.
LeClerc is in dat opzicht een stuk slimmer. Verstappen moet er rekening mee gaan houden dat de auto’s niet meer hetzelfde zijn als vorig jaar en denken dat je er met één inhaalmanoeuvre er al bent. Met dat blokkeren van zijn wielen in de laatste bocht had hij heel zijn race kunnen weggooien.
Wat mij ook opgevallen is dat deze twee wel weten wat racen is en dat ze niet op elkaar klapten zoals Hamilton vorig jaar deed omdat hij niet wist wat Verstappen aan het doen was.
gekketurbo zegt
Als Verstappen slimmer had ingehaald, was het na de eerste inhaal moment misschien klaar en zou Verstappen waarschijnlijk makkelijker wegrijden. Maar ik was juist blij dat de Leclerc ietsje slimmer omging met de DRS zones. Zorgde ervoor dat de race tot de laatste seconde spannend was. Ik heb het zelfs staand gekeken de laatste 3 rondes van de race. Dus ja, doe mij maar iets minder slimme Verstappen maar een bak meer strijd!
mashell zegt
Verstappen is inderdaad niet de slimste coureur, niet de meeste strategische maar wel degene met de grootste testikels die voor het meeste spektakel zorgt. Het is een TV sport, Verstappen is goud waard voor de kijkers.
rollingstoned zegt
Niet om het een of ander, maar Max wordt juist geroemd door engineers als Newey en collega’s als Ricciardo om zijn kennis, kunde en intelligentie. Maar jij weet het ongetwijfeld allemaal beter zoals al die beste stuurmannen die aan wal zitten… 🙄
mashell zegt
Het klopt dat ik meer waarde hecht aan mijn eigen mening dan aan die van anderen. Iets waar ik juist geen enkele waarde aan hecht is pluimen in de reet en want dat wat die Newey en Ricciardo doen bij Max. Maar jij mag Max van mij best heel kundig en intelligent vinden hoor, als dat is wat jou gelukkig maakt, maar blijf dan weg bij uitspraken van die Max want dan wordt je vroeg of laat (in jouw geval dus laat) teleurgesteld.
rutgerg zegt
Ik vind t zo leuk dat Ferrari weer eens mee doet hè. Zo’n mooi merk met zo’n gave historie! En de gevechten tussen Leclerc en Verstappen zijn wat mij betreft leuker dan die met Hamilton.
flutterby zegt
Het lijkt er toch op dat Mercedes vorige jaar is vergeten om de motor voor dit jaar op orde te hebben. Jammer, want het is er mooi om te zien hoe dicht bij elkaar het komt dit jaar.
harrie zegt
Inderdaad, het lijkt alsof die zich in 2021 helemaal gefocussed hebben op hoe je ver je hem kan opendraaien bij een levensduur van maximaal 3 races.
cthijs zegt
Bij de FIA hebben ze de ( raket)motor van Mercedes waarschijnlijk eens goed bekeken want tot nu toe hebben ze niet veel in de pap te brokkelen
iphonistvongates zegt
Is er een apart stream/kanaal alleen voor de helm/vizier camera’s?
Het Alpine race team heeft mij ontzettend laten genieten. Gelukkig geen teamorders vanaf de pit wall.
Wat is er aan de hand met Norris & Gasly?
omarrs6 zegt
Alpine heeft opgegeven moment wel een teamorder gegeven aan Ocon, om op zijn positie te blijven rijden. Was uiteindelijk een slechte call, paar seconden later is die ingehaald door Bottas