Standaard is saai: Porsche 911 Safari

Auteur: , 10 Reacties

Hey, weer een Porsche 911 van een autojournalist. Maar niet van een Autoblog-journalist maar wel een exemplaar met wat smaakvolle (?) modificaties.

Standaard is saai: Porsche 911 Safari


We zitten volop in rallysferen. De Dakar rally ging namelijk dit weekend van start. Ook passeerde eerder vandaag al een Nederlandse Carrera T in rally-uitmonstering de revue. Dat was echter zeker niet de eerste 911 die een dergelijke behandeling kreeg. Ook autojournalist/YouTuber Matt Farah heeft bijvoorbeeld een rally-911 in zijn bezit.

Standaard is saai: Porsche 911 Safari

Degenen die social media nauwlettend in de gaten houden zullen de auto en zijn bezitter wellicht al kennen. Voor degenen die niet tot die groep behoren: het gaat hier om een Porsche 911 3.2 Carrera uit 1987 die is omgebouwd tot Safari. Als de auto niet bedekt is met een laag stof is te zien dat de 911 is uitgevoerd in Cassis Red. Dit is de originele kleur die behouden blijft dankzij een Xpel beschermingslaag.

Standaard is saai: Porsche 911 Safari

De ombouw is gedaan door Lehman Keen, een ex-coureur die zich heeft toegelegd op het bouwen van rally-911’s. De auto is onder meer voorzien van rallylampen, een Elephant Racing Safari ophanging, een Quaife gelimiteerd slip differentieel, Fuchs-velgen en BF Goodrich K02 banden.

Standaard is saai: Porsche 911 Safari

In het interieur is het in een uitstekende staat verkerende leer gedeeltelijk vervangen door stof uit een stadsbus. Lekker functioneel, aldus Farah, omdat dat spul gemaakt is om lang mee te gaan. Deze gedachte past bij het gebruik van de auto. De autojournalist gebruikte de 911 namelijk als daily driver. Hij gooit gerust brandhout achter de voorstoelen, meldt hij in zijn interview met Porsche. Volgens Matt is de auto ideaal om mee naar het kantoor te rijden, mee te shoppen en af en toe even los te gaan in de modder.

Matt steekt dus behoorlijk de loftrompet af over de auto tegenover Porsche. Uit een Instagram-bericht van vandaag blijkt echter dat de auto toch niet de perfecte daily driver is. De koppeling is namelijk nogal zwaar en Matt meldt dat zijn linkerknie het niet meer volhoudt. Daarmee is het dus voorlopig einde verhaal voor de 911 Safari als daily driver.

Wat ook niet hielp was dat Keen nogal rigide was in zijn visie. Zo stond hij erop dat de 911 uitgerust zou worden met ‘rally spiegels’ . Waardoor de auto toch weer iets minder praktisch is voor in de stad. Je ziet op de foto’s die spiegels die bijna niet uitsteken (ideaal dus wanneer je door de bossen rijdt). Telkens wanneer Farah over de 911 spreekt haast hij zich te zeggen dat ze in de praktijk compleet waardeloos zijn. Je moet wat te klagen overhouden natuurlijk…

Enfin, iedereen wordt op een andere manier besmet met het virus voor een bepaalde auto. Matt overkwam het bij het maken van onderstaande video. Zeg het maar, word je hier hebberig van of denk je: laat maar standaard?

Foto’s: Porsche/Larry Chen



10 reacties

Hebberig. Helpt dat er minstens 20000km onverharde wegen zijn in Zweden. Ging ook prima met men ex-gt86. Nu zin in een 4wd Yaris….

Leh Keen herken ik overigens meest van dit, beste man kan écht een potjes sturen:
https://youtu.be/WAvN0EzEacU
De plaatjes zijn weer terug in de thumbnails! Jammer, die ab logo’s hadden ook wel wat.
Check die van Scott Birdsall maar eens. Van Chuckles garage (bekend van Smokey F1). Vind ik net effe toffer. Daarbij vind ik Farah echt een druif geworden. Bij Tuned vond ik em tof. Nu een beetje arrogant en superveel reclame.
@e34m5touring: ok, die is inderdaad ook wel lekker inderdaad. Persoonlijke favoriet in dit genre is dan wel weer de Lotus Elise Safari van Echeverri.
Nieuwe look en gebruiksgemak van de site zijn een verbetering! Dank daar voor!

On topic: Een auto ombouwen naar een spec die bedoeld was voor woestijnracen is niet ideaal om rally’s te rijden en al helemaal niet als daily driver. Doe mij maar een standaard 911 3.2.
In het Porsche museum het origineel mogen aanschouwen. Wat een geweldige wagen.
Dat was die gast die een paar weken geleden bij Joe Rogan was?
Zeker een petrol head die uit het juiste hout gesneden is.
@rulefollower: een linkje naar de show. Het eerste onderwerp gaat over deze auto:
http://podcasts.joerogan.net/podcasts/matt-farah-2
Niet mijn ultieme 911, maar zeker een fantastisch exemplaar!
Een leuke budgetversie hiervan is de MX-5 met Paco Motorsports Offroadster kit.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).