• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Stellantis gaat grootste nadeel EV’s aan pakken

Auteur: willeme, gepost 12 september 2023 om 13:02 – 21 Reacties

Stellantis pakt grootste nadeel

Stellantis pakt het grootste nadeel van EV’s aan.

Over elektrische auto’s wordt een hoop geschreven. Ja, ook door ons. Het is inmiddels onderdeel geworden van de autobusiness. Binnenkort is het de standaard en straks zullen de verbrandingsmotoren de uitzondering zijn. De reden is natuurlijk logisch, een EV is vele malen efficiënter dan een auto met plofmotor én je hebt geen directe uitstoot.

Het grootste probleem met de elektrische auto is niet de elektromotor, maar die accu. Een accu heeft een lage energiedichtheid. Ongeveer 15-17 maal kleiner dan benzine. Dus dan mag een EV efficiënt zijn, je hebt een extreem grote en zware accu nodig om een actieradius te halen die enigszins acceptabel te noemen is.

Stellantis pakt grootste nadeel EV’s keihard aan

Stellantis gaat dat grootste nadeel van EV’s keihard aanpakken, zoals Mark Rutte zou zeggen. Dus de auto’s krijgen niet zozeer een betere actieradius, maar een betere accu. Nu kunnen we dat van alle merken wel verwachten. Net als die oude GSM-telefoons en laptops kun je nu langer doen met een kleinere accu. Dat gaat ook gebeuren met EV’s.

Stellantis pakt grootste nadeel

Maar Stellantis heeft een grote stap aangekondigd. Ned Curic laat aan Autocar weten dat de accu’s niet ietsje, maar véél lichter gaan worden. Curic is de technische chef van Stellantis en kan het dus weten. Hij opende daar de Mirofori-fabriek in Italië. Daar worden nu de Fiat 500 en bijna alle Maserati’s gebouwd. En vanaf nu is het ook de locatie voor het accu technologie centrum van Stellantis.

Gewicht met 50% naar beneden

Het is de bedoeling dat het gewicht van de accu’s halveert. Dat zal niet binnen een weekje gerealiseerd zijn, maar gaat tot 2030 duren. Stellantis heeft flink geïnvesteerd in een bedrijf genaamd ‘Lytten’. Lytten specialiseert zich in lichtere Lithium Sulphur accu’s. Deze accu’s hebben meer voordelen dan een lager gewicht. Ze zijn minder schadelijk voor het milieu en goedkoper om te produceren. Alleen maar positief nieuws, dus.

Stellantis pakt grootste nadeel
Stellantis pakt grootste nadeel

Accu’s zijn écht onnoemelijk zwaar. In sommige gevallen 25% van het gewicht afkomstig van de accu! Gewichten van 400 tot 500 kg zijn geen uitzondering. Dan hebben we het niet alleen over mijn zus, maar over de accu’s. Ter referentie: een volle brandstoftank weegt maximaal 100 kg.

Een lichtere accu zorgt voor een lichtere auto. En die zal vervolgens weer efficiënter zijn. Dat niet alleen, ze worden dan ook leuker om te rijden. Want ondanks dat accu’s vaak erg laag geplaatst zijn, voel je dat gewicht zetten in bochten.

Ook interessant!

  • grootste EV-expert
    Grootste EV-expert van Nederland viert feestje
  • BMW gaat EV laten aanvoelen als plofmotor
  • Volvo gaat als een malle EV modellen uitbrengen
  • EU: volledige afschaffing laadpassen gaat niet door

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

accu, Stellantis

Vorig bericht: « Uiterst subtiele Ferrari 296 GTB heeft 870 paardjes
Volgend bericht: Gloednieuwe Peugeot 3008 is nu helemaal officieel »

Lees Interacties

Reacties

  1. 1320nl zegt

    12 september 2023 om 13:06

    20230… dat duurt nog eventjes

    Login om te reageren
  2. rollingstoned zegt

    12 september 2023 om 13:07

    “maar gaat tot 20230 duren”

    Ik vrees dat wij dat niet meer mee gaan maken ;-)

    Login om te reageren
  3. Dutchdriftking zegt

    12 september 2023 om 13:14

    En nu hopen dat dit daadwerkelijk lukt. Een lichte eletrische Alfa van Stellatis blijft tenslotte wel de natte droom.

    Login om te reageren
    • Fernando zegt

      12 september 2023 om 13:22

      ze hebben tijd tot 20230 om dat te realiseren

      Login om te reageren
  4. fanboy zegt

    12 september 2023 om 13:52

    Als je nu ziet dat ze 270pk uit een kleine ronde schijf motor kunnen halen die je (bij een ouderwetse auto) zo op de versnellingsbak kan schroeven, dan blijft er wel heel veel ruimte en gewicht over voor accu’s.
    Je zou zelfs een lichtere EV kunnen bouwen in een conversie project, dan het origineel was.

    Maar goed, men wil wel wat rijbereik, dus het valt meestal wel iets zwaarder uit.

    Login om te reageren
  5. koen0373 zegt

    12 september 2023 om 14:00

    Het grootste probleem van een EV is, volgens mij het ontbreken van een hoogtoerige benzinemotor. :-)

    Login om te reageren
    • steephh zegt

      12 september 2023 om 23:29

      @koen0373

      Het grootste probleem van een benzineauto is, volgens mij het ontbreken van 4 benen en een hoofd. :-)

      Login om te reageren
  6. Jozo zegt

    12 september 2023 om 14:19

    Lijkt me niet dat specifiek Stellantis dit voor elkaar gaat/probeert te krijgen, maar elke fabrikant die EV’s produceert.

    Login om te reageren
    • reactief zegt

      12 september 2023 om 15:24

      Ja inderdaad. En als je kijkt naar de huidige EV-techniek bij Stellantis lijkt het me stug als ze ineens voorop gaan lopen, want op dit moment lopen ze toch wel achter….

      Login om te reageren
  7. herve11f zegt

    12 september 2023 om 15:52

    Grootste probleem is nig steeds de laadtijd en infrastructuur. Na 100 keer snelladen is het afgelopen met de garantie.

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      12 september 2023 om 16:43

      @herve11f: Bij wie is dat zo?
      Er rijden EVs rond die vrijwel alleen maar snelladen.

      Login om te reageren
      • Wolflow zegt

        12 september 2023 om 17:12

        Snel mag dan alleen wel tussen aanhalingstekens

        Login om te reageren
      • herve11f zegt

        12 september 2023 om 20:08

        Hyundai ioniq5

        Login om te reageren
    • maotje zegt

      12 september 2023 om 17:00

      Bij welke fabrikant geld deze regel?

      Login om te reageren
  8. cdlop01 zegt

    12 september 2023 om 16:48

    Gigacasting + lichte accu’s = succes. Kijk bij de Chinezen en Tesla. Als voorbeeld van Tesla niet gevolgd wordt dan kan Stellantis het vergeten, en onderweg nog honderduizenden werknemers in EU autoindustrie wegsaneren.

    Login om te reageren
  9. Wolflow zegt

    12 september 2023 om 17:11

    Grootste nadeel is niet gewicht maar benodigde tijd om te laden en de paar kilometer die er vervolgens maar mee kunt rijden

    Login om te reageren
  10. waterisnat zegt

    12 september 2023 om 17:13

    Weer de keiharde (gestapelde)leugens, zo kenmerkend in deze tijd van collectivistische opgang. De electromotor is enkel efficient als je de laatste stap bekijkt, niet als je het gehele proces bekijkt. Dit is appels met peren vergelijken. Net als er geen subsidie naar de fossiele industrie gaat en e.g. windmolens/zon niet met nuclear of kolen te vergelijken is, want niet vergelijkbare producten. Deze herdefiniering van woorden (ergo; valse aannames) en gedeeltelijke resultaten valselijk extrapoleren (zie CO2 lab waardes onder 100ppm die niks met atmosferisch CO2 in leefbare waardes van >150ppm te maken hebben volgens alle metingen) is zo kolderiek, maar schijnbaar is de realiteit niet relevant voor het gros van de samenleving. Dit misbruik van de term wetenschap om te “herverdelen” (lees; roven) gaat ons echter zo opbreken. (/rant)

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      13 september 2023 om 06:58

      Hoezo? Elektrische aandrijving is vanaf windmolen en zonnepark tot aan de wielen veel efficiënter dan een verbrandingsmotor keten.

      Login om te reageren
  11. Flutterbear zegt

    12 september 2023 om 17:26

    Het probleem is niet gewicht maar prijs. De LFP of LifePO4 accu is zwaarder, veiliger en belangrijkste goedkoper. Wie de goedkoopste accu’s heeft verkoopt de meeste auto’s, simpel.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      13 september 2023 om 07:00

      Als de accu zwaarder wordt neem je een elektromotor één tandje groter en zo heb je al snel 300pk en rijdt het lekker vlot. Gewicht is goed te maskeren.

      Login om te reageren
      • Flutterbear zegt

        13 september 2023 om 16:00

        Onze 1500 kg Golf met 100 kW is vlot zat hoor! Je hebt echt geen 300 pk nodig. De prijs is echter niet te maskeren. ;-)

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North