
Gaat het dan nu eindelijk gebeuren? De Tesla Semi in Europa?
Laten we eerlijk zijn. Tesla en toekomstige voorspellingen is tricky. Hoelang wachten we al niet op de Roadster? Een nieuw product van het merk dat al wel weer een tijdje meedraait in de Verenigde Staten is de Semi. De volledig elektrische vrachtwagen van het Amerikaanse merk.
Het model werd al in 2017 aangekondigd en onder andere Pepsi maakt gebruik van de trucks. Echter, tot een Europese lancering is het nooit gekomen. Tot nu, want Tesla maakt serieus werk van zijn Europese ambities met een opvallende nieuwe aanstelling.
Het Amerikaanse merk heeft Usuf Schermo aangesteld als Head of Business Development voor de regio EMEA (Europa, Midden-Oosten en Afrika). Schermo is geen onbekende in de wereld van elektrische bedrijfswagens. Hij werkte eerder als hoofd verkoop bij Volta Trucks, wat overigens niet helemaal een lekker einde had. Met Volta Trucks dan, niet met Schermo als persoon.
Afgelopen jaar was hij actief bij EVUM Motors uit München, gespecialiseerd in lichte elektrische bestelwagens. Bij Tesla krijgt Schermo de taak om de marktintroductie van de Semi in goede banen te leiden, aldus zijn kersverse LinkedIn-post.

Tesla gaf al eerder hints over de komst van de Semi naar ons continent. Tijdens de IAA-beurs in Hannover afgelopen september stond het model in het middelpunt van de belangstelling. Bezoekers stonden letterlijk in de rij om de elektrische vrachtwagen van dichtbij te bewonderen. Dat zal een Mercedes of Volvo nooit voor elkaar krijgen met hun vrachtwagens. Wat dat betreft weet Tesla als geen ander merk de aandacht te grijpen. Toch werd toen direct duidelijk gemaakt dat een Europese introductie niet vóór 2026 zou plaatsvinden.
50.000 Semi’s in een jaar
Momenteel ligt Tesla goed op schema om daadwerkelijk eind 2025 met massaproductie van de Semi te starten in een gloednieuwe fabriek naast de bestaande Gigafactory in Nevada. In eerste instantie zal de productiecapaciteit ongeveer 50.000 voertuigen per jaar bedragen. Dat volume moet ervoor zorgen dat de kosten per vrachtwagen drastisch dalen, waardoor het model aantrekkelijker wordt voor grootschalige Europese transportbedrijven.
Tesla Semi moet aan Europese regels voldoen
Ook Dan Priestley (geen familie van mij), hoofd Truck Development bij Tesla, gaf al aan dat de Semi specifiek zal worden aangepast aan Europese regels. Dat is nogal een uitdaging. De Europese regelgeving vereist dat trucks aan veel strengere afmetingen, gewichts- en veiligheidsnormen voldoen dan in de VS. Alles wat daar groot, groter, grootst is werkt hier in Europa juist averechts.
Hoe dan ook. Er zit schot in de zaak. De Tesla Semi is serieus onderweg naar Europa, maar het kan nog wel even duren. Zoals wel vaker bij Tesla: eerst zien, dan geloven.





De Tesla truck, in de Amerikaans specs, zal nooit een groter succes worden dan de diesel gestookte Amerikaans vrachtwagens. Misschien dat je er af- en toe één tegen zal komen. Niet alleen de gewichts- & veiligheidsnormen, maar vooral de afmetingen van dit vehikel zal de verkoop tegen staan. Amerikaanse trekkers zijn niet geschikt voor Europese wegen, punt uit. Voor een snelweg, prima te doen, maar de afslag pakken naar een distributie centrum naast de snelweg wordt al een uitdaging met de draaicirkel van een US Torpedo trekker met de bij bijbehorende chassis lengte. Daarnaast zijn de Europese regels gebaseerd op een totaal lengte, trekker mét oplegger. Waar de Amerikanen daar de vrije hand hebben mbt tot de maat van de trekker en vaak alleen de lengte van de trailer.
Volvo, Scania en Mercedes hebben nu al vol Elektrische ware vrachtauto’s op de weg in Europa. En de kwaliteit van de Amerikaan kan niet in de schaduw staan van de Europese merken. Zoek maar eens op hoe ‘Amerikaanse truckers’ reageren op de 2024 Scania R770 van Bruce Wilson op YouTube. Deze Amerikaan heeft een splinter nieuwe Scania Diesel naar de US gehaald, in samenwerking met Scania Zweden, en zelfs de meest chauvinistische US Trucker ins zwaar onder de indruk van de bouwkwaliteit, ruimte (ondanks dat het een ‘R’ is en geen ‘S’, die is nog groter van binnen) veiligheidssystemen, vering, uitrusting en trekkracht van deze Zweedse beul.
Ambitie is leuk, maar als Tesla niet met een ‘Cab-over’ komt ipv van deze Torpedo, in de Europese maten, gedoemd te mislukken.
@numpty: Die stunt met Bruce Wilson is geniaal, het best besteedde marketing budget ooit! Ook heel veel Europeanen krijgen hierdoor nóg meer waardering voor Scania. Dezelfde Bruce heeft een video gemaakt van de Tesla Semi. Inderdaad net als de rest enorme buitenmaten, geen binnenruimte, en bagger afwerking. De truck werkt net als de rest met een 12v lage spanningssysteem IPV 24v (daar waren ze allemaal erg verbaast over met de Scania) en heeft inderdaad een enorme draaicirkel.
Maar het grootste nadeel is de positie van de chauffeur in de cabine. Je hoort de Amerikanen al vol verbazing over hoe fijn het ver naar links zitten in de Scania is. In de Tesla strak in het midden met geen mogelijkheid om uit het raam te hangen gaat niet werken. Het maakt niet uit hoeveel camera’s en sensoren je ophangt, een chauffeur wil zijn raam en/of deur open kunnen doen om zo fysiek tijdens het manoeuvreren zicht op de achterzijde te hebben.
En dan heeft die ‘S’ nog steeds veel minder binnenruimte dan een XG die weer kleiner is dan een XG+
Ik ben trouwens afgehaakt met de videos van Bruce nadat ie zijn tweedehands Scania bij een (NL) boer uit Canada haalde. Wat er met die eerste (Belg toch?) is gebeurt was ook niet helemaal mijn ding. Gewoon lomp slopen…
Natuurlijk heeft die S minder ruimte dan een XG of XG+, maar die hebben op hun beurt weer geen 770 Pk V8 in het voor onder ;-p, De DAF automaat is veel verbeterd, maar ook die haalt het weer niet bij een Scania of Volvo.
Die ‘de Ceuster 530’ was klaar & op. Daar was niets meer van te maken, vandaar de schaar er in, naar voorbeeld van de Svempas T999 die hij in Zweden gezien had. Meer voor de lol als serieuze poging.
Zoals Driftking al zei, die 2024 R770 naar de US halen is een briljante marketing stunt, van zowel Bruce als Scania.
Zelfs de meest sceptische US Trucker ziet dat ze beetgenomen worden door de Amerikaanse merken. Een jaren 60 vrachtwagen produceren in vergelijk tot de Europese wagens en die als een ‘brand new truck’ neerzetten.
Ik denk dat je een hoop belangrijke dingen aansnijdt waardoor de Tesla geen succes gaat worden. Inderdaad de lengte, al mogen de Europese trekkers nu ook iets langer zijn met de nieuwe aero dynamische regelgeving. Wellicht komt het nog zo ver dat de Tesla ook wordt toegestaan, maar voor distributie zal dat geen optie zijn .
En inderdaad Volvo en MB hebben nu al behoorlijke electrische trekkers te koop, met Europese maten en afwerking. Gewicht blijft wel een zorg, in sommige takken van transport telt elke kilo (o.a. vloeistof transport).
als je dan toch nieuwe dingen bedenkt, denk dan in die laadruimte (lange vierkante doos) en minimaal rest lengte gebruik voor andere doeleinden zoals sturen en aandrijven.
Waarom zou je dan nog aan opleggers vasthouden? Combineer met containers, die kunnen ook wel een paar uitvindingen gebruiken om het in-en uitladen vergelijkbaar met opleggers te kunnen maken.
Geen dieseltanks, geen motorblok. Er zijn wel pogingen gedaan om de hele hap onder de oplegger te maken: korte vooroverhang, beetje zoals de vliegtuigtrekkers op de luchthavens. Maar de chauffeur moet wel wat kunnen zien voorlopig. Sinds camera’s als spiegels moet je al een heel eind verder kunnen komen.
Je infrastructuur moet toch al op de schop en opleggers hebben veel loze ruimte onder die doos, dus bedenk eens wat beters.
Zelf aangedreven laadruimte dus, met kleine (korte) besturings unit. Die kan er op termijn af, want self-driving enzo.
Je denkt te ingewikkeld. Laadruimte is niet het probleem, beschikbaarheid en prijs van de chauffeur. De oplossing moet niet duurder zijn dan het probleem. Met autonoom rijden is Platooning de oplossing.
Sorry, maar uit je op- en aanmerkingen blijkt dat je niets met transport heb en dus met gedroomde oplossingen komt voor problemen die niet hoeven te bestaan. ‘Containers’ kunnen niet op zich bewegen, deze moeten op een conventionele oplegger gezet worden en dat maakt het een zware constructie voor transport. Al dat gewicht gaat immers van de betalende lading af omdat we in heel heel Europa met maximaal toegestaan gewicht (auto + lading) te maken hebben. Je komt met oplossingen om vracht vervoersystemen te verkleinen, terwijl je deze onwijs lange Tesla trekker probeert te verdedigen… raar.
@numpty: Precies dit. De container moet ergens op staan. En het chassis er onderuit (als dat überhaupt al kan) scheelt hooguit een kleine meter de hoogte in, en daar zit nu net níet het probleem… Gewoon een LZV, een nog langere LZV, en op termijn platooning voor de lange afstanden.
Platooning is nog geen succes, en fabrikanten zetten daar niet vol op in. Er zitten te veel haken en ogen aan.LZV’s wel, en nu met 2 opleggers in Zweden wellicht wel.
Blijf maar weg. We hebben in Europa genoeg fabrikanten die prima elektrisch aangedreven vrachtwagens bouwen. Dan nog die vreemde snuiver Musk. Nog meer netcongestie door enorme superchargers. Nee.
Leuk woord netcongestie maar dat speelt in de woonwijken en op de industrie terreinen. Niet op parkeerplaatsen langs de snelwegen en vaak ook niet op parkeerplaatsen bij van de Valk hotels.
En denk ik fout wanneer dienst na verkoop een belangrijke factor is?