• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Stortvloed aan boetes na verbreding A2

Auteur: Wouter, gepost 25 augustus 2010 om 08:43 – 127 Reacties

Foei!


De A2 tussen Utrecht en Amsterdam is niet langer het karrespoor waar ze zich op een onbewoond eiland voor zouden schamen. Tegenwoordig ligt er een fatsoenlijke lap asfalt die beter past bij het dichtbevolkte gebied wat de Randstad nu eenmaal is. Dus kan er nu eindelijk lekker worden doorgereden en dat merken ze bij de KLPD ook.

Je zou verwachten dat na een verbreding van de snelweg (what is in a word) de maximumsnelheid opgerekt worden. Immers met meer ruimte kan er op een veilige manier weer worden doorgereden. Niets is minder waar: sinds de verbouwing van de A2 is de maximumsnelheid verlaagd van 120 naar 100 en op sommige stukken zelfs 90 km/u. Cru is het wel: vroeger mocht je er 120 en kwam je zelden boven de 50. Nu is er eindelijk de ruimte en mag het niet meer. Dat geeft wel weer aan dat in Nederland de maximumsnelheden met volstrekte willekeur worden gekozen.

Sinds 23 juli bestaat de A2 tussen Utrecht en Amsterdam uit vijf banen. Na deze verbreding voerde de politie acht controles uit, waarbij bijna 20% (!) van de passanten te hard reed. Totaal passeerden 56.000 automobilisten de controles en kregen er 10.000 een boete. Dat zijn belachelijke aantallen. Maar een politiewoordvoerder verdedigt zich door te stellen dat het merendeel van de bekeurden ook een boete hadden gehad als de maximumsnelheid 120 km/u was geweest. Des te meer reden om meteen goed door te pakken en het maximum op 160 te zetten.

Ook interessant!

  • Politie deelt tientallen boetes uit bij supercar meeting
  • Politie deelt vanuit de bus voor 7 ton aan boetes uit
  • Zo vergroot de politie de pakkans op verkeersovertredingen
    Zo vergroot de politie de pakkans op verkeersovertredingen
  • Man tegenover politie: "Ik reed harder!"
    Man tegenover politie: "Ik reed harder!"

Nieuwste artikelen

  • Max Verstappen gaat echt voor Mercedes
  • Dit zijn de hoogtes van de boetes in 2026 (snelheid, telefoon, parkeren)
  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
FacebookTweetPinLinkedIn

flitsen, politie, snelweg, Verkeer

Vorig bericht: « Video: Ford Mustang GT 5.0 vs BMW M3
Volgend bericht: Facelift voor de Nissan GT-R »

Lees Interacties

Reacties

  1. De Fiets zegt

    25 augustus 2010 om 08:47

    Hoe dom ben je nu eigenlijk als je een bekeuring krijgt terwijl het toch heel erg duidelijk is dat je niet harder mag dan 100 kmh.

    Login om te reageren
    • Tommy Chen zegt

      25 augustus 2010 om 09:01

      @De Fiets:

      Als je elke dag dezelfde route aflegt, dan weet je uit je zelf hoe hard je altijd mag rijden.
      Als dat weer is veranderd, dan let je daar niet zo op en merk je dat misschien (veel) later pas op.

      Login om te reageren
      • De Fiets zegt

        25 augustus 2010 om 10:25

        @Tommy Chen: met een muziekje aan heel erg relaxed op de rechter baan achter de vrachtwagens aan en ik heb geen boetes en rij 1 op 28.

        Login om te reageren
        • Jochempie zegt

          25 augustus 2010 om 10:47

          @De Fiets: Doe ik ook iedere ochtend. Hoewel, relaxed.. je moet echt strak op maximaal 10 meter afstand rijden voor zo’n verbruik. Dat is wel opletten dus zet cruise control maar uit je hoofd. Gelukkig rijden vrachtwagens een stuk meer anticiperend dan bijvoorbeeld bestelbusjes.

          Maar goed, het voelt wel bevrijdend, het gevoel dat je niemand moet” inhalen. Ik kies bij de oprit gewoon m’n vrachtwagen uit en schuif daarachter. Het enige ‘asociale’ is dat ik er heel dicht op kruip als we langs de volgende oprit komen, het is ‘mijn’ vrachtwagen :p

          Login om te reageren
          • De Fiets zegt

            25 augustus 2010 om 16:15

            @Jochempie: mijn auto heeft een cruise control met een radar oog dus ik hoef helemaal nergens meer op te letten -:)

            Login om te reageren
        • Pordon zegt

          25 augustus 2010 om 11:23

          @De Fiets: Brrrr… altijd leuk he provoceren op het anonieme internet. Het lukt je aardig goed want je haalt het bloed onder mijn vingers vandaan. Als je echt bent zoals je je hier voor doet ben je echt een ellendige geitenwollensokkendragende steuntrekker die ze van mij geen deel meer mogen laten uitmaken in de samenleving.

          Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      25 augustus 2010 om 09:11

      @De Fiets: Ik heb het al eerder gezegd: je bent op het verkeerde forum….. ga alsjeblieft bij je geitenwollensokjes vriendjes de macrobiotische plantjes bewateren met je gezeik.

      On topic: dit bewijst maar weer eens dat de KLPD maar 1 doelstelling heeft: de staatskas spekken.

      Login om te reageren
      • Jochempie zegt

        25 augustus 2010 om 10:53

        @406_v6: wanneer Autoblog.nl steeds meer geenstijl.nl-achtige trekjes begint te vertonen en geenstijl-achtige bezoekers begint te trekken zit De Fiets inderdaad misschien op het verkeerde forum..

        Login om te reageren
    • floryn zegt

      25 augustus 2010 om 10:28

      @De Fiets:

      Ik weet dat sommige mensen als levensinstelling provoceren hebben. Echt goede mensen kunnen ook de beste discussies uitlokken door een bepaald standpunt in te nemen, maar dat doe jij toch nog niet zo fantastisch.

      Dom is nou niet bepaald het juiste woord. Ik schat dat het grootste deel van de mensen weet dat je tegenwoordig maar 100 km/h mag op de A2. De meeste mensen hebben er gewoon schurft aan, dat je vijf jaar moet wachten op een fatsoenlijke weg en dat je daar dan niet meer 120 mag rijden. Het is totale onzin.

      Vroegah was je als je geluk had in iets meer dan een uur van Eindhoven in Amsterdam. Tegenwoordig kost het vaak minimaal anderhalf uur! Achteruitgang dus. Dat is rete-irritant. Zo leuk is de snelweg nu ook weer niet.

      Login om te reageren
    • 3246cc zegt

      25 augustus 2010 om 12:01

      @De Fiets: wat ben jij een sufferd zeg! haha

      Login om te reageren
      • De Fiets zegt

        25 augustus 2010 om 16:33

        @3246cc: gezellig hé! Er komt een moment waarop de kilometer heffing wordt ingevoerd, gekoppeld wordt aan satellieten en volledig automatisch de snelheid van een auto aan stuurt. Afgelopen is het dan met snelheids overtredingen want je kunt eenvoudig niet meer harder rijden.

        Boetes? In een eerder bericht heb ik ergens gelezen dat het ‘onklaar’ maken van het systeem wat zorg zou dragen voor kilometer registratie in een auto zou leiden tot astronomisch hoge boetes….€ 75.000,–. Dan leer je het wel af zullen we maar zeggen!

        Login om te reageren
  2. Randy zegt

    25 augustus 2010 om 08:59

    Je hebt de zelfbeheersing van een Tibetaanse monnik nodig om op een lege vijf baans snelweg 90km/h aan te houden. Er word zo hysterisch gedaan over snelheden boven de 120. Alsof je dan met je leven zou spelen. Het stelt geen zak voor als je 160 of wat dan ook rijd. Ze moeten volwassen mensen niet als kleuters behandelen die je tegen zichzelf in bescherming zou moeten nemen.

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      25 augustus 2010 om 09:57

      @Randy: Grote onzin, die zelfbeheersing niet hebben is meer iets voor goudvissen. Ook al moet je er 50 dan nog is er niets aan de hand.

      Login om te reageren
    • floryn zegt

      25 augustus 2010 om 10:30

      @Randy: Amen!

      Login om te reageren
  3. Bob zegt

    25 augustus 2010 om 08:59

    En mensen maar zeuren over dat je in Amerika maar 60mph mag ;)

    Login om te reageren
  4. cd zegt

    25 augustus 2010 om 09:02

    * is de maximumsnelheid verlaagd

    OT:
    Tsja, die dure rijbanen moeten ergens van betaald worden zullen we maar zeggen. Maar het zou sympathieker zijn geweest als de overheid zich had gerealiseerd dat mensen jarenlang overlast hebben gehad op dat traject, en de controles op een lager pitje had gezet.

    Login om te reageren
  5. B /\/\ \/\/ zegt

    25 augustus 2010 om 09:05

    Ik vind dit een typisch geval van uitlokking, leg een giga-autosnelweg aan, die je aan alle kanten uitdaagt door te rijden, zet de maximum snelheid op 100, en ga vervolgens foto’s staan maken van iedereen die zo ‘dom’ is te hard te rijden… pure uitlokking!! Zoiets als een hond een worst voorhouden en vervolgens de hond bestraffen omdat hij toehapt! Gelukkig rijd ik daar bijna nooit, anders was ik zeker ook de sjaak geweest.

    Login om te reageren
  6. Dennis zegt

    25 augustus 2010 om 09:07

    Less is more? More is less, zul je bedoelen: Meer rijstroken, lagere maximumsnelheid.

    Login om te reageren
  7. Aquios zegt

    25 augustus 2010 om 09:07

    @de fiets

    Heb je zelf daar al eens gereden??? 5 lege banen en dan 100 mogen rijden is echt een sukkelgangetje. Je lijkt niet vooruit te komen. Het duurt een eeuwigheid om in Amsterdam te komen aangezien we gewend zijn 120 te rijden daar.

    Login om te reageren
  8. Faalhaas zegt

    25 augustus 2010 om 09:08

    Ik rij ook regelmatig op de A2, en je wordt toch wel een beetje moedeloos van dat 100/90 km/h op een weg die lijkt op een landingsbaan.

    @ de Fiets; U rijdt fiets?…

    Login om te reageren
  9. Randy zegt

    25 augustus 2010 om 09:16

    Met cruise control is het nog wel te doen maar zonder heb je zoveel zelfbeheersing nodig. Ik denk dat 90 gevaarlijker is dan 120 of 140 want bij 90 lijk je inderdaad helemaal niet vooruit te komen waardoor je gedachten afdwalen en je zeker als je moe bent makkelijk in slaap kan vallen. Op een dijk mag je 80 for fucks sake. Nederland word zo’n faggy regeltjes land. Ze menen ons tegen vanalles in bescherming te moeten nemen. Roken, snelheid, alcohol noem maar op. We zijn volwassen mensen of niet soms.

    Login om te reageren
  10. f650csRider zegt

    25 augustus 2010 om 09:17

    En als de max 160 wordt rijden er heel veel mensen nog harder (zeg 180). De grens zal altijd overschreden worden, want mensen willen altijd sneller dan eigenlijk mag/kan.
    Ben het wel eens met het feit dat een max van 90 absurd is voor zo’n brede weg.

    Login om te reageren
    • BJ zegt

      25 augustus 2010 om 09:31

      @f650csRider:
      Dat klopt ook wel, maar dat zal een relatief klein deel zijn; het ridicule van deze (en eigenlijk elke andere) snelheidslimiet blijkt vooral uit het % van de bestuurders die te hard rijden. Dat 20% een bekeuring krijgt zegt wel iets over deze limiet…

      Login om te reageren
  11. Mennek zegt

    25 augustus 2010 om 09:29

    zoals we allemaal kunnen lezen is het belachelijk dat men op deze willekeurig vastgestelde snelheid loopt te controleren en boetes loopt uit te schrijven maar :
    “WAT DOEN WE ERAAN ?”

    We moeten het gewoon maar weer allemaal slikken… en onze mond houden !

    Login om te reageren
  12. Megakix zegt

    25 augustus 2010 om 09:37

    Auto’s zijn sinds de jaren ’60 toch wel ietsje beterder en veiliger geworden; sterker nog, de overheid ‘muts’ ook heel wat af om de autoindustrie eisen op te leggen omtrent veiligheid. Grappig is dan, dat je nog steeds mag doortuffen in staatsgevaarlijke auto’s uit de jaren ’60, ’70 en ’80….auto’s zonder hoofdsteunen, abs, sper en motorvermogen. Hypocrisie nr.1.

    Hypocrisie nr. 2: alles onder de ‘vlag’ van milieu flikkeren, zodat de burgers daarin gaan geloven. Zoals @fiets hier de topic opent. Nerdo eersteklas, een kaartjesknipper bij de NS of een plintenschilder in Den Haag. CO2 is goed voor de groei op aarde voor alles wat leeft. Ga dus niet mekkeren over CO2 uitstoot, verleg het dan naar roetuitstoot ofzo…en dan nog hebben we vulkanen die in één keer 30 jaar Europees verkeer uitbraken aan roet…gooi daar dan ff een filter op ambtenaartjes!

    Hypocrisie nr. 3: De politie flitst voor de veiligheid…iedereen weet dat Ko Spee een dikke Benz rijdt van onze centjes, een eigen TV-programma (inclusief volgauto’s en camera’s) kan betalen en een dildo is van de overheid door zijn verlengstukgebrabbel.

    Hypocrisie nr. 4: Snelwegen verbreden en ALLE hiervoor genoemde hypocrisiepuntjes gebruiken om het de burger nog lastiger te maken in een té drukke tijd…ze moesten zich 100x schamen in het Haagsche !!!!!!

    Login om te reageren
    • zdev zegt

      25 augustus 2010 om 12:27

      @Megakix: hear hear!

      Login om te reageren
  13. anonymous coward zegt

    25 augustus 2010 om 10:13

    @jochempie

    jij beweert dat je rechtervoet niet krebielt als je op een zo goed als lege 5-baans snelweg met een sukkelgangetje van 90 onderweg bent?

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      25 augustus 2010 om 10:42

      @anonymous coward: Nee, ik heb namelijk geen geld voor boetes of een hoog verbruik. Werkt uitstekend.

      Login om te reageren
  14. Jaap Jansen zegt

    25 augustus 2010 om 10:14

    @Megakix
    Auto’s zijn inderdaad veiliger geworden. Tenminste als niet te hard crasht. Het verschil tussen een oude en moderne auto bij een aanrijding met 120km/u? Een mooi lijk!

    Jij bent het schoolvoorbeeld van iemand die geloofd in schijveiligheid…

    Een motorvermogen als veiligheidsitem? Wat een onzin. Noem mij eens ee situatie waarbij je motorvermogen nodig hebt om je leven te redden?

    @Randy
    Volwassen? Jij niet, dat is wel duidelijk… een eigenschap van volwassen zijn, is inzicht. Inzicht dat niet iedereen een goed chauffeur is, dat ook ouderen deelnemen aan het verkeer, onervaren bestuurders enzovoort

    Ontopic:
    Die snelheidlimiet is er in verband met de geluidsoverlast. Ik woon in de buurt van dat stukje snelweg. Ik vind het dus wel prima die 100km/u. Hard rijden doe je maar op het circuit, kan je dat niet betalen? Pauper.

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      25 augustus 2010 om 11:24

      @Jaap Jansen: ah, fijn dat je de rest van mijn ‘veiligheidspunten’ wel goedkeurt. Ik heb namelijk jouw goedkeuring nodig…

      …motorvermogen heeft al meermalen levens gered (en ook gekost, maar daar heb ik het nu niet over). Waarschijnlijk jouw leven ook wel eens…alleen moet je nadenken, en enige zelfreflectie is jou onbekend of liever, blijft bij jou onbemint ! Dus om het in schoolvoorbeelden te houden (het zal met je leeftijd te maken hebben); je steekt met een dom hoofd een kruispunt over, en opeens komt er tóch een niet-gesignaleerde auto aanzeilen…remmen (abs) of gasgeven (motorvermogen) en je kunt de boel ondervangen. Of een inhaalaktie voor een dooie bocht, een bergpas of een heuvel…overmoedig probeer je met je Golf I die aktie af te ronden, totdat die tractor er toch nog stond…remmen (abs) of gasgeven (motorvermogen) en de situatie wordt alweer een stuk vrolijker. Do I need to continue ? Of kan jij nu op schoolfeestjes met mijn woorden ‘van de toren blazen’ als minder dom ? ;-)

      Login om te reageren
    • BJ zegt

      25 augustus 2010 om 15:23

      @Jaap Jansen:
      Volgens de borden is die limiet er vanwege “stiller en schoner”.

      Dat stiller vind ik nogal onzin; er is ongeveer het duurst mogelijke asfalt gebruikt om die snelweg sowieso al stiller te maken en die snelheidslimiet maakt voor de grootste lawaaimakers (vrachtauto’s) niets uit. Ik vraag me dan ook zeeeer sterk af of het enig meetbaar effect heeft voor omwonenden of een auto 100 of 120 rijdt. Bovendien ligt die snelweg er al heul lang, dus het stille asfalt zou al een fijne verbetering voor deze mensen moeten zijn die wisten dat ze naast een snelweg gingen wonen. Bovendien zijn er maar heel weinig mensen die (behalve in de stad Utrecht) echt dicht (<500m) bij die snelweg wonen volgens mij. Ik zelf woon hemelsbreed op 1km van de nieuwe A2; vroeger hoorde ik hem niet, nu nog steeds niet…

      Login om te reageren
    • agien van 't Hoog zegt

      26 augustus 2010 om 13:11

      Bete Jaap als je te armzalig bent om een stukje grond te bezitten wat verder van de snelweg en je probeert je centjes in de zak te houden door op een klote plek te gaan wonen doe dan wat dapperder. O ja lawaai kijk naar die ouwe Harleys met rechte pijp en vrachtwagens die maken lawaai. Mijn Porsche is hardstikke stil bij 160.

      Login om te reageren
  15. Joop zegt

    25 augustus 2010 om 10:16

    De snelweg is gebouwd voor een snelheid van 150 km/u. Dus maak aub van de maximale snelheid 140 km/u, veel zullen dan 150km/ gaan rijden en het blijft veilig!

    Login om te reageren
  16. 22cm zegt

    25 augustus 2010 om 10:18

    Het hele concept ‘maximumsnelheid’ deugt buiten de bebouwde kom niet, daar zou helemaal niet op gecontroleerd op moeten worden. Wel op andere aspecten die het autorijden mogelijk gevaarlijk maken, zoals agressiviteit uitlokken door links plakken, van baan wisselen zonder goed te kijken, niet knipperen, etc.

    Login om te reageren
  17. anonymous coward zegt

    25 augustus 2010 om 10:30

    @Jaap Jansen

    Niet om megakix helemaal te verdedigen, maar het concept actieve veiligheid is niks nieuws. Ik kan garanderen dat jij midden in een drukke spits via een korte invoegstrook ook liever invoegt met een moderne vlotte auto, dan een 2cv (om maar een extreem te noemen), een oudere auto met minder vermogen zal sneller problemen hebben om met een gelijke snelheid in te kunnen voegen, em er dan toch maar tussen pleuren kan snel leiden tot ongevallen

    Login om te reageren
    • Jaap Jansen zegt

      25 augustus 2010 om 10:55

      @anonymous coward:

      Mee eens, maar de opritten zijn in NL dermate lang dat invoegen makkelijk moet gaan. Hoe doen vrachtsauto’s dat dan, 30ton teringewicht en invoegen? Aan vermogen heb je niks als het echt misgaat. Uitwijken op motorvermogen? Dan ben je altijd te laat.

      Login om te reageren
    • arnold zegt

      25 augustus 2010 om 15:33

      @anonymous coward: hoe doen die oude polotjes dat dan op de duitse autobahn? daar zijn de invoegstroken nog veel korter …

      Login om te reageren
  18. KeesB zegt

    25 augustus 2010 om 10:31

    Tsja, ik vind het eerder gevaarlijk om 90 te rijden. Iedereen komt je keihard voorbijsjezen.

    Login om te reageren
  19. Specht zegt

    25 augustus 2010 om 10:35

    Bij een boete gewoon altijd bezwaar maken en alle foto’s en ijkrapporten opvragen. Laat die nsb-ers maar werken voor hun geld.

    Login om te reageren
  20. M-Power zegt

    25 augustus 2010 om 10:44

    in België is het net hetzelfde hoor.
    terwijl in frankrijk en spanje wegen zijn die honderden km’s rechtdoor gaan (zonder verlichtingspalen, slechte wegen etc) waar gewoon GEEN flitspalen staan, zo heel af en toe zie je een agentje voorbij razen. maar die kijken niet om naar + 170 km/h.
    ik wil maar gewoon duidelijk maken dat men daar niet als schoolmeester speelt over de snelheid. crash je? tja spijtig dan voor je, moet je een nieuwe auto kopen ;)
    politie komt ter plekke en laat takelwagen komen, ruimt wat brokstukken op en klaar. geen volledige opstroppingen, geen gezeik, gewoon rijden.

    Login om te reageren
  21. majinstar zegt

    25 augustus 2010 om 10:49

    Ik betaal liever die boete dan dat ik op een 5 baans weg 100 km/u gaat rijden en in de rest van nederland op 2 baans wegen gewoon 120 km/u gereden wordt.

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      25 augustus 2010 om 10:54

      @majinstar: dan wordt het tijd voor een begrenzer. Je gaat je er namelijk op ten duur aan de snelheid houden, als het aan de overheid ligt.

      Login om te reageren
  22. Robert zegt

    25 augustus 2010 om 10:54

    Ik ken het nieuwe stuk weg nog niet, laat dat voorop staan. Ik kom niet vaak in de Randstad, sta ook weinig in de file. Maar ik ben van mening dat te hard rijden en dan ook nog gesnapt worden door een flitser gewoon altijd aan jezelf ligt. Je rijdt ten eerste nog altijd zelf te hard, dat ligt niet aan die camera. Daarnaast neem je niet de moeite om kennis te nemen van de mobiele controles terwijl daartoe tegenwoordig diverse communicatiemiddelen voorhanden zijn. Excuses van ‘de weg nodigt uit om hard te rijden’ slaan natuurlijk nergens op. Het is een friggin’ snelweg, niet de Nordschleife. Eerst sta je er jaren lang in de file, nu is dat opgelost en is het weer niet goed.

    Ik begrijp dat je graag overdag op de snelweg te hard wilt rijden als dat je enige auto/rijactiviteit is die je kent. Ik heb er door de weeks geen behoefte aan, want of je nu 100 of 120 rijdt, in aankomsttijd scheelt het allemaal weinig. Hard rijden doe ik in het weekend wel op wegen die daar WEL leuk voor zijn, met een auto die daar leuk voor is. Tuurlijk, dat kost wat extra maar goed: dat is nu eenmaal een hobby he ;)

    Login om te reageren
    • s zegt

      26 augustus 2010 om 15:46

      @Robert:
      Als je het nou gewoon even bij je eerste zin laat.. Daarmee weten we namelijk dat de rest van je bewering kant nog wal slaat.

      Zeg niet dat 100 of 120 niet uitmaakt in aankomsttijd, zeg dan dat een paar minuten jou persoonlijk niks uitmaken.

      De files waar jij het over hebt stonden er alleen overdags. Voor iedereen die ’s avonds met 120 kon doorkachelen is het dus wel een achteruitgang.

      Login om te reageren
  23. jeezyweezy zegt

    25 augustus 2010 om 10:57

    De nieuwe A2 is een topweg maar inderdaad erg slecht dat ze de max naar beneden hebben gezet… En als ze toch gaan controleren, doe dat niet op maximum snelheden (tenzij >140), maar bekeur IEDEREEN die teveel LINKS rijdt. Niet normaal daar, men blijft gewoon vrolijk op de middelste of één na linker baan rijden met <100, terwijl de rechter baan vaak vrij is… DAT zorgt juist voor irritaties, onnodig oponthoud en files: je moettijdens een inhaalactie 4 banen overschrijden, met alle remacties vandien. Leuk 5 banen, maar nu hebben we er niks aan.

    Login om te reageren
  24. integralechubasco zegt

    25 augustus 2010 om 11:19

    Was van de week onderweg in noord Italie, snelweg was vrijwel leeg, kaggelde rustigjes aan met 150 nadat ik een halfuurtje 170/180 per uur met de multipla erop had zitten. kwam er een diender langszij met 160km/u… … …reed gewoon door want het is de normaalste zaak van de wereld daar…
    zo kan het ook…

    Login om te reageren
  25. Mr.X zegt

    25 augustus 2010 om 11:20

    ik snap niet dat zoveel mensen altijd gepakt worden.

    Je ziet die controles toch altijd van verre al staan?! Ding op de vangrail, vaak nog een lompe transporter ernaast. Bovendien zeggen ze het op de radio 45x per uur en ieder mobieltje kan op internet naar m.flitsservice.nl

    gewoonweg dom

    Login om te reageren
  26. RiKe zegt

    25 augustus 2010 om 11:23

    @Megakix

    Jij woont aan die snelweg en je gaat klagen over geluidsoverlast..
    Wat was er eerder, die snelweg, of de dag dat jij er ging wonen?
    Ik vermoed het eerste…ga a.u.b. ergens anders huilen oke?
    Je weet van te voren waar je gaat wonen, je gaat er mee akkoord dus als je dan later gaat janken, jank dan over je eigen vermogen om beslissingen te nemen.

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      25 augustus 2010 om 11:26

      @RiKe: Nee, ik woon vredig in het rijke Leusden…Wat jij verstaat onder ‘huilen’ is naar mijn mening ingegeven door een verstek gaande persoonlijkheid of een emotionele instabiliteit…het is geen huilen namelijk. Het is het aandragen van hypocrisie punten. Of is jouw AVI-leesniveau niet meegegroeid met je eerste schaamhaartjes ? ;-)

      Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      25 augustus 2010 om 11:31

      @RiKe: Ik vind het heel slim van de overheid dat ze de begrenzer niet invoeren: als je als automobilist een boete krijgt voor te hard rijden kan je enkel jezelf de schuld geven.

      Wist je dat je bij een trajectcontrole van 100 km/u pas een boete krijgt als je 107 km/u gemiddeld hebt gereden? Dat is ruim over de 110 km/u op de teller. De hele tijd.

      Bij een trajectcontrole van 120 is het overigens 128. Dat betekent dat ik consistent 135 op de teller door de trajectcontrole moet jagen voordat ik een boete krijg.

      Login om te reageren
  27. RiKe zegt

    25 augustus 2010 om 11:25

    @Jochempie

    De techniek voor een begrenzer bestaat al heel lang, maar het wordt om 1 reden, en 1 reden alleen niet ingevoerd.
    Dan loopt de Roverheid veel te veel geld mis omdat er dan geen boetes voor snelheid komen :)

    Login om te reageren
  28. RiKe zegt

    25 augustus 2010 om 11:31

    @Megakix

    Excuus, ik spreek tegen de verkeerde.

    Het moest tegen Jaap Jansen zijn.

    Ik beschouw jouw opmerkingen naar mij dan ook niet als rot bedoeld, maar een gevolg van een misverstand :)

    Login om te reageren
  29. Kris zegt

    25 augustus 2010 om 11:33

    Het is de term SNELweg niet eens meer waard. En ja, je bent zelf verantwoordelijk om je aan de snelheid te houden maar kom op zeg… Verbreden, snelheid omlaag gooien en dan gaan flitsen heeft natuurlijk helemaal niets met verkeersveiligheid te maken. Het nieuwe stuk A2 heeft notabene dubbele vluchtstroken… Nederland op zijn smalts.

    Login om te reageren
  30. RiKe zegt

    25 augustus 2010 om 11:33

    @Jochempie

    Denk die situatie eens in om half 3 ’s nachts, met geen hond op de weg.
    Ik vind het dan een beetje nutteloos dat je “maar” 120 zou mogen in een trajectcontrole.
    STEL je zou harder gaan, heb je toch alleen jezelf ermee? ;)

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      25 augustus 2010 om 11:52

      @RiKe: Dat kan voor jou misschien wel gelden maar we moeten gewoon generaliseren op dat punt.

      Om half drie ’s nachts gun ik de mensen die naast de snelweg wonen hun nachtrust. Om half drie ’s nachts kunnen veel bestuurders zich door gebrek aan energie niet meer goed concentreren. Om half drie ’s nachts probeert men zo snel mogelijk naar huis te komen en dan neemt ook de roekeloosheid toe.

      Het gaat om half drie ’s nachts niet meer om het verkeer om je heen maar om jezelf.

      @Pordon: de automobilist van Autoblog.nl denkt volgens mij dat de samenleving bestaat uit naar het werk gaan, belasting betalen en enkel voor jezelf opkomen. En degenen die dat niet doen behoren stilletjes te verdwijnen.

      Wat jij provocatie vindt, vind ik een goed punt. Misschien moet je je wat minder laten uitlokken.

      Login om te reageren
  31. Jochempie zegt

    25 augustus 2010 om 11:40

    Daarnaast heb je bij de trajectcontrole de gebruikelijke correctie van 3%, ondanks dat de meting op de tienden of honderden van seconden nauwkeurig is.

    Mijn punt: hoewel de egoïstische liberalen onder de automobilisten het gevoel hebben dat ze bestolen worden door de overheid, denk ik dat de overheid relatief mild omgaat met een overtreding die de bestuurder zelf begaat. Daarbij is het boetebedrag voor kleine snelheidsovertredingen (<5 km/u te hard na correctie) de laatste jaren afgenomen bij mijn weten.

    Login om te reageren
  32. Egon zegt

    25 augustus 2010 om 11:44

    @ Wouter: Je schrijft grappig, moet elke keer weer lachen met je karrespoor en “dat merkte ze bij de KLPD ook”…

    Benieuwd naar je volgende review en filmpje.

    Login om te reageren
  33. Timmie zegt

    25 augustus 2010 om 12:14

    Boetes zijn volledig terecht. Ze moeten maar onder de maximumsnelheid blijven.

    Login om te reageren
  34. Stoute Puber zegt

    25 augustus 2010 om 12:26

    Nederland is een groot lang kijk hoeveel camera’s we wel hebben.

    Kijk naar spanje hoe een groot land.
    Ik zie daar zelden camera’s.
    Mensen scheuren je daar voorbij met 160 180.

    Login om te reageren
  35. Stoute Puber zegt

    25 augustus 2010 om 12:26

    Kleind land bedoel ik.

    Login om te reageren
  36. Jochempie zegt

    25 augustus 2010 om 12:34

    @Stoute Puber: ja maar wat wil je daarmee zeggen?

    Login om te reageren
  37. ThomasBol zegt

    25 augustus 2010 om 12:39

    Klote stuk snelweg. Reed laatst op een zaterdag avond rond 22 uur naar Amsterdam. Rijdt er op de 2e baan vanuit het midden gezien een gozer met een slakkegangetje van 95 km/h terwijl de andere 3 rechterbanen gewoon leeg waren. Ik dacht, mooi, kan ik er even snel links voorbij omdat rechts inhalen niet mag. Afijn, ik dus met 130 er snel voorbij. Staan ze net op die plek te lazeren. Gelukkig niet aangehouden. Maar wat een betere oplossing is, is om de links rijders (zijn er ontiegelijk veel!!!!!) op die weg te bekeuren waardoor zij rechts gaan rijden en het snellere verkeer hun met 5 km/h verschil kan passeren ipv de inhaal manoeuvre die ik moest uithalen.

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      25 augustus 2010 om 12:51

      @ThomasBol: Ja maar je kan er met 105 ook vlot voorbij.

      Login om te reageren
  38. Jaap Jansen zegt

    25 augustus 2010 om 12:50

    @MegaKix

    Mijn reactie was er eentje vanuit emotie. Ik hoor namelijk een verhaal wat ik op de verjaardagen vaak hoor. In mijn vakgebied leer je de grenzen van de veiligheid van een auto kennen. De auto’s van tegenwoordig zijn veiliger geworden dan die van de jaren 60. Daar ben ik helemaal mee eens. Is dat een excuus om de snelheidbeperkingen op te schroeven? In tegendeel. Om te overlijden bij een aanrijding hoeft de snelheid helemaal niet hoog te liggen. ADAC heeft namelijk een Renault Laguna 5 sterren bij 80kmh als EuroNcap getest in plaats van de 64kmu die EuroNcap normaal hanteert. Wat blijkt. De carrosserie is instabiel kortom staat op het punt van totaal bezwijken. De G-krachten die bestuurder en bijrijder te verwerken krijgen komen op kritische waarden. Dat zegt naar mijn idee genoeg. De snelheid gaat in dat geval maar 16kmu omhoog. Jij wilt al naar 120 kmu of hoger.

    Ik vind motorvermogen geen veiligheidsitem. We weten allang dat bestuurders van auto’s met meer vermogen ook meer schades rijden. Daarnaast is het in een noodsituatie die jij benoemt, inhaalactie, altijd beter om te remmen. De hoeveelheid botsingsenergie die je extra toevoegd aan de mogelijk aanrijding maakt de evntuele gevolgen veel ernstiger.

    By the way… dit was de reactie die ik wou schrijven alvorens tot tien te tellen, maar ik wil je hem niet onthouden:

    Dus stomme acties redt je altijd met motorvermogen of remmen? Dwaas! Dit is nou precies wat ik bedoel. Het motorvermogen heeft je niet geredt, maar in deze acties gebracht. Een kruisng op rijden en dan door gasgeven je leven redden? Bull shit…. op dat moment is de snelheid dermate laag dat eerder de gekozen versnelling bepaald of je de overkant haalt niet het motorvermogen. In één klap 300pk d’r op ,weg grip. 75pk in twee d’r op en je haalt de overkant.

    Volgens mij ben jij zo’n knakker die door overmoed zich zelf en anderen in gevaar brengt. Heb je wel goed gelezen? De snelheden waarbij het bij jou mis zal gaan, zijn dermate hoog dat een jaren ’10 auto ar alleen voor zorgt dat je moeder je nog kan herkennen als je in het mortuarium ligt, overleden door inwendige bloedingen, omdat de aortaboog net boven je hart gescheurd is. Maak je geen illusies, ga eens met wat hulpverleners praten. Mooie lijken in niet zo heel beschadigde auto’s.

    Zoals je begrijpt kan een dergelijk reactie niet. Mijn excuus daarvoor. ;-)

    De veilige auto is een auto met een wijze, oplettende en voorzichtige bestuurder. Niet eentje met ABS, krukelzone of ESP.

    Die veilige auto bestaat niet…. daarom zijn er snelheidslimieten en andere verkeersregels.

    @RiKe
    Waar in de randstad wil jij nog buiten de invloedssfeer van een snelweg gaan wonen? Helaas dat gaat niet. In Nederland wonnen we met veel op weinig. Dat maakt dat we rekening met elkaar moeten ouden.

    Mijn leeftijd? Hoog genoeg om enige nuance aan te brengen.

    Login om te reageren
  39. Pordon zegt

    25 augustus 2010 om 12:54

    @ de mensen die het terecht vinden… Over het algemeen ben ik het eens met de stelling dat boetes terecht zijn, moet je inderdaad gewoon niet de maximumsnelheid overschrijden. Helaas ligt het hier wat anders, deze situatie geeft goed aan hoe bekrompen er wordt gedacht in de overheid en ook vele gemeenten. Welke idioot verzint het namelijk om de maximumsnelheid op een stuk waar het nu 5 baans is en gloednieuw asfalt ligt waar je vroeger 120 mocht te zetten op 100 km/h. Dat komt er bij mij echt niet in, dit soort dingen kunnen ook alleen maar door ambtenaren worden bedacht, verschrikkelijk vindt ik dat. In mijn vocabulaire is Ambtenaar inmiddels ook een scheldwoord geworden voor stompzinning en triest karakter/persoon/gedachtengang.

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      25 augustus 2010 om 12:57

      @Pordon: zoek maar wat hulp voor je frustratie, nu ben je nog kneedbaar.

      Je moet jezelf niet afvragen waarom je er geen 120 mag, maar waarom je jezelf er zo aan ergert. En hoe je dat gaat oplossen.

      Login om te reageren
      • Pordon zegt

        25 augustus 2010 om 13:04

        @Jochempie: Ik weet precies waarom ik mij er aan erger en ik ga er niks aan veranderen aangezien ik het er gewoon simpelweg niet mee eens ben dat het daar 100 is. Zolang het 100 km/h zal ik mij gewoon blijven ergeren en gewoon te hard blijven rijden, die boetes doen me nooit zoveel.

        Login om te reageren
        • Jochempie zegt

          25 augustus 2010 om 13:05

          @Pordon: dat wilde ik horen [gaat in negeermodus]

          Login om te reageren
  40. As_long_as_it_is_fast zegt

    25 augustus 2010 om 12:55

    off topic: kan iemand mij zeggen van welke auto dit dashboard is?

    on topic: Ik begrijp niet als je het aantal rijstroken aanpast, dat je dan de maximumsnelheid daar niet op afstelt.. Dus in geval van die 5 rijstroken, maar er 120 of, zoals in frankrijk, 130 van.

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      25 augustus 2010 om 12:59

      @As_long_as_it_is_fast: Audi RS5.

      Login om te reageren
      • As_long_as_it_is_fast zegt

        25 augustus 2010 om 14:49

        @Jochempie:
        @Atenza:
        In elk geval één of andere sport versie van de audi dus?
        Waarom zei je RS5 jochempie en bijvoorbeeld niet RS4?
        ergens specifieke kenmerken of gewoon een gok?

        bedankt in elk geval alletwee

        Login om te reageren
        • Jochempie zegt

          25 augustus 2010 om 14:52

          @As_long_as_it_is_fast: Omdat deze aluminium omlijsting zeker niet in een Seat Exeo zit en omdat Autoblog trots is op hun verse RS5-foto’s.

          Login om te reageren
        • E320cdi zegt

          25 augustus 2010 om 15:41

          @As_long_as_it_is_fast: in de RS5 loopt de teller tot 320, RS6 tot 330 geloof ik. En de RS4 van het huidige model is er nog niet dus die klokken van de ‘oude’ RS4 zien er helemaal anders uit.

          Login om te reageren
    • Atenza zegt

      25 augustus 2010 om 12:59

      @As_long_as_it_is_fast:

      RS6 ?

      Login om te reageren
      • Jochempie zegt

        25 augustus 2010 om 13:03

        @Atenza: in een RS6 ligt geen dieselmotor.

        Login om te reageren
        • Atenza zegt

          25 augustus 2010 om 13:12

          @Jochempie: ging me meer op het plaatje van de vormgeving ;)

          Login om te reageren
  41. Atenza zegt

    25 augustus 2010 om 13:00

    RS5 dan?

    Login om te reageren
  42. Jaap Jansen zegt

    25 augustus 2010 om 13:08

    @ Pordon

    Bedankt voor je bijdrage aan de staatkas….

    Login om te reageren
    • Pordon zegt

      25 augustus 2010 om 13:33

      @Jaap Jansen: Graag gedaan

      Login om te reageren
    • Pordon zegt

      25 augustus 2010 om 13:36

      @Jaap Jansen: Ik doe alles om de economie maar te stimuleren zelfs te hard rijden;)

      Login om te reageren
  43. mashell zegt

    25 augustus 2010 om 13:16

    De snelheid moet passen bij wegbeeld. Als 20% van het verkeer te snel rijdt (zonder ongelukken) dan is er gewoon iets fout gegaan. Natuurlijk moet je niet te snel rijden, maar de wegbeheerder moet ook onnodig gaan betuttelen. Je ziet met de strepen waanzin en daarmee ingevoerde inhaalverboden de laatste tijd helaas wel meer fout gaan.

    Login om te reageren
  44. Smokin zegt

    25 augustus 2010 om 13:17

    Ach dat gesever over gevaarlijk….

    Veel ongelukken worden veroorzaakt door mensen die (te) langzaam rijden, of mensen die niet opletten of met andere dingen bezig zijn. Die laatste 2 dingen gebeuren doorgaans ook niet als je lekker doorrijdt.

    Als er al ongelukken gebeuren door echt te hard rijden zijn ze vaak eenzijdig.

    @Jaap Jansen:
    Dat is inderdaad de enige reden, de bijdrage aan de staatskas. Als de verkeersveiligheid namelijk het hoofdreden was geweest dan waren die controles niet op de A2 geweest. En er zijn altijd van die mensen die daar als makke lammetjes achteraan hobbelen.

    Nu legt men een 5 baans snelweg neer, stelt de Vmax naar beneden bij en houdt de hand op.

    De geloofwaardigheid is weer ver te zoeken.

    Login om te reageren
  45. oxymoron zegt

    25 augustus 2010 om 14:22

    Is de weg door die ene rijbaan per richting erbij plotseling zo leeg geworden dat er weer hard gereden kan worden in plaats van gekropen?

    Zoals Floryn om 10:28 zegt: “Vroegah was je als je geluk had in iets meer dan een uur van Eindhoven in Amsterdam. Tegenwoordig kost het vaak minimaal anderhalf uur! Achteruitgang dus. Dat is rete-irritant. Zo leuk is de snelweg nu ook weer niet.”
    Aanvullend: ik reed vroeger van Emmen naar Düsseldorf in een kleine auto in 2 en een half uur, binnendoor over stille 80 en 100 km wegen. Nu kan het via de Autobahn in het Emsland, en veel harder, maar niet sneller. Er is intussen ook veel meer verkeer. En het kost een smak meer aan benzine.

    Snelheid is niet alles. Wel soms leuk ja.

    Login om te reageren
  46. AlpinaSC zegt

    25 augustus 2010 om 14:41

    @Jaap Jansen Van iemand die zich veiligheidsexpert noemt zou je mogen verwachten dat hij begrijpt dat aanrijdingen op een weg waar iedereen dezelfde richting uitrijdt zelden zullen plaatsvinden met een snelheidsverschil van 80km/h laat staan 120km/h. Het feit dat iedereen dezelfde kan uitrijdt maakt snelwegen juist zo veilig. Daarnaast beschikken alle auto’s over een mechanisme dat kinetische energie omzet in warmte. Daarmee is een snelle vertraging mogelijk.

    Dus kappen met die onzin dat 120km/h rechtuit rijden gevaarlijk is. We leven inmiddels in het jaar 2010 maar elk streven naar vooruitgang lijkt helaas verdwenen. Als je liever met de trekschuit gaat zou ik het moderne alternatief genaamd de trein nemen. Toevallig ga ik nu (als liefhebber van doorrijden) tijdelijk de trein en ik moet zeggen dat het ontbreken van de totale betutteling die je als automobilist deelvalt een verademing is. Het is echt om ziek van te worden. Werkelijk niets mag de automobilist nog zelf bedenken in Nederland.

    Login om te reageren
  47. Stefan zegt

    25 augustus 2010 om 15:06

    alleen jammer dat de foto van Atenza van een diesel is :P

    Login om te reageren
  48. john zegt

    25 augustus 2010 om 15:42

    wat doen al die zeikende moraalridder hier!?

    “blijf onder de max snelheid!”
    “boetes zijn terecht!”
    blablablaaaaablabla

    ik zal een zwaaien naar je dieseltje als ik er voorbijkom ;) Ik spek jullie staatskas met enkele duizenden euro’s per jaar, en ik woon nog niet eens in Nederland.. grow some balls plz

    Login om te reageren
    • Jaap Jansen zegt

      25 augustus 2010 om 16:03

      @john:

      “Dan kan je beter iets leuks voor je vrouw, vriendin of kinderen kopen. Stimuleer je niet alleen de plaatselijke economie, maar ook je relatie/familie.”

      Login om te reageren
  49. audiracer zegt

    25 augustus 2010 om 15:46

    Het is de RS5 voor de mensen die daar twijfel achter zetten. Het betreft namelijk de klokkenwinkel uit de A4/A5. De RS5 is de enige in die reeks waarbij de teller tot 9000 T/pm rijkt.

    Login om te reageren
    • Zjonnie zegt

      25 augustus 2010 om 19:26

      @audiracer: wil je daar geld op in zetten?, hierboven staan foto’s van de RS5 tellers, gaan tot 280,..

      Dus gewoon de RS6!

      Login om te reageren
  50. Jaap Jansen zegt

    25 augustus 2010 om 16:02

    @Pordon

    Dan kan je beter iets leuks voor je vrouw, vriendin of kinderen kopen. Stimuleer je niet alleen de plaatselijke economie, maar ook je relatie/familie.

    @AlpineSC

    Vooruitgang? In jouw ogen is dat harder rijden…. in de ogen van anderen is dat misschien een schoner/stiller milieu en duurzaam vervoer?

    Je hebt gelijk als je zegt dat op een autobaan minder ernstiger ongevallen gebeuren door de lagere snelheidsverschillen tussen auto’s onderling. Eechter de vangrail en objecten langs de snelweg die je tegenkomt staan nog steeds stil. Maar dat is mijn punt niet. MegaKix noemt het allemaal een Hyocrisie… en dat is absoluut niet waar. Auto’s bieden schijnveiligheid. Dat is alleen vooruitgang als je de omstandigheden waarin de auto veilger wordt niet wijzigd. Ga je die omstandigheden wijzigen door harder te rijden bijvoorbeeld dan kom je vanzelf weer op het punt dat de auto onvoldoende veiligheid biedt. EN dat is volgens mij niet het doel.

    Ik vind het achteloze gekerm dat de snelheid op neerlands wegen omhoog moet geen hout snijden. Het is een illusie te denken dat in Nederland de gemiddeld gereden snelheid omhoog gaat in de komende 20 jaar. Ik neem aan dat jullie al enige jaren deelnemen aan het verkeer. Dan heb je dat al gemerkt in voorbije jaren.

    @BJ
    Een serieuze spits is er nog niet geweest…dus als je het over stiller hebt. Dan hebben we dat nog niet kunnen ervaren.

    Qua schoner… met name de NOx uitstoot is bij hogere snelheden hoger. Dat is een van de grootste veroorzakers van smog en luchtweg aandoeningen. Bel anders even met TNO kan je het van wetenschappers horen. Die snelheidlimiet is daar gekozen met een reden en wat doen ze…. ze laten nog weten waarom ook…dankzij de borden langs de weg.

    Login om te reageren
    • BJ zegt

      25 augustus 2010 om 22:20

      @Jaap Jansen:

      Ik denk dat we die lagere snelheidslimiet niet nodig hebben in de spits om de snelheid naar beneden te krijgen…. En zelfs als iedereen straks om 0830 gewoon 120 zou rijden, ben ik er nog steeds van overtuigd dat 98% van de mensen het verschil niet hoort tussen een limiet van 100km/h of 120km/h:
      – vrachtwagens hebben sowieso een veel groter aandeel in het totale geluid, daar verandert die limiet niks aan
      – Veel mensen nemen het gewoon niet waar
      – Veel mensen hebben ook gewoon een baan en liggen niet in bed of in de tuin…

      Voor die paar huizen/boerderijen die dan echt nog dichtbij staan… tsja… Je kan geen regels maken/aanpassen voor de uitzonderingen, er geldt ook nog zoiets als afweging van voordeel van het individu tegenover nadeel voor collectief.

      Wat betreft het “schoner”, daar heb je mij niet over gehoord, ik noemde het alleen in de intro dat het op die borden staat. Dat een auto minder uitstoot (of dat nou CO2 of NOx of whatever is) bij lagere snelheid mag als redelijke algemene kennis worden beschouwd, daar hoeft TNO echt geen rekensommetje voor te doen.

      Al met al kunnen we het hier uren over hebben (en natuurlijk heb je technisch gezien helemaal gelijk), maar uiteindelijk is het niet meer als een combi van boerenverstand en gevoel; je kan 1001 borden neer zetten waarom je opeens geen 120 meer mag, maar het maakt in het grote geheel allemaal niet veel uit (qua schoner en stiller) en het voelt stupide om bij elke weg-verbetering die we doorvoeren in NL, waarbij het asfalt, de overzichtelijkheid en de begeleiding (borden en signalering) beter worden, de snelheid te beperken. Ik heb zelfs wel eens moeite gehad om de gedachte te onderdrukken dat we de wegen aanpassen, juist en alleen om de snelheid overal te kunnen verlagen. Wat is het toch heerlijk om af en toe in Duitsland nog echt te kunnen rijden, zowel op de snelweg als op de binnenwegen; daar houd ik me altijd aan de snelheid, omdat je weet dat die limiet daar zin heeft.

      Bovendien als je niet constant aan de ketting ligt, trek je er ook niet altijd aan…

      Login om te reageren
  51. PeugeotGTI zegt

    25 augustus 2010 om 16:10

    Heb in Spanje een boete gehad van E50,- voor meer dan 20 te hard op de snelweg.
    De lokale wout zei: 10-15 te hard is prima, maar meer dan 20 wordt echt te gek.
    Maarja, als je met dik 150 op de klok wordt gepakt, is er blijkbaar nog steeds niet veel aan de hand.
    .
    Dat is iets waar ik echt voor pleit in NL:
    Pas flitsen bij meer dan 10% (na correctie!!) te hard.
    Zo houd je als bestuurder altijd een veilige marge en worden de camera’s en lasers gebruikt waar ze echt voor bedoeld zijn, namenlijk de echte gekken eruit pikken en de veiligheid verhogen!!

    Login om te reageren
  52. Woestijnridder zegt

    25 augustus 2010 om 16:24

    Nou, liever 100km/u op de huidige A2 dan daarvoor alsmaar stilstaan….

    Login om te reageren
  53. midasracer zegt

    25 augustus 2010 om 16:34

    Ik ben er zo langzamerhand van overtuigd dat de roverheid met opzet dit soort fuiken genereert. Brede lege snelwegen met lage maximum snelheden, liefst nog wisselend van 120 naar 90 en dan weer naar 100 enz. En dan maar flitsen om geld in te zamelen. Een andere conclusie is er niet. Het heeft niets met veiligheid te maken, anders zou de politie er veel preventiever mee omgaan. Nu is het lekker foto’s maken en de bonnetjes opsturen. Het heeft geen enkel ander doel dan geld inzamelen. Daarom geef ik ook nooit meer wat aan een goed doel. De regering heeft het al ingezameld en zal het verdelen. Ik raad iedereen aan om een WOB procedure op te starten. Laat het ambtenarentuig maar werken voor die centen. Ik doe het bij elke bekeuring en aarzel niet om bekeuringen voor te laten komen. Verlies je, dan verlies je (kost niets extra behalve wat tijd), maar heb ook wel eens een bekeuring toegewezen gekregen.

    Login om te reageren
  54. janklaassen zegt

    25 augustus 2010 om 16:38

    vette wijzerplaten van de Audi R8 4.2 FSi V8.

    Login om te reageren
    • the-budel-guy zegt

      25 augustus 2010 om 16:49

      @philipzuidijk: het is geen R8 4.2 FSI V8.

      OT: 5 baans en dan 100/90 dat is gewoon uitlokken zelfde verhaal toen bij Eindhoven de A2 helemaal af was 754 banen over langs onder naast en door elkaar toen het af was was de snelheid nog steeds 90 terwijl 120 al lang kon met als gevolg toen het 120 werd ree 95% automatisch 90

      Login om te reageren
    • the-budel-guy zegt

      25 augustus 2010 om 16:52

      @philipzuidijk: dit zijn de tellers van een R8 4.2 FSI

      http://www.netcarshow.com/audi/2008-r8/800×600/wallpaper_16.htm

      Login om te reageren
    • As_long_as_it_is_fast zegt

      25 augustus 2010 om 17:14

      @philipzuidijk: idd, we waren er al uit dat het de foto’s zijn van een RS5.. ;)

      Login om te reageren
  55. DasShikuru zegt

    25 augustus 2010 om 17:10

    @ De Fiets
    Over die kilometerheffing.. die komt er toch niet.
    That’s all : )

    Login om te reageren
    • De Fiets zegt

      25 augustus 2010 om 17:42

      @DasShikuru: ja wel hoor. De vraag is alleen wanneer…

      Login om te reageren
      • the-budel-guy zegt

        25 augustus 2010 om 17:48

        @De Fiets: wat doe jij eigenlijk op autoblog.nl

        figuren als jij horen op fietsblog of ikhaatautosenplezier.nl of ikknuffelboomeneneettofu.nl

        Login om te reageren
        • De Fiets zegt

          25 augustus 2010 om 18:47

          @the-budel-guy: ik geniet vooral hier, de reakties zijn soms prachtig. Het is iedere keer weer een genot!

          Login om te reageren
  56. joeytrambel zegt

    25 augustus 2010 om 18:08

    ik ben van mening dat 70% van de automobilisten niet zo heel best kunnen autorijden, misschien nog wel 80%.
    dus ik zie die snelheid niet zo snel omhoog gaan, eerst maar eens leren spiegelen, je lijn houden, afstand bewaren, je medeweggebruiker niet vast rijden achter een vrachtwagen(maar zoals in duitsland)gewoon relaxed overzicht houden en je medeweggebruikers de ruimte geven ook met ritsen.

    wat een stelletje stresskippen op de weg, kunnen nog niet eens hun auto binnen de lijnen houden, nou sorry hoor dat doe ik nog niet als ik bellend een sjaggie aan het draaien ben en een bak koffie in mijn hand.

    Login om te reageren
  57. tom zegt

    25 augustus 2010 om 18:40

    NEDERLAND OP Z’N SMALST!!!

    Waar blijft de andere PVDA? De Partij Voor De Automobilst!

    Uitmelken van de automobilist moet echt nu een keer een halt toe worden gebracht!!!

    ROVERHEID!!!

    Login om te reageren
  58. Zjonnie zegt

    25 augustus 2010 om 19:47

    @audiracer: bovengenoemde heeft de S5/A5 foto’s geplaatst en ik de verkeerde conclusie..

    Login om te reageren
  59. phantom zegt

    25 augustus 2010 om 19:57

    Zeker kinderachtig dit! gewoon overal 130! dat is een lekkere kruissnelheid. En van achter die vrachtwagens hangen is niks waard; Je ziet geen reet meer en je krijgt steenslag dat het barst!

    Login om te reageren
  60. BaRa zegt

    25 augustus 2010 om 20:18

    De snelheid te laag? Is iemand van jullie knulletjes al ooit getuige geweest van een ongeval? Een voorbeeldje: Een vrachtwagen rijdt 90 op het middenvak. Links gaat een auto voorbij aan 130, nat wegdek. Hij ziet de watervlek niet waar hij zo meteen met zijn linkerwielen in terecht komt, net op het moment dat hij moet remmen voor iemand die te krap invoegt. Achterkant slipt naar rechts, ramt de oplegger en wordt teruggekaatst in de betonnen middenberm. Dat is aan 130. Probeer je nu de schade voor de stellen. Aan de auto in kwestie, zijn chauffeur en passagiers, aan de oplegger, en al het verkeer daarrond dat probeert weg te geraken of veilig tot stilstand probeert te komen in spitsverkeer. Tel daar nu 30km per uur bij op, zodat je aan 160 komt. Als je nog altijd denkt dat dit niet gevaarlijk is, lever dan nu meteen je rijbewijs in, want dan ben je duidelijk te dom om te rijden en ben je een gevaar voor de andere weggebruikers.

    Login om te reageren
    • midasracer zegt

      25 augustus 2010 om 20:43

      @BaRa: zeur niet zo. Bij 50km/u kun je al dood zijn, een boom tegenkomen is genoeg. Dat hypothetisch geneuzel van jou is dan helemaal niet meer relevant. Gewoon je kop erbij houden op de weg is veel belangrijker dan welke snelheid dan ook. Het gaat op de A2 gewoon om geld binnenhalen. Als het ging om het voorkomen van dodelijke slachtoffers, zou de politiek zich meer bezig houden met het voorkomen van zelfmoord. In Nederland plegen 2x zoveel mensen jaarlijks zelfmoord dan dat er omkomen in het verkeer. Hoor je daar ooit wat over?

      Login om te reageren
  61. brave burger zegt

    25 augustus 2010 om 21:04

    Maximumsnelheid zou in Nederland moeten worden verhoogd naar 160 pas dan kan het draagvlak voor controles en het respect voor de poltie terugkeren. Tot die tijd zijn alle Postbus51 spotjes weggegooid geld

    Login om te reageren
  62. brave burger zegt

    25 augustus 2010 om 21:05

    – In Luxemburg ging het maximum recentelijk van 120 naar 130 km/u.
    – In Italie is op veel 2×3 baans Autostrada’s de maximumsnelheid verhoogd van 130 naar 150 km/u.
    – In Denemarken is sinds april 2004 de maximumsnelheid van 110 naar 130 km/u verhoogd, en het aantal verkeersdoden spectaculair gedaald met 25%. Zie http://www.dst.dk – het Deense bureau voor de statistiek.
    – En ook in Tsjechie en Slowakije wordt nagedacht over verhoging van de maximumsnelheid naar 160 km/u. http://www.ceskedalnice.cz/prilohy/md-160.pdf
    – In Zweden is op veel snelwegen de maximumsnelheid in 2008 verhoogd naar 120 km/u.
    – Oostenrijk: in 2007 zijn proeven gehouden op de Tauernautobahn met een dynamische maximumsnelheid. Hubert Gorbach van de FPO trok de maximumsnelheid op naar 160 wanneer het kon, en wanneer de weers- en verkeersomstandigheden minder gunstig waren 130 of 100 km/u. De proeven hebben 1 jaar lang geduurd en waren zeer succesvol: hogere emissies/meer luchtverontreiniging werd ondanks de uitvoerige tests en frequente metingen NIET vastgesteld en er heeft zich tijdens de snelheidsverhoging geen enkel ongeval plaatsgevonden. Helaas heeft de momenteel zittende socialistische regering de test weer beeindigd.

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      26 augustus 2010 om 08:43

      @brave burger: Als de maximumsnelheid omhoog gaat in Luxemburg dan is dat vanwege hun grote exportproduct: goedkope brandstof voor Nedelanders die op weg zijn naar Frankrijk. Hoe eerder de tank leeg raakt, hoe meer Nederlanders toch besluiten om in Luxemburg vol te gooien.

      Login om te reageren
      • ThomasBol zegt

        26 augustus 2010 om 23:06

        @Jochempie:
        Rubbish, ik haat links rijders dus wil ik er ook snel voorbij. Met 105 er voorbij spreek ik mezelf tegen :)

        Login om te reageren
  63. Tony Casa zegt

    25 augustus 2010 om 21:56

    Wat een overloze domme reacties, heeft er eigenlijk ooit iemand aan gedacht hoeveel tijd je kunt winnen door die scheetafstand tussen Utrecht en Amsterdam tegen 120km/u i.p.v. 100km/u.

    Gewoon de cruise control op en lekker cruisen tegen 100 is toch veel aangenamer dan als een stuk opgejaagd wild op de linker rijstrook te plakken?

    Login om te reageren
    • Smokin zegt

      25 augustus 2010 om 22:06

      @Tony Casa:

      6 minuten, enkele reis.

      Er van uitgaande dat je dat 5 x per week doet, scheelt je dat een uur per week, oftwel, uitgaande van 48 werkweken (20 vakantiedagen per jaar) 48 uur per jaar. Da’s ruim een week extra vakantie.

      Ik doe het er voor.

      Login om te reageren
      • Tony Casa zegt

        25 augustus 2010 om 22:54

        @Smokin: zoals ik zei, oeverloos domme reacties. Alsof jouw werkgever extra vakantiedagen toekent omdat jij tegen 120km/u naar het werk rijdt. Die dingen interesseren jouw werkgever absoluut geen zak.

        Login om te reageren
    • BJ zegt

      25 augustus 2010 om 22:24

      @Tony Casa:
      Als jij lekker wilt cruisen op 100 (en echt soms wil ik dat ook wel) kan dat ook als de limiet op 120 ligt, maar dan is het een keuze…

      Login om te reageren
  64. Niekgeerts zegt

    25 augustus 2010 om 23:41

    http://www.netcarshow.com/audi/2011-rs5/1600×1200/wallpaper_46.htm

    Het is toch echt een RS5 cockpit.

    Login om te reageren
  65. Jan Willem van Stuijvenberg zegt

    26 augustus 2010 om 11:00

    Alleen in het extreem linkse auto hatende Nederland doen ze dit soort flauwe dingen. Men lokt de automobilist met 5 super gladde stroken maximaal uit en gaat dan gelijktijdig de limiet verlagen om zo natuurlijk maximaal te kunnen cashen. De overheid en KLPD zijn wat mij betreft niet veel beter dan de Italiaanse maffia. Voordeel van de maffia is wel dat daar nog enigszins mee valt te onderhandelen over de prijs. Ik raad iedereen aan om bij ontvangst van een bekeuring het ijkrapport en de foto op te vragen. Dit geet aan hun kant veel extra werk… Vr. gr. J.W.v.S.

    Login om te reageren
  66. BaRa zegt

    26 augustus 2010 om 11:48

    @ Midasracer: het hypothetische geval waar jij het over hebt is voor mijn neus gebeurd. En het is echt niet de eerste keer dat ik dit soort ongevallen van veel te dicht bij meemaak. Dat je het zelf interpreteert als hypothetisch, bewijst volgens mij alleen maar dat je niet voldoende op de weg zit. Snel rijden doe je maar op circuit. De openbare weg heeft regels, en die volg je gewoon. Wil je de snelheid veranderen, spreek dan je belangengroep aan. Maar als je zo dom bent om de regels te negeren, dan moet je maar op de blaren zitten. Of, als je een van die slimmeriken bent die denkt dat hij beter rijdt dan de rest van de bevolking, met je snuit in het beton geparkeerd staan.

    Login om te reageren
    • BJ zegt

      26 augustus 2010 om 12:46

      @BaRa: Hmm… lok jij ze uit ofzo? Of rijdt jij excessief veel? Ik heb het nog nooit gezien… (>30.000km per jaar waarvan ~80% snelweg)

      Het verlagen van de snelheid wegens veiligheid is toch echt wel achterhaald volgens mij, tegenwoordig is het voor geluid en uitstoot. Het aantal verkeersdoden is al laag en degene door snelheid is volgens mij nog maar een fractie daarvan (in ieder geval als je degene met alcohol en eenzijdige “race” ongelukken met bv motoren eraf haalt).

      Login om te reageren
    • midasracer zegt

      26 augustus 2010 om 13:11

      @BaRa: dat is BS. De meeste ongelukken gebeuren door onoplettendheid. Snelheid is een ondergeschikte faktor. Kijk maar eens naar de score op Flitsservice na het weekend. Veel jongelui van de weg na een nachtje stappen. Vaak niet eens te hard, maar op een 2baans weggetje een bocht missen betekent meestal een dodelijk ongeluk, ongeacht de snelheid. Maar daar kan de schatkist niets mee, dus die houden star vol met hun debiele controles. En lul niet over dat je het beter weet. Ik heb veel ervaring in de autobusiness, oa. botsproeven bij IWTNO in Delft en heb het een en ander aan schadeauto’s binnen zien komen tijdens mijn werk bij een Nederlandse sportautofabrikant.
      De A2 is via een politiek spelletje naar 100km/u gebracht. Anders kreeg Eurlings de gemeentes niet mee met de aanleg van de 5-baans weg.

      Login om te reageren
  67. Benz.. zegt

    26 augustus 2010 om 13:01

    En wie zit er achter dit “geintje”?
    Want een vijf-baans weg met een max. temperatuur van 100km/h kan alleen bedacht zijn door die Linkse steuntrekkers.

    Zo geraakt de schatkist wel vol.

    Login om te reageren
  68. Jaap Jansen zegt

    26 augustus 2010 om 16:30

    Beste Agien,

    Voor een tandarts schrijf je een wel hele lamme reacties….erg genuaceerd. Echt veel volwassen….

    Ben je trots op je Porsche?

    Opschepper.

    Groet,

    Jaap.

    Login om te reageren
  69. Jaap Jansen zegt

    26 augustus 2010 om 16:37

    @BJ

    Ook bij onze Oosterburen gaan stemmen op om een maximum snelheid in te voeren. Hoe vaak kom je daar niet het bord Lärmschütz tegen. Altijd op plaatsen waar wonen met verkeer moeten worden gecombineerd.

    Dat versterkt alleen maar mijn argument. NOx uitstoot zorgt lokaal voor gezindheidsproblemen. Dat in tegenstelling tot CO2. Dus een vermindering van de uitstoot NOx heeft direct effect op de kwalitet van leven/wonen in de omgeving.

    Dat men dus de max snelheid omlaag gooit is in dat kader absoluut en het kader van verkeerslawaai verdedigbaar.

    Groet,

    Jaap.

    Login om te reageren
  70. Jaap Jansen zegt

    26 augustus 2010 om 16:40

    @Midasracer

    Als jij ‘iets’gedaan hebt met sportauto’s dan weet jij ook dat snelheid ten alle tijde de uitkomt van een ongeval beinvloed. Dat voorbeeld wat je noemt, het 2 baans weggetje….uit de bocht vliegen doe je alleen wanneer je te hard rijdt om de bocht te halen of te hard rijdt om de bocht op tijd te zien.

    Groet,

    Jaap.

    Login om te reageren
  71. BaRa zegt

    26 augustus 2010 om 18:13

    @Midasracer: je mengt verschillende beweringen door elkaar.

    (1) je beweert dat de snelheid op de A2 politiek beïnvloedt is. Het zou me niet verbazen dat dat zo is. Daar hebben we dus geen twistpunt.

    (2) je beweert dat de meeste ongevallen een combinatie van factoren zijn. Snelheid is daar slechts een van. Ook daar hebben we geen twistpunt.

    (3) je beweert dat snelheid niet uitmaakt voor de ernst van een ongeval. Tenminste, dat is toch wat ik uit je gemengde signalen denkt te kunnen opmaken. Als dat echt is wat je denkt, heb ik een leuke proef voor je. Laat eens een hamer van 10cm hoogte op je rechtervoet vallen. Doe nu hetzelfde met je linkervoet, maar van op 1 meter hoogte. Laat een arts nu maar registreren wat het verschil in schade is. Maar laat de arts wel thuis langskomen, want met zo’n voeten mag je niet meer autorijden.

    Duss…
    Ja, de maximumsnelheid op de A2 is mee bepaald door de politiek.
    Ja, de staat vaart momenteel zeer wel bij de boetepolitiek, ook op de A2.
    Ja, snelheidsboetes zijn de makkelijkst te ontduiken belasting, je hebt alleen zelfbeheersing nodig.
    Ja, er zijn tal van oorzaken voor ongevallen, snelheid is daarbij slechts een van de factoren.
    En ja, onder dezelfde omstandigheden heb je meer schade bij hogere dan bij lagere snelheid.

    Heb ik het correct uitgebeend? Of verschillen we nog ergens van mening?

    Login om te reageren
  72. Toyotadriver zegt

    9 september 2010 om 15:55

    Reed vorige week Nederland binnen bij Eijsden met caravan,van 110 en soms in frankrijk 120(kwestie van goed beladen en 45 jaar ervaring) naar het sukkelgangtje van 90 tot aan Amsterdam,slaapverwekkend op den lange duur.En het gelul van meer schade bij hogere snelheid,bij 50 ligt een caravan ook uit elkaar.En dan bij Utrecht 5 banen breed en maar 100km/u.Als iedereen zich daar nu aan houdt kunnen ze wat mij betreft er 2 weer vanaf halen,worden toch niet gebruikt.De bekrompenheid en betutteling in dit klootjesvolklandje,waar blijft dat 1 Europa nou?Hoop iedere keer weer,en daar begon het met al die regenval al aardig op te lijken,dat het volgend jaar Maastricht aan zee is.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North