Stroomkosten versus brandstofkosten

Auteur: , 46 Reacties

Los van de aanschaf, de bijtelling, motorrijtuigenbelasting, de BPM is er nog een financiele kant van de elektrische auto te belichten: wat kost het om een kilometer te maken op stroom?

Huh: deze nieuwe Volkswagen-reclame is verboden

De brandstof- en elektriciteitskosten
We gaan daarbij uit van de gemiddelde Nederlandse stroomkosten (voor een particulier) en de adviesprijs voor de brandstoffen benzine en diesel.
De gemiddelde landelijke adviesprijs (GLA) voor benzine is op moment van schrijven 1,74 euro. Met een beetje moeite betaal je echt snel veel minder voor een liter euro95. In Rotterdam zijn er maar enkele pompen die boven of op de adviesprijs zitten, bij de meeste pompen betaal je maximaal 1.60 euro voor een liter benzine.
Bij diesel is er hetzelfde aan de hand, de adviesprijs is zo’n beetje het maximale wat je betaalt. Voor diesel is de GLA (gemiddelde landelijke adviesprijs) op dit moment 1,46 euro. Ook voor diesel betaal je in de praktijk bij de meeste pompen zo’n 10-15 cent minder per liter.

De prijs voor elektriciteit varieert minder per aanbieder. We gaan uit van een normale aansluiting, dus niet één met een dubbeltarief, waarbij er overdag iets meer wordt betaald dan ’s-nachts. Daar zijn wellicht nog wat euro’s te halen voor een slimme EV-rijder die zijn auto via een laadschema alleen tijdens daluren van stroom gaat voorzien. Voor nu gaan we dus uit van een kWh prijs van 22 cent. Dat is inclusief de belasting, net als bij de benzine- en dieselprijs overigens.

Het verbruik
Er zijn niet zo veel auto’s die met verschillende aandrijflijnen leverbaar zijn. De Koreaanse merken Hyundai en Kia hebben de Niro, Soul, Ioniq en Kona die zowel in een volledige elektrische als in een benzinevariant beschikbaar zijn. Diesels bieden de Koreanen dan weer niet aan, maar Volkswagen doet dat wel voor de Golf. De Duitsers zijn sowieso kampioen verschillende aandrijflijnen, er is/was ook nog de keuze uit een CNG versie en een plug-in hybride.

Voor de berekening gebruiken we het praktijkverbruik van de Golf, bouwjaar 2018 en met een maximaal vermogen van 170 pk (bron Spritmonitor.de). Met dat laatste criterium filteren we de Golf GTI, GTD en R eruit, omdat die toch wel wezenlijk andere prestaties hebben dan de rest van de motoren.

Volkswagen Golf 2018

Diesel 5,6 liter per 100 km
Benzine 6,4 liter per 100 km
Elektriciteit 14,8 kWh per 100 km

Volkswagen e-Golf '17

Als je naar de verhoudingen in verbruik kijkt, dan zijn die niet wezenlijk voor één van de Koreaanse spelers, de Hyundai Ioniq.

Hyundai Ioniq 2018
Benzine 4,7 liter per 100 km
Elektriciteit 13,6 kWh per 100 km

Ioniq

De kosten per kilometer
Het aantal liters per 100 kilometer vermenigvuldigen met de prijs per kWh of per liter en vervolgens dat resultaat delen door honderd. Als je een beetje gevoel hebt voor hoofdrekenen dan weet je dat de elektrische auto glansrijk gaat winnen van de benzineauto en van de diesel.
Dat blijkt, want dit zijn de kosten per kilometer voor de “brandstof.
Diesel € 0,082
Benzine € 0,111
Elektrisch € 0,034

Al deze berekeningen zijn met de adviesprijzen voor benzine en diesel gedaan, dus er is nog wel 5-10% vanaf te snoepen door beter op te letten waar je tankt. De kosten voor elektriciteit kunnen wel fors hoger als je veel snellaadt, want die kW prijzen zijn meestal veel steviger. Alleen oudere Tesla’s hebben nog levenslang gratis superchargen, bij de meeste nieuwe zit dan niet meer erbij.

Desondanks is er qua kilometerkosten een klinkklare overwinning voor de elektrische auto. Het is meer dan twee keer zo goedkoop om een kilometer af te leggen in een EV dan in een diesel. Benzine rijden is zelfs meer dan drie keer zo duur per kilometer. De aanschaf van een elektrische auto is overigens ook een stuk duurder, dat scheelt 50-100% met een vergelijkbare benzine auto. Zonder (extra) belastingvoordelen is de EV pas na 150-200.000 kilometer goedkoper, dus daarvoor hoef je het niet te doen. Gelukkig maar voor Tesla, Hyundai en Kia, dat de bijtelling op elektrische auto’s dit jaar nog zo laag is.



46 reacties

Sorry maar alleen naar particulierenprijzen maakt het een halfbakken artikel. Nuttige aanvulling zou zijn om ook naar prijzen van commerciele palen te kijken, omdat heeeeel veel mensen geen eigen oprit hebben. Voor het vergelijk. Die prijzen lopen uiteen van 25c tot 60c per kwh
@joerek: Eens. Net als het artikel over de laadpassen mis ik ook hier een overall kostenplaatje op basis van een bepaald aantal km’s per jaar ‘all in’.
@joerek: Ja, maar ook de andere kant, laden op de zaak voor 7ct per kWh! Of gratis bij de Lidl o.i.d. als je daar klant bent.
@fanboy: Dan moet je werkgever ook laadpalen hebben. Zijn genoeg bedrijven waar niks te laden valt.
@joerek: en het scenario zonnepanelen op je dak?
@rlnl: aanschafprijs panelen / (25 jaar * 0,90 * 800kWh/kWp* X kWp)

Heden rond 1200€/kWp als ik me niet vergis dus

1200/(25*0,9*800)= 6,6 cent

Ik als je ze integraal in je auto krijgt natuurlijk.
@joerek: en moet ik dan van jou met 25 of 60 cent per kW uur rekenen? Daar is toch geen chocola van te maken?
Moest er perse nog een artikel over de EV komen? Hier had wel meer ingezeten toch…

Eerst benoemen dat je nooit de adviesprijs betaald voor diesel/benzine en vervolgens er wel mee gaan rekenen. En bij elektriciteit precies hetzelfde…
@reactief: Dat is toch logisch? Volgens mij rekenen leasemaatschappijen ook vanuit de adviesprijs.
Daarnaast geeft de adviesprijs een realistischer beeld. Wat als Wouter gerekend had volgens de prijzen van de witte pomp in de Charlois? Dan was er storm gekomen met “maar ik betaal €x,xx per liter!”
@vonklausenburg: Maar het spreekt elkaar wel tegen. Eerst een hele alinea waarin je aangeeft dat je eigenlijk nooit de adviesprijs betaald aan de pomp, maar dat dat eerder het maximum is om vervolgens er toch mee te rekenen.

En vervolgens hetzelfde met elektriciteit, maar dan andersom. Ideaal kun je zo goedkoop ‘tanken’ maar eigenlijk is het altijd duurder.

Wat heb je dan aan de rekensom?
@reactief: ook hier weer: welke prijs had ik van jou moeten gebruiken? Niet dat het wezenlijk uit maakt, stroomkosten EV zijn veel lager dan brandstofkosten benzine of diesel.
@wouter: Waarom niet je eigen situatie als voorbeeld nemen?

Je rijdt privé een ICE en hebt daarnaast volgens mij een tijd, of nog steeds, in de Jaguar EV gereden.

Als je gewoon aangeeft hoe je rekent maakt dat je voorbeeld realistischer dan nu. Dus bijvoorbeeld 75% van de tijd 14ct onder advies prijs tanken en 25% snel laden met de EV…

Maar je hebt gelijk. EV is eigenlijk altijd goedkoper. En ik was een beetje aan het zuur pruimen.
Mijn 180pk tdci automaat Mondeo reed over 190.000km 9 cent per km aan diesel. Mijn huidige Tesla S75D nu over 63.000km 4 cent per km aan stroom. Beide ex btw.
@maxhunter: en daarmee is jouw comment een stuk bondiger, maar tegelijkertijd meer informatief dan de lap tekst hierboven.
@maxhunter:

Mijn Dacia Logan MCV Bi-Fuel verbruikt op LPG 0,062 per kilometer.

Daar staat tegenover dat de MRB € 22,- per maand duurder is echter de aanschaf, met dank aan de CO2 heffing, was € 700,00 goedkoper dan de benzine versie in exact dezelfde uitvoering.

En dat is er dus mis: de meeste belastingvoordelen zijn er vooral voor zakelijke rijders die ook al gratis tankten met hun brandstof auto’s. De gewone man heeft deze voordelen veel minder en ws geen eigen laadpaal dus wordt meer en meer uitgeknepen via zijn brandstof auto om het voordeel van de managers te financieren. Typisch Den Haag pluche bedenksels. De gewone werkende man m/v is altijd de gebeten hond.
@realhustler: Misschien moet je dan ook eens je handen uit je mouwen steken en je eigen bedrijf starten in plaats van loonslaaf blijven. Natuurlijk vereist dat wel keihard werken, alle risico’s en investeringen nemen, gedoe met personeel, en je zal zien dat de belastingdienst je als ondernemer nog harder naait dan ook, waardoor die Tesla slechts een leuk voordeeltje is in het grote plaatje.

Maarja… een zielig jankverhaal typen op autoblog is natuurlijk makkelijker.
@trasimo: Precies. Die zakelijke voordelen zijn een doekje tegen het bloeden, maar geen nette hechting.
Al gaat het alleen op voor de kleine tot middelgrote ondernemer.
@trasimo: ik ben helemaal met je eens dat je maar moet gaan ondernemen als je meer wilt. Maar het is een keiharde leugen om te zeggen dat de belastingdienst ondernemers harder naait.

De hoofdreden dat ik nu bezig ben zzp-er te worden is juist vanwege die enorme belastingsvoordelen. Ik heb netto anderhalf keer zoveel als nu, en de werkgevers/opdrachtgevers zijn ook nog eens goedkoper uit. Met als kers op de taart dat meer werken ook daadwerkelijk meer oplevert!

En de voordelen worden alleen maar groter als je met meer geld speelt. Op de juiste manier met bv’s spelen kan soms heel veel opleveren voor slechts een middelgrote ondernemer.
@lekbak: dat hangt er vanaf hoe je het bekijkt. In jouw situatie heb je nu veel belastingvoordeel als zzper, al geldt dat grotendeels alleen de eerste 3 jaar. Verder moet je natuurlijk zelf gaan zorgen voor zaken als pensioen en arbeidsongeschiktheid.

Zelf heb ik 2 bv’s, een holding en een werkmaatschappij. Dat levert zeker een aantal interessante voordelen op, maar als ik tegelijk kijk wat ik per maand overmaak richting de belastingdienst (afgezien van btw, dat tel ik niet mee), dan is dat een veelvoud van wat ik de belastingdienst opleverde toen ik nog in loondienst was.

Je hoort me niet klagen hoor, als ondernemer kan je goed verdienen als je bereid bent hard te werken.
@trasimo: ja, hallo zeg. Ik wil niks liever dan 20 miljoen belasting betalen!!!

In het slechtste geval betaal je als ondernemer net zoveel belasting als een particulier. Want de particulier heeft nagenoeg geen voordelen, die kan alleen maar betalen. Sterker nog, de werkgever sluist het geld al door naar de belastingdienst zonder dat de werknemer daar überhaupt iets van meekrijgt, maar het is wel geld van de werknemer.
@trasimo: het maakt helemaal niets uit wat je overmaakt aan de belastingdienst. Dat calculeer je mee in je uurprijs. De klant betaalt de afdracht die jij doorsluist aan de belastingdienst.

In loondienst valt er niets door te rekenen.
@erik2907: ja en in die uurprijs zit ook verrekend wat er aan salarissen voor de medewerkers vanaf moet.

Mijn punt hierboven was dat sommigen schijnen te denken dat ondernemers aan alle kanten gematst worden door de overheid, want dat valt heus wel mee. En als je niet tevreden bent met wat je in loondienst overhoudt aan het eind van de maand, kan je beter je eigen situatie veranderen door bijv carriere te maken, om te scholen, ergens anders gaan werken of een bedrijf te starten dan erover te gaan zitten jankballen op een autoblogje :) maar dat is alleen my 2 cents natuurlijk.
@trasimo:

In een grijs verleden heb ik eens een berekening gemaakt samen met iemand die in de bijstand zat. Alles meegerekend, zoals subsidies (huursubsidie , ziektekostenteruggave), alle belastingvoordelen als alleenstaande, korting OV (wegens bijstand), aankloppen bij de gemeente wegens aanvraag nieuwe wasmachine, koelkast, TV, laptop (kinderen voor school). Allemaal aanvullende potjes waar je in de bijstand aanspraak op kunt maken. Neemt niet weg dat je slaaf van de gemeente bent door wekelijks verantwoording af te leggen, te solliciteren, in – en uitgaven op te geven, bankafschriften te overleggen enz., enz.

Na een optelsom van een “modaal inkomen netto” minus “bijstand en voordeelpotjes” heb ik mij toch wel even afgevraagd waarom je voor dat kleine verschil überhaupt in loondienst zou gaan werken.
@realhustler: vreemde redenatie… stemt allen sp..recht op een eigen laadpaal.

waarom zou de gewone man geen eigen laadpaal kunnen hebben?
@realhustler: heel veel zakelijke rijders zijn ook maar gewoon ‘werkende mannen/vrouwen’.
In België is de prijs/km voor diesel en benzine dus net andersom.
Wat mij interessant lijkt is ik de diverse omslagpunten (zowel zakelijk als particulier) per brandstof te bekijken.
Al jaren gebruik ik de 25.000 kilometer per jaar als omslagpunt naar diesel. Maar hoe zit het qua aantal kilometers voor de omslag naar elektrisch? De aanschaf meegerekend?
@vonklausenburg: dat punt ligt tegenwoordig eerder op 35 a 40.000km per jaar. Met dank aan een merkje uit Wolfsburg en wat Groenlinksers schrijven diesels tegenwoordig af als een baksteen… Tegelijkertijd zijn benzines wat zuiniger geworden. Ga je vergelijken met een hybride ligt het omslagpunt nog hoger.
@dper4mance: zit je onderaan de markt dan ligt het omslagpunt soms al in de buurt van 18.000km. Dan profiteer je juist van die afschrijving die een ander al heeft gehad, terwijl die benzineauto weer niet zo zuinig is als een moderne.
@vonklausenburg: In dergelijke omslag berekeningen gaat het vaak over brandstof en wegenbelasting en minder over de aanschafprijs. Nu gaat het dus wel over aanschafprijs, anders ligt het omslagpunt vokr elektrisch rijden bij 0 km.
Oke, en neem dan nu de kosten van wegenbelasting en onderhoud ook mee bij 20k per paar. Spreid het uit over 5 jaar en bereken of het verstandig is geld te lenen of te investeren voor de aanschaf van een gloednieuwe elektrische auto.
Zakelijk kan electra ook nog veel lager, als je een bedrijf hebt wat meer dan 10.000Kwh per jaar gebruikt dan zakt de prijs voor een Kwh met zo’n 6ct.
Heb je genoeg zonnepanelen voor je hele stroomverbruik dan word het nog goedkoper.
dus elektrisch rijden is goedkoper, dus gaan de mensen meer (of opnieuw meer) hun auto gebruiken, gaan de files lang nog niet verminderen.
@Jantje_555: Alle veeboerderijen ombouwen naar asfalt centrale’s !!
Gaat toch om meer dan verbruikskosten alleen? Onderhoudskosten van EV zijn een pak lager dan een verbrandingsmotor. Dus het zal een pak minder zijn dan 150 a 200 duizend km.

En dit dan een momentopname want als de meerderheid elektrisch gaat rijden zullen de prijs van de elektriciteit wel wat extra belasten.
Artikel gaat over brandstofkosten en eindigt met: “Gelukkig maar voor Tesla, Hyundai en Kia, dat de bijtelling op elektrische auto’s dit jaar nog zo laag is.”
Mensen die moeten bijtellen over hun auto hoeven doorgaans niet zelf hun brandstof te betalen. Mensen die wel zelf brandstof moeten betalen hoeven doorgaans niet bij te tellen.
@koeberg: Als je nou de zin ervoor ook nog even in je achterhoofd houd snap je misschien waar ze heen willen met die conclusie.
belangrijk informatie onbreekt, soms moet je de accu’s nog uren en er komt dan afhankelijk vd prijs tussen 50 en 100E bovenop.

Dan kloopt het hele plaatje niet meer.
Wanneer komt er een Diesel 10-daagse?
Wat ik niet begrijp is dat LPG (Autogas) niet mee is genomen in dit plaatje… Zowel qua kostenefficiënt als milieuvriendelijker …
Het lijkt mij ook interessant deze vergelijking te zien wanneer accijnzen op benzine en diesel niet meegenomen worden. Want blijft de elektriciteit accijnsvrij als we massaal zijn overgestapt?!
@freeze: op elektriciteit zit ook al behoorlijk wat belasting. Voor particulieren zo’n 10 cent per kWh. Het maakt dus wel iets uit, maar de EV blijft winnaar.
Mooi artikel. Niet volledig. Wat ik mis is het stroomverbruik om te laden. Afhankelijk van de accu, bijvoorbeeld hoe vol deze is, de omgevings temperatuur, zijn er verliezen bij het laden. Dat kan oplopen tot 36%. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0360544217303730
Onder heel gunstige omstandigheden kan het verlies beperkt worden tot 7%. Maar dat is ongeveer even realistisch als het verbruik per km opgegeven door de fabrikant.
Wat wordt er precies beoogd met het artikel? Dat politici hebben bepaald dat de EV goedkoper rijdt dan een ICE?
Nederland hangt aan elkaar van de belastingen. Die bepalen de prijs van autorijden. De enige reden dat hier EV’s rondrijden is belastingvoordeel. Volgend jaar daalt het belastingvoordeel, en waarschijnlijk daalt dan ook de verkoop van de EV. Over enkele jaren, als er meer EV’s komen, dan moet je daar ook MRB voor gaan betalen. De overheid heeft immers veel geld nodig
De links-activistische politiek voert haar verdeel en heers-wanbeleid met verve. Daarom hebben we nu een klimaatakkoord zonder enige wetenschappelijke basis.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).