Subaru WRX STi: eindelijk wat diks

Auteur: , 69 Reacties

Na de teleurstellende modellen die Subaru de afgelopen tijd introduceerde hebben ze nu eindelijk weer eens iets lekkers voor de octaanliefhebber: dit is de nieuwe WRX STi.

De eerste reacties op de nieuwe WRX waren “meh” en daar kon de klassieke kleurstelling in goud-blauw nog niet veel verandering in brengen. We wilden allemaal iets wat meer richting de concept ging, niet deze suffe sedan! In Detroit krijgen we de nieuwe WRX echter in STi uitmonstering te zien en de eerste foto’s en details zijn nu gelekt vanuit Japan. De nieuwe WRX STi grijpt terug op de succesformule uit het verleden: gouden wielen, blauwe lak, agressieve stance en een picknicktafel op de achterklep. En eerlijk is eerlijk: dit is wat je wil zien, dit is zoals het hoort!

De motor wordt waarschijnlijk een 2.5 boxer met ongeveer 300 pk gekoppeld aan een flipperbak met dubbele koppeling. Laten we hopen dat daarnaast de mogelijkheid blijft bestaan om een handbak te kiezen, gewoon omdat dat leuk is. De onthulling volgt over een kleine week in Detroit.



69 reacties

Begin de week met Mercedes-AMG, bekijk het HIER!
Automaat of niet, een STi is altijd goed nieuws. Het enige waar ik al bijna 6 jaar niet aan kan wennen zijn de vier uitlaten. Op één of andere manier klopt dat voor mijn gevoel niet.
@ej20g:
Gewoon 1 dikke pijp linksonder ;)
@m19nl: Het is een boxer, dus 2 pijpen mogen nog, je hebt tenslotten een pijp van iedere kant van het blok. Maar 4 is wat extreem, maargoed BMW deed dat ook met de M3, een 6 in lijn met 4 uitlaten gaat ook nergens over.

2 dikke pijpen er onder vandaan vind ik wel mooi staan, een beetje zoals een audi RS4 ofzo.
@MrSkyline: maar wel maar één pijp vanaf de turbo, tenzij je over de Legacy’s met de Twin Turbo Boxer praat. Gewoon één pijp vind ik het mooist, dat geldt voor zoveel auto’s overigens. Zelfs voor sommige auto’s met 6-cilinder of V8.
@ej20g: Daar heb je een punt, en een dikke pot ziet er natuurlijk ook wel leuk uit.
@MrSkyline: ik snap de oude stijl ook wel op de vorige GTR was zeker 1 dik kanon mooier maar deze modellen….
@ej20g: Ben het met je eens, het wordt de laatste tijd vaak overdreven. Had er laatst ook nog wat over gepost, vooral die 4 cilinders met 4 pijpen… Zelf rijd ik met een V6 turbo, ook gewoon met 1 pijp (geen ronde, een plattere).
@ej20g: Vind ik niet, Duitse wagens met 1 pijp vind ik gewoon niet mooi. Mooiste vind ik of twee pijpjes aan 1 kant, of twee pijpen aan weerszijden. Vier uitlaten vind ik bijna nooit mooi, tenzij het meer richting midden zit, dat geeft ze nog best een dik uiterlijk.
@MrSkyline: ik vind het anders geen slechte zet ziet er prachtig uit.. De NIssan GTR heeft nu toch. Ook 4 kanonnen, dat staat toch ook goed? Misschien is het wel ook wel goed voor de gewichtsverdeling? Kunnen ze natuurlijk ook anders verdelen maar de uitlaat beweegt met die power altijd wel een beetje.
@m19nl: precies. Of bij de GRB’s (hatchback generatie) rechts, daar wordt de pijp vaak gehangen als er een enkele uitlaat gebruikt wordt in plaats van de dubbele.
@m19nl: En nu dus 1 dikke plofkanon aan elke kant (;
@ej20g: en weer kan ik het alleen maar met je eens zijn! Quadpipes op een WRX/WRX STi is gewoon not done. Subaru heeft dat nooit gedaan, niet op een WRX, niet op een Legacy Blitzen, hell zelfs niet op een SVX. Toe Subaru, stick alsjeblieft gewoon to your guns en pleur er gewoon een onmeunig dikke pijp erop dan klopt het totaal plaatje weer!
@toyotafortuner: precies. Toch hebben we niet veel te klagen aangezien Subaru nog altijd het basisrecept gebruikt: AWD, viercilinder boxer en onmiskenbare STi kenmerken. Daar moeten wij als liefhebbers van Japanse auto’s vooral blij mee zijn, zoveel andere liefhebbers zijn al iconen verloren. Al is een beetje geklaag natuurlijk ook niet erg.
@ej20g: gelukkig schaven ze alleen maar een beproefd recept iets bij.
@ej20g: Eén dikke pot aan de linkerzijde (of rechts i.c.m. rally-trim) is zoals het hoort. Maar de quadpipes hebben ook wel wat hoor. Waar ik mij meer zorgen over maak is het feit dat ze een equal-length spruitstuk hebben gebruikt. Dat zou de efficiëntie verhogen, maar de welbekende roffel verdwijnt dan helaas…
@ej20g: ik vind het juist heel mooi staan! Ik kan nog steeds niet wennen aan dat Jappen interieur….
@3246cm252kw: ieder zijn ding natuurlijk. Nou moet ik zeggen dat ik die vier uitlaatpijpen ook niet erg lelijk vind, maar het klopt op één of andere manier niet voor mij. Daarom wordt ik enthousiast van een GRB met vier pijpen, maar spring ik bijna een gat in de lucht van ééntje met een enkele pot.
@ej20g:

Inderdaad…gewoon 1 dikke hks knalpot eronder :)
Dit is zoals een Subaru hoort te zijn, want als je de hoodscoop en spoiler weg denkt, is het een saaie auto, zoals elke eerdere Impreza’s ook zijn zonder. Dus hij is gelukt.
@woot: Ik vind er niks aan, want een Impreza diesel heeft ook een hoodscoop waar is de wow factor?
@toroloco: Op de kofferbak.
Ziet er een stuk beter uit dan de laatste conceptplaatjes!!
Fraaie voorkant, maar ik moet nog even wennen aan de achterkant en de iets te klein ogende wielen (niet velgen alleen, maar het totale wiel).
Het gaat er natuurlijk om hoe die rijdt en dat zal hopelijk goed zijn.
@Traxxas: Same here, de zijkant is een beetje duf en 1 eindstuk van het uitlaatsysteem aan elke weerszijde zou genoeg zijn.
Tov van de vorige echt 1000x beter. Die hatch vond ik echt een aanfluiting. Maar het concept was echt 10x beter. En de WRX/STI is juist zo’n model waar dat soort styling prima kan. Doe het dan ook denk ik dan. Dubbele koppeling automaat zal wel voor een zieke 0-100 tijd gaan zorgen. Of de groep N rijders er zo blij mee zijn durf ik niet te zeggen.
@E34M5Touring: Het gekke is dat ik, als niet-impreza-liefhebber, de hatchback WRX STI juist de enige gave impreza vind. Het is de enige Impreza die ik ooit zal overwegen aan te schaffen, terwijl hij juist door de Impreza liefhebbers wordt verafschuwd.

Nu heb ik over het algemeen niets met sedans, en juist wel met hatchbacks, dus dat zou ook een reden kunnen zijn.
@motoragent: Ja als je een voorkeur hebt voor een ‘hot hatch ish’ model past die wellicht beter. Ik vind de sedan variant vele malen mooier. Ook omdat een Impreza in mijn optiek een kont moet hebben. Met kerst in Zwitserland geweest en daar zie je ze ongelofelijk veel, van alle bouwjaren. Zodra er genoeg sneeuw ligt lijkt het wel een special stage daar. Prachtig om te horen en zien.
Hij mist iets, waarom kunnen ze niet gewoon die prachtige concept na bouwen?
De vraag is: komt hij naar Nederland of Europa?
De vorige is hier toch niet verschenen? Die moest je importeren.
Blijf het altijd cool vinden dat mijn ouders een Subaru Outback hebben.
Je ziet jammer genoeg veelte weinig Subaru’s rijden!
De Outback wordt btw binnenkort waarschijnlijk omgeruild voor een Forester.
Ik ben een gelukkige Peugeot 106 1.4 Sport rijder, maar als het voor een student betaalbaar was, zou het waarschijnlijk een Impreza geweest zijn.
@kakhead: wij hebben nog een Impreza 2.0 station uit ’99 te koop staan. Interesse? ;)
@kakhead:

De outback, wat een wagen, je ziet ze wel veel te weinig. Het verbaasd me altijd dat ze ze nog proberen te verkopen in onze contreien.
@kakhead: Je kon hem in principe wel gewoon halen maar volgens mij zijn er echt maar enkele gekocht.

Maar wij wonen in Nederland en “wij willen” het schoonste land zijn, en door die muesliregelingen kost hij 64.000euro…
Die spoiler had wat mij betreft toch een tikkel subtieler gemogen, dan had die beter bij de “brave” achterlichten gepast. Verder dikke bak!
Ben ik de enige die in de voorkant veel herkent van een Evo?
@truenoae86: Nee daar moest ik ook aan denken.
@truenoae86: Dacht ik ook meteen aan
Dit is al stukken beter dan die drol van een WRX, maar waarom niet gewoon het concept op de markt brengen? Ben wel benieuwd naar de specs en de prijs.
@berlinetta: “waarom niet gewoon het concept op de markt brengen?”

Because Subaru.
Verschrikkelijk.. doe mij maar de oude modellen.
Jum jum jum. Dat ziet er weer lekker uit. En Subaru kennende zal de aandrijflijn ook wel weer prima in orde zijn. Toch zou ik graag de coupe weer willen zien. Zoals in ’95.
Laa’n we blij zijn dat ze tenminste weer een Sti versie bouwen.
Zo!
ipv te vluchten in Co2 correct geneuzel

En ja, Subaru’s horen er per definitie eigenlijk niet uit te zien.
Zo is die Bug eye mijn favoriete Subaru van dit millenium, dikke reet (kont kun je dat niet meer noemen) en geen, geen model.
Fantastisch.
Niet verkeerd, maar doe mij toch maar een iets ouder model.
STi? Check
Blauwe kleur? Check
Gouden velgen? Check
Gedrocht? Check

Shut up and take my money.
http://www.autoblog.nl/image-gallery?file=Subaru/WRX_STi_2014/Subaru-WRX-STi-007.jpg

Denk bij deze foto die veel te hoge spoiler, enorme luchthapper, en tupperware-look voorbumper is weg, en je houdt wederom een lelijke typisch Japanse sedan over. Bij de Mitsubishi hebben ze dat met de lancer toch beter voor elkaar door in de basis een mooiere auto te bouwen.

Dit is zo lelijk weer.. dat hij bijna mooi wordt. Zo kan je iedere Europese sedan ook dik maken… maar omdat de opsmuk bij deze auto wel een functie heeft is het ergens toch wel weer een grappige auto.
Denk dat de vier uitlaten zijn voor een betere lucht stroom.
Geef mij maar de evo10
Hij is toch wel weer lekker hoor.
Subaru (Impreza) WRX STI’s zijn altijd een slag apart. Niet voor de gemiddelde autorijder.
Geldt ook voor de Evo’s natuurlijk. Helaas dat mensen dit niet zo snel meer kopen omdat ze simpelweg de markt uit worden geprijsd.
Dit is gewoon een goede sedan, met 4 deuren en kofferbak. Ruimte voor de kids, de boodschappen en dan mag papa in het weekend toch even lekker scheuren over de dijkweggetjes.
Maar ben blij dat er nog merken zijn die niet te veel mee willen gaan in het CO2 geneuzel, maar gewoon leuke rijders auto’s willen maken.
Laten we hopen dat we ze toch iets meer op de weg gaan zien.
Graag ook in 2-deurs op de markt brengen dit keer.
Zeg Autoblog, realiseren jullie je dat je jezelf tegenspreekt? Over de WRX waren jullie niet bepaald positief als het aankwam op het uiterlijk. En nu zeg je over de STi dat “dit is wat je wil zien, dit is zoals het hoort!”

Het plaatwerk is nog exact hetzelfde op deze afbeeldingen. Enige verschil is een leuk setje velgen, een taartschep en ietsje verlaagd zo te zien. Het is al vaker voorspeld, elk nieuw design went vanzelf. Dus de WRX is niet lelijk.

Hier in Nederland kunnen ze beter de WRX in de prijslijst zetten, in plaats van de STi. Die laatste wordt compleet uit de markt geprijsd dankzij die BPM-graaiers in Den Haag. De WRX zal zuiniger en schoner zijn, dus dat wordt goedkoper hier. Subaru NL kan best wat extra verkopen gebruiken lijkt me, dan moet je geen STi in de showroom zetten. Met de auto zelf is niets mis overigens.
Met die vormen ziet hij er al bijna te mooi (niet dat die mooi is) uit voor een subaru.
Klinkt gek, maar hopelijk is deze zuiniger in de NEDC cyclus. Want daardoor kost een nieuwe meerdan 74.000 euro. Terwijl als je ze rustig rijdt, Impreza’s niet zo veel verbuiken (spreek uit ervaring).

Gaaf ding, jammer van de bak, maar wel begrijpelijk.
Stance? Ik zie alleen veelste kleine wielkasten. Kleine wieltjes met desondanks te plat rubber omdat t anders niet allemaal past. Maar stance??
Kijk dit begint erop te lijken. Helaas geen interieur foto’s. Ik hoop dat ze wel wat doen aan het jaren 80 interieur en op zijn minst recaro stoelen.
Wow die ziet er echt heel vet uit! Daar wil ik wel een keertje in rijden hoor
Lijkt wel een ford
Mooi! Jammer dat ie weer (gok ik) richting de 70.000 euro gaat :(
@michelyman: bij ons wel ja..
in zo een auto wil je toch alles zelf doen, dus ook schakelen
Just the best!
They said I could be anything

So I became an EVO
Ben altijd al Subaru fan geweest.
De betrouwbaarheid en toch extreem als het kan.

Wat ik wel raar vind is dat de wrx al 271pk heeft en 350nm (of toch iets in die trend) en dan zou de overtrevende trap maar paar pktjes meer halen uit een halve liter meer longinhoud.

Wat niet weg neemt dat ik deze nog steeds graag zou willen bezitten ook al kost ie in belgie rond de 50.000
@timvl: er is ook gesproken over een 2L boxer ipv de 2,5L uit de laatste generaties. De specs zijn niet definitief en ik schat dat de wrx sti wel minimaal 300pk krijgt.
Gewoon goed gedaan subaru! Ons bang maken met een standaard wrx en ons verwennen met foto’s van de sti. Eindelijk weer een sedan
Lijkt op foto 6 & 8 best veel op de huidige Lancer Evo , notabene z’n grootste concurrent.
Lijkt wel een kruising ford focus x mitsubishi evo X
Dit is iemand die in het water springt met z’n knieën bij elkaar!
Helaas vind ik ze steeds lelijker worden…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).