Supercarbouwer maakt comeback met betaalbare GT4

Auteur: , 27 Reacties

Kan nog een leuke dubbeltest worden.

Saleen is een bekende naam voor de gemiddelde gamer. Het is tuner van zeer potente Mustangs en ze hebben voor lange tijd hun eigen supercar gebouwd, de S7.n Lees in dit artikel alles over die auto wat je moet je moet weten.

Daarna probeerde Saleen het een klasse lager. Het idee was: als je een goedkopere auto aanbiedt, kun je er meer van verkopen = meer omzet. Het was een supercar met de motor uit de Saleen S302-E Mustang, dus een 650 pk sterke V8. Helaas brak de kredietcrisis uit, waardoor Saleen zich genoodzaakt zag om bodykits te ontwikkelen voor de Tesla Model S, de ‘Foursixteen’. Op dit moment is Saleen bijna klaar met hun spulletjes voor de laatste generatie Ford Mustang (beetje laat). Waarschijnlijk zijn ze bezig geweest met de ontwikkeling van hun laatste project, de Saleen GT4.

Saleen GT4

Deze auto lijkt gebaseerd op de Saleen S1, een betaalbare sportwagen in de geest van de S5S Raptor: heel veel vermogen en koppel, een lichtgewicht chassis en een verrassend acceptabele prijs. De Saleen S1 werd al aangekondigd voor 2018, maar we zijn bijna aan het einde van de 2019 en de eerste exemplaren zijn nog niet afgeleverd. Dat zou reden kunnen zijn voor onzekerheid, maar daar is gelukkig min of meer verandering in gekomen. Een GT4-raceauto moet namelijk gebaseerd zijn op een straatauto. Overigens, die straatauto is gebouwd op basis van de Artega GT.

Saleen GT4

De motor is trouwens veel bescheidener dan de V8 uit de S5S Raptor, want de Saleen GT4 moet het doen met een 2.2 viercilinder turbomotor, die 450 pk en 500 Nm levert. De conceptversie van de Saleen S1 had een 2.5 liter viercilinder met exact dezelfde waarden. Wanneer de auto aan de start verschijnt is niet bekend, maar aangezien de GT4-racer er al behoorlijk ‘af’ uit ziet, denken wij dat het niet meer heel lang zal duren voordat ook de straatuitvoering onthuld wordt.



27 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
Saleen goeie bouwer. Super vet
Wat is de Artega toch een beeldschoon ontwerp.
Van achter een combinatie tussen een 911 en een Aston Martin. Ziet er puik uit
Saleens tijd worden.
1 van de vergeten parels
Klinkt mooi, maar weet iemand hoe het nu komt dat ze weer Saleen heten? De laatste keer dat ik van Steve’s bedrijf hoorde waren ze van naam verranderd naar SMS supercars?
@shiva: Waren 5 jaar lang twee verschillende bedrijven. Steve is in 2007 opgestapt/eruit getrapt, en daarna voor zichzelf begonnen. Maar sinds 2012 zit Steve weer gewoon bij Saleen.
@dondeboer: Het ligt nog een fractie anders. In 2012 heeft Steve Saleen de rechten op de merknaam Saleen terug verworven uit de failliete puinhopen van zijn oude bedrijf Saleen Inc, waar hij in 2007 uitgestapt/gooid was. Vervolgens heeft hij zijn nieuwe bedrijf SMS Supercars simpelweg omgedoopt tot Saleen Automotive Inc en kan hij de handelsnaam Saleen weer gebruiken.
Wat mij betreft is er maar één Saleen : de S7 Twin Turbo. Ge-wel-dig apparaat. Maar een tikkie niet te betalen, da’s dan weer jammer.
@amghans: en ’n überlange overhang aan de achterkant.
Lijkt zo uit een racespel te komen met die kleuren. En ik heb al problemen met een GT3 auto om de groene hel te verslaan in GT Sport 😔 of is GT4 langzamer dan GT3? 🤭
@rammillius: GT4 is langzamer. Vroeger bestond er nog de FIA GT1, wel het opzoeken waard (o.a. op LeMans)
Zit de motor nou voorin of achterin? Lijkt me wel nuttige info… Ach ja, autojournalistiek is ook een kunst.
@ericd: Not sure if trolling…

Leek mij een vrij eenvoudige aanname. Als je ‘en profil’ ernaar kijkt, kun je het zien aan de verhoudingen: korte en platte neus, relatief veel ‘body’ achter de stoelen, korte overhang achter. Koeling aan de zijkant geeft het ook al weg. Ook had ik erbij vermeld dat de basis de Artega GT is. Dus mijn nederige excuses als ik dacht dat dit wel duidelijk was. Voor alle duidelijkheid: de motor is in het midden geplaatst. ;-)
@willeme: ericd heeft er gewoon geen kaas van gegeten :-)
@willeme: Er zijn auto’s die er als RWD-er uitzien, en het toch niet zijn, en andersom. That’s why. Wanted to make sure.
@ericd: Bij deze auto leek het vrij duidelijk, vandaar de ‘not sure if trolling’. Zeker omdat de ondertoon in je comment nogal aan de zure kant was ;-).
@ericd: Achterin
Artega GT, was Victor Luchtkasteel daar ooit niet wat mee aan het doen?
@harrie: inderdaad. De laatste Spyker had de Artega ook als basis. Durf het bijna niet te zeggen, maar komt wel heel dichtbij zo.
Ik ben ook wel eens in Zeewolde geweest!
Vroeger als kleine jongen had een neef van me een poster van een Saleen. Blijft een droomauto. Deze niet.
Jullie zitten allemaal fout. Deze auto is gebaseerd op de 2011 Aston Martin V12 Vantage.
De S1 GT4 zal in 2020 uitkomen in de Blanchepain GT World Challenge serie. Deze auto is een doorontwikkeling van de S1 Cup auto. De S1 Cup is een arrive and drive cup serie die dit jaar is opgestart in de VS door Saleen en die ook in 2020 en 2021 zal doorgaan tijdens de Blanchepain GT weekends. Afgelopen weekend waren de laatste S1 Cup races in Las Vegas. Je kunt al deze races terugkijken op YouTube. Vanaf 2020 gaat Saleen ook in China een S1 Cup serie organiseren. Er zit een steenrijke Chinees achter dit hele project, die van Saleen een groot merk wil gaan maken in China.
Waarom er in het artikel wordt vermeld dat de ‘spulletjes voor de laatste generatie Mustang’ nog in ontwikkeling zijn is me trouwens niet duidelijk. Die spulletjes zijn al in 2015 geïntroduceerd, er worden elk jaar tientallen S302’s gebouwd en ze hebben daarnaast inmiddels ook weer een Saleen versie van de F150 truck op de markt gebracht. Het is juist de ontwikkeling van de straatversie van de S1 die nogal uitloopt. De verwachting is nu dat de productie daarvan in het eerste kwartaal van volgend jaar gaat starten.
@kminne: Omdat op moment van schrijven op de website alleen computerrenders staan en er wordt vermeld dat de onderdelen eraan komen ;-). Niets concreets. Bij kleinere bedierven kan het het zijn dat de communicatie opd e site achterloopt op de werkelijkheid, maar daar kan ik natuurlijk niet vanuit gaan ;-).
@willeme: Bedrijven als Saleen en Shelby American verkopen de meeste van hun tuning onderdelen pas los nadat een facelift of generatiewissel is doorgevoerd. Daarmee houden ze hun turnkey modellen exclusief en rechtvaardigen ze hun absurde meerprijs van 30.000 dollar tov een standaard model. Roush is wat scheutiger wat dit betreft.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).