• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Supercarbouwer maakt comeback met betaalbare GT4

Auteur: willeme, gepost 21 oktober 2019 om 19:01 – 27 Reacties

Afbeelding Supercarbouwer maakt comeback met betaalbare GT4Afbeelding Supercarbouwer maakt comeback met betaalbare GT4Afbeelding Supercarbouwer maakt comeback met betaalbare GT4Afbeelding Supercarbouwer maakt comeback met betaalbare GT4Afbeelding Supercarbouwer maakt comeback met betaalbare GT4Afbeelding Supercarbouwer maakt comeback met betaalbare GT4Afbeelding Supercarbouwer maakt comeback met betaalbare GT4Afbeelding Supercarbouwer maakt comeback met betaalbare GT4

Saleen GT4
Kan nog een leuke dubbeltest worden.

Saleen is een bekende naam voor de gemiddelde gamer. Het is tuner van zeer potente Mustangs en ze hebben voor lange tijd hun eigen supercar gebouwd, de S7.n Lees in dit artikel alles over die auto wat je moet je moet weten.

Daarna probeerde Saleen het een klasse lager. Het idee was: als je een goedkopere auto aanbiedt, kun je er meer van verkopen = meer omzet. Het was een supercar met de motor uit de Saleen S302-E Mustang, dus een 650 pk sterke V8. Helaas brak de kredietcrisis uit, waardoor Saleen zich genoodzaakt zag om bodykits te ontwikkelen voor de Tesla Model S, de ‘Foursixteen’. Op dit moment is Saleen bijna klaar met hun spulletjes voor de laatste generatie Ford Mustang (beetje laat). Waarschijnlijk zijn ze bezig geweest met de ontwikkeling van hun laatste project, de Saleen GT4.

Saleen GT4

Deze auto lijkt gebaseerd op de Saleen S1, een betaalbare sportwagen in de geest van de S5S Raptor: heel veel vermogen en koppel, een lichtgewicht chassis en een verrassend acceptabele prijs. De Saleen S1 werd al aangekondigd voor 2018, maar we zijn bijna aan het einde van de 2019 en de eerste exemplaren zijn nog niet afgeleverd. Dat zou reden kunnen zijn voor onzekerheid, maar daar is gelukkig min of meer verandering in gekomen. Een GT4-raceauto moet namelijk gebaseerd zijn op een straatauto. Overigens, die straatauto is gebouwd op basis van de Artega GT.

Saleen GT4

De motor is trouwens veel bescheidener dan de V8 uit de S5S Raptor, want de Saleen GT4 moet het doen met een 2.2 viercilinder turbomotor, die 450 pk en 500 Nm levert. De conceptversie van de Saleen S1 had een 2.5 liter viercilinder met exact dezelfde waarden. Wanneer de auto aan de start verschijnt is niet bekend, maar aangezien de GT4-racer er al behoorlijk ‘af’ uit ziet, denken wij dat het niet meer heel lang zal duren voordat ook de straatuitvoering onthuld wordt.

Ook interessant!

  • Video: is de Cayman GT4 Clubsport de best klinkende GT4?
    Video: is de Cayman GT4 Clubsport de best klinkende GT4?
  • Porsche 718 Cayman GT4 RS maakt stoutste dromen waar
    Porsche 718 Cayman GT4 RS maakt stoutste dromen waar
  • Porsche Cayman GT4 RS Clubsport: GT3 Cup in kleiner jasje
  • Waarom de Porsche Cayman GT4 knaak remt

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

gt4, s1, saleen

Vorig bericht: « Deze snelle en schone Audi maakt de S6 overbodig
Volgend bericht: Deze Range Rover concurreert met Rollsen en Bentley’s »

Lees Interacties

Reacties

  1. elemento zegt

    21 oktober 2019 om 19:09

    Saleen goeie bouwer. Super vet

    Login om te reageren
  2. dondeboer zegt

    21 oktober 2019 om 19:10

    Wat is de Artega toch een beeldschoon ontwerp.

    Login om te reageren
  3. kreukelzone zegt

    21 oktober 2019 om 19:12

    Van achter een combinatie tussen een 911 en een Aston Martin. Ziet er puik uit

    Login om te reageren
  4. vetnek zegt

    21 oktober 2019 om 19:12

    Saleens tijd worden.

    Login om te reageren
  5. rob5nismo zegt

    21 oktober 2019 om 19:12

    1 van de vergeten parels

    Login om te reageren
  6. O plaat zegt

    21 oktober 2019 om 19:15

    Klinkt mooi, maar weet iemand hoe het nu komt dat ze weer Saleen heten? De laatste keer dat ik van Steve’s bedrijf hoorde waren ze van naam verranderd naar SMS supercars?

    Login om te reageren
    • dondeboer zegt

      21 oktober 2019 om 19:40

      @shiva: Waren 5 jaar lang twee verschillende bedrijven. Steve is in 2007 opgestapt/eruit getrapt, en daarna voor zichzelf begonnen. Maar sinds 2012 zit Steve weer gewoon bij Saleen.

      Login om te reageren
      • kminne zegt

        22 oktober 2019 om 01:04

        @dondeboer: Het ligt nog een fractie anders. In 2012 heeft Steve Saleen de rechten op de merknaam Saleen terug verworven uit de failliete puinhopen van zijn oude bedrijf Saleen Inc, waar hij in 2007 uitgestapt/gooid was. Vervolgens heeft hij zijn nieuwe bedrijf SMS Supercars simpelweg omgedoopt tot Saleen Automotive Inc en kan hij de handelsnaam Saleen weer gebruiken.

        Login om te reageren
  7. kniesoor zegt

    21 oktober 2019 om 19:27

    Wat mij betreft is er maar één Saleen : de S7 Twin Turbo. Ge-wel-dig apparaat. Maar een tikkie niet te betalen, da’s dan weer jammer.

    Login om te reageren
    • drdre1 zegt

      21 oktober 2019 om 21:26

      @amghans: en ’n überlange overhang aan de achterkant.

      Login om te reageren
  8. rammillius zegt

    21 oktober 2019 om 19:39

    Lijkt zo uit een racespel te komen met die kleuren. En ik heb al problemen met een GT3 auto om de groene hel te verslaan in GT Sport ? of is GT4 langzamer dan GT3? ?

    Login om te reageren
    • theblazerunner zegt

      21 oktober 2019 om 19:57

      @rammillius: GT4 is langzamer. Vroeger bestond er nog de FIA GT1, wel het opzoeken waard (o.a. op LeMans)

      Login om te reageren
  9. ericd zegt

    21 oktober 2019 om 19:40

    Zit de motor nou voorin of achterin? Lijkt me wel nuttige info… Ach ja, autojournalistiek is ook een kunst.

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      21 oktober 2019 om 21:03

      @ericd: Not sure if trolling…

      Leek mij een vrij eenvoudige aanname. Als je ‘en profil’ ernaar kijkt, kun je het zien aan de verhoudingen: korte en platte neus, relatief veel ‘body’ achter de stoelen, korte overhang achter. Koeling aan de zijkant geeft het ook al weg. Ook had ik erbij vermeld dat de basis de Artega GT is. Dus mijn nederige excuses als ik dacht dat dit wel duidelijk was. Voor alle duidelijkheid: de motor is in het midden geplaatst. ;-)

      Login om te reageren
      • vetnek zegt

        21 oktober 2019 om 21:24

        @willeme: ericd heeft er gewoon geen kaas van gegeten :-)

        Login om te reageren
      • ericd zegt

        22 oktober 2019 om 10:10

        @willeme: Er zijn auto’s die er als RWD-er uitzien, en het toch niet zijn, en andersom. That’s why. Wanted to make sure.

        Login om te reageren
        • willeme zegt

          22 oktober 2019 om 10:13

          @ericd: Bij deze auto leek het vrij duidelijk, vandaar de ‘not sure if trolling’. Zeker omdat de ondertoon in je comment nogal aan de zure kant was ;-).

          Login om te reageren
    • kminne zegt

      22 oktober 2019 om 00:59

      @ericd: Achterin

      Login om te reageren
  10. harrie zegt

    21 oktober 2019 om 20:01

    Artega GT, was Victor Luchtkasteel daar ooit niet wat mee aan het doen?

    Login om te reageren
    • koen0373 zegt

      21 oktober 2019 om 20:06

      @harrie: inderdaad. De laatste Spyker had de Artega ook als basis. Durf het bijna niet te zeggen, maar komt wel heel dichtbij zo.

      Login om te reageren
  11. qoekje zegt

    21 oktober 2019 om 22:41

    Ik ben ook wel eens in Zeewolde geweest!

    Login om te reageren
  12. Dutchdriftking zegt

    21 oktober 2019 om 22:50

    Vroeger als kleine jongen had een neef van me een poster van een Saleen. Blijft een droomauto. Deze niet.

    Login om te reageren
  13. JaxDryke zegt

    21 oktober 2019 om 23:03

    Jullie zitten allemaal fout. Deze auto is gebaseerd op de 2011 Aston Martin V12 Vantage.

    Login om te reageren
  14. kminne zegt

    22 oktober 2019 om 01:12

    De S1 GT4 zal in 2020 uitkomen in de Blanchepain GT World Challenge serie. Deze auto is een doorontwikkeling van de S1 Cup auto. De S1 Cup is een arrive and drive cup serie die dit jaar is opgestart in de VS door Saleen en die ook in 2020 en 2021 zal doorgaan tijdens de Blanchepain GT weekends. Afgelopen weekend waren de laatste S1 Cup races in Las Vegas. Je kunt al deze races terugkijken op YouTube. Vanaf 2020 gaat Saleen ook in China een S1 Cup serie organiseren. Er zit een steenrijke Chinees achter dit hele project, die van Saleen een groot merk wil gaan maken in China.

    Login om te reageren
  15. kminne zegt

    22 oktober 2019 om 02:16

    Waarom er in het artikel wordt vermeld dat de ‘spulletjes voor de laatste generatie Mustang’ nog in ontwikkeling zijn is me trouwens niet duidelijk. Die spulletjes zijn al in 2015 geïntroduceerd, er worden elk jaar tientallen S302’s gebouwd en ze hebben daarnaast inmiddels ook weer een Saleen versie van de F150 truck op de markt gebracht. Het is juist de ontwikkeling van de straatversie van de S1 die nogal uitloopt. De verwachting is nu dat de productie daarvan in het eerste kwartaal van volgend jaar gaat starten.

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      22 oktober 2019 om 10:14

      @kminne: Omdat op moment van schrijven op de website alleen computerrenders staan en er wordt vermeld dat de onderdelen eraan komen ;-). Niets concreets. Bij kleinere bedierven kan het het zijn dat de communicatie opd e site achterloopt op de werkelijkheid, maar daar kan ik natuurlijk niet vanuit gaan ;-).

      Login om te reageren
      • kminne zegt

        22 oktober 2019 om 14:41

        @willeme: Bedrijven als Saleen en Shelby American verkopen de meeste van hun tuning onderdelen pas los nadat een facelift of generatiewissel is doorgevoerd. Daarmee houden ze hun turnkey modellen exclusief en rechtvaardigen ze hun absurde meerprijs van 30.000 dollar tov een standaard model. Roush is wat scheutiger wat dit betreft.

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North