• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze snelle en schone Audi maakt de S6 overbodig

Auteur: willeme, gepost 21 oktober 2019 om 18:02 – 23 Reacties

Audi A6 55 TFSI e quattro (C8)

Dit zou zo maar een bescheiden hit kunnen worden.

De nieuwe Audi S6 is een vreemde auto in de bijt. In tijden dat de dieselmotor zware klappen moet incasseren, komt Audi doodleuk met een gehele range aan bloedsnelle S-modellen met een biturbo diesel.

Er zit wel een logica achter: de Audi A6 BiTDI Competition werd pas laat aan de range toegevoegd, maar de combinatie van een zeer dikke dieselmotor en sportieve aankleding bleek een zeer populaire. De Audi S6 is eigenlijk de opvolger van die auto. In sommige landen is er ook een Audi S6 op benzine (2.9 V6 met 450 pk), maar nu is er een nieuw alternatief, de Audi A6 55 TFSI e quattro.

De voor 2019 nieuwe PHEV-range van Audi werd al eerder aangekondigd en nu druppelt per model wat meer informatie binnen. De Audi A7 55 TFSI e hebben we al gehad, evenals de A8 60 TFSI e. Vandaag is het dus e beurt aan de Audi A6 met plug-in hybride aandrijflijn. De benzinemotor is een 2.0 TFSI viercilinder met turbo, goed voor 252 pk. Deze is gekoppeld aan een elektromotor die een maximum vermogen levert van 143 pk. Deze elektromotor is geïntegreerd in de versnellingsbak, een S tronic transmissie met zeven voorwaartse verzetten. Het systeemvermogen bedraagt 367 pk en het maximum koppel is 500 Nm.

Audi A6 55 TFSI e quattro (C8) '19

En wil zo’n een nieuwe A6 met twee motoren een beetje voorwaarts? Jazeker, 0-100 km/u is achter de rug in 5,6 seconden en de topsnelheid is begrensd op 250 km/u. Op de elektromotor alleen haalt de Audi A6 55 TFSI e quattro precies 135 km/u. Volgens de WLTP kun je op één volle acculading zo’n 53 kilometer ver komen. Dat klinkt als de ideale aandrijflijn: veel vermogen en koppel voor wanneer je wil, maar de mogelijkheid om behoorlijke stukken elektrisch te rijden. Natuurlijk, het is een viercilinder in een klasse waar vroeger zes het minimale was, maar een elektromotor is nog stiller dan een V12. Dus je hebt ook ergens winst, naast het financiële aspect.

Audi A6 55 TFSI e quattro (C8) '19

Ook de Audi A6 TFSI e wordt als een ‘sportieve’ auto in de markt gezet. Zo is een S-Line pakket, 19″ velgen (goede fotoshop!), sportstoelen, zwart exterieurpakket, matrix LED-lampen en een sportonderstel standaard op de A6 TFSI e quattro. Bij de Audi A7 met deze motor was dat overigens ook het geval. In Duitsland is de prijs van de Audi A6 55 TFSI e quattro al bekend: 68.850 euro. Dat is flink goedkoper dan de 77.850 euro die de A7 daar met deze aandrijflijn moet kosten. Voor de context, de A7 55 TFSI e kost in Nederland 89.420 euro. De A6 zou dus minder dan 80 mille kunnen gaan kosten in Nederland. Dus dan de vraag aan jullie: had Audi hier een S6 van moeten maken?

Ook interessant!

  • kaatsheuvel audi a6 brand
    Audi A6 brandt volledig af in Kaatsheuvel
  • Audi A7 L
    Audi A7 L wordt prachtige, gestrekte sedan
  • gefacelifte Audi A6 L
    Gefacelifte Audi A6 L voorbode op 'onze' facelift A6
  • Deze lekker samengestelde Audi A6 heeft een basismotor

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

a6, Audi, c8, Hybride, plug-in, quattro, TFSI-e

Vorig bericht: « Volkswagen T-Roc R: rijtest en video
Volgend bericht: Supercarbouwer maakt comeback met betaalbare GT4 »

Lees Interacties

Reacties

  1. Edge zegt

    21 oktober 2019 om 18:08

    Wie heeft dit in hemelsnaam gephotoshopt? Die velgen zien er bizar cartoony uit

    Login om te reageren
    • vaakbenjetebang zegt

      21 oktober 2019 om 20:25

      @edge: Inderdaad, en dan die remschijven en -klauwen. Ze doen niet eens hun best meer om ons voor de gek te houden.

      Login om te reageren
    • willeme zegt

      21 oktober 2019 om 21:04

      @edge: de legende wil dat @jaapiyo op dit moment stage loopt bij Audi AG…

      Login om te reageren
  2. gregorius zegt

    21 oktober 2019 om 18:26

    Nee,
    Natuurlijk niet.
    Je kan toch geen S6 met een 2.0 + elektromeuk doen?
    En je kan toch geen S6 met een gecombineerd vermogen van maar 367 pk doen? Op een slee van 2000kg.

    Login om te reageren
    • stalensnuitje zegt

      21 oktober 2019 om 18:50

      @gregorius: nee, Audi doet 349pk in een S6 ?

      Login om te reageren
    • cavin zegt

      21 oktober 2019 om 19:23

      @gregorius: het is ook geen S6

      Login om te reageren
      • gregorius zegt

        22 oktober 2019 om 08:53

        @cavin: de vraag was: had dit de S6 moeten worden..?

        Login om te reageren
        • cavin zegt

          22 oktober 2019 om 10:27

          @gregorius: nee de vraag was: maakt deze de S6 overbodig

          Login om te reageren
  3. neymar zegt

    21 oktober 2019 om 18:56

    Deze A6 heeft 1 groot probleem en dat is de 5 Serie ?

    Login om te reageren
    • mp014 zegt

      21 oktober 2019 om 21:29

      @neymar: mwa…. dat ben ik (en ik ben een echte bmw dan) toch niet helemaal met je eens. Ik vind persoonlijk de nieuwe a6 avant toch echt wel een stuk mooier dan een 5 Touring dus voor mij mogen ze die (fake) S6 zo voor de deur zetten ??

      Login om te reageren
      • mp014 zegt

        21 oktober 2019 om 22:55

        @mp014: “BMW fan” moet dat natuurlijk zijn

        Login om te reageren
  4. smart2000 zegt

    21 oktober 2019 om 19:07

    Neeeeee! Natuurlijk niet.

    Login om te reageren
  5. drsjeroen zegt

    21 oktober 2019 om 19:09

    Waarom niet de V6 gebruiken als basis? Verbruik met de range van de elektro zal niet mega veel verschillen. Qua beleving en luxe gevoel zit er een wereld van verschil. Ik rijd tijdelijk in mijn eerste zes cilinder (Jaguar X type) en die motor is heerlijk.

    Login om te reageren
    • mp014 zegt

      21 oktober 2019 om 21:31

      @drsjeroen: de ideale combi ligt in de Q7! Als ze een a6 avant zouden maken met die 6 cilinder diesel phev dan zou die verkopen als een malle ??

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      21 oktober 2019 om 21:34

      @drsjeroen: vroeger zat er een een wereld van verschil, maar nu met betere balancering, betere automaten en vooral betere geluidsisolatie is dat verschil bijna niet meer aanwezig.

      Login om te reageren
  6. elemento zegt

    21 oktober 2019 om 19:44

    S6 normaal onder 5 sec. Dus verhaal klopt.niet. competition naam hebben ze van ander merk gejat

    Login om te reageren
  7. harrie zegt

    21 oktober 2019 om 20:05

    Zijn dit serieus officiële persplaten?

    Login om te reageren
  8. bsxc2 zegt

    21 oktober 2019 om 20:29

    Als we hierdoor afscheid gaan nemen van de dichte uitlaten v/d S6, dan zeg ik ja.

    Login om te reageren
  9. stuko zegt

    21 oktober 2019 om 20:47

    Tsja.. over een jaar of 4 is dit de perfecte auto. Relatief lichte motor, relatief zuinig en benzine, dus geen aso dikke wegenbelasting..

    Kom maar door!

    Login om te reageren
  10. dare2think zegt

    21 oktober 2019 om 22:44

    Tja, nu een estate AMG ook een 2.0 krijgt kijk ik hier niet meer van op.

    Login om te reageren
    • gregorius zegt

      22 oktober 2019 om 08:54

      @dare2think: gelukkig niet… dat was de enige die m niet gaat krijgen.

      Login om te reageren
  11. Dutchdriftking zegt

    21 oktober 2019 om 22:52

    Laat maar waaien…..

    Login om te reageren
  12. nautique206 zegt

    21 oktober 2019 om 22:53

    Toch lijkt zo’n A6 S6 met diesel motor mij wel een fijne auto

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North