• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Superluxe Volkswagen limo gefacelift

Auteur: willeme, gepost 28 september 2020 om 14:43 – 16 Reacties

superluxe Volkswagen limo

De superluxe Volkswagen limo heeft even een opfrisbeurt gekregen.

Grote superluxe Volkswagen limo’s lijken altijd een vrij lastig verhaal te zijn. 18 jaar geleden probeerde Volkswagen voet aan de grond te krijgen met de Phaeton. Het was een prestige-strijd tussen Duitse automerken. Mercedes-Benz had de A-Klasse gelanceerd in het C-segment (waar de Golf regeerde) en als reactie daarop kwam Volkswagen met een S-Klasse concurrent. Daarbij kunnen we twee dingen concluderen.

Phaeton

Badge upgraden

Ten eerste: een dure badge kun je makkelijker downgraden dan een middenklasse-badge upgraden. Ten tweede: Volkswagen was te eigenwijs en te ambitieus. De Phaeton (afbeelding boven) is een meesterwerk, maar sloeg een compleet segment over. Tussen de Passat en Phaeton zat immers niets. Had Volkswagen dat niet beter anders kunnen doen?


Volkswagen Phideon

Uiteindelijk heeft Volkswagen dat dus wel gedaan met de Phideon. De Phideon is een superluxe Volkswagen limo, maar dan een klasse lager dan de Phaeton. Zoals je in bovenstaande reclame kunt zien, vond George Clooney de auto erg gaaf. Het schijnt een grappige commercial te zijn, maar ik snap de clou niet.

Facelift

Vandaar kreeg de Phaeton alleen in China wél een opvolger, de Phideon dus. En het is de Phideon die vernieuwd is. Volkswagen is kennelijk erg in zijn nopjes met de Phideon, want de auto is subtiel aangepakt ten opzichte van de oude Phideon (gallery boven, de grijze auto).

De grille, koplampen en achterlichten zijn vernieuwd. Ook zijn de bumpers een stuk dikker dan voorheen. Dat is geen overbodige luxe, wan het uitgaande model was wel erg bescheiden en ingetogen. Maar in grote lijnen is het ontwerp gelijk gebleven.

Superluxe Volkswagen limo

MLB-platform

De auto staat nog altijd op het MLB-platform, net als diverse Audi’s. De Phideon heeft zijn motor dan ook vóór de vooras. Inderdaad, net zoals bij een Audi A6. De Phideon vertoont vrij veel gelijkenissen met de A6 van de C7-generatie.

In het interieur zijn de verschillen wat subtieler. Er is een nieuw scherm en er is het een en ander strakgetrokken. Nog altijd ligt de nadruk bij de achterpassagiers, met het koelkastje in het middel als pièce de résistance.

Superluxe Volkswagen limo

Motoren

Ten slotte de motoren. De Phideon was aanvankelijk leverbaar met een 3.0 V6, maar deze werd na het eerste jaar al geschrapt, vanwege ongunstige belastingregels in China. Vorig jaar lanceerde Volkswagen nog een GTE-variant, maar daar die was zeldzaam impopulair.

De enige motor die is overgebleven is de 2.0 TSI viercilinder (EA888) met 224 pk. Deze is gekoppeld aan een zeventraps DSG automaat met dubbele koppeling en drijft enkel de voorwielen aan.

  • Superluxe Volkswagen limo
  • Superluxe Volkswagen limo
  • Superluxe Volkswagen limo

Beschikbaarheid superluxe VW limo

Of de auto in China een lang leven beschoren is, valt nog te bezien. Volkswagen heeft er vorig jaar (2019) slechts 14.000 van weten te slijten. De gefacelifte Volkswagen Phideon staat volgende maand bij de betere Volkswagen showroom in China te shinen.

Ook interessant!

  • Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
    Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
  • Volkswagen Lamando L
    Volkswagen Lamando L is de mooiste VW van 2022
  • Volkswagen ID6
    Volkswagen ID6 officieel: dit zijn ze alletwee!
  • Volkswagen-medewerkers verplicht met vakantie gestuurd
    Volkswagen-medewerkers verplicht met vakantie gestuurd

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

beijing-2020, benzine, China, facelift, phideon, tsi, Video, Volkswagen

Vorig bericht: « Audi Q5L Sportback lost zelf veroorzaakt probleem op
Volgend bericht: Koop het A-Team busje in Nederland voor weinig! »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchdriftking zegt

    28 september 2020 om 15:03

    Best een fraai ding. Als er nu eens een station met de motor van de S4 naar Europa zou komen….

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      28 september 2020 om 15:07

      En staat die in de showroom mooi te wezen en gaat iedereen toch met een Audi A6 avant naar huis.

      Login om te reageren
  2. ttr6 zegt

    28 september 2020 om 15:06

    Ik heb ze idd maar heel zelden zien rijden daar.
    En wat betreft die clou………ik vraag me af of George hem zelf doorheeft……

    Login om te reageren
    • pignon zegt

      28 september 2020 om 15:40

      @ttr6: ook George snapt de Clou nie

      Login om te reageren
      • Estate_of_mind zegt

        28 september 2020 om 16:08

        @pignon: oh, jullie leggen de grap van Willeme even uit..

        Login om te reageren
  3. Hubert zegt

    28 september 2020 om 15:15

    Zit niet eens een nespresso is voor George.
    Dus laat maar.

    Login om te reageren
  4. moveyourmind zegt

    28 september 2020 om 15:18

    Mooie wagen, maar helaas is het in deze klasse voor een ‘gewoon” merk bijna niet te doen om succesvol te zijn. Hoe goed de auto ook is. Merken als Opel, Peugeot, Ford en Citroën hebben helaas lang geleden het ook al op moeten geven in het hogere segment.

    Login om te reageren
  5. Hupke zegt

    28 september 2020 om 15:21

    Voor de chinese markt?

    Login om te reageren
  6. rikv99 zegt

    28 september 2020 om 15:21

    Wat ik altijd zo jammer vind aan die dure VW’s is dat ze precies hetzelfde stuur hebben als een VW polo 1.0 uit 2010…

    Login om te reageren
    • roverbmwdriver zegt

      28 september 2020 om 15:43

      Of dat zo is weet ik niet, maar ik neem het graag aan. In de Phaeton, die ik jaren geleden had, zaten wel precies dezelfde knopjes en navi-scherm als in de Bentley Continental. Bij de VW-groep is dit dus geen onbekend verschijnsel.

      Login om te reageren
  7. Shaw zegt

    28 september 2020 om 17:04

    Logisch dat je de clue niet snapt er is (g)een woord chinees bij

    Login om te reageren
  8. phaeton zegt

    28 september 2020 om 19:54

    Het blijft een stomme naam :-)

    Login om te reageren
  9. lolikbenbol zegt

    28 september 2020 om 20:25

    Zag hem net nog en dacht, oei die wordt slecht oud. Maar nu ik lees dat ie alweer 18 jaar mee gaat valt dat eigenlijk wel mee. Alleen “meesterwerk”… het bleek vooral een tegenvaller, vanwege de badge zeggen velen, maar wat mij betreft ook technisch. Vergelijk het gewicht maar eens met een a8 uit die tijd bijvoorbeeld.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      28 september 2020 om 21:22

      @lolikbenbol: de A8 was juist relatief licht vanwege het aluminium space frame. De Pheaton was zwaar maar niet extreem voor de topklasse.

      Login om te reageren
  10. goodvibrations zegt

    28 september 2020 om 22:30

    Volgens mij was het Piech die zei dat als ze door de Phaeton €500 meer zouden kunnen vragen voor een polo het een daverend succes is.. En toegeven ik vond het wel een imago booster.. En het zou mijn keuze geweest zijn (als ik voor de keuze stond) Nu veel te duur in NL vanwege wegenbelasting maar anders nog steeds interessant.. Bijzondere creatie..

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      29 september 2020 om 10:55

      De Phaeton was een behoorlijk succes. Niet alleen verkochten de Bentley afgeleiden goed maar de wagen zelf was in China flink gevraagd, juist toen de vraag in Europa afnam wilden de Chinezen de wagen en moest de productie zelfs verhoogd worden.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North