Suzuki Alto Works i.e. Turbo, hot hatch in zakformaat

Auteur: , 32 Reacties

Alles wat je van een Japanse hot hatch mag verwachten, maar dan kleiner.

In Nederland moest de tweede generatie Alto, die in 1986 werd gepresenteerd, door tot 1994. In Japan kwam al in 1988 een vervanger op de markt, een model dat je alleen in Oost Europa nog wel eens ziet rijden als Daewoo Tico. Van die Koreaan was echter nooit zo’n leuke Turbo-versie als van de Alto.

Natuurlijk viel de Alto in Japan in het Kei-carsegment, waarvoor in de jaren 80 nog een limiet gold van 550cc. In een poging het maximale uit die regels te halen, is het driepittertje in deze Alto slechts drie cc kleiner dan de limiet en voorzien van een heuse turbo. Al met al goed voor een fabuleuze 64 pk. Dit exemplaar is ook nog eens voorzien van AWD en is was destijds de absolute topper uit het Alto-gamma.

Hoewel de Alto Works i.e. Turbo enkel in Japan verkocht werd, staat dit smetteloze exemplaar te koop in de Verenigde Staten. Slechts 30.000 kilometer op de teller een voorzien van een originele radio en werkende airconditioning. Deze rappe stadsrakker kost je 9.900 dollar. (via BaT)



32 reacties

Hahahaha fakking grappig raketje
Da’s echt een gaaf gebakje!
Fantastisch! Ooit een witte in Gelderland zien rijden met allemaal zwarte stickers er op geplakt. Achterop stond: Koesuki Alto. Zelden zo in de slappe lach geschoten…
Hoeveel nut heeft zo’n spoilertje als hij gemonteerd is te midden van een bijna verticale achterkant?
@kuifje: Op de parkeerplaats van de McDonalds, te midden van je vriendjes met andere Japanse scheurkarretjes uit de jaren 80 kun je er mooi even ontspannen op leunen terwijl je teugje neemt van je Marlboro Menthol..
@thearchitect:
is denk ik meer wat voor hipsters dan voor mickey d sjonnies.
@super: nah, hipster rijden geen auto. Die fietsen in hun eentje op een tandem, voor de hipsterplus factor ! :)
@kuifje: net zo veel als racestrepen over je hele auto
@kuifje: Ook echt die ruitenwisser die er achterlangs loopt… Deze auto in alle opzichten fantastisch.
@kuifje: +10 pk natuurlijk
Echt het maximale uit de kei-car regeling gehaald voor die tijd. Maximale opties en vermogen en 4×4 erbij! Wat wil je nog meer? (ok iets groters misschien)

De achterwielaangedreven middenmotor kei-cars zijn trouwens ook erg leuk.
In de stad zou ik er nog best mee willen rond rijden ook
Dit is toch top!
64 pk doet ‘ie goed! Mijn motor met 660cc heeft slechts 48pk
Gran turismo 5 zat die in dik opfokke fijn wagentje
Jammer dat die KEI-cars nooit in Europa zijn geleverd. Daar zitten en zaten heel leuke en bijzondere wagentjes tussen, zoals onder andere de Suzuki Cappucino, de Honda Beat en de Mazda AZ-1 (compleet met vleugeldeuren!). Ook nu zijn het vaak nog erg leuke wagentjes.
@jeroenwz:
Onze zaaddodende overheden zullen dat wel tegenhouden, want eerlijk gezegd zou dit de renaissance van de aloude GTi brigade kunnen inluiden, een TwinGOrdini bijvoorbeeld, die geheel in stijl van Gordini is gekieteld in plaats van de flauwe kleuren te dragen en wat schreeuwlelijke badges.
Een Picanto Red Hot Pepper
Een Aygo Fast
En een UPTi
@desjonnies: als we de overheid kunnen bewegen een Kei-regeling in het leven te roepen denk ik dat een hoop kei-Cars hier best aftrek zouden kunnen vinden. Zeker in de grote steden
Geweldig, zo eentje zou ik best willen hebben!
Haha wat een geweldig karretje. Vier-wiel aangedreven ook echt, met 64 PK! Ik kan me nauwelijks voorstellen dat dat voordeel oplevert met zo weinig vermogen en de relatief grote gewichts toename van een 4wd systeem op zo’n stukje Sushi.
@8cylinder: Dit is de Subaru Impreza onder de Kei-cars! Ondergewaardeerd rallykanon :D
Fraai stukje Japanse engineering en alleen daarom al ontzettend cool!

Heb nog nooit in zoiets gereden, het dichtste wat er bij in de buurt komt is een Fiat Seicento Sporting. Én die had al een enorme funfactor. Deze Suzuki zal de bestuurder helemaal een smile van oor tot oor geven.
@moveyourmind: ik rijd een seicento sporting en nog altijd met een lach op mn gezicht. Ik vind het knap hoe ze 64 pk uit dit blokje halen. 54 pk uit de 1.1 4cil van de seicento zou je bijna overbemeten noemen.
Beest!
Deze wil je gewoon hebben!!
Gaaf ding. Dat iedereen roept: ‘Gaaf! Leuk! Hebben!’, rechtvaardigt misschien de prijs ook nog wel. Maar echt goedkoop is 9900 dollar niet.
Eerste gedachten: Mighty car mods. Die hebben toch een lol gehad met zo’n ding. Goud!
Ik ben groot fan van KEI cars maar ze zijn helaas te klein voor mij :( Met 1.92m pas je simpelweg niet achter het stuur van zo’n ding! Desalnietemin, top wagentje!
Mijn hemel wat een lelijk ding!! idd voor hipsters die denken dat dit cool is.
Voor die 9900 euro of ietsje meer kun je dan beter een 500 abarth kopen, die gaat tenminste serieus hard nog.
@bofkont: Denk dat een Abarth 500 ongeveer dubbel zoveel weegt dan dit blik. Heeft ook ongeveer het dubbele van de pk’s. Dus gaat niet zo geweldig veel schelen.
Comfort en veiligheid wel natuurlijk.
Van de huidige Alto (die we hier niet krijgen) bestaat een Turbo RS versie. Heel leuk. Zie hier tegen de Honda S660 Modulo: https://www.youtube.com/watch?v=9d-oYI3aYjs
Wat een leuk guitig ding.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).