• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Suzuki sjoemelde mogelijk ook, aandeel onderuit. [updated]

Auteur: Author, gepost 18 mei 2016 om 08:53 – 37 Reacties

Suzuki sjoemelde mogelijk ook, aandeel onderuit.


Wat die brute Escudo Pikes Peak hierboven op de foto ermee te maken heeft?

Geen fluit, maar het smoelt in elk geval beter dan een Liana of een Alto. Enfin. Na Mitsubishi is mogelijk ook Suzuki het bokje. De Japanners zouden eveneens hebben geknoeid met verbruikscijfers, maar in tegenstelling tot Mitsubishi is er in het geval van Suzuki nog niks bevestigd.

Nog niks inderdaad, want de Jappen komen later vandaag met een verklaring die waarschijnlijk in één keer verduidelijkt wat er nu precies aan de hand is. Beursspeculanten wachtten overigens niet tot Suzuki z’n zegje heeft gedaan. Het aandeel klapte 15% onderuit.

UPDATE: Suzuki heeft toegegeven dat het bij ruim 2 miljoen auto’s foutieve verbruiksgetallen heeft opgegeven. Daarbij zij wel opgemerkt dat het alleen gaat om auto’s die in Japan zijn verkocht.

Ook interessant!

  • Stokoude Suzuki-topman treedt op z'n 91e terug
  • Opgefriste Suzuki Jimny
    Opgefriste Suzuki Jimny blijft enorm guitig
  • Deze opgehoogde Suzuki Jimny is extreem cool
  • Huh: Suzuki Jimny wordt ineens eenzitter

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

fraude, Suzuki, uitstoot

Vorig bericht: « Mopar bouwt tuning goodies voor de Giulia
Volgend bericht: Hier, de mooiste Mitsubishi van Nederland [280 pk] »

Lees Interacties

Reacties

  1. terazino zegt

    18 mei 2016 om 08:57

    En het lijstje groeit en groeit. Wie is de volgende?

    Login om te reageren
    • martinus zegt

      18 mei 2016 om 09:17

      @terazino:
      Ik kan daar maar een antwoord op geven:

      [b]Opel.[/b]

      Gisteren kwam er een onderzoek naar buiten van Der Spiegel en ARD..
      Die hebben de hacker van de VW software, opdracht gegeven ook de Ecotec meuk van GM te hacken.. bij de Astra en Zafira kwam daar uit dat de NOx reductie alleen werkt onder bepaalde omstandigheden..

      En wordt uitgeschakeld ..
       – Onder de 17*C celcius omgevingstemperatuur.
       – wanneer de luchtdruk minder dan 915 millibar bedraagt – dat is in
      regel vanaf 850 meter boven de zeespiegel en hoger.
       – wanneer de motor op meer dan 2.400 toeren per minuut draait,
      – De wagen aan een snelheid van meer dan 145 km/u rijdt –

      Opel ontkent en zegt dat het open is.
      Als reactie daarop heeft de Duitse minister van Verkeer..
      – Een strafrechtelijk onderzoek ingesteld door de recherche.
      – Een zware commissie aangesteld op zijn ministerie om de boel te onderzoeken.

      Login om te reageren
      • knipperlichtje zegt

        18 mei 2016 om 11:27

        @martinus: hoewel ik blij ben dat het bewijs tegen het starre Opel steeds sterker wordt, vallen de bevindingen van de hacker allemaal onder het non-illegaal sjoemelen via een maas in de wet. Echt een test herkennen doet een Zafira dus niet. Moreel is het natuurlijk net zo erg als wat Volkswagen doet, in het vlakke Nederland zal er geen Zafira rondrijden met geactiveerde uitstootbeperkende systemen. Duitsland laat deze net-niet-sjoemelaars overigens gewoon terugroepen: http://www.autoblog.nl/nieuws/duitse-autofabrikanten-roepen-630-000-autos-terug-86624

        Login om te reageren
    • vtechlover zegt

      18 mei 2016 om 09:30

      @terazino: er is toch nog niks bewezen?

      Login om te reageren
      • koeckenbacker zegt

        18 mei 2016 om 11:26

        @vtechlover: jawel, door martinus hierboven.

        En in een vorig topic.

        En het topic daarvoor…

        Pfff…

        Login om te reageren
        • vtechlover zegt

          18 mei 2016 om 16:50

          @koeckenbacker: jup dankzij de update is het bekend!

          Login om te reageren
  2. robert110 zegt

    18 mei 2016 om 09:11

    Het word allemaal steeds ongeloofwaardiger. En dan heb ik het niet over de autofabrikanten.

    Login om te reageren
  3. purepet9229 zegt

    18 mei 2016 om 09:16

    Ligt het misschien niet aan de, blijkbaar, onhaalbare eisen?

    Login om te reageren
    • xiran zegt

      18 mei 2016 om 09:49

      @purepet9229: gedeeltelijk, ook aan financiële overwegingen. Wij willen steeds meer voor minder. Een auto efficiënter en goedkoper maken is lastig als er geen geld is voor investeringen.

      On topic auto’s zijn daadwerkelijk schoner geworden.

      Login om te reageren
  4. RiKe zegt

    18 mei 2016 om 09:17

    De fabrikanten moeten haast wel sjoemelen om aan de normen te kunnen voldoen die ze opgelegd worden. Mooi verhaal dat de hoge dames en heren dat bepalen, maar of het technisch ook haalbaar is op de gestelde korte termijn… En dan ook nog eens betaalbaar voor de massa…

    Login om te reageren
    • Crosscabouter zegt

      18 mei 2016 om 09:36

      @rike: ik heb t al eens eerder gezegd. Het is niet dat de fabrikanten de eisen niet hebben zien aankomen. Bijv. de EUR… normen waren al jaren bekend…..

      Ik ben geen wetenschapper/techneut, maar ik kan mij niet voorstellen dat dit niet voorkomen had kunnen worden… Ja, dan hadden fabrikanten misschien vd gebaande wegen af moeten stappen, want ik denk dat we nog lang niet aam t einde vd ontwikkelingen zijn.
      Er wordt alleen zo lang mogelijk geprobeerd om aan oude techniek (onterecht) geld te verdienen… (Tot zover mijn aluhoedjes bijdrage ;) )

      Login om te reageren
      • Foramen zegt

        18 mei 2016 om 09:41

        @crosscabouter: Normen waren misschien al jaren bekend maar het ontwikkelen van een nieuwe auto duurt ook gewoon jaren.
        Ik denk dat ze gewoon van al die opgelegde normen af moeten stappen en de markt zijn werk laten doen, iedere consument wil immers een efficiënte auto die met redelijk vermogen weinig brandstof verbruikt, dit zorgt vanzelf voor minder uitstoot.
        Het opleggen van zulke eisen zorgt alleen dat ze zich in rare bochten moeten wringen om zowel klant als overheid tevreden te kunnen houden.

        Login om te reageren
        • Crosscabouter zegt

          18 mei 2016 om 09:51

          @foramen: misschien wel, maar ik persoonlijk heb niet zo’n hoge pet op van multinationals….. De klant is koning, maar de verkoper is keizer… En dan is t goed dat er door overheden (gezamenlijk) prikkels uitgedeeld worden om bepaalde doelen te halen. Plus dat de meeste EU overheden er namens ons pleps zitten..

          Login om te reageren
        • siebren zegt

          18 mei 2016 om 10:33

          @foramen: Wat je zegt klopt gedeeltelijk. Als een auto, in dit geval even een diesel, minder brandstof gebruikt en dus een hogere efficiency heeft stoot deze ook minder CO2 uit. Bij NOx is dit een ander verhaal. Hogere efficiëntie in een diesel motor betekent meestal ook een hogere ontbrandingstemperatuur. Door deze hogere temperatuur neemt ook de uitstoot van NOx toe. Eigenlijk bestaat de zuinige en schone auto niet, het is altijd een trade-off

          Login om te reageren
    • mashell zegt

      18 mei 2016 om 09:59

      @RiKe: nou, nou. Er worden normen opgesteld en die worden vervolgens weer flink naar beneden onderhandeld of uitgesteld op door druk van machtige lobby van de fabrikanten. Die zijn echt wel haalbaar. Het probleem is eigenlijk een heel ander. Net als bij het verbruik, het eeuwige gejammer dat een auto meer verbruikt dan het “normverbruik”. Dat het praktijk gebruik een heel ander is dan het gebruik van de auto in de testcyclus dat wordt vergeten of niet begrepen. Ook bij de uitstoot is het zo, onder deze omstandigheden mag er maximaal dit uit de uitlaat komen. Dat er onder andere omstandigheden wat meer uit de uitlaat komt is logisch. Van de industrie verwachten dat er onder alle omstandigheden minder dan de grens die voor de test is voorzien uit de uitlaat komt is een enorme verzwaring van eisen.

      Login om te reageren
  5. allesmetturbo zegt

    18 mei 2016 om 09:18

    Volgens mij sjoemelde 80% van de fabrikanten

    Login om te reageren
    • xiran zegt

      18 mei 2016 om 09:52

      @allesmetturbo: alleen Subaru niet. Daarom zijn ze ook zo duur.

      Login om te reageren
  6. clarkson zegt

    18 mei 2016 om 09:21

    Perfecte wagen in gran turismo 2.

    Login om te reageren
    • rdamnn zegt

      18 mei 2016 om 09:36

      @clarkson: Slipstream op de test track en dan 450 aantikken…. Wat een tijden

      Login om te reageren
  7. Dutchdriftking zegt

    18 mei 2016 om 09:29

    Tja, het verbaast mij vooral dat ik @norge niet meer hoor…m

    Login om te reageren
    • mikkeloentje zegt

      18 mei 2016 om 09:57

      @dutchdriftking: Ik ben er juist blij om.

      Login om te reageren
    • kliko zegt

      18 mei 2016 om 10:38

      @dutchdriftking: Even op zijn profielpagina gekeken:

      “Aangezien de bloggers mijn reacties censureren weghalen en verder aanpassen vind ik het niet meer leuk om hier te reageren..:

      actief 2 weken, 2 dagen geleden

      Login om te reageren
      • martinus zegt

        18 mei 2016 om 10:57

        @kliko:
        Er waait een communistisch windje door de site…
        Met reacties die vooraf goedkeuring vereisen enzo..

        Aan de andere kant, de redactie is cool.

        Login om te reageren
        • sr20det zegt

          18 mei 2016 om 13:48

          @martinus: dat jou totaal onrelevante reacties op andere reacties om een beetje bovenaan in de reacties te komen staan, goedkeuring nodig hebben, kan ik best begrijpen.

          Login om te reageren
  8. rdamnn zegt

    18 mei 2016 om 09:36

    Pfffff nostalgie deze wagen

    Login om te reageren
  9. mrrallycross zegt

    18 mei 2016 om 09:37

    Nissan, kom er maar in?

    Login om te reageren
  10. gregorius zegt

    18 mei 2016 om 10:08

    Wie gaat als eerst aandelen van Suzuki opkomen: Toyota of Nissan?

    Login om te reageren
  11. Teerdz zegt

    18 mei 2016 om 10:11

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  12. berlinetta zegt

    18 mei 2016 om 10:17

    Dat de gestelde normen zo streng zijn, juich ik alleen maar toe. Maar blijkbaar is het wel onrealistisch voor de fabrikanten om de gestelde normen binnen de gestelde termijnen te halen. Het oprekken van deze termijnen lijkt me dus wel noodzakelijk.

    Login om te reageren
    • G-Ammo zegt

      18 mei 2016 om 12:35

      @berlinetta: Waarom toejuichen? Ze pakken altijd de consument. Er zullen nooit regels worden opgezet ten voordelen voor de consument. Dit is voor de rijke mensen die dit al lang zagen gebeuren en nu hun buit gaan binnen halen (zie VW in USA).

      Niemand interesseert de uitstoot van een auto… Want niemand interesseert de uitstoot van een fabriek.

      De enige die zich hier mee bezig houden zijn de mensen die heel dit retarded verhaal hebben verzonnen en nu staan te lachen langs de kant, hoe de consument weer keihard in de r**t wordt gen**kt.

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        18 mei 2016 om 13:08

        @G-Ammo: Ik juich dat toe, omdat we iets moeten doen aan het milieu. En de consument interesseert het inderdaad niks, maar het interesseert hem wel als het hem meer geld kost. Daarom moeten die strenge regeltjes er komen. Als wij deze planeet ook nog leefbaar willen houden voor onze kindertjes, is dit noodzakelijk.

        Login om te reageren
        • G-Ammo zegt

          18 mei 2016 om 21:38

          @berlinetta: Laat je niet doen door de TV en Media… denk je nou werkelijk dat deze wereld maar iets merkt van het milieu? Wij zijn maar 1% van het probleem waar de aarde dagelijks mee te maken heeft. Wij zijn niets… moest het nodig zijn, zorgt de aarde er wel voor dat we in 1 dag uitgeroeid worden.

          Al dit milieu bullshit is verzonnen door een stel rijke stinkerds die weten hoe dom de consument is. En jij bent het goede voorbeeld ervan… het schaapje zijn. ”Alles wat op TV wordt gezegd is waar”. Stop hier alsjeblieft mee. Verdiep je in wat er allemaal gebeurd om je heen.

          Ik dank u.

          Login om te reageren
  13. knipperlichtje zegt

    18 mei 2016 om 10:45

    Een denkfout die ik in meerdere reacties zie betreft het overschrijden van onrealistische normen, daar is in dit geval geen sprake van. Verbruikscijfers worden slechts opgegeven, er is geen norm voor. Wel is het zo dat er een lineair verband bestaat tussen verbruik en CO2-uitstoot, een lagere CO2-uitstoot levert in sommige markten (waaronder NL) een lagere belasting op de verkoopprijs op.

    Login om te reageren
    • martinus zegt

      18 mei 2016 om 10:51

      @knipperlichtje: Gesjoemel met de NOx norm is ernstiger inderdaad.

      Login om te reageren
  14. thomasthomas zegt

    18 mei 2016 om 17:51

    Wat is het Japanse woord voor Sjoemelen?

    Login om te reageren
    • G-Ammo zegt

      18 mei 2016 om 21:38

      @thomasthomas: Sjumuru-desu!

      Login om te reageren
  15. ghost zegt

    18 mei 2016 om 18:55

    Totdat de bom valt. Een gokje; alles en iedereen sjoemelt.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North