Duitse autofabrikanten roepen 630.000 auto’s terug

Auteur: , 35 Reacties

En het grote nieuws is, het gaat om vrijwel alle merken.

rokende-996

Naar aanleiding van een onderzoek van de Duitse Bundes-overheid gaan Volkswagen, Opel, Audi, Mercedes-Benz én Porsche 630.000 auto’s terugroepen naar de dealers om software te fixen op dieselmodellen. Dit is zojuist bekend gemaakt door een woordvoerder van de Duitse overheid. Het zou gaan om 247.000 auto’s van Mercedes-Benz (de A-,B- en V-klasse), 32.000 Porsche Macan’s, 194.000 Volkswagens (de Amarok en de Crafter), 66.000 Audi’s (de Q5, A6 en A8) en 90.000 Opels (de Zafira, Insignia en Cascada).

Uit het onderzoek bleek dat alleen Volkswagen bewust manipulatie-software heeft toegepast maar dat ook bij andere merken de uitstoot van NOx te hoog ligt. De terugroepactie is ervoor bedoeld om te zorgen dat een hiaat in de wet waardoor autofabrikanten onder bepaalde (test-)omstandigheden de uitstoot van verkeerde stoffen terug kunnen dringen niet langer kunnen benutten. Het gaat daarbij bijvoorbeeld om software die onder het mom van ‘de techniek sparen’ systemen uitschakelt die de uitstoot reinigen als de buitentemperatuur onder een bepaalde grens komt. Bij Mercedes zou die temperatuur tien graden celsius zijn, bij opel 17 graden. De Duitse overheid vindt dit onwenselijk en hoopt met het dichten van deze loophole te bewerkstelligen dat er minder luchtvervuiling komt.

De Duitse terugroepactie komt een dag nadat de regering uit het VK uit een vergelijkbaar onderzoek al concludeerde dat niet minder dan 37 auto’s die zij getest hebben in de praktijk een hogere NOx-uitstoot hebben dan de merken claimen. Ook uit dit onderzoek bleek wel dat alleen Volkswagen moedwillig het sjoemelen naar grote hoogte heeft gebracht.

And the hits keep on coming. (via Automotve News Europe)

image-credit: @S.J._content via Autojunk



35 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
Met andere woorden: de wetgeving omtrent uitstoot is zo streng dat het voor autofabrikanten bijna niet haalbaar is en bij VAG zijn ze gewoon een stel idioten.
@berlinetta: Laat dat deel van “bij VAG zijn ze idioten” maar weg. Verder is het correct.
@paulloper: Op wat voor manier zijn ze bij VAG dan volgens jou wel verantwoord bezig?
@berlinetta: Ik zou het anders zeggen. Betaalbare diesels zijn zo vervuilend dat ze mens en milieu te veel schade toebrengen.
Toen in de jaren 90 bleek dat de levensverwachting van mensen op veel plekken in Europa gemiddeld enkele maanden korter was als gevolg van NOx en roet, werd stapsgewijs strenger wordende wetgeving ingesteld. De wettelijke uitstoot is nu ongeveer op het niveau dat het de levensverwachting nog maar een beetje beïnvloedt. Als het niet lukt om hier (betaalbaar) aan te voldoen met een diesel auto, dan moeten er gewoon benzine of elektrische auto’s verkocht worden. Die zijn een stuk minder vervuilend.
Technisch is het best mogelijk om schone diesels te maken, die reageren echter een stuk minder vlot op het gaspedaal en hebben dure filters en aftertreatment devices in het uitlaattraject.
@berlinetta:
Nee, dat is niet zo want een hogere nox uitstoot is het gevolg van hogere verbrandingstemperaturen (hogere efficiency). als de verbrandingstemperaturen terug worden gebracht daalt ook de nox uitstoot maar gaat het verbruk dus wel weer omhoog. Doel van het gesjoemel is dus gewoon om mooie verbruikscijfers te kunnen laten zien, niet om aan onreele uitstooteisen te voldoen.
@super:
De downsize-turbo-diesels zijn de echte schuldige.
Onder te hoge druk, te heet vebranden inderdaad.

De turbodiesel werd populair doordat hij op CO2 waardes een aardige houdini-act kon doen tijdens de NEDC-test.. met als gevolg lage belastingdruk op auto’s met zo’n opgefokt turbootje..

Nu later blijkt dat dit toch wel ten koste gaat van de overige uitstoot van zo’n motor. Voor aandeelhouders en de betrokken bedrijven is de downsize-turbo-diesel dus een giftig paard van Troje gebleken.
@martinus:
Vw 2.0 tdi is niet echt een downsize blok.
Het houdt niet op, niet vanzelf…
En toch, dank zij de TDI en de JTDm ben ik dolverliefd geworden op de Rudolf diesel vinding. Een niet kapot te maken liefde, de Passat TDi was de eerste 4 cilinder in mijn leven die de Amerikaanse stelling ‘there is no substitute for cubic inches’ naar het rijk der fabelen heeft verwezen.
Ik houd van de moderne Diesel.
voor altijd omdat’ie zuinig en snel is en koppel heeft.
het spijt me.
Maar ik vind dat Rudolf Diesels geboortedag een nationale Duitse feestdag had moeten zijn.
Compleet met bratwurst en hoempa-pa muziek
En het aloude lied ‘ wir schaffen das ‘ dat uit de bierstübe opborrelt op 18 maart.
En er in de stad Augsburg een Rudolf Diesel universität moet komen

M.A.N – Motoren werke Augsburg Nürnberg ( ’s werelds eerste Diesel motoren fabrikant) en nu nog bij leven en welzijn fabrikant van bedrijfsvoertuigen.

Diesel, das beste oder nichts !
@desjonnies: ” Het spijt me ” dat is het beste zinnetje in je tekst en dan toch nog 13 kudoos krijgen knap.
‘there is no substitute for cubic inches’ naar het rijk der fabelen heeft verwezen” daar in tegen ?? een 4 cil passaai diesel verkiezen boven bv een Challenger Hellcat bv, yeah right !
Dan heb ik het nog niet eens over die stank/tractor geluid en rookpluimen als de hoogovens.
Nee bedankt hou het liever bij cubic inches.
Loud (V8) pipes saves lives!
@RobUSA: – Daar in tegen ??
@RobUSA:
Lieverd, dat mag jij helemaal van mij!
Ik heb hier onlangs geschreven dat mijn Range Rover Classic V8 uit ’94 een schoonheid was, maar de 3.9 liter V8 trok bij iedere benzine pomp naar rechts en 1:5 was 1:5 of je 90 of 140 reed, het maakte deze grote grijze giant niets uit.
Op een avond stond ik weer 70 liter Euro ongelood in de tank te pompen waarmee ik een kleine 350 kilometer mee kon rijden.
En dacht : Waar ben je in vredesnaam mee bezig @desjonnies
De keuze was snel gemaakt en de RR ging de deur uit via een bevriende garagehouder.

Die had de Passat TDi staan.
Zei: dan koop je lekker die Passat TDi van me
Ik antwoordde nee, de startmotor van de Range Rover is zwaarder dan dat hele VW blok!
Maar ow ow ow wat moest ik die woorden inslikken !
Ik nam de Passat mee voor een tweedaagse zakentrip, de tank stond op nul.
Ik rijden met die Passat en er gebeurde niets.
Ik betrapte mezelf keer op keer dat ik naar de VW’s brandstofmeter zat te gluren die al meer dan 200 kilometer op leeg stond.

Toen het waarschuwingslampje ging branden reed ik langs een tankstation en gooide d Passat vol. Ik heb serieus eerst gedacht dat de brandstofmeter stuk was.
Qua rijden was de Passat Edje-Raketje vergeleken met de kolossale 3.9 liter V8 Smith Hot Fuel injected Range Rover !

En zo ben ik verliefd geworden op de moderne Diesel motor.

en wat ‘den Amerikaan ‘ betreft, ooit was het de meest toonaangevende auto industrie ter wereld, bouwden ze de meest mooie voluptueuze droomauto’s.
Een voor hen nederig vehikel als de Chevrolet Corvair is qua design even toonaangevend geweest als de Renault 4, de Buick Riviera 1963 1964, mijn jeugdvriendjes Fokke en Sukke’s vader reed Oldsmobile ninety-eight, geen9-8 maar ninety eight, een lichtblauwe 1960’droomop wielen,met een radio met een wonderbar die zelf zenders opzocht, de elektrische antenne, ramen, ruitewissers, de courtesey lights inhet interieur tegenover één lullig lampje in mijn Pa’s Peugeot, de lichtblauwe brokaat bekleding, air conditioning, we speelden met de electrische ramen en de powerrr van die immense bullebak van een V8.
Helaas, het was, de tijd heeft de Amerikaanse auto industrie genadeloos ingehaald, de modellen zijn ronduit schokkend of fantasieloos te noemen, of retro wat even fantasie loos is.
Eigenlijk was de laatste leuke Amerikaan de Pacer die ik me voor de geest kan halen.
@desjonnies: Lieverdje van me … verbruik EENS, rest zwaar ONeens.
Maar het met autoliefhebbers hebben over het verbruik is het zelfde als tegen een Formule 1 lover zeggen wat zonde van al die banden he.
Amerikaanse auto’s fantasieloos really ?? Welk ander land zou ooit een Prowler/Chevy SSR/PT Cruiser/Viper/het hele gamma van Cadillac met zijn vooruitstrevende designs/Raptor/Ford GT/Corvette/ enz enz.Camaro/Mustang/Challanger (ok laatste 3 waren retro maar echt allang niet meer, neem nou de laatse Mustang retro noemen hhmm nee) welk ander land hadden deze heerlijke auto’s dan wel kunnen produceren?? NObody !
En waar ik juist van hou is het onconventionele design ik noem het vaak Hotwheels design wat een kind heel erg aanspreekt en je weet mannen zijn nu eenmaal vaak kinderen.
En waar de Amerikaanse auto industrie een aantal jaren is weggezet als pfff kunnen alleen rechtdoor produceren ze nu al geruime tijd de best sturende auto’s en dat ook nog eens tegen de laagste prijs ! Voor mijn lieverd wat vb natuurlijk ( Caddi CTS-V/Camaro Z28/Corvette/Mustang GT R enz enz. Waar de fanboys dan nog alleen over kunnen zeiken is dat precies hetzelfde plastic in duitse wagen veeel zachter is hahaha.
@RobUSA:

Ik ben wel iemand van de rechtdoor Amerikanen generatie, natuurlijk heb je ook gelijk, me heeft de wijsheid niet in pacht en de hear-say verhalen over Amerikanen geloof ik niet.
Ik bedoel maar, ik ben iemand die uit een familie komt die tegen beter weten in Leyland BLEEF rijden, dat zegt genoeg dunkt me !
En inderdaad, sommige ontwerpen zoals de Cadillacs zijn best mooi, maar de industrie kan eigenlijk geen vuist meer maken tegenover de rest van de wereld
Het rücksichlos afurineren van Amerikanen als Plastic Fantastic en ander populisme houd ik niet van, want ook primijum eindigt in de shredder.
Ik mag dan ook vurig hopen op een Amerikaanse renaissance, een beetje meer bluf en overdaad in de modellen en vooral weer nieuwe wegen en paden gaan bewandelen !
Want dat was altijd des Amerikaans !
@desjonnies: Laat gewoon het woordje “ook” weg in de 1e zin en we praten nergens meer over lol.
Het mooie alleen is wel dat Amerika de wereld helemaal niet nodig heeft in deze.
De Ford F150 is al tig jaar de ena meest verkochtte auto ter wereld en dat terwijl de verkoop voor 99,9% in de VS ligt en de eerste plaats met de Corolla wel over de hele wereld verkocht wordt.
En die renaissance waar je het over hebt is al jaren aan de gaan juist door dat programma van Cadillac en door auto’s als de Camaro/Mustang/Corvette die het duitse spul achter zich laten op div circuits en dan ook nog eens veeel goedkoper zijn en waar ook het interieur hele grote stappen heeft gemaakt zonder daardoor de prijs veel hebben moeten verhogen.
Zal het nog maar weer ff neerzetten, rondje Ring :
Camaro Z28 …plaats 51
Mustang GT 350 R…plaats 38
bmw m4 ….plaats 95 !!!
c 63 amg black series… plaats 78
En dat met hun historie van altijd de bench geweest te zijn terwijl de VS auto’s altijd een beetje lacherig over werd gedaan en die binnen een paar jaar ze totaal overklassen/vernederen.
@RobUSA:

Extravaganter dan een Alfa 159 gaat het in NL niet worden vriend ..

Amerikanen kan je hier niet leasen ..
En aan kopen doen we hier niet ..
Buiten dat zijn Amerikaanse middenklassers voor ons onbetaalbaar ..
@RobUSA: “kudoos” Ik vind het al knap dat je überhaupt 1 like hebt!
Zo te zien hebben ze hun zaken goed op orde bij BMW, nog maar weinig slechts over hun gehoord binnen dit schandaal
@martinez666: ze weten het gewoon goed te verbergen
@necrofiel: Ik denk het niet, ik heb het gevoel dat zij weinig tot niks te verbergen hebben
@martinez666: Je zegt het goed: ”gehoord” ;)
@G-Ammo: Stuur me gerust alle teksten door waarin staat dat BMW iets fout heeft gedaan. Is het tegenwoordig de regel schuldig te zijn voor het tegendeel bewezen is? Volgens mij was dat toch echt omgekeerd hoor…
-edit: dank u, is inmiddels gefixt- Alberto Stegeworst zei dat
En nu weer terug naar de benzine auto’s zoals in de VS. Benzinemotoren hebben minder uitstoot van schadelijke stoffen, en bovendien klinken de motoren ook nog eens 100x beter.
Leek zo rustig van de week totdat mitsubishi roet in de lucht gooide.
@henkhupelschoten: En daarmee ook in ons eten.
Nou, de omvang van deze problematiek is toch wel immens te noemen. Fijne weken daar bij de hoofdzetels van de fabrikanten…
630.000 auto’s maar liefst!

Eigenlijk is het helemaal niet zo’n heftig verhaal als dat het lijkt. De Duitse auto-industrie poept dat soort aantallen er in een maand uit. Dus gaat het waarschijnlijk maar om een paar procent van de auto’s die ze afgelopen jaren op de weg hebben gezet…

Heftig hoor…
@moveyourmind: minder nog, op het totale aantal valt het inderdaad erg mee.
@moveyourmind: gaat het niet over auto’s die aan klanten in Duitsland zijn geleverd? Dat is weer een ander perspectief.
Lol, volgende stap is de luchtvaart aanpakken en daarna de scheepvaart?

Als of die Duitsers hun eigen beleg van het brood laten stelen, “es müst” zou wel gezegd zijn door Angela Merkel.
Kijk, en nu wachten op de terugroep acties van Kia/Hyundai.
Wat een gedoe ook allemaal.
Bedankt Volkswagen.
Ik mis BMW in het rijtje… (gelukkig)
Zullen we het anders maar gewoon stilleggen, die brandstofmotor? Ze bakken er toch niets van blijkbaar. Gewoon opgebruiken wat er nu al rondrijdt, en verder alleen nog EV’s verkopen.

Werkgelegenheid komt daarmee niet in het gedrang, want EV’s moeten ook gebouwd worden in autofabrieken. En laadpalen zullen als paddestoelen uit de grond schieten. Dat niet ieder merk al een paar EV’s in de line-up heeft zitten, hoeft geen probleem te zijn. De fabrieken zullen wel blijven draaien als subcontractors…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).