• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Te koop: de vreemdste auto die Italdesign heeft gemaakt

Auteur: ricardo, gepost 21 september 2014 om 10:39 – 24 Reacties

Afbeelding Te koop: de vreemdste auto die Italdesign heeft gemaaktAfbeelding Te koop: de vreemdste auto die Italdesign heeft gemaaktAfbeelding Te koop: de vreemdste auto die Italdesign heeft gemaaktAfbeelding Te koop: de vreemdste auto die Italdesign heeft gemaaktAfbeelding Te koop: de vreemdste auto die Italdesign heeft gemaaktAfbeelding Te koop: de vreemdste auto die Italdesign heeft gemaaktAfbeelding Te koop: de vreemdste auto die Italdesign heeft gemaaktAfbeelding Te koop: de vreemdste auto die Italdesign heeft gemaakt

Te koop: de vreemdste auto die Italdesign ooit heeft gemaakt
Tot op de dag van vandaag is dit één van de vreemdste conceptauto’s die ooit het levenslicht heeft gezien. Maar hij functioneert volledig, en kan voor de prijs van een flinke villa van jou zijn.

De in 1989 gepresenteerde Aztec was een ontwerp van ItalDesign, een tent die gerund werd door Aldo Mantovani en Giorgetto Giugiaro. We weten niet of laatstgenoemde destijds geestverruimende middelen nuttigde, maar zijn ontwerp voor de knotsgekke Aztec sterkt dat vermoeden wel.

We weten niet eens waar we moeten beginnen qua raarheidselementen in dit design. Het feit dat de auto twee gescheiden compartimenten met een intercom heeft, met aan de passagierskant een dummy-stuur en een aantal bedieningsknoppen, of dat er aan de weerszijde van de auto een controlepaneel zit waar je middels drie knoppen en een aantal codes info kan opvragen over het oliepeil, koelvloeistof en remvloeistof. Om nog maar te zwijgen over het door ruimtevaart geïnspireerde design, met deels afgedekte achterwielen.

Te koop: de vreemdste auto die Italdesign ooit heeft gemaakt

Niet dat dat erg is. Giorgetto’s taak was immers om een conceptauto te maken. En die moeten vernieuwend en prikkelend zijn. Wat hij waarschijnlijk niet voor mogelijk had gehouden is dat de Japanse industrialist Myakawa de rechten voor het design kocht en met Motoren-Tecknik-Mayer, beter bekend als Audi-tuner MTM, een productievariant ontwikkelde. Voorzien van Audi’s 2.2 vijfcilinder met 250 pk, gekoppeld aan een AWD-systeem.

Het doel was om er vijftig te bouwen, uiteindelijk schijnen dat er 18 te zijn geworden, maar daar is altijd onduidelijkheid over gebleven. Wat we wel weten is dat er nu – opnieuw – een te koop staat op eBay. Volgens de advertentie gaat het om het eerste productiemodel, die het grootste deel van zijn leven in Japan heeft doorgebracht en nog maar 800 mijlen op de teller heeft staan. De vraagprijs: een niet misselijke 7,5 dollarton. Of doe een goed bod.

Ook interessant!

  • Peperdure Italdesign GT-R50 van klanten zien er zo uit
    Peperdure Italdesign GT-R50 van klanten zien er zo uit
  • Groningen: koop een fiets, want auto's motten we niet
  • Koop de goedkoopste auto met vleugeldeuren af fabriek
  • Consumer Car
    Vreemdste auto ter wereld ooit gebouwd staat te koop!

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, italdesign, occasion

Vorig bericht: « Gelekt: dit is de Ferrari 458 Spider Speciale [updated]
Volgend bericht: Special: BMW M5 E60 »

Lees Interacties

Reacties

  1. rolov zegt

    21 september 2014 om 11:50

    Voorloper van de Stirling Moss.

    Login om te reageren
  2. ingloriousleon zegt

    21 september 2014 om 11:54

    Ik zeg: BRUUT!

    Login om te reageren
  3. Pulizano zegt

    21 september 2014 om 11:56

    Heerlijk die dubbele cockpit!

    Login om te reageren
  4. sydney zegt

    21 september 2014 om 12:09

    Ik vind die ItalDesign Colombus toch een tikkeltje vreemder.
    Op een of andere manier lukt het me niet om de foto te plaatsen met m’n iPad.

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      22 september 2014 om 08:53

      @sydney:

      Alstublieft, hij is apart maar in mijn optiek realistischer, die bult in het dak zie je weer terug in de Opel Movano/Renault Trafic.

      Login om te reageren
  5. thedammer zegt

    21 september 2014 om 12:23

    De voorkant doet me een beetje denken aan pontiac firebird

    Login om te reageren
    • jurdespotter zegt

      21 september 2014 om 13:06

      @thedammer: dacht ik ook al

      Login om te reageren
  6. spidermann zegt

    21 september 2014 om 12:25

    Iets voor de man voordat jij gaat scheiden.

    Login om te reageren
  7. pureturkish1 zegt

    21 september 2014 om 12:26

    Uit een 2.2 250 pk halen in het jaar 1989 … amai

    Login om te reageren
    • carmasterr zegt

      21 september 2014 om 13:02

      @pureturkish1:

      Dat is vast met behulp van een turbo.
      Het klinkt alsof de aandrijflijn een op een uit de Quattro overgenomen is.

      Login om te reageren
      • pureturkish1 zegt

        21 september 2014 om 17:52

        @carmasterr: het maakt toch niets uit , uit een 2.2 blok 250pk halen in 1989! Das wel iets.

        Login om te reageren
        • tupperware zegt

          22 september 2014 om 09:13

          @pureturkish1:
          Je vergeet gemakshalve even dat het hier over een blok gaat dat door een tuner onderhanden genomen is. Standaard leverde de 2.2 turbo destijds een magere 165pk en 240nm koppel.
          In die tijd haalde een Lancia Delta Integrale standaard 210pk uit 1989cc en een beetje tuner maakte daar zomaar 300 van.
          Het is dus netjes maar niet meer dan dat.
          Wel waren die 5 cilinders heerlijke blokken.

          Login om te reageren
  8. roppp zegt

    21 september 2014 om 12:37

    Volgens mij heeft ID toen een drietal varianten ontworpen in die tijd. Aan de voorkant hadden ze wat weg van zo’n Mietzoebietsie sportwagenachtig ding.

    Login om te reageren
    • sydney zegt

      21 september 2014 om 12:42

      @roppp: HSR uit 89′ ?

      Login om te reageren
      • roppp zegt

        21 september 2014 om 20:36

        @sydney: geen idee hoe die heet. Ik dacht dat ie ook als Chrysler is verkocht toendertijd.

        Login om te reageren
        • tupperware zegt

          22 september 2014 om 09:23

          @roppp:
          Bedoel jij de 3000GT/Dodge Steath toevallig?
          @sidney:
          Volgens mij bedoel jij de HSR II .

          Login om te reageren
  9. Alfarobert zegt

    21 september 2014 om 12:57

    Lastig als je het niet met elkaar eens bent.Ik wil linksaf,nee we moeten rechtsaf.Haha

    Login om te reageren
  10. Hubert zegt

    21 september 2014 om 13:01

    Ideaal voor omschakelen van rechtsgestuurde markt naar linksgestuurde markt.

    Login om te reageren
  11. gtwillem zegt

    21 september 2014 om 14:07

    De Italdesign Scighera was ook behoorlijk apart… Geinig apparaat, dit.

    Login om te reageren
    • jpoers zegt

      21 september 2014 om 14:22

      @gtwillem: Ja, maar die was wel heel gaaf. Wie heeft daar niet volop mee rond gereden in nfs 3.

      Login om te reageren
  12. fanatic zegt

    21 september 2014 om 15:16

    Ik heb deze ooit gezien in Monaco, maar ben daarna vergeten het verhaal erachter op te zoeken. Dat weten we nu ook weer

    Login om te reageren
  13. consumptieverplicht zegt

    21 september 2014 om 15:46

    De ultieme Friendzone auto!

    Login om te reageren
  14. Estate_of_mind zegt

    21 september 2014 om 19:41

    Prachtig ;)

    Login om te reageren
  15. Esprit_de_Flandre zegt

    22 september 2014 om 12:35

    Stuurkolom is prachtig. Voor de rest… Mwaah.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North