Special: BMW M5 E60

Auteur: , 73 Reacties

In 2003 liet BMW de vijfde generatie van de 5 Serie zien. Een uitgesproken design, veel aluminium en het moderne iDrive-systeem waren kenmerkend. Twee jaar later kwam de M5, die maakte de E60 tot de eerste 5 Serie met een V10.

BMW M5 E60

Lovers en haters
De E60 M5 werd niet door iedereen met open armen ontvangen. De nieuwe designtaal viel bij sommigen erg verkeerd en er was kritiek op de ingewikkelde elektronica die de nieuwe M5 kende, waardoor velen de E39 als de laatste echte M5 beschouwen. Dat neemt niet weg dat de E60 M5 een legendarisch auto blijft, die vele harten heeft weten te stelen. Want alles wat succesvol is, heeft voor- en tegenstanders.

Een dikke V10
De E60 was de eerste 5 Serie met een V10. Waarschijnlijk was het ook de laatste… helaas. BMW bouwde de 5.0 V10 van de grond af aan, speciaal voor de M5. Later was deze motor echter ook te vinden in de M6. Het blok leverde een bizarre 507 pk en 520 Nm koppel. Dat gaf de M5 karakter en zette zijn voorganger met ‘slechts’ 400 pk in een donkere schaduw. De V10 laat zijn topvermogen pas vrij bij 7750 tpm, waardoor je ontzettend ver moet doorhalen om het maximale uit de ‘funf’ te halen. Maar dat doet de schreeuwende V10 graag, nooit eerder accelereerde een 1730 kg wegende zakensedan in 4,7 seconden naar de 100 km/u. En nooit eerder stootte een M5 357 officiële grammen CO2 per kilometer uit.

SMG-automaat & i-Drive
De zeventraps sequentiële automaat was nieuw in de vierde generatie M5. De SMG-bak schakelde 20% sneller dan die al deed in de E46 M3 en kon de auto in 13,9 seconden naar de 200 km/u brengen. Via het nieuwe i-Drive multimediasysteem bood BMW uitgebreide instelmogelijkheden voor de afstelling van het onderstel en de aandrijflijn. Het vermogen was in P400-mode bijvoorbeeld te begrenzen op 400 pk en de sportophanging had verschillende modi die invloed hadden op de besturing, de gasprespons en de stugheid van het ophanging.

M5 Touring
in 2007 werd het programma uitgebreid met een M5 Touring, iets wat BMW sinds de E34 niet meer gedaan had. Het was BMW’s antwoord op de RS6 Avant en E63 AMG Estate. In totaal verkocht BMW 1025 stuks van de station, ten opzichte van 19.532 M5 sedans. Daarmee was de M5 ondanks de kritische reacties de meest succesvolle M5 ooit.




73 reacties

Wederom doe mij maar een e63 of een rs6, wat wen lelijke bak dit (Mijn mening)
@henkhupelschoten: inderdaad, niet om aan te zien.
Een van de mooiste powersedans ooit de e60 ///M5.
Mooi, groot, en die V10 maakt het helemaal af.
@sulobb: Liever de hamerende V8 uit de 63 AMG reeks.
@drugsrunner: je bedoelt de resonerende uitlaat van de 63 AMG reeks, de motor hoor je bij AMG niet of nauwelijks.
@sulobb: er waren rumors bij bmw dat ze weer een v10 gaan stoppen in de volgende 5 serie, maar dan met turbo’s! Zou mooi zijn
@isobmw: volgende m5 bedoel ik
Ik behoor tot de groep die dit geen mooie auto vinden. Doe mij zijn voorganger maar !!!
Één van mijn lievelingsauto!
@kahraman11: auto’S
Special: BMW M5 obesitas…

Een van de voorgangers please…
@e1000bmw523i: 35kg zwaarder dan de E39 M5 en 115kg lichter dan de huidige M5, valt wel mee dus. Zelfs een E34 M5 is maar 90kg lichter terwijl dat een tamelijk archaïsche auto is vergeleken met een E60.
Eigenlijk de enige m5 die mij aanspreekt, Een zakensedan die het toen de gallardo al moeilijk kon maken en soms zelfs won, het is een beest op hoge snelheden.
@maseratizzzzzzzz: De BMW mag dan wel gelijk vermogen hebben (500pk), maar winnen van de Gallardo? BMW weegt een smak meer en geen 4WD. Mijn inziens totaal niet vergelijkbaar.
@maxx1: klopt, snap er zelf ook niks van, kijk maar op YouTube. misschien dat 1/5 van de pk’s van de gallardo al ontsnapt waren..
@maseratizzzzzzzz: Zelf 4 jaar met zo een beestje gereden, mis hem enorm, wat een beest was me dat!! Tegen eerste generatie Gallardo volledig gelijk opgaand behalve van de lijn als G echt zwaar launcht. Boven 160 mss zelfs sneller (4-wiel verliest daar vermogen).
@yann: klopt daarom is de m5 inderdaad op hoge snelheden sneller als de 1e gen Gallardo, voor wat heb je hem ingeruild als ik vragen mag?
@maseratizzzzzzzz: Het was mijn vader zn auto, nadien C6 RS6 en nu C7. Beide in mijn ogen geen match voor e60 M5.
@maseratizzzzzzzz: ik zie inderdaad meerdere filmpjes. Ik weet niet hoe betrouwbaar ze zijn aangezien de M5 een auto is die nog wel is gekieteld wordt. Wat bij m’n verwachtingspatroon past is dit filmpje http://www.youtube.com/watch?v=dU1nQdbxgxs. Nadeeltje van de Gallardo is wel de versnellingsbak. Volgens mij is de SMG sneller dan de E-gear
Wat is mis met jullie allemaal, dit is misschien wel de beste Bmw ooit gebouwd!
@batman: Kwalitatief zeker niet!! Voor de rest erg leuk bruut ding met een geweldig geluid en zeer dikke specs.

Maar doe mij maar de facelift E39 M5, Tijdloze schoonheid en voor mij snel genoeg met zijn bescheiden 400pk ;)
Een touring in indianapolis red… Yum!
Mijn favoriete M5, vond het ontwerp vanaf het eerste moment al prachtig.
Over de sound valt weinig negatiefs te melden, werkelijk fenomenaal. Mocht ik een loterij winnen, dan is dit de eerste auto die ik ga kopen van dat geld.
@opgooier: probeer maar eens een mooi exemplaar te vinden, ze komen op dit moment allemaal in verkeerde handen.: hetzelfde verhaal bij de C63 AMG – BMW m3
@TimD: De E39 M5 in topstaat is nog veel schaarser, en in sommige gevallen al duurder.
@opgooier: helemaal met je eens
Volgens een ingewijde bij BMW zit men serieus er over te denken om de volgende M5/6 weer met een V10 uit te rusten. En mogelijk zelfs weer een M5 touring. Ook een echte 911/ Merc GT/ R8 rivaal zit in de pijpleiding. Zou wellicht de keuze om terug te gaan naar de V10 logischer maken…
@Rick-dos: Zou geweldig zijn als er een nieuwe V10 komt. Vooralsnog zitten we nog wel even aan deze M5 vast, maar het zou leuk zijn als dat geweldige blok er weer in komt en hij misschien ook weer wat lichter wordt.
@lemster: Het zou mij verbazen als ze idd weer terug zouden gaan naar de V10. Ik mis een beetje de logica. Maar goed, ik heb hier ooit ook eens geroepen dat BMW M noooooooiiit met een turbo motor zou komen en zie nu…dus ik hou voor de rest wijselijk mijn mond hierover en wacht het af… ;)
erwin.kats@gmail.com
In de tussen tijd rijd ik een paar jaar in een E60 M5 en bevalt mij enorm.
Zelf zou ik er nog wel eens een E39 M5 bij willen hebben, maar dat is toekomst visie ;)
Eigenlijk ook de M5 die mij het meeste aanspreekt, maar volgens mij voor veel mensen te hardcore. Vandaar ook dat de F10 M5 wat meer op comfort gericht is.

De voornaamste reden waarom ik op de auto ben afgeknapt ben is het extreme verbruik (1 op 5 bij normaal rijden) en de lage betrouwbaarheid/dure reparaties. De SMG bak gaat heel snel kapot en is een reparatie van richting de 10.000 euro. Het blok is ook absoluut niet betrouwbaar. Zware motorschade is heel gangbaar (problemen met lagers, VANOS, zoek maar op). Dit is dan ook de reden dat ze tegenwoordig relatief goedkoop zijn.

Ik heb zelf een tijd naar een Touring met handbak gezocht, maar die zijn extreem zeldzaam. De SMG wil ik niet omdat ik dat minder leuk vind gecombineerd met de lage betrouwbaarheid van dat systeem heb ik maar afgezien van een M5. Een Alpina B5(S) is een veel betere keuze, misschien iets minder hardcore, maar goedkoper (in aanschaf en runningcosts), betrouwbaarder en sneller in het normale verkeer. Of als je echt compleet goedkoop wilt, dan pak je een 550i en laat je daar een supercharger/turbo op zetten.
@lemster: Wat ik nog toe wilde voegen is dat de 550i is ook een stuk lichter is dan de M5. De E60 M5 is volgens BMW 1830 kg, de 550i is 1660 kg. lichter. Ter vergelijking: De E39 M5 is volgens BMW zelf 1795 kg.

Een nette 550i LCI, bijna full option uitvoering is voor 17k wel te vinden. Voor een M5 zit je dan nog steeds rond de 25k. De eerste is lichter en goedkoper, maar de tweede is meer sport. Maar geef de 550i andere vering en demping a 2000e, een LSD kit a 1000e en een supercharger a 3000e. Dan doe je eigenlijk niet onder voor een M5, maar ben je goedkoper en lichter.
@lemster: een 550i ga je wel vinden voor 17k. Maar een 550i LCI niet.
@545e60: zeker wel, die dingen zijn al 7 jaar oud en schrijven harder af dan je schoonmoeder
@545e60: Ik zat met de Duitse prijzen in m’n hoofd. Over de grens zit je rond de 15k voor een (bijna) full-option LCI 550i Touring (handbak of automaat)
Met import zit je dan inderdaad niet op 17k, maar daar zijn wel manieren voor natuurlijk.

Parker heeft wel gelijk dat ze heel hard afschrijven, dat is dan ook het voordeel als je liefhebber bent in plaats van een “verstandige” auto zoekt. Relatief gezien zijn de modellen met de kleinere motoren veel duurder, maar ze zijn maar marginaal goedkoper in de running costs.
@lemster: op zich gaat er niet heel veel aan kapot .
Smg bak problemen heb ik nog nooit gehoord bij dit model .
En de alpina’s hebben dezelfde kosten qua onderhoud
@lemster: “maar volgens mij voor veel mensen te hardcore.” – Dan kopen ze maar lekker een 540i :)
@lemster: De 550i heeft ook een duur kwaaltje, het koelwater kanaal tussen de cilinderbanken gaat lekken, reperatie van 4 tot 5k, hele blok moet los.
Ook de 45i heeft deze kwaal.
@bofkont: ik heb volgens mij dezelfde koelkanalen als een m62tu(45 en 50i) het gaat hier om de deksel tussen de cilinderbanken en twee leidingen(buizen) tussen de pomp en de achterkant van de motor. Had deze in een avondje vervangen en kostte me incl. 13 liter(!!) koelvloeistof nog geen 300 euro.
@e39540itouring: Kijk aan dat doe je goed dan :)
Deze reparatie kost bij de dealer 4k.
Vind de huidige M5 veel mooier
Ik heb een droomlijstje van 10 wagens die ooit op de stoep mogen staan. Deze E60 M5 (touring!) staat er tussen. Wát een wagen… Toen ik begin van het jaar in Winterberg zat en ik door een dal reed, hoorde ik nogal wat gekrijs. Op een gegeven moment zag ik het zwarte beest rijden, een E60. Wat een feest, die V10!
Ooit eens meegereden met een proefrit. Erg indrukwekkend.
Die smg bak lees je echt horror verhalen op vele bmw forums, in de usa werd die toch wel geleverd met een 6 handbak? Had begrepen dat die bak rechtstreeks van de e39 m5 getrokken werd. Weet iemand daar wat meer over?
@lamborgfan: Ik heb nooit gehoord dat de E60 handbak van de E39 af kwam. De handbak is aangeboden omdat mensen ontevreden waren over hoe SMG reageerde in langzaam verkeer. Schokkerig en dat soort dingen.
Toch raden veel mensen nog steeds de SMG bak aan omdat die beter bij het blok zou passen als je gaat trappen.

Ik zou zelf de handbak kopen.
@lemster: Ik ben er nog even in gedoken, hier staat meer uitgelegd over de handbak: http://en.wikipedia.org/wiki/Getrag_420G_transmission

Ik zie geen E60 M5 toepassing.
Heerlijke bak, zeker in M5 Touring. Helaas kleeft er al wel een beetje een fout imago aan deze serie.
Maar als het wat betaalbaarder moet zou ik graag een 535i of 535d Touring op de stoep zetten hier.
Ik vind het een geweldige wagen!, en het geluid van de V10 is waanzinnig.. Alleen ik neem de betrouwbaarheid van dit blok en de SMG bak erg in twijfel. Er gaan wel heel erg veel verhalen in de rondte. Vooral als ik een occasion voor rond de 20.000 zie staan wat in mijn ogen relatief betaalbaar is dan zou ik dat niet aandurven.
E60 zie daar tegen alleen nog woonwagenbewoners, bouwvakkers en kermis lui in rijden. Het liefst met 19 inch M wielen en M pakket. Jammer was best een leuk model….
@schellekens006: gast,wat is er mis met woonwagen bewoners?
@toniominestrone: die jatten je M5
@schellekens006: No shit sherlock…19″ m-wielen en een m-pakket op een m5?!
@pvs1: hij zegt de e60, niet de m5 ;)
@schellekens006: en zwart betalers en fout spul verkopers……
Schitterende auto, en de techniek is behoorlijk bijzonder. Alleen jammer dat de betrouwbaarheid ondermaats is. Het is een sedan, geen TVR. Als je een snelle BMW 5 wilt, zou ik de Alpina B5 (S) aanraden. Maar ik zou eigenlijk de E63 AMG kiezen. Die zijn vele malen comfortabeler, betrouwbaarder en je kan daar ook nog behoorlijk mee boenderen.
Uiterlijk niet zo mijn ding, maar wel met een geweldige V10.
Hij blijft geweldig. En ja die V10.. Hoe kan je dit nou niet prachtig vinden.. Tunneltje!!: http://m.youtube.com/watch?v=oVKZA5SLEOM
Enorm gemis dat de handbak versie niet in Europa is geleverd. Wij wilden ook wel graag een redelijk probleemloze E60 M5!!
Heb zelf in 2006 een M6 nieuw gekocht, rij er nog steeds mee…gebruik hem wel enkel in het weekend. Blok is fantastisch, versnellingsbak (SMG) is kut in stadsverkeer maar fantastisch als je de auto gebruikt waar hij voor gemaakt is, nl hard rijden…het grote nadeel van deze wagen is daarmee ook ineens gezegd, hij is fantastisch maar pas vanaf 5500 toeren… Heb nu 75.000km op de teller, nog nooit in panne gestaan dus voor mij persoonlijk is ie wel betrouwbaar….ondanks dat ie soms ook wat rondjes op de nordschleife doet…
Designtechnisch een gevalletje love it or hate it. Ik hoor helaas bij de laatste groep. Technisch natuurlijk wel botergeil met die machtige V10. Dat sound!
Beest van een auto maar voor dagelijks gebruik vaak iets te zenuwachtig.. Bij de nieuwe M5 is dat veel beter af te stellen, alleen missen er helaas 2 cilinders. Gelukkig van de week geruchten over de comeback van een nieuwe V10 … http://f10.m5post.com/forums/showthread.php?t=1037040
Heerlijke wagen de E60 M5, bruut blok en een geweldig geluid.
Maar persoonlijk is de facelift E39 M5 veruit mijn favoriet, tijdloze schoonheid en snel genoeg met zijn 400PK.
En in nette staat met lage kmstand zelfs al duurder dan de E60 M5.
@bofkont:
Heb je er bij de E60 dan ook de verplichte motorrevisie bij opgeteld.
Dat is immers de rede dat ze goedkoper zijn. De V10 klinkt wel prachtig.., als hij het doet..
@tupperware: Ach de E39 heeft ook zo zijn kostbare kwaaltjes hoor.
Vooral de eerste series hadden slechte zuigerwanden, met als gevolg een enorm olie verbruik.
Ik zou deze alleen in Touring willen. Ook omdat het de laatste series zijn met diverse updates die het ‘betrouwbaar’ probleem een beetje verhelpen. Vooral de SMG is in die versie sterker. En ik vind het model iets mooier. Dr rijden er 2 hier in de buurt, eentje met een EisenMann Uitlaatsysteem.
Dit model m5 word zeker een verzamel item later, misschien niet de laatste echte m5 volgens sommigen maar wel de eerste en laatste m5 v10! Er zijn wel rumors dat de volgende m5 een v10 krijgt met turbo’s
@isobmw: misschien omdat de meeste m5’s in handen zijn gekomen van fout spul verkopers, zwart betalers etc je kent het wel
@isobmw: Denk dat een E39 veel meer een verzamel item gaat worden.
En dat begint nu al zelfs.
@isobmw: De E39 M5 uiteraard.
Die lompe V10 bleek een misstap, dat zag gelukkig later BMW ook in. Ik hoop dat ze de volgende M5 van een 6 cilinder voorzien, dan is het lompe er vanaf en gaat het weer om het leuk in plaats van om de getalletjes.
Rot op met je comments over dat je liever een Benz of Audi zou willen.. Dit is en blijft wel de laatse legendarische M5 (wel samen met de E39, natuurlijk) met een v10 en die zonder turbo’s aan z’n power komt!! Ja ik vind deze M5 geweldig!
via Android app
De auto waar ik als kleine jongen tegenop keek! Samen met de e46 natuurlijk!
Het design was al verouderd toen het model nog op de markt was, en bovendien nogal lomp. De E39 en nieuwe F10 hebben een veel eleganter design en zijn bovendien tijdloos.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).