Te koop: heerlijke Mini Cooper met Honda VTEC-blokje

Auteur: , 56 Reacties

Vergeet de nieuwe MINI Cooper JCW, dit is pas écht Mini-vuurwerk!

Mini’s zijn nooit officieel verkocht in de Verenigde Staten, dus werd er een écht klassieke Mini Cooper uit 1969 opgeofferd voor deze conversie. Alleen auto’s ouder dan 25 jaar komen namelijk zonder typegoedkeuring het land van de onbegrensde mogelijkheden in, anders gaat simpelweg de grijper erin of hangt je zelfs een megastraf boven het hoofd. Het kleine Britse viercilindertje maakte plaats voor een Honda B18C, een 1.8 VTEC-blok uit de Integra. Dat is weer eens wat anders dan een Hayabusa-blokje. Na de nodige tuninggoodies is dat blok nu goed voor 230 pk op de achterwielen.

Volgens de verkoper heeft de conversie ruim 50.000 dollar gekost, maar gelukkig voor jou hoeft hij niet elke dollar daarvan terug te zien. Voor 30.000 dollar mag je jezelf de gelukkig eigenaar noemen van een van de tofste Mini’s ooit, je hoeft alleen maar op ‘Buy it now‘ te drukken. En ja, ook als je rond de twee meter bent, pas je er gewoon in, daar heeft Alec Issigonis nog voor gezorgd.

Via Bring a Trailer



56 reacties

Wat een gaaf apparaat zeg!!!
Bijzonder lekkere heiligschennis!
Heel nette conversie. Sterker nog: zo zou ik hem ook wel willen. Ik werd destijds geregeld ingehaald door de ‘RingMini’ (voor reguliere Nordschleife gangers geen onbekende: een blauwe Clubman met Honda KA20 Type R motor er in) en weet dat deze combinatie serieus speelgoed is. Toch maar eens proberen of ik er in pas…
@gtwillem: K20 toch? Of is dit weer zo’n japanse variant?
@gtwillem: K20A is het idd
@dutchiehd: thanks. Ik ben geen fanboy van een specifiek merk, waardoor ik allerlei motorcodes uit mijn hoofd heb moeten leren, maar dat is niet helemaal vlekkeloos gegaan. De S54, de RB26DETT, de AJ111, de EA888 en niet te vergeten de DW8 ;-)
@gtwillem: Je bent nog een belangrijke vergeten! 2jz-gte :)
Perfecte sleeper en sowieso een cult auto pur sang
Lekker dik bommetje zo
Er rijd hier in NL ook een soortgelijk apparaat rond! Megavet! Mensen zullen raar staan kijken als ze iemand uit een Mini “VTEC kicks in, yo!” horen blèren…
@rd1991: Je bedoelt die andere sticker: My 16V goes BWAAAAHHH!
@BmwMPower: ik denk het niet
Deze auto is niet gebouwd om snel te zijn. Ik wil niet denken wat er gebeurd als dit gebakje met een flinke snelheid tegen een muur klapt…
@jerry: beter dat je gaat fietsen. Motoren hebben dat probleem ook. En ga je daarover ook mekkeren?
@rolov: Ik moet je gelijk geven…
@rolov: met motoren kan je nog het ‘geluk’ hebben er af te worden geslingerd. Bij een auto ben je op zo’n moment slechts passagier. Nadeel bij een motor is dat dit ook bij lage snelheden al erg pijnlijk kan zijn. Neemt niet weg dat ik met plezier beide apparaten graag een blokje om ga. Mij hoor je niet er niet over schapen ;)
@jpoers: je rijd zeker geen motor? Je hebt het over tegen een muur klappen. De enige kant waarheen jij slingert Is tegen de muur….
@rolov: oké het stukje muur had ik gemist. Dacht bij een aanrijding of dergelijk. Alleen dan kan je een klein stukje voordeel hebben bij een motor tov een klein koekblik. En rijd zeker wel motor. Gelukkig alleen nog maar met mijn laarzen en knieën het asfalt onderzocht bij het betere stuurwerk.
@jpoers: dan snap ik niet je eerste comment. Waar het zo vreselijk gevaarlijk Is met die mini te rijden en er opeens een muur over zou steken. Dat ding rijd rond in de vs. Het is voor de fun en zeker niet om op de snelweg races te houden.
Geniaal dik ding!
Ziet er goed uit. Ook netjes gedaan. Heb ooit ook ergens artikel gelezen over Citroën 2cv waar ze een oldsmobile 5.7 v8 in hadden gebouwd zag je aan buitenkant ook niks van. Was nederlandse auto misschien is die bij een van jullie ook bekend
@raym: ja, zeker bekend. Deed vaak mee op het vliegveld bij Drachten, waar er toen nog wel eens dragraces werden georganiseerd. Mijn maat in zijn E36 M3 Evo werd door die Eend er behoorlijk uitgereden. Wat geen schande was, gezien het feit dat die 2CV bijna 400pk had, op slicks stond en maar 800kg woog. Ik heb zelf ook meegedaan in mijn Golf V GTI. Werd er door bijna alles uitgereden, ik kon net een getunede Charade GTti voorblijven. AutoVisie was er toen ook bij. De redacteur reed met zijn Dodge Caliber SRT-4 mij er uit, de Focus ST bleef ik nipt voor. Toen maar mijn GTI iets gaan chippen en dergelijke…
@gtwillem:
In Berkel heeft een tijdlang zo’n eendje gewoon rondgereden, met een vrouw achter het stuur trouwens….
@jrk68: dat klopt. De bestuurder had borsten, inderdaad. Scherp!
@gtwillem:
Heeft zelfs een stuk over in Autovisie gestaan, nu helpt het dat ik dat ding ook ken omdat ik uit die buurt kom….
@tupperware: het is wel een tijd geleden, zou zo maar 2005-6 kunnen zijn. Ik had toen nét mijn trots uit Wolfsburg in ontvangst genomen. Volgens mij was het in het voorjaar van 2006.
@gtwillem: ja hij zag er wel goed uit van binnen helemaal verbouwd om ruimte te maken voor cilinders waarvan er paar in cabine uit kwamen, omdat blok te groot was. Volgens mij hebbe ze ook nooit te top snelheid gehaald omdat bij 160 het linnen vouwdak begon te klapperen
@gtwillem: mijn buurman deed ook vaak mee op Drachten.
80’s starletjes met Vtec blok turbo en alles.

Hij rijd ze nog steeds, mooi om te zien.
Had een oud docent van mij ook, helaas gedeelte verwoest bij een brand. Had 500pk geloof ik
Oh wat lijkt dat me een heerlijk bommetje!
Ik zou zo’n soortgelijk VTEC blok ook wel in mn ’99 Micra willen hebben
Rwd? Lijkt met sterk…
Ik dacht al, “Huh RWD dat moet nogal een constructie geweest zijn”. Maar het is dus ook gewoon voorwielaandrijving aldus de advertentie zelf.

Verder erg leuk, maar met RWD zou het nog leuker zijn geweest!
@reistje:
De conversie naar rwd is relatief simpel. Gewoon een voorwiel met motor achter de stoelen monteren.
Iets wat bij GTM ooit een leuke midmotor coupé opleverde.
@jrk68: Aah, de GTM Cox, leuk gebakje inderdaad. Vind persoonlijk de Unipower nog toffer, klopt iets beter qua verhoudingen IMHO
@dizono: de GTM Libra was ook een aardig modelletje, misschien iets voor de Zaterdagavond op AB.
Dat is geen bommetje meer. Dat is een dikke bom!
Dit is pas bruut! Volgas knallen met zo’n gebakkir
Dan toch veel liever deze…
Hayabusa powered Austin mini. Flatshifter performance.:
https://youtu.be/IMWFdGjNOZI
Tim Schrik met de Zcars minibusa

Tim Schrick having fun in a ZCars Mini: https://youtu.be/eSoqeO17OQ4
En gewoon omdat ie zo gaaf is… Een mini hotrod met holden v6

Mini V6 Mouse Rod driving: https://youtu.be/RVQHMQTtl9c
@w0o0dy:

Trop is te veel die V6 en V8 zijn het ‘mini’ zijn voorbij gegaan en zijn kitcars met er een moris neusje op.

Wel dikke bakken, dat wel.
@Hupke: zeker “d’r over” en dus meer “gaaf project” dan “dat wil ik ook!!”
En in de categorie meer is beter nu met v8 als roadster

Mini V8 roadster at knebworth.mov: https://youtu.be/l17qoo3axkA
Voor dat geld nou ik zelf wel zo een auto, is best te doen lijkt me.
Dat 1.8 vtec blok is ook wel erg fijn, in combinatie met het lage gewicht moet dit wel een echt bommetje zijn!
-edit: check-
@BmwMPower neej dat bedoel ik niet. Aangezien er een Honda blok in ligt :)
Ik ben er ook een aan het maken! 172 pk middenmoter met achterwiel aandrijving!
Hoezo 230 op de achterwielen?
gezien de inbouw zijn het gewoon de voorwielen hoor!
In Nederland rijdt ook een Fiat 600 met hyabusamotor of zoiets erin.Heb ik ooit filmpjes van gezien.Ook niet verkeerd natuurlijk.
Zo’n bommetje rijdt in NL ook rond! ERRUG leuk speelgoed moet ik zeggen, wat gaat dat hard!


https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xfp1/t31.0-8/10295285_245932722274239_1119764252356013926_o.jpg
Jammer dat er een langere neus op moest voor deze ombouw. Ziet er toch wat vreemd uit.
Dikke poten…
Superr vett honda blok!!
Leuk en zo’n oude mini leent zich er goed toe van een pushrod-suspenion conversie te doen. Heb je echt een goed sturend bakje.

Heb er zo al rondjes zien rijden rond porsches en m3’s op Terlaemen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).