Te koop: Jaguar S-Type R voor maar 7 ruggen

Auteur: , 80 Reacties

Een flinke auto met veel pk's voor weinig geld. Wat wil een mens nog meer?

De S-Type is intussen al lang en breed vervangen door de Jaguar XF, een auto die in 2007 een nieuw tijdperk voor het (van origine) Britse merk inluidde. De hele boel werd destijds (inclusief Land Rover) overgenomen door Tata en mede wat vormgeving betreft, vond het merk zichzelf opnieuw uit.

Eén van de laatste Jaguars van de wat oudere stempel is deze S-Type, een auto die werd geïntroduceerd in 1999 toen het merk nog onder Ford viel. De snelste variant van deze sedan, de ‘R’, is goed voor een fijne 400 pk dankzij de 4.2-liter V8 met mechanische compressor. De achterwielen werden aangedreven via een automatische zesbak en zorgden voor een sprintje naar de 100 in 5,6 seconden.

Jaguar S-Type R interieur

Nieuw kon je een dergelijke Jag (zonder opties) voor 96.130 euro meenemen, maar ga er maar vanuit dat dit specifieke exemplaar wel wat meer heeft gekost. Bovendien is de versnellingsbak vervangen en zouden alle opties nog moeten werken. Daarnaast ziet de auto er zowel van binnen als van buiten haast uit als nieuw en is ‘ie geheel dealer onderhouden. Een prima aanbod voor een prima prijs dus!

Bieden op deze zwarte kat uit 2003 met ruim 2 ton op de teller doe je hier.

Met dank aan Michiel voor de tip!



80 reacties

Klasse bak
“maar 7 rooitjes” .. is dat dan niet 15 bankies teveel ofzo ??
@lincoln: Het is geen Lincoln hoor!
@eddythedriver: Het platform deelt hij anders wel met de Lincoln LS ;-)
Heb ’t altijd een stijlvolle auto gevonden, behalve als (zoals bij deze) al het chroomwerk zwart is gespoten… Een Jaaaaaag -Clarkson stem- hoort chroom op z’n neus en kont te hebben, vind ik. Wel een lekkere motor, dus dat maakt het dubbel en dwars goed!
@123bat: en juist die koop je voor weinig. In ieder geval met dezelfde kilometerstand
@awesome: zou er best een willen aanschaffen als ik het geld had. Prima auto’s, net als de XJ. Maar helaas trekt de roverheid me dan elk kwartaal een poot uit…
Zit er verschil tussen een mechanische compressor en een riem aangedreven compressor? Of is dat gewoon hetzelfde?

Heb het namelijk meerdere keren proberen te zoeken, maar dan krijg je al snel verhalen over de verschillen tussen turbo’s & compressoren..
@lamborgfan: Nee. Ja.
@stefan1985: En bedankt! (;
@lamborgfan: Da’s hetzelfde. Het woordje mechanisch staat voor de aandrijving van de compressor. Een turbo zou je een pneumatische compressor kunnen noemen.

Er zijn wel weer verschillende typen mechanische compressors, zoals een roots-type en een centrifugaalcompressor, maar in de praktijk zijn ze vrijwel allemaal riemaangedreven. Een centrifugaalcompressor lijkt overigens nog het meest op een turbo, waarbij de gasaandrijving vervangen is door een poelie.
Mooie, snelle en stijlvolle auto. En nog betrouwbaar ook! Wel hoge kosten om te rijden..
@crew: haha Hahahah
De M5 onder de Britten. Hoewel, eerder de E55 AMG
jagmaseratiferrari
@e1000bmw523i: Het beste van beiden, het comfort van de Merc en het rijgedrag van de BMW.
@jagmaseratiferrari: je maakt een geintje. Die Britten deinen als een gek. Het is onderhuids een Ford/Lincoln hè!
jagmaseratiferrari
@e1000bmw523i: Oudere Jaguars waren gericht op comfort. Tegenwoordig zijn die meer afgestemd op dynamiek gecombineerd met comfort. Het zijn gewoon nu hele goede wagens die echt niks onder doen voor Duitsers.
Jaguars zijn dan ook niet voor iedereen weggelegd en gelukkig geen massaproduct zoals de Duitsers dat wel zijn.
BMW weggelaten, want BMW maakt als enige Duitser wel leuke auto’s vind ik die ook nog eens lekker rijden.
@e1000bmw523i: S-Type Sport en S-Type R zijn echt geen dein auto’s.
Waarom zou je in godsnaam een auto met 200K op de teller kopen?
@bosnialove: Waarom niet?
@styns: omdat het een jaguar is met 2 ton op de teller…..
@bosnialove: Ik heb mijn auto met 300.000km gekocht. Dat ding was op alle fronten (exterieur, interieur en technisch) netter en beter dan andere met 150k-200.000km op te teller. Het is maar net hoe er mee omgegaan is en of er alleen maar snelweg kilometers of alleen maar stads kilometers mee gereden zijn.
@stefan1985: idd alsof een auto boven de 200 k onbetrouwbaar en versleten is. Das echt een mythe.
@stefan1985: @styns: @ej20g: Alles boven de 75000 km laat ik staan en kijk ik niet naar om.


@damrakker: Vergeleken met een zefde auto die niet meer dan 75K op de teller heeft en ervan uitgaand dat beide voertuigen op dezelfde manier zijn behandeld? Maak dat maar je konijn wijs.
@bosnialove: praat je toch over een ander prijskaartje, je vergelijkt appels met peren.

Maak dat je konijn maar wijs
Klasse wagen, stukken mooier ook als de huidige modellen.
@bosnialove: zit toch echt tussen je oortjes.
@stefan1985: Mijne ook. 25 jaar oud. 255d km. Links en rechts een krasje maar rijdt grandioos!
@bosnialove: hier 356k op de teller inmiddels. En lopen dat het ding doet!
@ej20g: Maar jij hebt een wat oudere Volvo, dat telt niet. Dat is vals spelen.
jagmaseratiferrari
@lekbak: Hoezo? @ej20g: kan er niks aan doen dat hij gewoon een hele goede auto heeft :)
@lekbak: ik moest stiekem toch even hardop lachen!
@ej20g: >364dkm hier..
@e1000bmw523i: respectabele kilometerstand! Een Zweed, Duitser of toch iets anders? Mijn auto gaat in mijn bezit de 364k denk ik niet meer zien, tegen die tijd is hij waarschijnlijk alweer vervangen. Maar misschien ook niet, aan de kilometerstand zal het niet liggen in ieder geval.
@ej20g: Duits. München om precies te zijn.
Ondanks dat ik stiekem best wel een Jaguar fanboi ben, heb ik niks met de S-type… Helemaal als ze met een zwarte knikkerbus in de weer zijn geweest, wordt het zo’n pooierbak van.

Nee, dan vind ik de verguisde X-type uit dezelfde periode een stuk fraaier. Voor 7k kun je vast wel een nette X-type vinden met een beetje potente motor. Dat zou mijn keus zijn, als ik tenminste een Jackpot uit deze periode zou kopen. Iets wat ik zeer onwaarschijnlijk acht …
Lekker veel peekaatjes voor je geld. En technisch niet eens heel erg slecht.
Heel gaaf als je genoeg geld hebt om leeg te lopen op MRB, brandstof, verzekering en onderhoud.
jagmaseratiferrari
Blijft een tijdloze klassebak.
Persoonlijk vind ik dit toch een van de minder mooie Jaguars. Iets klopt niet aan deze auto. Wel een lekkere motor trouwens, meer pk’s, meer beter!
Wat een lor. Daarom kosten ze ook geen reet. Zo simpel.
De tax zie ik max op € 3.000,- voor deze auto.en dan schat ‘m nog hoog in.De meeste aspirant kopers snappen namelijk dondersgoed dat het kreng in onderhoud,verzekering en oliemaatschappijenaandelen stervens duur is.
@sydney: Je kunt nou eenmaal niet voor een duppie op de eerste rij zitten.
Vind het een hele mooie wagen en best te doen ,als je tenminste niet te ver van je werk afwoont en zelden in files staat. Buiten de randstad dus. Helaas.
Die vermelding dat het expansievaatje is vernieuwd kan er wel op duiden, dat de motortemperatuur veels te hoog is geweest. Hoelang ? Met een proefritje in deze winterkou zal je een kromme kop niet snel opmerken.
@willemseles: wat een onzin… Deze tankjes lekken vaak op de afdichting tussen de boven en onderkant van het tankje, bij de niveausensor of bij de slangaansluiting. Echt iets van er zit een kras op dus hij heeft waarschijnlijk om een boom gezeten…
Deze week zelf ook een s-type aangeschaft. Iets nieuwer, maar helaas slechts een diesel.
@siemi: Cool!! Dit is en blijft een stijlvolle en redelijk tijdloze auto in de juiste kleurencombinatie en als de vorige eigenaar er zuinig op is geweest. De S-type staat bij mij hoog bovenaan het lijstje met auto’s die ik nog eens in mijn bezit wil hebben.
@siemi: Mooi, eens iets anders dan de zoveelste Megane/Focus/Astra ecokrent leaseslet in NL :)
Veel fijne en veilige km’s toegewenst!
Meerdere mensen hier denken dat deze auto is gespoten. Maar deze S-type is helemaal origineel. De ‘R’ was altijd zonder chroom.
@crew:
Of nou Jaguar zelf of een eigenaar in de weer is geweest met een zwarte knikkerbus maakt mij niet uit. Het ziet er gewoon niet uit, of het nu origineel is of niet….
En @willemseles. De s-type r heeft een kwetsbaar expantietankje. Hier door worden ze redelijk vaak vervangen.
wel eerst nog een 7000 reserveren voor onderhoud en kosten per jaar.
Een auto van een ton nieuw, en dan zo’n plastic fantastic Ford Mondeo interieur.
@borrelnoot: pfff, je kraakt de Jag alleen maar af omdat er wortelnotenhout op het dashboard zit ipv borrelnotenhout.
@moveyourmind: :-)
onderhoud is alleen echt reteduur
De huidige eigenaar heeft nog geen twee maanden en hij moet nu alweer weg!?
@parker:

Slurp, slurp, slurp
@Hupke: ja, of defect defect defect..
@parker: alarmbellen gaan rinkelen…
Is er een link tussen de schrijver van dit artikel en de verkoper van de auto?
Want voor 7 mile kan je ook (wellicht betere) auto’s kopen met 400pk+.
Dus wat is de meer waarde van dit artikel?
@wouter87: wellicht iets met zeldzaamheid? Ik denk dat er zeer weinig rondrijden in ons landje. Kan me vergissen natuurlijk.
@wouter87: zoals?
@wouter87: op autoscout kom ik niet verder dan een opgevoerde Volvo S70 met 440 pk en een opgevoerde Golf 4 1.8 5V GTI met 404 pk. Beide zijn verre van origineel. Verder staan er ook nog een Porsche 928 S op die 408 pk zou hebben, een Cadillac Fleetwood die 560 pk zou hebben, een Subaru Impreza WRX die 404 pk zou hebben en een Rolls-Royce Silver Spirit die 416 pk zou hebben op. Geen van allen geloof ik, van de Subaru durf ik zelfs met 100% zekerheid te zeggen dat die niet boven de 310 á 320 pk zit.
Joh mijn E39 zit bijna aan de 3 ton en rijd nog als ’n nieuwe…
@rd1991: ah, jij komt dus net om het hoekje kijken. :P Nog ff een paar km’s, dan mag je ook meepraten met de grote jongens als @ej20g en ik. ;)
@rikus: 96 om precies te zijn. Dus niet heel erg zeldzaam

http://nrplaat.nl/merk/Jaguar%20Cars/model/Jaguar%20S-Type%20R/
@wouter87: kijk aan! Maar zoals ik al zei: kan me vergissen.
@wouter87: inderdaad vrij zeldzaam dus.
@ej20g: op mobile.de kan je het heel mooi je wensen invoeren om te zien welke auto’s er aan voldoen. Ik noem er maar een paar:

Audi S4 360pk €4000,-
BMW 540i 389pk €4000,-
Audi a8 6.0 quattro 420pk €4750,-
BMW 750, 400pk €5000,-
Cadillac Deville 415pk €5000,-
Mercedes CL600 400pk €8000,-

En aangezien dit ook allemaal auto’s zijn waarvoor vrijwel geen bpm meer betaald hoeft te worden kan je die prijzen ook aanhouden als je ze importeert.

Iedereen zijn eigen voorkeur en voorliefde natuurlijk. Maar het gaat mij meer om het feit dat hier een auto advertentie wordt gepromoot terwijl er naar mijn bescheiden mening niks bijzonders is aan een Jaguar S-type R.
jagmaseratiferrari
@wouter87: Zoals je zegt is het persoonlijk, maar ik waardeer Jaguar wel zowel de oudere als de nieuwe modellen van Jaguar.

Maar je zegt bijzonder en dan noem je Audi op.
200k is echt veuls te veul. 50k is een magisch nummer wat betreft verslijten en vervangen van onderdelen en vloeistoffen. Dat is deze inmiddels al 4 keer gepasseerd. Ook met een goed gedocumenteerd onderhoudsverleden zou ik er weg blijven.
@Dev: en dan zijn de aan slijtage onderhavige onderdelen -als het goed is- ook al 4x vervangen in de onderhoudsbeurten. Je probleem…?
@e1000bmw523i: Je zegt het zelf al.
@Dev: Onzin, voor eentje met 50k op de teller betaal je ook 4x zoveel.
Voor dat geld kun je nog heel wat vervangen.
Ik weet dat het een leuke wagen is, en dat zelfs de V6 sport uitvoering meer dan snel genoeg is. Maar 7k is wat te veel voor een wagen die je gaat thrashen, en te weinig om zeker te zijn dat die wagen in orde is.
Tijdloze klassebak
Deze verdwijnt waarschijnlijk, net als veel wat oudere auto’s met een zware motor richting Europese grens in het Oosten.
We zijn wel lekker positief allemaal.. Deze post is meer om te illustreren dat het mogelijk is om een 400pk Jag te halen voor 7k. Tuurlijk is het duur in verbruik, tuurlijk is het onderhoud meer dan een Toyota Auris maar dan heb je wel een 4 deurs cruiser die E46 M3 snelheden aan kan. Dit blok met Eaton supercharger geeft veel vermogen vanaf lage toeren en is dus altijd leuk als je een beetje een autohooligan bent. Nederland is al saai genoeg met alle leasebakken die er nu rondrijden. Ik zie een hoop jammerende
Mooie auto. Maar de voorzijde van deze auto vond ik altijd al minder. De voorzijde van een XJ vind ik vele malen beter passen op deze auto.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).