Te koop: splinternieuwe Spyker C8 Spyder

Auteur: , 88 Reacties

Een klein belletje richting Victor en deze C8 is weer good to go.

Het is makkelijk kritiek geven op de trots van Victor Muller. Schuldeisers, vage Russische investeerders, grootse plannen die bij voorbaat al worden weggelachen; je zou haast vergeten dat Spyker ooit auto’s bouwde. En hele fraaie ook!

Deze C8 Spyder uit 2005 heeft slechts 28(!) kilometer op de klok staan en is nog nooit geregistreerd. Het kleurtje (Dark Sapphire Blue) staat de C8 absoluut geweldig en geeft het ietwat blingerige uiterlijk de broodnodige klasse. Top dat af met het welbekende interieur in de juiste kleur beige, en je hebt een winnaar te pakken.

Interieur

Onder de kap ligt uiteraard de 4,2 liter V8 van Audi, goed voor 400 pk. Het prachtige schakelsysteem nodigt behoorlijk uit tot een ouderwets potje roeren, al is het ontbreken van een zesde versnelling een klein minpunt. Aan de andere kant: zie nog maar eens een C8 Spyder in deze staat op de kop te tikken. Dat gaat je niet lukken.

Wie interesse heeft klikt hier en neemt 315.000 euro mee naar Waalwijk. Navraag bij de dealer leert dat de auto in Nederland is weggezet als investering en dat er daarom nauwelijks met de Spyker gereden is. Wel wordt benadrukt dat de Spyker in technisch opzicht prima in orde is, ondanks ruim 10 jaar stilstand. Je moet de auto alleen nog even op kenteken laten zetten.

Dank aan Justin voor het tippen!



88 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
Mooi zolang je geen onderhoud hoeft te doen dat zal namelijk lastig worden. Leuk voor in je collectie
@mrrallycross: hoezo? Audi techniek en onderstel ook van een derde partij, zou niet zo’n probleen moeren zijn
@scottishcarspotter2000: je slaat de SPYKER op z’n kop
Nee liever de 8c.
Heeft iets met vag te maken dat ik hem laat schieten
@kimhung:
Nou, voor de dag ermee. Fantastische auto –> VAG-motor –> laat maar zitten. Met welke smaak populistische VAG-haat hebben we vandaag te maken?
@JvT: mooi is anders. Het is natuurlijk wel van nl makelaardij. Iets om trots op te zijn. Maar algemeen vind ik vag een eenheidsworst. Maar daar heeft Duitsland een handje van, want BMW heeft dat tegenwoordig ook. Iedereen is razen enthousiast over vag (lease en particulier) terwijl de kekke smart karretje veel leuker is om mee te rijden. Maar niemand wil er 1 hebben omdat je dan laat zien de je geen “status” hebt.
@kimhung: want Spyker is vag?
@stekel01: Nee, de motor die erin ligt komt van Audi.
@berlinetta: Ja dat snap ik ook wel, maar dat maakt niet gelijk de hele auto vag. Een Donkervoort Is toch ook niet te vergelijken met een golf of een passat.
@kimhung: wat een onzin. Je kunt zeggen van VM wat je wilt, maar hij heeft toch een aantal mooie auto’s op de weg gezet. En als kleine producent is het niet te doen om alles zelf te ontwikkelen. Zie ook Donkervoort. Ook Audi motoren. Ik zou ‘m daarom niet laten staan.
@roppp: Victor Muller kun je inderdaad niet betrappen op het op de weg zetten van “dertien in een dozijn auto’s”. De modellen hebben een origineel design, ze komen goed van hun plek en de motoren klinken geweldig. Een tijdje terug kwam ik er nog één tegen in Marbella: http://www.youtube.com/watch?v=I8iYcoAxlj0
@kimhung: jij doet niet meer mee.
@kimhung: lekker onderbouwde mening weer, man man man..
@kimhung: ik word hier zo moe van he…
@87sandyd: ik ook. Ik snap het ook echt niet
@kimhung: Zeker liever de 8c. Alleen al vanwege het geluid..
@james82: jij snapt hem
@kimhung: Als je maar onthoudt dat ik geen nasi maar bami bij mijn menu wil.
@bartvl: nog sambal bij en kroepoek
@kimhung: vergeet de babi pangang niet.
@kimhung: Je kunt zeggen wat je wil over VAG, maar die 4.2-liter atmosferische V8 is een pracht van een motor. Klinkt geweldig en klimt lekker in de toeren. Jammer dat hij ten prooi is gevallen aan het downsizing-monster.
Ik ga het zeggen. Dit lijkt mij dus wel een leuke auto met een Handbak.
Famous last words, “je moet de auto nog even op kenteken laten zetten”. Hoeveel BPM ben je dan kwijt?
@kwatkam: Als de uitstootgegevens die ik gevonden heb (316 gram/km) kloppen, zou je volgens de Autoscout24 BPM calculator € 47.980,31 aan BPM kwijt zijn.
@Edge: Wat een geld. En dan nog 21%BTW erbij wat ook nog eens 66150 euro kost. Als deze auto wordt verkocht, zal hij waarschijnlijk de grens overgaan. Geen gezond persoon in Nederland gaat zoveel belasting betalen over een oude auto.
@kwatkam: Het is ook bedoeld voor rijke mensen…
@kwatkam: krijg je hem überhaupt nog op kenteken?
@siemi: Ja dat mag geen probleem zijn. Het bouwjaar van de auto is leidend, dus de regels uit dat jaar gelden mbt emissie. Volgens mij geldt dat ook voor bijv. scherpe delen. Anders krijg je ook geen klassiekers meer op kenteken. Maar BPM gaat volgens de huidige belastingregels en met de CO2 heffing ben je flink de sigaar ondanks het feit dat je nog maar 10% betaalt. Vroeger ging de BPM naar 0% maar daar zijn ze snel van teruggekomen.
@kwatkam: helaas. Deze is nog nooit op kenteken gezet en geld dus als nieuw. Daarmee miet hij aan de eisen van nu voor nieuwe auto’s voldoen. Klassiekers hebben al een keer ergens op kenteken gestaan….
@siemi: Dan zijn ze verneukt. De eisen mbt afronding scherpe delen zijn aanzienlijk aangescherpt (en dit is Europees). Volgens mij is de minimale straal inmiddels 7mm dus bijv. randjes van de neusinlaat zullen worden afgekeurd. Overigens is een kentekenplaat ook te scherp, maar komt er pas na de keuring op.
@kwatkam: Die krijgen ze nooit meer op kenteken in de EU. Door de oude Euro norm (waarschijnlijk Euro 4/5).

Vanaf Sept 2015 kunnen eerste toelatingen van benzine personenwagens in de hele EU alleen slagen als de auto aan de Euro 6 norm voldoet. Fabrikanten kunnen voor overjarige auto’s wel een uitzondering aanvragen, maar die geldt doorgaans maar 1 jaar. Dus een auto uit 2005 toelaten met waarschijnlijk een Euro 4 norm, is onmogelijk. Zeker van een kleine fabrikant als Spyker die natuurlijk geen uitzondering voor 11 jaar heeft aangevraagd, als er al zoiets werd gedaan voor die paar auto’s die ze bouwden.
@kwatkam: ligt eraan oef hij ooit geregistreerd is.
Bij geen registratie betaal je geloof k de nieuw BPM.
Als hij ooit een keer geregistreerd is (Duits kort kenteken bijv) geniet hij de BPM afschrijving van 10 jaar wat lekker doortikt
Wat was de originele prijs? Oftewel: heeft de investering iets opgeleverd?
@metalmike: 235k-266k, dus hij verdient er max 80k op, had denk ik wel meer kunnen zijn als hij iets langer had gewacht!
@metalmike: ik vroeg precies hetzelfde af. Denk dat het niet een fantastische investering is geweest. Bovendien is het een vraagprijs en vraag me af of iemand daadwerkelijk trek heeft om dat te betalen.
@nvn1993: idd, met een vlugge rekensom is dit slechts 1,7% op jaarbasis.
@damrakker: Wel het hoogste rendement dat iemand ooit aan een Spyker-investering heeft overgehouden.
@nvn1993: als die auto inderdaad niet op kenteken te zetten is binnen de EU, denk ik dat ie ‘m maar beter zelf kan houden. Nog een jaar of 50 of zo.
Van dat interieur wordt toch elke autoliefhebber klets nat van!
@bizzarrini:

Als je nat wordt van een jaren 70 nachtclub…
Wat een megakitsch is dat interieur.
@Hubert: Ik vind het prachtig:

-Oog voor detail
-Handgemaakt
-Mooiste materialen
-Knip oog naar de vlieg historie

Veel leuker dan een of andere lelijke carbon bekerhouder van €4000 euro.. (uhg Ferarri)
@bizzarrini: het is wel kitsch met een grote K.
@mashell: Ik vind het juist klassiek.

Maarja jouw arrogante mening is natuurlijk veel belangrijker met je ‘kitscherige kroontje’.
@vandaap: je snapt het niet he? Een kroon is klassiek, een tiara kitch. Mijn mening is overigens in het geheel niet arrogant, het is gewoon de uiting van een voldongen feit.
@bizzarrini: interieur ziet er uit alsof er een of andere Russische tuner aan het werk is geweest. Laten we zeggen dat het niet mijn ding is…
@humpyourdog:

Wie vind zulke details nou niet gaaf?
het zal wel aan mij liggen :P.

http://1.bp.blogspot.com/-zeTBLp13GZY/T62wKipF48I/AAAAAAAACX0/NLJWRt5mq8s/s1600/spykerc8la023.jpg
@bizzarrini: Wel, sommige details zijn mooi, maar alles bij elkaar is het voor mij teveel van het goede. En oh ja, dat verchroomde ijzer(?) wat overal zit, houdt voor mij het midden tussen een stuk traanplaat en de hippe cover van een tienermeisje haar gsm.
@bizzarrini: ja, behalve die kleur dan, afschuwelijk gekleurd leder dit!!
Ik vind het echt een schitterende wagen. Zo jammer dat Spyker nooit van de grond is gekomen. Die Aileron en de Venator waren ook al zo mooi.
@berlinetta: volgens Muller bestaat spijker nog gewoon en produceren ze aan de lopende band!
@pomoek: Helaas heeft Muller wel meer dingen geroepen die niet waar zijn. De Aileron is er nooit gekomen en de Venator bestaat ook nog steeds niet.

Ik ben wel ooit een C8 tegen gekomen op de openbare weg. Dat ding klonk goed kan ik je vertellen!
@berlinetta: Nee, dat weet ik ook wel, er zat een sprietsje sarcasme in mijn opmerking. Als Muller een sprietsje bescheidenheid in zijn project zou hebben gestopt was het mogelijk met Spyker nog wat geworden. Nu dus niet en dat is eeuwig zonde.
@berlinetta: Grappig, ben pas nog bij een witte Aileron gaan kijken. Toch apart dat ie volgens jou niet bestaat…
@madvillain: Ik zeg niet dat hij niet bestaat.
@berlinetta: Je zegt: de Aileron is er nooit gekomen. Terwijl er verschillende Ailerons zijn verkocht en op kenteken staan.
@madvillain: Ik dacht dat hij nooit officieel in productie is genomen. Als dat wel zo is, dan heb ik me vergist. Kan gebeuren.
Blijft toch wel een schitterende auto hoor, ik vind dit echt bloedmooi. De kleur staat hem echt geweldig alleen het interieur had van mij een klein beetje donkerder gemogen. Qua prijs weet ik niet of het nou hoog of laag is, heb geen idee wat tweedehands Spykers op de markt doen. In heel Europa kom ik op Autoscout24 vier Spykers tegen die te koop staan. Eentje in België springt er gelijk boven uit. Nagenoeg hagelnieuw en ietsje duurder, maar wel een machtig apparaat.
@viezefreddyw: haha een limited edition spyker.. volgens mij is elk model zeer “limited”.
@lambo4all: maar natuurlijk niet zo limited als een Jeep Cherokee Limited.
If only i had the money…
Dan heeft de investeerder nog niet lang genoeg gewacht. Hij verdient er nu zo’n 50k-80k op, als hij nog een tijdje had gewacht had dit (denk ik) veel meer kunnen zijn!
Blijft toch vreemd dat Spyker zo weinig succes had bij hun rapper en voetbal clientele.
Bij geen ander merk krijg je zoveel smakeloze bling voor je geld.
@harrie: Akon had/heeft er ééntje, en zoals een ekte rapper het hoort te doen heeft ie de velgen vervangen voor een setje hoogglans verdicht aka chroom…
@madvillain: wil je hoogglansverdicht niet vergelijken met chroom? Appels en peren…
Laat me raden, van een ondernemer/zakenman geweest die kapitaal vergaarde onder meer met bergings- en zeesleepbedrijf en een kledingmerk, en die bekendheid verwierf met het “redden” van een Zweeds automerk zeker?
Prachtig ding! Zeg nou zelf, dit is toch veel leuker dan de zoveelste Lambo of Ferrari!

Alleen al om het stuur zou ik er een kopen mocht ik beschikken over de middelen!
@shenkie: bovendien is 400 pk een mooi vermogen, valt tenminste nog enigszins te benutten op de openbare weg.
@Shenkie: Eens. 400 pk is meer dan je ooit nodig hebt en je durft zo tenminste eens vol op het gas te trappen zonder zweethandjes.
Alleen al omdat victor de baas is zou ik hem niet kopen
Not my cup of tea. Er zijn weinig of geen mooie dingen uit die Spyker fabriekshal komen rollen vind ik. Ze zien er allemaal zo’n beetje uit als de mongooltjes onder de autos. De enige waar ik wat aan vind is een C8 Double 12 R (of S), die vind ik best wel iets ruig hebben, maar mooi? Nee.
Het verbaast mij weinig dat het nieuwe Spyker nooit echt op dreef gekomen is. Ik weet dat daar ook een hele soap aan vast hangt wat weinig met het design van een Spyker te zien heeft maar had dat anders gelopen was zie ik het ook geen succesverhaal geworden te hebben.
Zoals meerderen al zeggen, deze auto is niet op kenteken te zetten. Verouderde uitstootnorm dus niet te doen.

Vorig jaar de C8 over genomen van een vriend van Victor, auto heeft nooit een kenteken gehad maar was wel al ooit ingeschreven. Hierdoor gelukkig wel een kenteken mogelijk, en BPM korting door leeftijd (2006). Was nog wel een hele kluif door de nieuwprijs..
@madvillain: dat is natuurlijk enorm oenig van de verkoper. Ik denk niet dat mensen deze auto voor de vraagprijs gaan kopen, denk eerder dat ie véél minder gaat opbrengen. Je kunt ‘m alleen op het circuit gebruiken, en dan is er vast wel leuker en goedkoper spul te vinden…
@madvillain: cool, maar was er wel mee gereden dan?

De C8 vind ik toch wel erg geslaagd in tegenstelling tot de vreemd geproportioneerde overige modellen. Vraag me af of dit over x jaar een prijzige klassieker wordt gezien de lage productieaantallen.
@itsok: Er stonden maar een paar kilometer op de teller, ex-beurs auto. Heb er ook een satijnen Spyker cover bij inclusief tas met logo’s, waar ze de wagen op de show mee af dekten.
Misschien wel een beetje offtopic maar hoeveel C8’s (inclusief alle speciale versies) zullen er nu werkelijk zijn gebouwd vanaf 2000?
Hebben we het dan over 25, 50 of 100 auto’s?
@Duell: Niemand die het zeker weet, zelfs de fabriek niet. Er zijn meer dan 200 chassis nummers, maar veel ervan zijn dubbel. Het chassis van de Spyker is supersterk, deze konden ze bij de crashtests gemiddeld 2 a 3 keer hergebruiken. Bij elke opbouw kreeg de wagen een nieuw nummer, dus fictief meer verkochte wagens, dus de aandeelhouders blijer. Slim spelletje!

Vorig jaar nog het chassis gezien van een Rus die zijn Spyker om een paal heen had gebouwen. Auto werd opnieuw opgebouwd met veel nieuwe onderdelen. Kreeg ook een nieuw chassis… Motor werd ook vervangen voor een nieuwe want er was iets afgebroken. En ze hadden nog motoren genoeg liggen in de fabriek.
@madvillain: link hiervan toevallig?
@e550: Nee, deze informatie heb ik niet van het internet.
Tja, ik hoef hem nog steeds niet…
Dit is nou de reden dat je deze auto’s nooit ziet…..11 jaar in de garage gestaan…man man

Had liever eentje met 200.000km op de teller gezien, voor circa 50k
Dan weet je ook gelijk hoe duurzaam een spyker is…
@slickrick: De meest gebruikte Spyker in de wereld heeft 150.000 km, maar die is niet voor 50K te koop…
Als ik het geld had, hoefde ik geen moment te twijfelen, die had ik gekocht! Heerlijke wagen, mooie kleur ook!
De rechter uitlaat zit scheef. Fraai stukje handwerk
Er is een Spyker register met ongeveer 250 geregistreerde auto’s. Dat is meer dan Koenigsegg en Pagani samen. Deze auto is nog unieker dan een ‘normale’ Spyker omdat deze een handgebouwde carrosserie heeft uit de eerste serie van 81 auto’s. Bovendien heeft deze auto het felbegeerde propeller stuur. Uniek…..
Schitterende kleur combo op een mooie auto.
Blijven toch wel mooie auto’s hoor

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).