
Komend weekend start de 16e editie van de Gumball 3000, met 4 Nederlandse inschrijvingen, waaronder Afrojack. Voor nu richten we onze blik echter op een auto die qua pk’s niet onderdoet voor de Afrobolide: de knaloranje P85D van TeamTeslaNL. We spraken voorafgaand met deze deelnemers.
Gumball is dit jaar verdeeld over Europa en de VS: na de registratie in Stockholm op 23 mei (als je geluk hebt fix je een Uber-ritje in Jon Olssons RS6) gaat het de 24e los richting Oslo. Daarna wordt Kopenhagen aangedaan, om de dag erna – op 26 mei – te eindigen in Amsterdam. Die avond staat in de Amsterdam Arena een event van autoblog-gelegenheidspresentator Sjoerd van Stokkum gepland, de dag erna gaat het hele deelnemersveld met het vliegtuig naar de westkust van de VS, naar San Francisco.
Van San Fransisco gaat het de 27e richting L.A. gereden, en de slotetappe eindigt (met of zonder dikke Hangover) in de stad van glitter en glamour: Las Vegas.
Lewis Hamilton schijnt zijn eerder gemelde deelname te hebben afgezegd, hij kon geen broek en hoedje vinden die bij zijn auto pasten.
Team TeslaNL
Twee inzittenden: Remy sr. en Remy jr., respectievelijk 50 en 25 jaar oud. Pa Remy en Jr ondernemen in specialistische GPS beveiligingssystemen en houden zich bezig met het maken, leveren, monitoren en het opsporen hiervan. Deelname aan de Gumball 3000 stond al heel wat jaren op hun Bucketlist en soms vallen de puzzelstukjes op zijn plaats, de komst van de P85D en de route door Nederland. Plus de uitdagende factor om als eerste te proberen om de gehele rally elektrische via de “gratis” Tesla Supercharger uit te rijden.
0 ct / kilometer
De bedoeling is dat het hele stuk niet alleen emissieloos wordt afgelegd (wat gezien het ontbreken van een verbrandingsmotor ook wel zal lukken), maar ook dat er helemaal voor gratis wordt gereden met voor Teslarijders kostenloos Supercharger-sap. De 40.000 GBP aan inschrijfgeld is al duur genoeg per slot van rekening, hoewel je daar wel bijna alles voor krijgt: ***** hotelovernachtingen, en de vlucht plus autovervoer naar SF. De terugreis laat de organisatie de deelnemers zelf regelen, daar de deelnemers uit diverse windstreken komen.
Achtergrond
Remy was nooit overtuigd elektrohead, maar de Tesla trok hem in het rijk der batterijrijders. Hij is een van de allereersten buiten de VS met een P85D, en heeft al ruim 6.000 km op de klok gezet.
De gehele race wordt van start tot finish elektrisch gereden, alleen gaat de eigen P85D niet mee naar de VS, maar stelde een lokaal contact in de VS een identieke Tesla beschikbaar. Ten eerste om connectiviteitsproblemen met de stekkers te voorkomen, en ten tweede omdat het misschien wat raar is om een race wel volledig Z.E. te doen, maar hetzelfde voertuig wel van Amsterdam naar San Francisco te luchtbruggen. (carbon footprint much?)
Bestickering is behoorlijk aan banden gelegd: de hoofdsponsors komen op elke auto, je krijgt 2 stukjes van 25×25 cm om zelf in te vullen, met reclame voor je eigen toko bijvoorbeeld.
In totaal krijgen 8 tot 15 andere deelnemers tracking-hardware van TeamTeslaNL mee, waarmee wij de strapatsen van de auto’s op de voet moeten kunnen volgen via teamtesla.nl/Tracking.
Voordat de Tesla er was had men overigens een Range Rover Sport. Ter compensatie van de Tesla hebben ze op dit moment nog wel een echte Hummer H1/H2.





Beetje saai.. Pak een foute Rolls of hypercar
En waar is het interview? :)
@stfu: https://youtu.be/qvOmFFu830Q
Het idee is leuk, zelf had ik nooit meegedaan met zo’n tesla. Desondanks zal het voor de Remy’s een leuke ervaring zijn.
Speciaal voor de tesla duurt het de gumball nu 4 weken langer, moet uiteraard elke 150km geladen worden ;)
@bofkont: volgend jaar dezelfde route en dan halen ze hem rond Assen in.
@jeppie: lol
@jeppie: gaan ze over assen? Dan ga ik zeker daar kijken, ik wil dat echt zien!
Die gaat het niet halen
@lenn29: Sta je altijd zo positief in het leven?
@motoragent: Dat weet je gewoon.
@motoragent: Ben jij net zo ijlhoofdig als remy en remy?
Ik zal wel weer een ouwe lul zijn, maar ben een beetje klaar met artikeltjes over elektrische autootjes zonder leuk geluid, beleving en emotie…dat ze dit soort auto’s toelaten geeft maar weer aan dst de gumball van een leuk fun event voor petrolheads is uitgegroeid tot een kansloos marketing event..jammer..
@maarten020: Een driepitter in een BMW 3 Serie is inderdaad topbeleving en powerrrrrrrrr.
@maarten020: ach elektriciteit is de toekomst, dat hou je niet tegen. Ik heb zelf ook weinig met de huidige elektrische auto’s, al vind ik zo’n tesla wel gaaf. Ik heb een keer (mee) gereden, en ook tesla heeft beleving (vooral snelheid in combinatie met de stilte). Met andere woorden: ze mogen bij mij wel zo’n tesla voor de deur zetten, en dan hou ik er voor de weekenden wel een leuk youngtimertje op na.
@maarten020: Helemaal juist !
Ik kijk met weemoed terug naar de “authentieke” Gumball met oa Kim Schmitz in z’n CL
@janus82: 2004 en 2005 waren echt topjaren met filmpjes van GT3000, Ant&Pete, Kimble, Lonman, Team Polizei.
https://youtu.be/wbIiX122oaA
Dat elektrische auto’s als emissieloos mogen worden bestempeld vind ik nog steeds schandalig.
@2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel: Boehoe! Rijdend zijn ze zeker wel emissieloos.
Ik denk dat Hamilton niet mocht mee doen van zowel de FIA als Mercedes
@thierryvth: ik denk dat hij gewoon in Monaco wilde rijden.. En terecht.
@lambo4all:
Daar zou je zomaar eens gelijk in kunnen hebben, laat dat nou contractueel vast staan….
Beide een puntje dus….
Welke NL-ers rijden er allemaal mee? Ik weet dat Team German World Champs Nederlanders zijn, en dat Afrojack ook mee rijdt. Perridon ook weer present?
@roberto: Volgens deed perridon inderdaad ook weer mee.
@roberto: vorig jaar was er ook nog die man met de G63 6×6, was ook een Nederlander als ik me niet vergis.
@germancarsftw: Ja dat was Team Master of Speed, samen met de E63 Brabus. Dit jaar rijden zij met 3 AMG GT’s
Gaaf dat ze het doen.
Ik heb iets met mensen die eens wat anders willen proberen, zonder dit soort lieden liepen wij nog met een knuppel in het moeras.
@jrk68: ik stop mijn knuppel nog wel steeds in een moeras.
@stfu:
Wat jij met je zusje doet wil ik helemaal niet weten….
Lijkt me een top ervaring!
Ik vind het wel een mooi streven om de Gumball volledig elektrisch proberen te rijden. Daarnaast doet de Tesla qua acceleratievermogen naar de 100 zeker niet onder de andere auto’s die meedoen. Zelf zou ik echter altijd gaan voor de ‘good old’ verbrandingsmotor. Met de elektromotor sta je toch om de 200 km een half uur stil om de volgende supercharger te kunnen halen. Dan rijdt een wagen op traditionele brandstof toch een stuk rustiger aangezien je je minder zorgen hoeft te maken op een mogelijke uitval van de auto. Ik wens TeamTeslaNL veel succes!
@germancarsftw: des te meer een leukere uitdaging toch? :) Enne, eerder na 300+ km. Ook met een minder rustige rijstijl.
@stfu: Een leuke uitdaging is het zeker! Klopt inderdaad dat de P85D een grotere range heeft dan de P85 zonder 4wd, maar als je door de woestijn bij Vegas blaast met de airco lekker aan worden er wel wat kilometertjes van de range afgesnoept.
Zou liever een brabus g63 6×6 rijden, toch niet in zon saaie Mazda 6 look a like.
@schellekens006: zoom zoom
Stiekem de hele trunk & frunk vol met extra accu’s?
uhh een tesla heeft toch, tenzij je omgaat rekenen, wel 0 peekaatjes?
Leuk initiatief!