• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Techniek! Brandstoftanks in Formule 1-auto’s

Auteur: Author, gepost 18 november 2016 om 12:14 – 45 Reacties

Techniek! Brandstoftanks in Formule 1-auto


Sinds bijtanken is verbannen uit de Formule 1 lijkt het benzineverhaal minder relevant geworden. Toch valt er genoeg interessants te melden over de brandstoftanks die in de Formule 1 worden gebruikt.

Allereerst de reglementen. Teams mogen per race 100 kilogram aan benzine verstoken en het verbruik mag nooit meer bedragen dan 100 kg per uur. Gebeurt dat wel, dan wordt de betreffende coureur direct uit de race gehaald en is het game over. Het is nogal een contrast met de tijden waarin er lustig op los werd getankt tijdens races. Bovendien gebruikte men vroeger exotische brouwsels die vrij weinig te maken hadden met de benzine uit de pomp langs de weg. F1-brandstof moet tegenwoordig in hoge mate overeenkomen met het spul dat jij en ik bij het tankstation halen.

Nu bijtanken verboden is, zal alle benzine aan de start van de race in de auto moeten zitten. Uit veiligheidsoverwegingen is de benzinetank een integraal onderdeel van de veiligheidscel. De tanks moeten direct achter de coureur en voor de motor worden geplaatst. Dat verklaart ook waarom één zijde van de brandstoftank uit een Formule 1-auto rond is, want hier begint het stoeltje van de coureur.

F1-tank

De tanks die in de F1 worden gebruikt komen allemaal bij één bedrijf vandaan: Aero Tec Laboratories. Deze toko is één van de weinige bedrijven die door de FIA geschikt is bevonden om tanks te bouwen die aan alle veiligheidsvoorschriften voldoen.

Zoals je al vermoedde klotst de benzine in de tank tijdens het rijden alle kanten op. Een zeer interessante animatie van hoe dat er ongeveer uitziet check je HIER. Leuk om te zien, maar het maakt het lastiger om de benzine op te vangen en richting de motor te sturen. Om die reden hebben tanks in de F1 meerdere elektrische pompjes onderin de hoeken zitten, die de brandstof uit de tanken slurpen en richting de motor te sturen. Bovendien is de tank binnenin voorzien van meerdere schotten, die het geklots tot een minimum beperken.

Benzine animatie

Door naar het materiaal waar de tanks van worden gemaakt. Veiligheid is hierbij het grootste issue, want niemand zit te wachten op een fikkende raceauto met de coureur er nog in. In het verleden zijn genoeg coureurs op die manier aan hun einde gekomen. Om de risico’s tot een minimum te beperken, worden de tanks zoals gezegd binnen de monocoques van de auto’s geplaatst. De tanks zelf zijn elastisch, net als bijvoorbeeld de niet-Amerikaanse versie van de Ferrari F40 die ook had.

Waarom de tanks elastisch zijn? Dat maakt ze beter bestand tegen een stootje, want elk onderdeel aan een F1-auto krijgt het door de G-krachten flink te verduren. Probleem: flexibele materialen zijn vaak minder sterk. Zo zou je de tank van een Formule 1-wagen gemakkelijk kunnen perforeren als deze van rubber zou zijn gemaakt en dat wil je niet, want lekkages en brandgevaar. Daarom worden de tanks gemaakt van rubber dat is verstevigd met kevlar. Volgens de kenners zijn de tanks nagenoeg onbreekbaar. Mocht het toch fout gaan, dan zorgen diverse veiligheidssystemen ervoor dat de boel niet in de fik vliegt. Of erger.

Ook interessant!

  • FIA hint naar Formule 1 auto's op waterstof
    FIA hint naar Formule 1 auto's op waterstof
  • F1 2022
    BREEK: De Formule 1 auto voor 2022 is officieel
  • Helaas: M4-killer met Formule 1 techniek komt er niet
  • Formule 1 Verstappen
    Koop een echte Formule 1 auto van Verstappen

Nieuwste artikelen

  • Welke Porsche met turbo kies jij?
  • Autoblog-lezer showt z’n dikke Fiesta
  • Video: BMW X5 koppen voelt zo
  • Deze Bentley is de beste wintersportbeuker, hier is het bewijs
FacebookTweetPinLinkedIn

benzine, Formule 1, tanken, Techniek

Vorig bericht: « Dit zegt de internationale pers over The Grand Tour S01E01
Volgend bericht: Check de kickass wrap op deze Volvo XC90 »

Lees Interacties

Reacties

  1. StijnB zegt

    18 november 2016 om 12:21

    “Teams mogen per race 100 kilogram aan benzine verstoken en het verbruik mag nooit meer bedragen dan 100 kg per uur.”
    Nogal dubbelop niet?

    Login om te reageren
    • Author zegt

      18 november 2016 om 12:25

      Zo staat het in de reglementen, maar je hebt natuurlijk een punt.

      Login om te reageren
    • krankjorem zegt

      18 november 2016 om 12:32

      @StijnB: Nee het verbruik kan tijdelijk opgeschroefd worden tot 100kg p/u om bv iemand in te halen.

      Login om te reageren
      • super zegt

        18 november 2016 om 13:46

        @krankjorem:
        als je over een uur middelt maakt dat dus niet uit.

        Login om te reageren
        • wpgt zegt

          18 november 2016 om 14:15

          @super: Dus wel.

          Login om te reageren
          • super zegt

            18 november 2016 om 14:25

            @wpgt:
            dus niet zoals het in het blogje staat. effe opgezocht en in de fia regels is het daarom ook anders verwoord. bovendien is het onderworpen aan over de tijd waarover je brandstofverbruiksmeter het middelt maar daar zullen ook wel regels voor zijn.

            Login om te reageren
    • basv zegt

      18 november 2016 om 12:34

      @StijnB: Nee, dat gaat over een momentopname.

      Login om te reageren
      • StijnB zegt

        18 november 2016 om 12:42

        @basv:
        Dat maakt het inderdaad duidelijker!

        Login om te reageren
    • shenkie88 zegt

      18 november 2016 om 12:36

      @stijnb: De ene gaat over het gemiddelde verbruik (100kg / race) de andere gaat over het maximale piekverbruik bij volgas (=100kg/uur = 1,6/kg/minuut = 27 gram/seconde)

      Login om te reageren
      • super zegt

        18 november 2016 om 13:58

        @shenkie88:
        Als dat zo betekent het dus dat je maximaal 1288kW (1728pk) aan brandstof aan het verstoken bent (als je aanneemt dat de energetische waarde gelijk is aan die van “normale” brandstof). Aangezien er wordt gezegd dat een F1 motor max. 450kW levert betekent het dat het rendment iets van 35% is, wat op zich redelijk hoog is voor een verbrandingsmotor.

        Login om te reageren
        • shenkie88 zegt

          18 november 2016 om 14:38

          @super: Dan lijkt het redelijk te kloppen;
          – Zoals het artikel nu zegt moet de brandstof meer overeenkomen met “onze” brandstof. Vermoedelijk is de kinetische waarde van F1 brandstof wel wat hoger.
          – Daarbij zegt Mercedes volgens dit artikel: http://www.autoblog.nl/nieuws/mercedes-ook-in-2016-is-onze-f1-motor-weer-beter-84276
          dat ze een efficientie tot wel 45% kunnen behalen. en dan een vermogen van 900 PK kunnen bereiken. (Deze cijfers vind ik zelf niet echt geloofwaardig.

          Login om te reageren
          • super zegt

            18 november 2016 om 14:57

            @shenkie88:
            45% klinkt idd extreem hoog voor een zeer hoogtoerige benzinemotor.

            Login om te reageren
        • lambo4all zegt

          18 november 2016 om 17:01

          @super: de motor van de Benzen schijnt een thermische efficiëntie te hebben van tegen de 50%, aka 850-ish + 180 ERS = +-1000pk in quali trim. Wat overeen lijkt te komen met wat er bekend is in pk aantallen.

          Login om te reageren
    • Tonnie zegt

      18 november 2016 om 12:36

      @StijnB: nee. Ze kunnen namelijk op bepaalde momenten meer of minder brandstof verbruiken. Stel je gebruikt 10 kilo brandstof binnen 5 minuten, dan verbrand je 120 kilo brandstof per uur. Zulke pieken mogen er dus ook niet in het verbruik zitten.

      En aangezien de meeste races ruim anderhalf uur duren kun je dus nooit tegen het maximale vebruik aan zitten, want dan is de tank halfweg de race leeg.

      Login om te reageren
    • sleurs zegt

      18 november 2016 om 12:37

      @StijnB: Niet alleen dubbelzinnig, maar onzinnig. Een race duurt meestal langer dan 1 uur, dus als ze meer verbruiken komt de coureur gewoon stil te staan.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        18 november 2016 om 12:42

        @sleurs: natuurlijk niet. Als ze kort 100 kg/uur gebruiken en voor de rest 50 kg/uur kom je niet stil te staan. Mijn auto kan prima 130 km/h rijden. Maar dat een heel uur rijden is in de praktijk zo goed als onmogelijk.

        Login om te reageren
        • swid zegt

          18 november 2016 om 19:09

          @mashell: #idioten met 100 op de linkerbaan

          Login om te reageren
    • rene-mini zegt

      18 november 2016 om 12:37

      @StijnB: het gaat hier in het totale maximale verbruik van de race, en een eventueel piek verbruik van 100kg/uur

      Login om te reageren
    • ej20g zegt

      18 november 2016 om 12:37

      @StijnB: niet bepaald. Een race duurt pakweg tussen de 1 uur 10 minuten en 1 uur 40 minuten. In de race van 1 uur 40 minuten kunnen ze dus maximaal 60 liter per uur verbruiken om aan de eis te voldoen van maximaal 100 liter per race. En dat ligt dus ver onder het maximaal aantal liters dat ze per uur mogen verstoken.

      De races zijn nooit precies een uur natuurlijk, dus zijn het twee verschillende eisen.

      Login om te reageren
    • bartteeuwen zegt

      18 november 2016 om 12:41

      @StijnB: nee. Zie het 2e deel als een momentopname zoals een boardcomputer ook het verbruikt wordt. Alleen inplaats van (x)L/100 km is dat bij F1 100kg/uur. Gebeurt dat in een bepaald tijdsbestek wel, dan wordt de coureur gedisqualificeerd.

      Login om te reageren
      • bartteeuwen zegt

        18 november 2016 om 12:41

        @bartteeuwen: haha vele waren mij voor.

        Login om te reageren
      • bartteeuwen zegt

        18 november 2016 om 12:43

        @bartteeuwen: *zoals een boardcomputer ook het verbruikt weergeeft.. nondeju zware nacht.

        Login om te reageren
    • koeckenbacker zegt

      18 november 2016 om 12:42

      @StijnB: neen, een race duurt meer als een uur, dus moet je zuiniger aan doen. Je kan ook een agressievere setting kiezen met meer brandstof, en dan mag de kg/u limiet niet overschreden worden. Dus op vol vermogen kan een f1 maar een uurtje banden sparen.

      Login om te reageren
    • rw1994 zegt

      18 november 2016 om 12:49

      @StijnB: Nee, op een enkel moment mag het verbruik op 100kg/uur liggen. Hetzelfde als: je mag maximaal 100 km afleggen in 2 uur en maximaal 100 km/h rijden.

      Login om te reageren
    • jeroen13 zegt

      18 november 2016 om 12:53

      @StijnB: nope, want een race duurt max 2 uur en dan ben je na 1 uur wel klaar als je 100kg per uur gebruikt

      Login om te reageren
    • sjeppie156 zegt

      18 november 2016 om 12:55

      @StijnB: nee want jij kan op een bepaald moment meer dan 100kg/uur verstoken en 200000pk gebruiken en het einde van de race als een nate krant gaan rijden.

      Login om te reageren
    • mauricerma zegt

      18 november 2016 om 12:57

      @StijnB: er word dus bedoelt dat je niet voor een paar rondjes het verbruik zo mag af stellen, dat dit verbruik boven de 100kg/uur komt.

      Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      18 november 2016 om 13:15

      @stijnb:

      Aangezien iedereen jou quote.
      Het klopt wel wat er staat.

      Login om te reageren
    • kid1988 zegt

      18 november 2016 om 14:04

      @stijnb: Even in technische termen de discussie afsluiten:
      kg per uur is een flowrate.
      kg is massa
      e.g. een race duurt anderhalf uur, er zit 100kg brandstof in een auto. Dat betekend dus dat wanneer er maximaal brandstof wordt verbruikt, de auto het einde van de race niet haalt.

      De auto gebruikt dus gemiddeld 66 kg per uur. Om te voorkomen dat teams/rijders teveel brandstof gaan besparen, is de flow beperkt tot 100kg per uur. Je mag dus niet aan het begin van de race in 15 minuten 50kg brandstof gebruiken (200kg/uur) om vervolgens de andere 75 minuten brandstof te gaan besparen (40kg/u) nu je een gat naar de concurrentie hebt geslagen.

      Bonus thing you didn’t know:
      In de autosport word brandstofhoeveelheid bepaald in kg, massa van benzine is namelijk constant over temperatuur, volume niet.

      Login om te reageren
  2. jack_abarth zegt

    18 november 2016 om 12:35

    Toch knap als je ziet wat er allemaal aan sensoren, motortjes, schotjes noem het maar op in zo’n auto zitten verwerkt en toch onder de 600kg blijven.

    Login om te reageren
    • Mee zegt

      18 november 2016 om 13:25

      @jack_abarth: 600 kg, is al even geleden, ondertussen is het minimumgewicht opgeschroefd tot +700kg!

      Login om te reageren
      • Mee zegt

        18 november 2016 om 13:27

        @mee: Met piloot weliswaar, maar zonder benzine. Aan de start van een (dorstige) GP wegen ze zo maar liefst 800 kg…

        Login om te reageren
  3. ahs1979 zegt

    18 november 2016 om 12:39

    Niet helemaal. De eerste eis gaat over wat er in totaal per race verbruikt mag worden. De tweede eis is om een maximum te stellen aan verbruik per inspuitmoment.
    Anders kan je voor 1 kwalificatieronde alles voluit zetten, maar hier is dus ook een stokje voor gestoken.
    Dit is ook de reden dat men nu eigenlijk nooit het maximum aantal toeren draait wat is toegestaan. Kost simpelweg teveel benzine.

    Login om te reageren
  4. berlinetta zegt

    18 november 2016 om 12:47

    Aan de ene kant begrijpelijk dat mensen een beperking stelt op de hoeveelheid brandstof. Zo worden fabrikanten gedwongen hun motoren zuiniger te maken en die opgedane kennis kan op den duur worden toegepast in personenwagens.
    Maar aan de andere kant wordt het er zo niet vermakelijker op. Racen draait primair toch om snelheid en dat wordt nu teniet gedaan.

    Login om te reageren
    • stfu zegt

      18 november 2016 om 14:50

      @berlinetta: Ja, F1 auto’s zijn veel langzamer he…

      Login om te reageren
  5. mrrallycross zegt

    18 november 2016 om 12:52

    Leuk artikel! In het nieuwe seizoen gaat de inhoud naar 110 liter dacht ik gehoord te hebben?

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      18 november 2016 om 13:03

      @mrrallycross: geen idee, maar misschien ter compensatie voor de hogere topsnelheid, rol- en luchtweerstand dankzij de bredere banden?

      Login om te reageren
    • dennisjuh95 zegt

      18 november 2016 om 13:39

      @mrrallycross: Klopt inderdaad. Vanwege het feit dat de auto’s zwaarder zullen zijn i.v.m. verbredingen en banden etc.

      Login om te reageren
    • Gulli zegt

      18 november 2016 om 14:19

      @mrrallycross: 105 om precies te zijn, idd om de grotere rol en luchtweerstand te compenseren.

      Login om te reageren
  6. meridian zegt

    18 november 2016 om 13:13

    De technieken die gebruikt worden in een F1 brandstoftank, doen mij sterken denken aan de technieken die ook gebruikt worden in de brandstoftanks van bijvoorbeeld gevechtshelikopters. De brandstoftanks van F1 wagens zijn alleen niet zelfdichtend volgens mij.

    Login om te reageren
  7. griffendahl zegt

    18 november 2016 om 14:25

    Wel echt ontwikkelingen hier ook, vooral door de regelgeving natuurlijk… Die 100kg per race is nu eigenlijk helemaal geen probleem meer, terwijl de Ferrari V12 er begin jaren ’90 volgens de geruchten probleemloos 300kg tijdens een race doorheen knalde.

    Login om te reageren
    • lambo4all zegt

      18 november 2016 om 17:31

      @griffendahl: dat zag je ook toen Berger rechtdoor ging in Tamburello (1989?), er kwam me toch een bak benzine uit.

      Login om te reageren
  8. Dutchdriftking zegt

    18 november 2016 om 17:29

    Die 100kg per uur, betekend dat ook dat je verbruik nooit daar boven mag liggen? En dat je dus niet bijv niet meer dan 20ml per seconde mag gebruiken?

    Login om te reageren
  9. Tuono zegt

    18 november 2016 om 19:11

    Ha! Elastische brandstoftanks… Dat deed Aprilia (en Ducati ook) al in 2003!

    -Criesincorner-

    Login om te reageren
  10. Nemus zegt

    18 november 2016 om 21:13

    En dan vergeten we. Og te vermelden dat BAR Honda een trucje had in 2006 om gebruik te maken van een extra verborgen kamer in de brandstoftank waardoor de auto onder zijn gewicht reed. Tijdens de laatste stop tankten ze dan wat extra benzine en kwam de wagen wel net boven zijn gewicht uit. Zijn ze voor gediskwalificeerd in San Marino 2006. Jenson Button was daar tweede geworden.

    Nog zo’n verborgen pareltje van techniek was de massatraagheidsdemper in de Renaults van 2005 en 2006. Die zorgde voor een sublieme wegligging. Het is overigens ook een link met wolkenkrabbers. Die hebben namelijk ook (de hoogste dan toch) van die dempers om de bewegingen van het geouw op te vangen.

    Als iemand een artikel wil schrijven: “wat hebben F1-wagens en wolkenkrabbers gemeen”, be my guest!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North