Techniek: wat is eigenlijk een schuivenmotor?

Auteur: , 25 Reacties

De sleeve-valve engine, ofwel schuivenmotor in goed Nederlands, heeft stiekem een paar mooie kaarten in zijn mouw.

Sleeve-valve

Onlangs hadden we het over een Daimler Double Six met Arden tuning, die te koop stond in Spanje. Bij het zoeken naar meer informatie over deze Engelse slee kwam ook de de originele Double Six voorbij die Daimler bouwde in de jaren ’20. Deze Daimler Double-Six sleeve-valve V12 die gebouwd werd tussen 1926 en 1938 is, de naam zegt het al, uitgerust met een zogeheten sleeve-valve motor. Vóór de tweede wereldoorlog kon je dergelijke aggregaten regelmatig terugvinden in vliegtuigen zoals de Hawker Typhoon en in auto’s zoals de Daimler maar ook in creaties van de Belgische fabrikant Minerva. Willys-Overland liet zelfs schuivenmotoren in Amsterdam vervaardigen door Sieberg. Maar wat is dat eigenlijk, zo’n schuivenmotor?

Wel nu, een schuivenmotor is een viertaktmotor die geen in- en uitlaatkleppen gebruikt, maar schuivende of draaiende afsluitschijven. Een schuivenmotor heeft géén nokkenassen en géén op en neer gaande kleppen. Een voordeel van deze techniek is de relatief geluidsarme werking. Nadelen zijn onder meer een ingewikkelde constructie en minder directe koeling. In de video hieronder kan je goed zien hoe de motor werkt.

schuif

Het belangrijkste nadeel van de motor was het hoge olieverbruik en de moeite die de motor had om hoge en wisselende toerentallen goed te verwerken. Door het vloeiend verloop van de bediening kunnen de schuiven dan niet snel genoeg openen en sluiten. Voor het trage openen en sluiten aan de inlaatzijde zijn wel oplossingen te vinden zoals drukvulling. Maar dit is veel lastiger bij de uitlaatzijde. De uitlaatschijf moet tijdig geopend worden om voldoende nieuw brandstofmengsel te krijgen. Maar daarbij verdwijnt een deel van het verbrandingsmengsel door de uitlaat.

Dit leidde tot uitstoot van schadelijke, halfverbrande gassen. En dat kon niet meer, anno na de tweede wereldoorlog. Bovendien was de effectieve compressie door de inefficiëntie lager en dat leidde logischerwijs tot een lager rendement. Onder constante omstandigheden zoals continue volgas was een redelijk rendement creëren mogelijk, maar dit ging ten koste van het rendement bij deellast of wisselende omstandigheden. De motor verbruikte dus teveel olie, teveel benzine en stootte een bak ellende uit.

Enige technici wilden de motor nog wel doorontwikkelen, maar de managers vroegen toen ‘wat schuift dat?’. Daar hadden de techneuten geen goed antwoord op en zo viel het doek voor deze bijzondere motor.



25 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Zo, dat was de geschiedenis van de schuivenmotor in een hele kleine notendop haha
“Wat schuift dat”… Jaapiyo maakt hem gewoon! :-D
@nicolasr: het is toch een woordenkunstenaar, die Jaap!
@nicolasr: ik moest even gniffelen!
Werkelijk nog nooit van dit type motor gehoord. Zeer leuk om te weten te komen. Deze gaat goed vallen op de eerst volgende familie verjaardag, bedankt!
Techniek artikelen, altijd +1
[quote]Het belangrijkste nadeel van de motor was het hoge olieverbruik…Dit leidde tot uitstoot van schadelijke, halfverbrande gassen[/quote]
Dus Audi gebruikt ze nog steeds begrijp ik?
@kars: je was me voor!
Is wel iets voor de Volkswagengroep, tenminste geen ratelende distributiekettingen meer…
Heerlijk en interessant stukje
Deze video is niet gemaakt door autoblog, ook liggen de rechten niet bij autoblog. Wat is de betekenis van de autoblog naam op deze video ?
@redone07:
Autoblog op je beeldscherm bam! Niets meer niets minder.
@faalhaas: Ik begrijp het. Blijf het raar en onfatsoenlijk vinden.
@redone07: ga eens op Facebook kijken of een gemiddeld Aziatisch land. Daar wordt alles gejat
@xiran: Begrijp niet goed wat dat te maken heeft met het beleid van deze redactie om hun aanm op andermans video te plaatsen.
@redone07: hou toch op met zeuren juh.. je moet is weten wat je anno 2016 allemaal aan het stelen ben zonder dat je het doorhebt.. gebeurt nu eenmaal, doe je niks dan
@sr20det: Autoblog is niet een normale interweb gebruiker. Autoblog is een bedrijf. Als bedrijf hoor je je bron te vermelden, en niet je eigen logo op het materiaal van anderen te zetten.
Mooie techniek, ook leuk om eens te zien in Flevoland bij dat museum.
ehm….de typhoon was tijdens de 2e wereld oorlog…en het vliegtuig in de kop is een een sea fury…
@bozothenutter: vliegtuigblog?
@rw1994: was vliegtuignerd voordat ik autonerd was………
Mooi verhaal. Ik vraag me wel eens af wat er was gebeurd als een aantal van die vooroorlogse ideeën wel waren doorontwikkeld.
Ik dacht eindelijk eens een inhoudelijk artikel van @jaapiyo te lezen zonder goed bedoelde, slechte woordgrap of andere onzin…

Het mocht helaas toch niet zo zijn…
Ik vraag @jaapiyo draait. Thanks!
Interesant stuk weer.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).