• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Flinke terugroepactie voor Toyota in Nederland

Auteur: CasperH, gepost 9 april 2014 om 07:57 – 26 Reacties

Toyota Yaris


Weer wordt Toyota geplaagd door een terugroepactie, dit keer gaat het om 26.000 auto’s in Nederland. Naast de Yaris en Urban Cruiser worden ook enkele Land Cruisers, RAV4’s en HiLuxen teruggehaald.

Van de Yaris en Urban Cruiser zijn tussen juni 2005 en augustus 2010 auto’s gebouwd waarvan het verstelmechaniek van de bestuurdersstoel kan gaan haperen als de stoel “extreem vaak bruusk naar voren of naar achteren wordt geschoven”. Bij de Nederlandse importeur zijn overigens nog geen meldingen bekend van dit probleem maar zoals ook bij eerdere recalls van het merk wordt het zekere voor het onzekere genomen.

Bij de HiLux, Land Cruiser en RAV4’s die van juli 2007 tot november 2009 gebouwd zijn is er kans dat door het draaien van het stuur de bedrading van de stuurairbag beschadigt. Mocht dit het geval zijn dan gaat er een oranje lampje branden in het dashboard, Toyota Nederland heeft één melding gehad van dit euvel en zal naar verwachting enkele modellen terugroepen om een aanpassing door te voeren.

Naast de bovengenoemde problemen met de bestuurdersstoel zijn er voor de Yaris en Urban Cruiser nog problemen met de bevestiging van de stuurkolom. Als je heel vaak met volle kracht het stuur in de maximale uitslag ramt, kan het zo zijn dat het bevestigingspunt gaat kraken en dat het mogelijk uit positie raakt. Sturen blijft overigens gewoon mogelijk áls jouw auto dit probleem heeft, zo benadrukt Toyota. Het gaat hierbij ook weer om auto’s die tussen juni 2005 en februari 2009 gebouwd zijn. De Nederlandse importeur heeft ook van dit probleem nog geen meldingen gehad.

Wereldwijd roept Toyota 6,76 miljoen auto’s terug. Het lijkt de zoveelste terugroepactie van Toyota maar men neemt daar sinds de Prius throttlegate gewoon geen enkel risico meer. Ik denk echter dat je niet wil weten hoeveel stoelmechanismen en stuurbevestigingen het begeven bij bijvoorbeeld Duitse of Franse auto’s als je ze niet met gepast respect behandelt.

Eigenaren van de betreffende auto’s in Nederland krijgen van Toyota persoonlijk bericht om op kosten van Toyota hun auto te komen laten repareren.


Ook interessant!

  • Video: Toyota GR Yaris is afgeschreven
  • Toyota Yaris Dynamic GR Edition, 1 van 25!
  • Dit is de Toyota GR86 voor Nederland!
    Dit is de Toyota GR86 voor Nederland!
  • Toyota stuurt Yaris Cross Adventure de hoogte in

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

terugroepactie, Toyota, urban-cruiser, yaris

Vorig bericht: « Video: bekijk de immense autocollectie van Michael Fux
Volgend bericht: Rod Stewart’s ex is een travestiet [occasiontip] »

Lees Interacties

Reacties

  1. toyotafortuner zegt

    9 april 2014 om 08:20

    26000 potentiele nederlandse probleemgevallen, 1 echte melding van een probleem. Een zekere voor het onzekere recall dat op kosten van Toyota gebeurt. En toch, ondanks alle recalls blijf ik in Japans bouwkwaliteit geloven.

    Login om te reageren
    • gregorius zegt

      9 april 2014 om 08:28

      @toyotafortuner: had een max 3 jaar oude Corolla sedan als huurauto. Had 50k op de teller. Nou worden die huurauto’s ook niet zachtjes behandeld, maar deze was er wel klaar mee. Gaf me wel een goede blik op wat voor lelijke plastic materialen er worden gebruikt in dergelijke mobielen!

      Login om te reageren
    • parker zegt

      9 april 2014 om 09:16

      @toyotafortuner: lekker blijven dromen.. Zo’n massale recall volgt echt niet op één kapotte auto. Japanse bouwkwaliteit piekte even in de jaren ’80 (op sterke roestgevoeligheid na dan) en ’90, maar tegenwoordig is het niks beter.

      Login om te reageren
      • norge zegt

        9 april 2014 om 09:27

        @parker: Welke wereld leef jij in? Japans is nog altijd beter dan de gemiddeld.

        Login om te reageren
        • nasty zegt

          9 april 2014 om 12:30

          @norge: groot gelijk!

          Login om te reageren
        • parker zegt

          9 april 2014 om 13:40

          @norge: bron? En al was het geen borrelpraat: beter dan gemiddeld is iets anders dan ‘goed’.

          Login om te reageren
          • rb26dett zegt

            9 april 2014 om 15:46

            @parker: http://www.automotive-werkplaats.nl/techniek/item/12870-japanners-maken-de-beste-auto%E2%80%99s

            Login om te reageren
            • parker zegt

              9 april 2014 om 17:12

              @rb26dett: één bron waarin iedere statistische duiding ontbreekt. Dit zegt helemaal niks, gaat vooral om de free publicity die de verzekeringsmaatschappij ermee verwerft en niet zozeer om de inhoud. Next!

              Login om te reageren
              • norge zegt

                9 april 2014 om 17:45

                @parker: Ga een keer googelen op jd Power..

              • parker zegt

                9 april 2014 om 18:40

                @norge: ok. Jd power reliability 2013/3jaar oude auto’s top tien: 4 japanse merken. Niet ‘beter’ dus, maar even goed.

              • redbeams zegt

                9 april 2014 om 19:06

                @parker:

                Ga toch lekker fietsen joh of leer begrijpend lezen.

              • parker zegt

                9 april 2014 om 19:33

                @redbeams: ik begrijp je niet

  2. waxweazel zegt

    9 april 2014 om 08:29

    Dus een bestuurder mag zijn wagen (stuur en zetel) zwaar mishandelen en toch gaat Toyota hier de kosten voor dragen ..
    Premium service heet dit.

    Login om te reageren
  3. wouteraerox zegt

    9 april 2014 om 08:29

    Zeer netjes dit, met zoveel voorzorg omgaan met eventuele problemen. Zelfs al heeft de importeur nog geen een melding gehad..

    Login om te reageren
  4. mout zegt

    9 april 2014 om 08:49

    Tja. Mijn vorige auto (Fiat) had een recall voor doorroestende veren, veroorzaakt door een foutje aan de veerschotel. Althans, in het buitenland. Ik had doorgeroeste veren, en precies dat foutje aan de veerschotel, en brak onderweg een veer. Zero coulance.
    Mijn huidige auto (Mitusbishi) staat bekend om lagerslijtage in de bak en kapotte gasklephuizen. Geen terugroep, geen coulance, wel € 800 ex. voor een gasklephuis en € 400 ex per lager (en ja, het slijpsel maakt ook andere onderdelen stuk, dus je moet meer vervangen dan twee lagers).
    Mijn zwagers Renault heeft geregeld kapotte raambediening. Eerst kabels, nu hele mechaniek. Geen recall, wel 75% korting (‘omdat het zoveel voorkomt’).
    Volgende keer kijk ik toch eens naar een Toyota.

    Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      9 april 2014 om 09:22

      @mout: Ik kreeg braaf een brief van de importeur om mijn Alfa 147 van 2006 naar de garage te brengen voor een herziene ABS module. Kosten 600,- werd volledig door de importeur betaald.

      Login om te reageren
    • T16 zegt

      9 april 2014 om 09:49

      @mout: Dat van die veren is schandalig, FIAT heeft besloten dat roest in Nederland niet onder garantie valt en in het buitenland wel? Echt heel bijzonder, je wordt genaaid.

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        9 april 2014 om 09:51

        @T16: Citroen deed precies hetzelfde met de 1st gen C3. Die had hetzelfde probleem. Klanten kregen hoogstens coulance. Later hebben ze dat toch maar betaald allemaal. Terwijl er in omringende landen gewoon een terugroepactie voor was.

        Login om te reageren
      • Haakie zegt

        9 april 2014 om 14:59

        @T16: Vraag eens een VAG-rijder over de coulance van PON…

        Login om te reageren
        • tupperware zegt

          9 april 2014 om 16:33

          @Haakie:
          Coulance is een Frans woord zeggen ze dan en die taal spreken wij hier niet..

          Login om te reageren
          • Haakie zegt

            10 april 2014 om 14:13

            @tupperware: Maar met de franse slag zijn ze dan wel weer bekend…

            Login om te reageren
    • bastiaangt zegt

      9 april 2014 om 15:54

      @mout: Welke Fiat? Stilo? Grande Punto? Ik heb een tijdje bij Fiat (dealer) gewerkt, maar echt heel moeilijk zijn ze bij de importeur nooit geweest. Als je om de goede redenen de aanvraag deed, waren ze altijd voor rede vatbaar, soms coulance, soms complete vergoeding. Misschien lag dat meer aan je dealer dan aan Fiat als importeur?

      Login om te reageren
  5. jack_abarth zegt

    9 april 2014 om 08:59

    Gezien het aantal recalls dat Toyota uitvoert wordt er nog voldoende verdiend op de auto’s…

    Login om te reageren
    • parker zegt

      9 april 2014 om 09:18

      @jack_abarth: Recalls zijn ook moneymakers: je hebt je klanten weer in de showroom voor een ‘contactmoment’..Reken maar dat ze dat benutten.

      Login om te reageren
  6. Arno's zegt

    9 april 2014 om 12:08

    En daar zou Pon van kunnen leren…

    Login om te reageren
  7. gop1 zegt

    9 april 2014 om 14:24

    Dus alleen een minimale kans op defecten als je een complete mongool met twee linkerhanden bent die niet normaal met spullen omgaat, maar alles hard dicht moet rammen of open rukken. Voor ieder ander is er niets aan de hand.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North