Een realistische test van Tesla’s Full Self Driving heeft Tesla fans pislink gemaakt.
Het voelt als gisteren dat we het hadden over Tesla en de gevaren van innovatie. En dat komt omdat het daadwerkelijk gisteren was dat we het daar nog over hadden. In dat geval ging het over een server-voutje dat Tesla rijder buiten hun auto’s sloot. Vandaag gaat het over een klassiekertje: de beperkingen van Tesla’s full self driving software, die het bedrijf beta-test op de bevolking van Amerika.
Dat het bedrijf dit überhaupt doet gezien de fouten van het systeem is al behoorlijk bijzonder wat mij betreft, eerst en vooral gezien de gevaren voor lijf en leden. Dat ze het doen in Amerika, is daarbij ook niet te bevatten vanuit een kil zakelijk perspectief. De consumentenbescherming is immers vrij goed in ‘Murica.
Je zou zeggen dat Tesla toch angst heeft om gedecimeerd te worden in de rechtzaal na een ongeluk of twee. Dieselgate kostte Volkswagen immers ook ongeveer een kwart van haar beurswaarde aan boetes. Bizar genoeg zijn Elon en co daar echter kennelijk niet bang voor. Of zou het echt zo zijn dat Volkswagen wat minder schade had geleden als het een Amerikaans bedrijf was geweest?
Enfin, wellicht is Tesla’s experiment de enige manier om Full Self Driving uiteindelijk een realiteit te maken. De ontwikkelingen op dit vlak vallen namelijk uiteindelijk nogal tegen tot nu toe. Elon Musk had ons al beloofd dat er eind vorig jaar al een miljoen ‘robo-taxi’s’ rond zouden rijden. Maar recente video’s hebben weer aangetoond dat we nog lang niet zo ver zijn.
Zo ook een reportage van CNN. De door Donald Trump pertinent met ‘fake news’ aangeduide nieuwsorganisatie, wordt nu belaagd door Tesla-fans. Dit alles omdat reporter Michael Ballaban onlangs een stukje reed door New York met Tesla’s nieuwe Full Self Driving beta. Daarbij kwam hij erachter dat het systeem absoluut nog niet klaar is voor de big apple en dus ook niet voor de big time.
In de video zie je namelijk onder andere hoe de automatische piloot bijna tegen een tegemoet komende UPS truck aanrijdt in een poging uit te wijken voor een fietser. Reporter Michael Ballaban, voorheen van onze vrinden van Jalopnik, is niet onder de indruk. Dat komt hem en CNN echter op heftige kritiek te staan.
Op Tesla-forum Teslarati schuimden de fans al snel om de mond in hun pogingen de test kapot te maken en net te doen alsof die er nooit was. De argumenten daarvoor volgen het bekende patroon. De bestuurder kan er niks van. De bestuurder heeft put opties en hoopt dat Tesla kapot gaat om financieel gewin te halen. Enfin, iedereen die stukjes schrijft over auto’s kent het riedeltje inmiddels wel. Jalopnik heeft er (weer) een mooi verhaal over geschreven.
Als een ware volksmenner deed echter ook Elon Musk een duit in het zakje. Hij vermoedt dat de test al geschreven was voordat de proefrit plaatsvond. Wilde speculaties dus van de Muskias. Kijk de video en oordeel zelf. Ga jij met Full Self Driving de weg op?
ty5500 zegt
Dat begrijp ik ook niet goed gezien er nog extreem veel ingrepen nodig lijken. Je zou ergens kunnen zeggen dat de bestuurder bevestigd heeft en akkoord gaat om extreem attentief te zijn. Hiernaast lees je echter ook dat er terug een opstoot is aan Tesla’s die opeens alles toeslaan door misinterpretaties tijdens het gebruik van de cruise control en dit buiten het FSD programma en dus zonder dat de bestuurder zo aandachtig is.
henkp1 zegt
Wat?
Rick-dos zegt
Typische reactie van een narcist. Tegelijk moeten we ook niet meer opkijken van z’n reactie. In plaats te reageren op het verzoek voor commentaar gaat ie maar via Twitter wat insinuerende opmerkingen plaatsen.
Dat is blijkbaar tegenwoordig hoe je met elkaar omgaat. Niet gewoon reageren maar gelijk de ander zwart proberen te maken.
Variomatic zegt
Ze kunnen ook echt helemaal niets bij Tesla he..? Bakken met geld die kennelijk niet worden besteed aan die auto’s normaal werkend krijgen..tssk
mp014 zegt
@variomatic: hij schiet al dat geld letterlijk de ruimte in 🚀
SimonMc zegt
@mp014: niet letterlijk…
LaCotse zegt
Ik denk dat we wereldwijd eerst eens goede afspraken moeten maken over borden, wegbelijning, voorrangs situaties, etc, misschien zou dit ook per werelddeel kunnen als dat sneller gaat. Pas dan denk ik dat het voor bedrijven véél makkelijker wordt om te programmeren, het enorme oerwoud aan borden, regels, uitzonderingen, etc is in mijn optiek onprogrammeerbaar. De lijst if then else is oneindig…
Pascal zegt
Deze test ziet er toch best serieus uit, benieuwd wat genoemde fans dan denken dat er niet klopt.
flutterby zegt
@rs6quattro: haha vergeleken met wereldwijd alle neuzen één kant op te krijgen is autonoom rijden een eitje.. Zelfs binnen de EU krijgen we zoiets niets een voor elkaar.
wimof zegt
Musk weet/wist dat.
frederik zegt
@rs6quattro: Ook met volledig consequente borden (wat denk ik al onhaalbaar is) moet een zelfrijdende auto nog steeds omgaan met menselijke verkeersdeelnemers. Ik durf er best wat om te verwedden dat we dit de komende tien jaar niet gaan zien. (Dus een auto zonder stuur die naar elke willekeurige bestemming kan rijden.)
kevertje zegt
In de US lopen alle grote wegen in een soort van matrix. Dat is allemaal veel gemakkelijker te ‘automatiseren’ dan onze Europese, organisch gegroeide steden en dorpen vol chaos, ook wat borden, belijning, slechte wegen, onze voortdurende slecht aangekondigde werken enz. betreft…
tinnemans zegt
@rs6quattro; Dat gaat niet snel gebeuren. Het schijnt dat er zelfs landen zijn waar ze aan de andere kant van de weg rijden.
Wat wel scheelt is zodra een systeem in 1 land in staat is de borden en regels goed te herkennen, de rest al een stuk makkelijk wordt.
mashell zegt
Maar dat is wat een computer goed kan, dingen vergelijken. Die regels en verkeersborden vormen een makkie, die interactie met menselijke medespelers is dramatisch veel moeilijker.
tinnemans zegt
@mashell; regels zeker, verkeersborden zijn al wat lastiger. Verschillen in belijning zoals bij wegwerkzaamheden, de dranghekken in het filmpje, een tak of plastic zak die op de weg ligt, of iets banaals als een maan (iets wat lijkt op signalering maar dat niet is), zijn een heel stuk lastiger. En dan heb ik het nog niets eens over situaties waarbij de belijning afwezig is of onzichtbaar is tijdens sneeuw of hoosbuien.
Een product verkopen met de naam Full Self Driving is, in 2021, volslagen kolder.
frank2b zegt
@tinnemans: in mijn boek heeft full self driving dan ook de betekenis dat ik de hele rit volledig zelf moet rijden. :)
gregorius zegt
Maar hoe moeten alle politici, consultant bureau’s en bedrijfseigenaars dan rijk worden als ze zowaar belasting geld moeten besteden om de wegen beter te maken?
dees zegt
Ach het is Elon Musk. Zijn er nog mensen die stil staan bij zijn gedrag?
tvklarenbosch zegt
Kleine herinnering aan de Top Gear test van de Tesla Roadster. Dat de auto kapot gaat stond in het script, en was dus absoluut niet de waarheid. Dat Muskias een beetje sceptisch is begrijp ik dus wel. In dit geval zal het ook wel iets overdreven zijn, maar ik geloof wel dat er een kern van waarheid is.
goodvibrations zegt
Dat was wel een beetje doorzichtig idd. Topgear had wel meer van dat soort dingen, die nam ik iig wel met een korrel zout..
Deze test is ook wel wat misleidend/Tesla pesten, want: gekozen voor een lastige omgeving, In Nederland de snelwegen automatisch doen zal geen probleem zijn, Amsterdam of Utrecht doorkruisen doe ik liever zelf.
FSD vind ik ook een foute benaming..
superfunky zegt
FSD komt er pas als voertuigen met elkaar communiceren en precies weten wat ze aan het doen zijn. FSD op basis van camera’s is prima voor de snelweg (mits bestuurder handen aan stuur houdt en wakker blijft), al het andere is onzin en levensgevaarlijk.
Ieder weldenkend persoon in automotive snapt dit, maar als je een ziener bent die de belangrijkste problemen van de wereld gaat oplossen, dan denk je daar natuurlijk heel anders over en blijkbaar zijn er genoeg partijen die miljarden pensioengeld eraan willen verbrassen.
quincy zegt
Ik kan mij wel vinden in het eerste deel van je reactie. Maar nieuwe technieken, innovatie en vooruitgang komen er natuurlijk door te zeggen dat iets onzin is en het daar maar bij te laten. Daar heb je juist die mensen nodig die risico’s durven te nemen, buiten de gebaande paden denken of zelfs een ziener zijn.
mashell zegt
Zo werkt het niet, van mensen die de problemen benoemen hoef je geen oplossing te verwachten, dat zijn andere talenten en door wel van hen te verwachten te verwachten etaleer je vooral je eigen gemakzucht. Het is dus prima om te zeggen dat het onzin om FSD nu al in de stad te gebruiken en het daarbij te laten.
Hubert zegt
Klopt dat je mensen nodig hebt die risico durven te nemen. Maar een onschuldige omstander mag hiervan niet de dupe worden.
luckyluke zegt
Na 50 updates gaan de ruitenwissers van mijn model 3 nog steeds op hol bij achteruitrijden in de regen. Laat staan dat ze FSD op korte termijn foutloos aan de praat krijgen, dat is een utopie.
kevertje zegt
Wanneer de Tesla op autopilot zonder één manuele ingreep door een Z-Europees middeleeuws dorp kan rijden naar mijn aangeduide keuze en op het eind van de rit hangen de bumpers + vier wielen er nog aan – geloof ik het meteen, dan hebben de bollebozen van Musk het wonderbaarlijk voor mekaar. Maar ik ga bij deze test zeker niet mee in de auto zitten want de kans dat hij ergens de afgrond afdondert of vast komt te zitten tussen twee muren lijkt me vele malen groter dan dat hij het eindpunt bereikt…
fedal zegt
Je moet er gewoon nooit op vetrouwen dat het helemaal goed gaat. Je kan dat gebruiken als je ff een shaggie wilt rollen of een andere cd wilt pakken, maar niet echt als chauffeur. Kijk…als er iemand plots de straat op rent, kind of volwassene, tsjaaa, dan is het zijn of haar eigen schuld.
tinnemans zegt
@fedal; Een shaggie rollen of cd pakken? Je moet in een Audi 90 rijden joh, je zit in de verkeerde eeuw. 😂
Maar zonder dollen, Tesla het toch echt Full Self Driving en niet een rijhulpsysteem zoals andere fabrikanten.
fedal zegt
Hahaha…inderdaad,ik ben old skool. Is ook de enige juiste skool als je de problems ziet die men blijkbaar met deze New-skool auto heeft.
tinnemans zegt
@fedal; ik weet eigenlijk niet of ik old school of new school ben. Nouja, ik ben 52, dus echt new school gaat ’t ‘m niet meer worden, maar ik probeer wel bij te blijven.
Maar dat zelfrijden en alle rijhulpsystemen proberen een op een wel heel krampachtige manier, een voor mij niet bestaand probleem op te lossen.
tinnemans zegt
@jaapiyo; ik weet niet of je je tekst nou zo geschreven had om de Tesla fanboys stil te krijgen of juist te agiteren, maar ik heb nog niet eerder zulke kalme reacties gezien op een Tesla topic. Hou dit vast! 😁😁😁
flutterby zegt
@tinnemans: laten we redelijk blijven maar dit valt toch ook niet te verdedigen? Het is een beetje alsof ik een review schrijf dat een tafel niet lekker zit. Als techneut vind ik het prachtig om te zien hoe ver ze al zijn, maar ze zijn er nog zeker niet.
Pascal zegt
Precies dit, ik moedig Tesla ook vaak aan omdat ik het tof vind wat ze o.a. met zelfrijdend doen. Maar laten we realistisch blijven: ze zijn er nog (heel) lang niet en Musk moet vooral niet net doen alsof dat wel zo is.
henkp1 zegt
Die gozer zit bijna in z’n stuur.
Filmpje laat in de meeste gevallen niet goed zien of de auto nog tijdig had ingegrepen of niet, omdat die baard zelf vrij snel ingrijpt. Jammer.
Ik zou best weleens zo een testritje willen maken.
supertjeduc zegt
Ik denk niet dat een bord of de indeling van wegen het probleem is
Dat zijn onverwachte situaties, weet hij of het een overwaaiende plastic tas is een hond of een kind , en wat doet de auto dan uitwijken? Rijd hij over de tas ?, over de hond?kind?
LokaalKabaal zegt
Incompleet verhaal dit artikel. De eigenaar van de auto gebruikt in deze video zat tijdens de opnames op de achterbank van de auto, en heeft het geheel zelf ook opgenomen met zn phone. Na te zien wat er gemaakt is van het segment dat toen gefilmd is, heeft hij zijn eigen beelden online gegooid. Zie hier;
https://www.youtube.com/watch?v=lf4qc7LAkuo
Laat een veel genuanceerder beeld achter dan het segment dat CNN er uit heeft gemaakt en al helemaal dit artikel. Ben geen fan van de twitter internetgekkies en de die-hard fanboys die vervolgens meteen 101 complottheorieën hebben naar de reporter en CNN toe, waar ik nog minder fan van ben is vervolgens deze mensen representatief te nemen voor de context van een verhaal zoals dit. Snap dat het voor je werk als schrijver belangrijk is een pakkend verhaal te schrijven, maar dit artikel heeft de kwaliteit van een kartonnen kapstok.
Op basis van die beelden had daadwerkelijk een goed segment gemaakt kunnen worden met de nodige fair critisism denk ik dan.
Pascal zegt
Zo, dat filmpje geeft wel even een ièts ander beeld!
jaapiyo zegt
1) dit filmpje is ná het plaatsen van dit artikel geplaatst, dus de suggestie die je wekt dat we het bewust eenzijdig bekeken hebben, kan de ijskast in.
2) Uit professionele interesse het filmpje bekeken. Ik zie hier geen drastisch ander beeld in. Wat ik wel zie is een trotse Tesla-eigenaar die het heeft over ‘de gebruikelijke negatieve manier waarop Tesla door de media wordt neergezet’. Juist ja…Vervolgens claimt men selectiviteit, maar komt er ironisch genoeg een filmpje waarin juist de gevaarlijke momenten er volledig uitgeknipt zijn. Huh? Waar is die UPS truck gebleven in deze video?
Probleem met ‘autonoom’ in het algemeen en dus ook met Tesla’s FSD is dat er gewoon nog veel ingrepen nodig zijn door een mens achter het stuur. Dat er ook dingen goed gaan, betekent niks als je een keer in de paar duizend kilometer (of veel minder) tegen een UPS truck botst. En ja…Op websites enzo claimt Tesla nu ook zelf dat FSD slechts een ‘driver aid’ is en niet echt autonoom rijden. Doch dat is niet de verhaallijn die Elon propageert (ondanks dat hij daarvoor door de rechter op de vingers is getikt).
flutterby zegt
@jaapiyo: zolang de media niets eens het verschil begrijpen tussen Autopilot en Full Self Driving dan houdt het snel op. Electrek snapt wat dat betreft de techniek beter zonder objectiviteit te verliezen.
De techniek van Tesla is kort gezegd ook best wel ingewikkeld (Big Data, AI, ect) en daardoor wordt het door journalisten (en bloggers) vaak verkeerd begrepen. Journalisten zijn namelijk tenslotte gewend om van alle informatie voorzien te worden en worden met alle liefde zo bespeeld door belanghebbende.
Zo was vorig jaar een Vlaamse onderzoeker in elk kopbericht te vinden dat elektrische auto’s slecht voor het milieu waren, maar blijkbaar vind niemand het interessant dat hij het onderzoek binnen 24 uur introk vanwege verkeerde data. Dat schandaal was echter niet hoofdpagina waardig dus leeft waarschijnlijk minimaal de helft van de lezers nog met de gedachte dat het waar is, met ontevredenheid richting Den Haag voor het stimuleren van elektrische rijden. Niets polarisatie door social media maar gewoon de media en onderscheden onderzoekers.
jaapiyo zegt
Je punt lijkt te zijn ‘Do Your Own Research’ en mjah daar…ben ik het mee eens 😱
Vwb Autopilot en FSD: hoewel beide (in elkaars verlengde) andere tech behelzen, is er wel één overeenkomst die niet per se met de tech te maken heeft maar meer met een principieel punt. Elon heeft zowel Autopilot (in het verleden) als FSD aangeduid als autonoom rijden, daarbij verkeerde en als je dramatisch wil zijn gevaarlijke verwachtingen scheppend bij het volk. Dus niet alleen media zijn verantwoordelijk voor desinformatie.
Pascal zegt
Beide partijen hebben in de filmpjes zitten knippen totdat de uitkomst hun beviel. Daarmee komt de nieuwswaarde van beide filmpjes precies op 0 uit. De vele filmpjes op Youtube waarmee men gewoon volledige ritten van A tot Z laat zien zonder knip zijn dus een stuk interessanter.
cthijs zegt
Hoe gaat het eigenlijk als zo n tesla van Engeland naar Europa gaat .weten die systemen dan dat je aan de andere kant rijdt.bv voorrangsregels