Elon Musk heeft een nieuw stokpaardje en gaat met Tesla keihard inzetten op advocaten en rechtszaken.
Elon Musk is een man die veel belang hecht aan rechtvaardigheid. De markante rijkaard sluit geen compromissen wat dat betreft. Bijvoorbeeld ook niet in de kwestie rond de overname van Solar City. Enkele investeerders van Tesla waren van mening dat Musk zijn invloed had gebruikt om Tesla dit destijds falende bedrijf waar hij en zijn broer vuistdiep inzaten te laten opkopen voor (te) veel geld. Al Tesla’s board members schikten de zaak. Musk zelf daarentegen weigerde dat te doen. In deze moderne wereld kunnen valse aantijgingen immers erg veel schade aanrichten, dat zien we wel bij Johnny en Amber. Soms moet je vechten voor wat juist is.
Afgelopen week zijn er twee dingen gebeurd waardoor Musk opnieuw in het verdomhoekje zit. Hij werd beschuldigd van een zaak omtrent grensoverschreidend gedrag bij SpaceX, waarvoor hij wél een schikking getroffen zou hebben. Daarnaast kwam er een documentaire uit over Autopilot met een inhoud waar Musk ongetwijfeld niet onverdeeld blij mee zal zijn geweest.
Gerelateerd of niet, Musk heeft nu te kennen gegeven dat hij een leger gaat bouwen. Een leger advocaten, welteverstaan. Musk deed de aankondiging, uiteraard, via Twitter:
Tesla is building a hardcore litigation department where we directly initiate and execute lawsuits. The team will report directly to me. Tesla policy is never to give in to false claims, even if we would lose, and never to fight true claims, even if we would win.
Elon Musk, wil gerechtigheid
Elon Musk zweert voortaan nooit meer te zullen schikken in zaken waar hij van onterechte dingen beticht wordt. Waarvan akte. Als je interesse hebt om Musk te verdedigen, kan je een mailtje sturen naar [email protected]. Heb jij een leger advocaten in dienst? Laat het weten, in de comments!
Rick-dos zegt
“Tesla policy is never to give in to false claims, even if we would lose, and never to fight true claims, even if we would win.”
Deze man begint me met de dag steeds meer tegen te staan. Het is een grote huichelaar die ook met deze uitspraak weer heel veel zegt. Feitelijk wil hij gaan bepalen wat terechte en onterechte claims zijn. Vervolgens wil hij ook iedereen bij voorbaat al monddood maken want wie wil en kan nou tegen een ‘leger advocaten’ strijden?
En dan het verkopen alsof hij het voor gerechtigheid doet. De man heeft leuke dingetjes gedaan met Tesla en SpaceX en daar zal ik ‘m altijd in erkennen, maar ondertussen heeft de man zijn ware aard laten zien waardoor zijn prestaties voor mij in het niet vallen.
Erik zegt
Hmmm, ongeacht wat waarheid is, als je constant aangevallen wordt dan ben je het op een gegeven moment ook spuugzat. Ieder mens heeft zijn grenzen. Sommige schoppen alleen maar tegen Elon Musk vanwege jaloersheid dat zij dit zelf niet bereikt hebben.
Overigens vergeet je nog PayPal wat Musk heeft opgezet en verkocht voor een goed zakje met gevulde munten.
frederik zegt
De man is echt totaal van het padje geraakt. Is niet goed voor een mens om multimiljardair te zijn, dat blijkt maar weer. Jammer want hij heeft bijzondere dingen gedaan met Tesla en vooral SpaceX.
mashell zegt
Ik beweer al wat langer dat de wagens zoals Tesla op de weg zet niet aan de normen (zoals ISO 26262) voldoen en dat Tesla bij een ongeluk aansprakelijk gesteld kan worden en vervolgens kapot geproduceerd gaat worden.
Slim dus van Musk om zich hierop te gaan voorbereiden.
Redrum zegt
Ik zal je wel verkeerd begrepen hebben maar hoe krijg je nu een auto die niet voldoet aan de gangbare eisen op de weg?
Dit is een multinational met 40.000 werknemers die wss van andere fabrikanten ooit zijn overgekomen.
Het mag dan aan de toog leuk bekken dat het een of andere hobby club is maar laten we even serieus blijven.
mashell zegt
Die 40.000 medewerkers komen niet van een andere fabrikant, Tesla zit nogal ver van Detroit waar de andere fabrikanten zitten. Tesla wordt vaak een techbedrijf genoemd in plaats van een autofabrikant, het verschil daartussen is vooral mindset. Ook heeft Tesla niet de jarenlange ervaring met aansprakelijk die andere fabrikanten wel hebben. En dan wordt het gedetailleerde kijken naar of aan de standaarden (die wazigheden als “moet maar de actuele stand der techniek ontwikkeld zijn” bevat) pas achteraf door de rechter gedaan.
We zien Tesla in filmpjes best aardig autonoom door een stadscentrum rijden totdat de Tesla wat plastic paaltjes omver wil maaien. Had Tesla’s camera gebaseerde systeem niet ontdekt maar zou met lidar of radar ondersteuning geen probleem geweest zijn. Zou dat tot een ongeluk leiden en het voor de rechter komen dan zou een rechter tot de conclusie kunnen komen dat het systeem niet de actuele stand van de techniek inzet. Ook zagen we laatst een filmpje in de VS waarin de centrale computer was vastgelopen. Knipperlichten, obstakelverlichting deed het niet meer. Zoiets gebeurt bijna nooit maar de regels zeggen dat ook bij technische problemen de obstakelverlichting moet blijven werken. Valt niet op bij de keuring maar is eigenlijk wel een reden waarom Tesla’s in Europa geen type goedkeuring zouden mogen hebben. Het gaat goed zolang het goed gaat. Maar vanwege de mindset hangt er een enorm zwaard van Damocles boven het hoofd van Tesla.
En ja ik ben verre van neutraal, ik werk voor een andere fabrikant.