• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Tesla heeft een ander idee over stoelverwarming

Auteur: RubenPriest, gepost 10 oktober 2019 om 08:51 – 60 Reacties

Tesla heeft een ander idee over stoelverwarming


Een interessant idee van de Amerikaanse autofabrikant.

Het concept van stoelverwarming is zo oud als de weg naar Rome. Zo nu en dan spelen autofabrikanten met toevoegingen, zoals stoelventilatie, maar Tesla heeft een ander idee dat met dit onderwerp te maken heeft.

In plaats van stoelverwarming middels ventilatietechniek of verwarmingsdraden, speelt Tesla met het idee om stoelverwarming te realiseren door middel van vloeistoffen in de zetel. Een vastgelegd patent wijst erop dat koele vloeistoffen de stoel koud moeten maken voor in de zomer en warme vloeistoffen voor een verwarmde stoel in de winter. Wat voor vloeistoffen Tesla exact in gedachte heeft is niet bekend. Het patent werd eind september gepubliceerd door de U.S. Patent and Trademark Office. Wat dit nieuwe systeem zoveel beter maakt ten opzichte van bestaande technieken is niet bekend. Dat zal een praktijktest moeten uitwijzen.

Tesla heeft een ander idee over stoelverwarming

Een patent betekent dat een bedrijf het idee heeft, maar dit hoeft niet altijd te leiden tot een productiestadium. Het kan dus zomaar zijn dat Tesla dit idee voor ogen heeft en het heeft willen vastleggen. De vraag is echter of toekomstige auto’s van het Amerikaanse automerk daadwerkelijk stoelverwarming middels vloeistoffen gaat krijgen. (via Car and Driver)

Ook interessant!

  • Tesla gaat paal en perk stellen aan het verstellen van je stoel
  • Productiestart Duitse Tesla Gigafactory uitgesteld
  • Stichting Tesla Claim verliest eerste rechtszaak tegen Tesla
  • Officieel: Tesla Cybertruck is uitgesteld
    Officieel: Tesla Cybertruck is uitgesteld

Nieuwste artikelen

  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
  • Welke Porsche met turbo kies jij?
  • Goedkopere Tesla Standard-modellen hebben niet het gewenste effect
  • Alfa Romeo gooit Ferrari-sausje over de Junior
FacebookTweetPinLinkedIn

stoel, Techniek, Tesla

Vorig bericht: « Twee nieuwe sportwagens voor de ambu-vloot van Dubai
Volgend bericht: F1-weekend Japan mogelijk op de schop door typhoon »

Lees Interacties

Reacties

  1. spykerboy zegt

    10 oktober 2019 om 08:58

    Lijkt mij vrij zinloos, zo snel zijn die stoelen vaak al niet warm, gaat zo alleen maar nog langer duren…..

    Login om te reageren
    • Onehp zegt

      10 oktober 2019 om 09:50

      @spykerboy: juist niet, vloeistof (water) is een erg goede warmtedrager, gekoppeld aan een warmtepomp kan dit erg goed en snel werken…

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        10 oktober 2019 om 10:33

        @Onehp: warmtepomp, oftewel gewoon op laten warmen door je airco.

        Login om te reageren
        • Onehp zegt

          10 oktober 2019 om 12:19

          @lekbak: hangt ervan af wat je in het interieur wilt doen? Stoelen zullen een stuk heter willen dan de lucht, dus niet zeker of dat logisch uitwerkt om met dezelfde waterpomp te werken… Idk

          Login om te reageren
    • flutterby zegt

      10 oktober 2019 om 10:59

      @spykerboy: nou op de hoogste stand vind ik de stoelverwarming van de Model 3 niet leuk meer hoor, pfff wat heet.

      Uiteindelijk is dit gewoon een onderdeel om alle koeling en verwarming via één onderdeel te laten lopen. Elektrisch verwarming (zonder warmtepomp) vraagt nogal veel stroom. Gelukkig is stoelverwarming wel erg effectief omdat het direct je lichaam verwarmt in plaats van eerst de lucht, wat ook weer veel verlies kent.

      Login om te reageren
    • nissanfairladyz zegt

      10 oktober 2019 om 12:32

      @spykerboy: Het stoelverwarmingscircuit wordt gevoed door het motor koelsysteem.
      Software laat de motor minder efficient draaien en daardoor wordt de vloeistof warmer. Welke dan weer naar de stoel vloeid.

      Login om te reageren
      • porker zegt

        10 oktober 2019 om 21:11

        @nissanfairladyz: eh…motor? Tesla?

        Login om te reageren
    • healey zegt

      10 oktober 2019 om 14:46

      @spykerboy: Het is een mooie manier om de restwarmte van je accu’s weg te krijgen. Daarmee gaat minder energie verloren dan met een electrisch systeem. Daarnaast kun je het ook gebruiken voor koeling.

      De computer achter het schermen wordt overigens ook vloeistof gekoeld.

      Login om te reageren
    • BaRa zegt

      10 oktober 2019 om 21:08

      @spykerboy: Bijzonder goed idee. Water kan warmte (en koude) zeer goed opslaan. Je kan dus je stoelen opwarmen of koelen tijdens de laadfase van de auto. Door de hoge warmtecapaciteit heb je wat reserve, het daarna op temperatuur houden kost niet zo gek veel energie.

      Login om te reageren
    • thestino zegt

      11 oktober 2019 om 11:13

      @spykerboy: Bij mij wagen worden de stoelen toch snel warm hoor. Kwestie van een paar minuten.

      Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    10 oktober 2019 om 09:05

    De vloeistof betreft accuzuur.

    Login om te reageren
  3. intimrasiert zegt

    10 oktober 2019 om 09:13

    Lijkt me ook zwaarder dan de draden

    Login om te reageren
  4. Alfarobert zegt

    10 oktober 2019 om 09:14

    Via de airco dus.

    Login om te reageren
  5. pomoek zegt

    10 oktober 2019 om 09:16

    Koeling en verwarming door vloeistof is natuurlijk zo oud als de weg naar Rome. Waarom is het hebben van vloeistof koeling/verwarming in een stoel patent-waardig? Is Tesla zich op de patent trollen markt aan het begeven?

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      10 oktober 2019 om 09:28

      @pomoek: Als je ergens een octrooi (ja octrooi, patent kennen we in NL niet), dan moet het nieuw, inventief en industrieel toepasbaar zijn. Dat het nieuw en industrieel toepasbaar is geloof ik wel, maar inventief? Ben benieuwd hoe ze dat erdoor hebben weten te krijgen.

      Login om te reageren
      • barendbotje zegt

        10 oktober 2019 om 09:37

        @berlinetta: Denk dat de naam onder aan het aanvraag formulier genoeg was

        Login om te reageren
    • bitd zegt

      11 oktober 2019 om 00:32

      @pomoek: je moet ergens beginnen…

      Login om te reageren
  6. pielemuis zegt

    10 oktober 2019 om 09:17

    Keer in je broek plassen is makkelijker. Net als je in een koud zwembad doet.

    Login om te reageren
    • barendbotje zegt

      10 oktober 2019 om 09:35

      @pielemuis: Maar in een zwembad stinkt t niet ?

      Login om te reageren
      • SimonMc zegt

        10 oktober 2019 om 10:32

        @barendbotje: Die typische chloorgeur in een zwembad? Dat is eigenlijk pipi dat reageert met de “chloor”.

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          10 oktober 2019 om 11:02

          @SimonMc: gek want diezelfde lucht komt ook uit fles chloor..

          Login om te reageren
          • geenidee1975 zegt

            10 oktober 2019 om 11:35

            @flutterby: simonmc gelooft ook nog dat het zwembadwater paars wordt als hij erin plast. Lekker laten zo.

            Login om te reageren
          • poeperman zegt

            10 oktober 2019 om 11:36

            @flutterby: nee hoor, Simon heeft gelijk. Recent onderzocht door een belgisch programma op tv, chloor is zo goed als reukloos zonder urine erin

            Login om te reageren
            • flutterby zegt

              10 oktober 2019 om 11:39

              @poeperman: het moet eens klaar zijn met die Belgen moppen. Ze kunnen er ook niets aan doen!

              Login om te reageren
              • SimonMc zegt

                10 oktober 2019 om 17:42

                @flutterby @geenidee1975 @bischero: “Een chemische reactie, zouden experts later in het programma uitleggen. De combinatie van het chloor in het zwembad en het urinezuur dat zich in het gele goedje van Van Looveren bevindt, leidt tot de vorming van chloramine. En dat blijkt de boosdoener te zijn, die niet alleen de zwembadgeur geeft, maar ook de prikkende ogen, de huiduitslag en in uitzonderlijke gevallen zelfs ademhalingsproblemen.”

                Bron: https://www.demorgen.be/tv-cultuur/die-penetrante-geur-in-het-zwembad-het-is-helaas-niet-de-chloor-die-u-ruikt~bcdfc8a3/?referer=https%3A%2F%2Fw

                Blijven lachen met die domme Belgen hoor jongens…

            • bischero zegt

              10 oktober 2019 om 11:53

              @poeperman: heel bijzonder dat de bijtende chloorlucht al waarneembaar is wanneer ik chloortabletten uit de verpakking haal. Toch de fabriek eens bellen of ze een intern onderzoek willen starten. Gelukkig heb ik altijd handschoenen aan als ik die tabletten vastpak, moet er niet aan denken dat ik de pis van een of ander medemens aan mijn handen heb.

              Login om te reageren
        • mvdoesel zegt

          10 oktober 2019 om 12:58

          @SimonMc: chloorlucht betekend dat er te weinig hypochloriet is toegevoegd (of teveel geplast)

          Login om te reageren
  7. technofreak zegt

    10 oktober 2019 om 09:21

    Dat systeem heb ik al in huis!
    Het heet Centrale Verwarming. Daar wordt een vloeistof verwarmd en dan naar de radiatoren gepompt. Werkt supergoed.

    Eigenlijk zou de titel van dit blog anders moeten zijn: “Tesla bedenkt gecombineerd systeem voor koeling én verwarming.” Dat is namelijk de voorsprong-door-techniek die in dit patent zit.
    Met de huidige titel lijkt het alsof je een probleem aan het fixen bent dat niet bestaat. Het klinkt ook een beetje raar: “elektrische auto gaat stoelen niet meer elektrisch verwarmen” ;-)

    Login om te reageren
    • knapzuur zegt

      10 oktober 2019 om 09:42

      @technofreak: je bedoeld zoals een warmtepomp met vloerverwarming werkt? Want daar zijn hele wijken hier mee uitgerust.

      Login om te reageren
      • technofreak zegt

        10 oktober 2019 om 10:12

        @knapzuur: Precies! Nog zo’n voorbeeld van een systeem waarbij het al werkt. Als ze de leidingen ook door de carosserie zouden leggen, kunnen ze ook stand-koeling of stand-verwarming aanbieden.

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          10 oktober 2019 om 11:04

          @technofreak: erm, bijna elke EV heeft een standkachel (of koeling). Ik gebruik het bijna altijd.

          Login om te reageren
  8. griffendahl zegt

    10 oktober 2019 om 09:31

    En hier dan de warmte van de accu’s voor gebruiken in plaats van energie uit de accu’s te trekken. Goed plan.

    Login om te reageren
  9. mikeyman zegt

    10 oktober 2019 om 09:40

    Infrarood lijkt me efficiënter dan vloeistoffen opwarmen.

    Login om te reageren
    • vroaaaaaaaaaar zegt

      10 oktober 2019 om 10:25

      @mikeyman: dat lijkt me meer iets voor de hemelverwarm… *rent naar computer om octrooi aan te vragen*

      Login om te reageren
      • mikeyman zegt

        10 oktober 2019 om 10:26

        @vroaaaaaaaaaar: Mercedes levert het al geloof ik. Sowieso in de deuren…

        Login om te reageren
  10. Hubert zegt

    10 oktober 2019 om 09:47

    Beetje Guust Flater idee waarbij hij zijn motorpak had aangesloten op de radiator en er warm water door zijn pak heen liep.

    Login om te reageren
    • metalmike zegt

      10 oktober 2019 om 10:08

      @Hubert: klinkt als een briljant idee! Beetje onpraktisch, maar toch.

      Login om te reageren
      • Hubert zegt

        10 oktober 2019 om 12:29

        @metalmike:

        Stukje flexibele slang met snelkoppeling werkt prima.
        Lijkt een beetje op mijn verwarmde handschoenen die ik met een draadje door de mouw van mijn jas aansluit op de 12V aansluiting op de zijkant van mijn motor.

        Login om te reageren
    • WoutH zegt

      10 oktober 2019 om 14:37

      @Hubert: hahaha ik weet precies welke sketch je bedoelt! Had ie prima bedacht, totdat oom agent een decibelcontrole wilde uitvoeren ?

      Login om te reageren
      • coupedriver zegt

        14 oktober 2019 om 12:16

        @wouth: Idd, k dacht er ook meteen aan… Toevallig dit weekend nog aan mijn neefje voorgelezen!

        Login om te reageren
  11. tjorque zegt

    10 oktober 2019 om 09:58

    Perfect slimme manier om accu-warmte nuttig in te zetten.
    En een veel efficiëntere manier dan kilo’s lucht verplaatsen om een lokaal comfort te creëren.
    ?

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      10 oktober 2019 om 11:17

      @tjorque: je zult de lucht toch moeten verwarmen. Of je moet ruitenwissers aan de binnenkant van je ramen willen plaatsen in de koudere seizoenen…

      Login om te reageren
      • tjorque zegt

        10 oktober 2019 om 13:29

        @lekbak: je kan de lucht ook drogen en op isotherme temperatuur inblazen. Dat scheelt een beetje

        Login om te reageren
    • flutterby zegt

      10 oktober 2019 om 11:41

      @tjorque: accu-warmte? Die heb je alleen over in de zomer. Zelfs vandaag heb ik 50 km gereden zonder de optimale temperatuur te bereiken.

      Login om te reageren
      • tjorque zegt

        10 oktober 2019 om 13:32

        @flutterby: motor warmte dan? 98% rendement op een 30kW (momenteel motorvermogen) is nog steeds 600W warmte en zeker genoeg om je billen heiss te maken…

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          10 oktober 2019 om 13:41

          @tjorque: klopt, voor de batterij.. De cabine wil je gewoon rap op temperatuur hebben en heb je geen tijd om te wachten op de warmtepomp of restwarmte.

          Login om te reageren
          • tjorque zegt

            10 oktober 2019 om 14:58

            @flutterby: een warmtepomp kan ook vrij snel zijn warmte leveren, dus als je na de start de restwarmte kan benutten (die over blijft na batt opwarmen) voor de cabine is er nog niks verloren
            Het grote voordeel van een vloeistof tov elektrisch verwarmen is dat je er veel meer warmtebronnen aan kan hangen én koudefronten…

            Login om te reageren
            • flutterby zegt

              10 oktober 2019 om 15:35

              @tjorque: nee dat is juist het nadeel van een warmtepomp. Daarom werken ze ook niet in slecht geïsoleerde woningen en hebben ze een buffervat nodig voor tapwater.

              Login om te reageren
              • tjorque zegt

                10 oktober 2019 om 16:19

                @flutterby: een warmtepomp heeft in woningen een buffervermogen nodig voor tapwater omdat ze een klein vermogen hebben, en niet in een keer een groot temperatuurverschil kunnen maken (tapwater heeft veel meer vermogen nodig dan de verwarming)
                Een gewone warmtepomp (uitgezonderd de CO2 warmtepomp) kan maar 6 a 10graden temperatuur verhogen in je watercircuit. Voor vloerverwarming is dat perfect maar voor leidingwater is dat te weinig, daarom moet dat in stappen gebeuren van 10->20 vervolgens naar 30 etc en dat duurt lang, waardoor je een groot opslagcapaciteit nodig hebt en veel tijd.
                In je auto kan je owv weinig water volume in je gesloten circuit of owv lucht met weinig warmtecapaciteit die stappen veel sneller doorlopen… daarom kan een warmtepomp dit net wél redelijk snel oplossen. Ok een gloeidraad is sneller maar die verbruikt ook 3x zoveel elektriciteit…

              • flutterby zegt

                10 oktober 2019 om 17:17

                @tjorque: je zou zeggen dat een warmtepomp met een hoger vermogen makkelijk in een huis te plaatsen dan in een auto waar ruimte en gewicht schaars is.

              • tjorque zegt

                10 oktober 2019 om 18:33

                @flutterby: klopt maar dan loop je tegen het probleem aan van kosten en veel starten en stoppen… want een goed geïsoleerde woning heeft iets van een 6 a 10kW warmte nodig bij een buitentemperatuur van -8 a -10°C
                Alleen dan kan de warmtepomp langdurig draaien. Alles daarboven wordt het vermogen geregeld door in en uit te schakelen. Daarom wordt de warmtepomp normaal niet groter gemaakt.

  12. 20klepper zegt

    10 oktober 2019 om 10:18

    Op zich heel slim! Ben benieuwd…

    ff drammen toch, wat is zo’n interieur toch echt afschuwelijk, ik betaal liever 22% bijtelling met een fatsoenlijk interieur dan elke dag afzien maar wel extra kunnen uit eten.

    Login om te reageren
    • stfu zegt

      10 oktober 2019 om 11:26

      @20klepper: toch vinden duizenden mensen het interieur meer dan prima. Je went er giga snel aan en je wil niet meer terug naar een ouderwets dashboard die niet verandert met de tijd.

      Login om te reageren
  13. Shaw zegt

    10 oktober 2019 om 11:24

    Nieuwswaarde?
    @redactie; pas ff jullie slogan aan, dat van ‘petrolheads’ klopt gewoon niet meer.

    Login om te reageren
  14. stfu zegt

    10 oktober 2019 om 11:25

    Misschien moeten ze wat meer focussen op de basisdingen: ramen die gewoon dicht gaan, windgeruis, bandengeruis, afwerking etc. Daar lijkt amper vooruitgang te worden geboekt.

    Login om te reageren
  15. O plaat zegt

    10 oktober 2019 om 12:04

    Wat een troosteloos interieur in die model 3. Een vrachtwagen interieur uit de jaren 70 plus iPad.

    Login om te reageren
  16. johnwaters zegt

    10 oktober 2019 om 15:20

    De Electric Jesus Musk ging toch ook een Elektrische truck maken?

    Login om te reageren
    • tjorque zegt

      10 oktober 2019 om 16:21

      @johnwaters: hij is nog in zijn trucken-doos aan het rommelen nog even geduld ?

      Login om te reageren
  17. Dutchcarwizard zegt

    10 oktober 2019 om 20:11

    Hergebruik van restwarmte?

    Login om te reageren
  18. 3246cm252kw zegt

    10 oktober 2019 om 21:10

    Interieur is nog lelijker dan een Dacia Logan pfff voor dat geld wat een straf zo’n hok.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North