Een interessant idee van de Amerikaanse autofabrikant.
Het concept van stoelverwarming is zo oud als de weg naar Rome. Zo nu en dan spelen autofabrikanten met toevoegingen, zoals stoelventilatie, maar Tesla heeft een ander idee dat met dit onderwerp te maken heeft.
In plaats van stoelverwarming middels ventilatietechniek of verwarmingsdraden, speelt Tesla met het idee om stoelverwarming te realiseren door middel van vloeistoffen in de zetel. Een vastgelegd patent wijst erop dat koele vloeistoffen de stoel koud moeten maken voor in de zomer en warme vloeistoffen voor een verwarmde stoel in de winter. Wat voor vloeistoffen Tesla exact in gedachte heeft is niet bekend. Het patent werd eind september gepubliceerd door de U.S. Patent and Trademark Office. Wat dit nieuwe systeem zoveel beter maakt ten opzichte van bestaande technieken is niet bekend. Dat zal een praktijktest moeten uitwijzen.
Een patent betekent dat een bedrijf het idee heeft, maar dit hoeft niet altijd te leiden tot een productiestadium. Het kan dus zomaar zijn dat Tesla dit idee voor ogen heeft en het heeft willen vastleggen. De vraag is echter of toekomstige auto’s van het Amerikaanse automerk daadwerkelijk stoelverwarming middels vloeistoffen gaat krijgen. (via Car and Driver)
60 reacties
Uiteindelijk is dit gewoon een onderdeel om alle koeling en verwarming via één onderdeel te laten lopen. Elektrisch verwarming (zonder warmtepomp) vraagt nogal veel stroom. Gelukkig is stoelverwarming wel erg effectief omdat het direct je lichaam verwarmt in plaats van eerst de lucht, wat ook weer veel verlies kent.
Software laat de motor minder efficient draaien en daardoor wordt de vloeistof warmer. Welke dan weer naar de stoel vloeid.
De computer achter het schermen wordt overigens ook vloeistof gekoeld.
Bron: https://www.demorgen.be/tv-cultuur/die-penetrante-geur-in-het-zwembad-het-is-helaas-niet-de-chloor-die-u-ruikt~bcdfc8a3/?referer=https%3A%2F%2Fw
Blijven lachen met die domme Belgen hoor jongens…
Het heet Centrale Verwarming. Daar wordt een vloeistof verwarmd en dan naar de radiatoren gepompt. Werkt supergoed.
Eigenlijk zou de titel van dit blog anders moeten zijn: “Tesla bedenkt gecombineerd systeem voor koeling én verwarming.” Dat is namelijk de voorsprong-door-techniek die in dit patent zit.
Met de huidige titel lijkt het alsof je een probleem aan het fixen bent dat niet bestaat. Het klinkt ook een beetje raar: “elektrische auto gaat stoelen niet meer elektrisch verwarmen” ;-)
Stukje flexibele slang met snelkoppeling werkt prima.
Lijkt een beetje op mijn verwarmde handschoenen die ik met een draadje door de mouw van mijn jas aansluit op de 12V aansluiting op de zijkant van mijn motor.
En een veel efficiëntere manier dan kilo’s lucht verplaatsen om een lokaal comfort te creëren.
👍
Het grote voordeel van een vloeistof tov elektrisch verwarmen is dat je er veel meer warmtebronnen aan kan hangen én koudefronten…
Een gewone warmtepomp (uitgezonderd de CO2 warmtepomp) kan maar 6 a 10graden temperatuur verhogen in je watercircuit. Voor vloerverwarming is dat perfect maar voor leidingwater is dat te weinig, daarom moet dat in stappen gebeuren van 10->20 vervolgens naar 30 etc en dat duurt lang, waardoor je een groot opslagcapaciteit nodig hebt en veel tijd.
In je auto kan je owv weinig water volume in je gesloten circuit of owv lucht met weinig warmtecapaciteit die stappen veel sneller doorlopen… daarom kan een warmtepomp dit net wél redelijk snel oplossen. Ok een gloeidraad is sneller maar die verbruikt ook 3x zoveel elektriciteit…
Alleen dan kan de warmtepomp langdurig draaien. Alles daarboven wordt het vermogen geregeld door in en uit te schakelen. Daarom wordt de warmtepomp normaal niet groter gemaakt.
ff drammen toch, wat is zo’n interieur toch echt afschuwelijk, ik betaal liever 22% bijtelling met een fatsoenlijk interieur dan elke dag afzien maar wel extra kunnen uit eten.
@redactie; pas ff jullie slogan aan, dat van ‘petrolheads’ klopt gewoon niet meer.