Een nieuwe manier om de koude winter door te komen

Auteur: , 40 Reacties

Wanneer de reguliere verwarmingen niet meer voldoende zijn.

Een nieuwe manier om de koude winter door te komen

Wie heeft het nog echt koud in de auto? Voor mij volstaat de krakkemikkige verwarming uit mijn youngtimert, anderen zweren bij stoelverwarming en Ford gaat zelfs nog een stapje verder. In de Verenigde Staten heeft de autofabrikant een nieuw patent aangevraagd. Het gaat hier om verwarmde autogordels.

De gordelstrip zou direct verwarmd kunnen worden bij het instappen van de auto, om zo de borst van hitte te kunnen voorzien. Totaal overbodig in Nederland, waar we hooguit enkele graden onder het vriespunt moeten trotseren. Handig in Alaska of koude gebieden in Rusland, waar een directe vorm van verwarming best lekker kan zijn.

Een nieuwe manier om de koude winter door te komen

Een nieuwe manier om de koude winter door te komen

Het is voor nu nog een patent. Er is geen enkele garantie of Ford ook daadwerkelijk iets met deze technologie gaat doen. Het klinkt in elk geval heel persoonlijk. Mij zou je niet blij maken met zo’n warm touw om m’n lijf. But then again, sommige vormen van stoelverwarming voelen alsof natte diarree uit je achterste is gelopen. Met het vastleggen van het patent voorkomt Ford in elk geval dat een andere autobouwer er met de technologie vandoor gaat.



40 reacties

Ik ben voorstander, pokke kou…
@2wheeler: staan heel wat Metsubsidie Foutlanders te koop met standkachel.
Sommige met een zo goed als nieuwe accu omdat ze nog nooit gestekkerd hebben.
@kobus1967: dan rijd ik toch liever nog even door in m’n 18j oude paarse Volvo…
Man man, we worden echt helemaal gek. Wat een onzin dit. Weer een compleet overbodig onderdeel dat kapot kan gaan. Gordels zijn voor de veiligheid, niet voor de mooi. What’s next, airbags in een kleur na keuze of met een geur na keuze wanneer deze ontploft?
@TimmiX: zo zijn de meeste nieuwtjes de laatste 15jr al geen echte vooruitgang meer, maar marketingitems die de autos nodeloos duur en onderhouds intensief maken. Voor fabrikanten prima en zolang de consument ervoor betaald zal het gemaakt blijven worden.
@TimmiX: In Nederland is het inderdaad overbodig maar in landen als Rusland en Amerika kan het behoorlijk koud zijn en dan kan ik me best voorstellen dat je zonder je jas aan graag warm wilt blijven.
@antoombom2000: Waarom zou je in godsnaam dan je jas uit willen doen?
@joostie: Heb je wel eens gereden met zo’n winter parka aan? Alsof je in een dwangbuis zit in je auto.
@antoombom2000: Ik woon in Canada en het kan hier inderdaad -35 C of zelfs kouder zijn. Bij die temperaturen ben je erg blij met verschillende opties zoals stoelverwarming etc.
@timmix: Niets gek aan. Naarmate we meer naar EV overstappen, wordt het op temperatuur houden van de auto een lastiger klus. De lucht van de volledige cabine verwarmen vreet energie. Stoelverwarming en een verwarmde gordel drukken de energienood – lees: je kan de cabine trager opwarmen of zelfs met een lagere temperatuur aan de slag. Op dezelfde manier is het uitbannen van lederen stoelbekleding een goed idee. Leder voelt in de winter koud aan, en ventileert niet in de zomer (tenzij je zeer dure kunstgrepen uitvoert).
@bara: Stoffen bekleding was vroeger juist luxe in een auto juist om die reden. Ik heb één auto met leer maar vind het helemaal niks toevoegen. Goede stof is in alle opzichten beter…
@lekbak: je blijft
@bara: Stoffen bekleding was vroeger juist luxe in een auto juist om die reden. Ik heb één auto met leer maar vind het helemaal niks toevoegen. Goede stof is in alle opzichten beter…
@lekbak: hangen
@BaRa: Grappig dat je het zegt. Ik heb bijv altijd airco aan en climate control op 18 graden icm stuur en Stoelverwarming. Dan is het tenminste niet zo viezig warm in je auto, maar heb je het wel gewoon behaaglijk. Liefst nog raampje open voor de frisse lucht!
Useless…

Als het zou koud is in de auto dat je een verwarmde gordel nodig hebt, ga je neem ik aan niet zonder jas in de auto zitten. Met jas voel je daarentegen weer geen klap van die gordel.

*aait zijn Volvo met standkachel*
Goed punt ja. Behoorlijk kansloos dus
Verwambare gordels. Wie wil dat nou niet?

Ik. Wat nutteloos zeg.
@viezefreddyw: tot dat je het zelf hebt. Zelfde als een verwarmde zetel of stuur. Dat zijn ook van die overbodige luxe waar je niet mee zonder kan als je het 1 keer gehad hebt.
@kennone: 1x gebruikt en niet weer…
@peug206: tsja, met ritjes van 3km is je stoel dan bij aankomst nèt warm.
@kennone: dat is echt relatief hoor, ik geniet nu van stoelverwarming, maar als een volgende auto perfect is wat betreft al mijn eisen met als enig nadeel dat de stoelverwarming ontbreekt zou dat mij echt niet tegenhouden…
Ik draag toch liever gewoon warme kleren tegen de kou, en dan voel je deze gordel toch niet meer. En de beste remedie tegen kou is vaker buiten komen.

*gaat weer naar buiten om verder te gaan met het ingraven van infiltratiekratten in de tuin, badend in het zweet…
Doe mij maar een verwarmde garage op werk en thuis. Lijkt me nog altijd de fijnste optie.
Standkachel die je koelwater verwarmt lijkt me slimmer.
Want veilig en beter voor je motor en beter voor het verbruik/milieu.
@w0o0dy: klopt. Ook gelijk een lekker warme auto en niet hoeven te krabben is ook prettig. Even vanuit bed de temperatuur checken en indien nodig de kachel aan!
@w0o0dy: dan zou ik voor een motor olie verwarming gaan.
@kennone: daarmee kun je het interieur niet verwarmen….
@w0o0dy: Koelwaterverwarming heb je ook (ik ken olieverwarmers zelf niet trouwens). Is je interieur niet warm, maar zodra je de motor start heb je wel warme lucht. Stekkertje in het stopcontact en klaar ben je.
@lekbak: Het gros van de US auto’s (zeker de pick ups) kun je fabrieks af met een block heater bestellen. Zodat de je de meuk weer vloeibaar kunt krijgen. Ideaal als je in hele koude gebieden woont. Dat ding ff aan. Alles een beetje op temp en dan starten.
@e34m5touring: Op de meeste koude plekken kan je ook voor een paar honderd euro een kastje kopen wat je tussen een laag gelegen slang plaatst. Die verwarmt het water dan ook. Ik ken ze omdat we ze op het schip hebben. 1500w om de scania v8 boegschroef een beetje lauw te houden…

Lijkt me best prettig. Heb er wel eens over nagedacht er een te halen, maar ik hoef maar eens per maand naar mijn werk te rijden, en eens per maand terug. Is de moeite niet echt.
Beetje vroeg voor een 1 april grap
Ach ja, na de stoelverwarming, stuurverwarming, armleuningverwarming in de deuren, is dit te verwachten natuurlijk. bit of useless wel als je het mij vraagt. Alhoewel die stuurwielverwarming wel héél lekker is als je je ruitjes hebt gekrabt.
Zo heb ik mijn auto juist beter geisoleerd. Met HR++ dubbel glas en kunstofkozijnen en warmtepomp voor de vloerverwarming.
Tekst voor in de brochure, met de Ford gordelverwarming voelt het plaatsnemen in uw auto op een koude winterdag als een warme omhelzing.
Dé optie voor als je naturist bent!
Ach.. ik heb bmw connect. Andere merken zullen een ander naam hebben. 20 min voordat je auto.instapt even verwarming aanzetten.
Ik wilde in ’99 ook geen mobiele telefoon. Onnodig.
Beter maken ze versnellingspookverwarming. Even een andere vraag. Wie van jullie draagt er echt een gordel? Serieuze interesse hoeveel mensen dat doen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).