Crony Capitalism begins. Tesla hoeft als het aan Donald Trump ligt crashes met Autopilot en Full Self Driving niet meer te rapporteren.
Donald Trump en Elon Musk zijn niet altijd vriendjes geweest. De twee billionaire b0iZ hebben elkaar echter helemaal gevonden dezer dagen. Verenigd in hun zucht naar macht, strijd tegen woke en natuurlijk de almighty Dollar. Musk gaf Donald een kapitaaltje om hem te helpen in diens queeste om opnieuw President te worden. Nu dat is gelukt, krabt Trump ook even de rug van ome Elon, zo lijkt.
Het hing al in de lucht, doch kwaliteitsbolwerk Reuters heeft nu ook papieren in handen waaruit zou blijken dat de nieuwe regering van Trump een streep wil zetten door regelgeving van de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA). Om specifiek te zijn: een regel die makers van autonome auto’s verplicht (dodelijke) ongelukken te melden.
De meeste fabrikanten van dit soort auto’s zijn hier overigens tegen (goh). Echter Tesla is hiervan veruit het meest prominent. Ook al omdat van de 45 gemelde dodelijke ongelukken dit jaar tot en met 15 oktober, 40 gevallen zich voordeden in een Tesla. De NHTSA luidt de noodklok. De organisatie zegt dat deze meldingsplicht cruciaal is om autonome systemen veilig te houden. In het verleden zorgde ingrijpen door de NHTSA er meermaals voor dat Tesla haar systeem moest aanpassen (meestal met over the air updates).
Uiteraard zitten Musks persoonlijke vingerafdrukken niet op de regelgeving om dit allemaal zo te regelen. De Muskias gaat samen met mede anti-woke strijder Vivek Ramaswamy echter wel leiding geven aan het Department of Government Efficiency (DOGE), dat als doel heeft overregulering kort te wieken.
De koers van Tesla heeft na de overwinning van Elons best bud Trump nieuwe hoogtes bereikt. Tesla is nu formeel ongeveer 27 keer zoveel waard als ons geliefde BMW. Het (papieren) vermogen van de Muskias zelf is daardoor ook weer als een SpaceX rakket omhoog geschoten. Wat dat betreft was het negen-cijferige bedrag dat Elon aan Trump heeft gedoneerd om opnieuw POTUS te worden money well spent. Waarvan akte.
dees zegt
Hij zal waarschijnlijk ook gewoon toestemming krijgen om zijn taxis te laten rondrijden zonder dat ze de gebruikelijke procedures etc moeten doorlopen.
bmwadept zegt
Oliegarchie ten top!
Roskampies zegt
Nee je verwacht het niet. Echt?
RutgerK zegt
“Drain the swamp” was het toch?
JelmerS zegt
Volgens mij laten de meeste ongelukken zien wat het intelligentie niveau van de rijder is…
Mini Joe zegt
Ik wist niet dat BMW zoveel waard was
Johanneke zegt
Die Musk is zo slim eh. Die gaat het overheidsorgaan helemaal uithollen, onder de banner: efficientie!! Uiteindelijk is er niemand meer om de rijke boys te controleren. Schijnt ooit een liedje over gemaakt te zijn, C.R.E.A.M.
jaapiyo zegt
Classic
DAT zegt
Wu Tang !
vopo zegt
Musk heeft veel geld gestoken in de verkiezingscampagne van Trump en wil dit nu terugbetaald zien. Heel enge ontwikkeling.
dijan zegt
vopo ; Dat is zo ,maar ik denk dat Elon het ook voor zichzelf heeft gedaan . Elon word de volgende President !!
maarteno zegt
President van wat? Om POTUS te worden moet je in de VS geboren zijn en die regels worden niet zomaar eventjes gewijzigd…en fyi ome Elon is Zuid Afrikaans qua geboorte…dus succes….
turbobrick zegt
Enge ontwikkeling want?
Zou me meer druk maken om de situatie in ons eigen lang ipv de USA.
audirs3 zegt
Fabrikanten van normale auto’s hoeven ook geen dodelijke ongelukken te rapporteren, dus waarom zou het bij een autonome wel zo moeten zijn. Gelijke monniken gelijke kappen.
Het is nu ook een beetje dubbelop, na een dodelijk ongeluk zullen instanties al melden welk merk en type auto betrokken was, of cruise control of self driving aan stond, etc. Het is voor een fabrikant ook heel lastig om dit zelf bij te houden.
potver7 zegt
Nou, dat is nogal simpel. Als het ongeluk wordt veroorzaakt door een chauffeur van vlees en bloed, dan kan een fabrikant daar niet zo heel veel aan dien. Maat als dat ongeluk wordt veroorzaakt door de auto, dan heeft de fabrikant wat uit te leggen.
Flutterbear zegt
Als een mens iemand levenslang gewond rijdt dan is het verzekeringswerk. Waarom zou dat bij autonomie op eens anders zijn? Niets uitleggen, gewoon betalen.
audirs3 zegt
Alsof een chauffeur van vlees en bloed ook al zijn crashes rapporteert? Houdt jij al jouw ongelukken bij in een Excel?
Daar zijn toch instanties voor, die rapporteren het als je betrokken raakt bij een ongeluk, of er bijzondere omstandigheden waren (cruise control aan, alcohol, etc).
Het is nu ook een hele lastige regel hè. Tesla weet wellicht wel dat een auto van hun een ongeluk heeft gehad, vast sensoren die dat kunnen oppikken. Maar om dan te achterhalen of het een dodelijk ongeluk was , is schier onmogelijk, zeker ook door privacy regeltjes. Stel een Tesla met self driving rijdt een voetganger aan. Die persoon bezwijkt een paar dagen later aan zijn verwondingen. Hoe moet Tesla dat weten? Ze mogen niet echt het ziekenhuis opbellen ofzo.
brammetjedeb zegt
Menselijke fout of een fout van een grote autofabrikant. Ik vind het nogal een verschil. Zeker in Amerika waar je zo een claim van 500.000.000 aan je broek hebt hangen. Dit stinkt aan alle kanten, en we doen er helemaal niks tegen.
verdebosco zegt
De EU heeft bloed aan zijn handen als het Tesla’s met deze ontstaansgeschiedenis accepteert. Dus ik hoop dat alle Tesla’s, dus met en zonder stuur, in de VS moeten blijven. Idem voor China. De fabriek in Duitsland moet uiteraard worden gesloten. De praktijken van Musk zijn onacceptabel. Afgedwongen door grote hebzucht, egoïsme en narcisme van Elon en Donald.
turbobrick zegt
Wat een onzin kraam je uit.
Tesla houd zich hier aan de EU regels, hier rijden namelijk GEEN tesla’s compleet autonoom. Ook al heb je FSD dan nog zijn niet alle features in de EU actief.
lieverrrelektries zegt
Niet te geloven, dit!
R zegt
America is not a country – it’s a business and it’s on steroids – and we all know how that ends……ik begrijp Amerika al heel lang niet meer, maar mensen die Trump als de verlosser zien begrijp ik nog minder. Het gros van zijn ‘team’ is opgebouwd uit miljardairs – die winst boven alles als motto hebben. De ‘gewone’ man gaat hier de rekening voor betalen, en eventueel de wereld ook door z’n labiele persoonlijkheid. Verder hebben de Russen ‘kompromat’ op hem, wat ook de reden is dat hij geen harde lijn aanneemt. De wereld gaat verdeeld worden tussen Xi – Poetin – Trump, en wij staan erbij en kijken ernaar. Het is precies de reden dat hij de navo onder druk zet om een eigen leger te bouwen, dan kunnen de Amerikanen zich terugtrekken (onder druk van Poetin / Xi) en ‘Europa’ de schuld geven van enige agressie jegens Rusland / China. De enige reden dat we geen Duits/Japans spreken op dit moment is Pearl Harbour – en die kant gaat het weer op – alleen spreken we dan Russisch…..
verdebosco zegt
Wel een stevig doembeeld, maar elementen kunnen waar worden. We hebben nog altijd kernkoppen als EU (Frans) en UK, dus Rusland bedenkt zich wel een paar keer voor ze aanvallen.
Ondertussen staat Rutte ook als een kip zonder hersens te oreren vanuit de NAVO. Noodpakket, nood-cashgeld, meer defensie-budget. Vriend Trump tevreden stellen. Nou ik heb nieuws voor Mark: Trump is nooit tevreden.
Als Europa zullen we onze eigen strategie veel verder moeten versterken, gebaseerd op vrede en welvaart. Inperking van technologie is daarbij de sleutel. Er is meer dan genoeg technologie. Die overdaad schaadt. Van cyberaanvallen, psychische problemen door social media tot woekerwinsten door de techboys. Uitwerken wat we werkelijk nodig hebben en daarvoor gaan. Dat is belangrijk. Gezond en lekker eten, veilige werkomgeving en een schone leefomgeving, en dat alles betaalbaar. De rest is vrijwel volledig onzin.
mashell zegt
Rusland is ongelooflijk zwak, zowel militair als economisch. De VS is doodsbang voor toenemende de economische macht van China want die gaat vooral ten koste van hen. Europa zou de lachende derde kunnen zijn als we ons zouden verenigen, helaas is dat niet de richting die de nationalistische rechts populisten kiezen.
mashell zegt
Musk gaat over lijken om zijn Twitter schulden terug te verdienen, in dit geval dus letterlijk…