• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

EU gaat Formule 1 rechtenhouder keihard aanpakken

Auteur: jaapiyo, gepost 14 december 2024 om 17:00 – 11 Reacties

Formule 1 MotoGP

De Europese Unie slaat weer toe en gaat de Formule 1 rechtenhouder keihard aanpakken.

Waar de ene overheid snoeihard gekortwiekt wordt, gaat de andere gewoon door met de gubment overreach. Of je kan ook zeggen dat moedertje Uiiiiiiroooooopa ons probeert te beschermen tegen grote boze bedrijven. Het is maar hoe je het wil zien. Feit is dat de EU F1 rechtenhouder Liberty Media keihard wil aanpakken. Dit heeft allemaal te maken met het feit dat Liberty Media 86% van Dorna Sports wil overnemen/heeft overgenomen.

Dorna Sports is al sinds 1992 de rechtenhouder van de Moto3, Moto2, MotoGP en de voorgangers daarvan. Liberty Media was bereid na het belachelijke succes dat ze van de F1 hebben gemaakt 4,2 miljard Euro neer te tellen voor de 86%. Dorna zou dan zelf 14% houden. Fans droomden al van crossovers tussen de koningsklasse van de motorsport en de koningsklasse van de autosport. Maar dat feest gaat nu mogelijk niet door.

De EU gaat onder aanvoering van Spaanse vicepremier Teresa Ribera onderzoeken of het allemaal wel samenkan. Men is bang dat er een ‘monopolie’ ontstaat op epische gemotoriseerde sport en dat Liberty Media woekerprijzen kan gaan vragen. Onschuldige klanten zouden dan zomaar geheel machteloos staan tegen deze praktijk. Los van het feit dat ze zelf de beslissing maken om ergens voor te betalen of niet dan…

Enfin, op zich is het allemaal ook weer niet heel vreemd als men de geschiedenis kent. Toen CVC Capital Partners in 2006 de F1 rechten overnam van de Bern, moest het haar belangen in de motorsport ook al opgeven op last van de EU. Dus waarom het nu opeens anders zou zijn, is de vraag. Een onderzoek naar de overname moest alleen voor 19 december gestart worden. De EU gaat dus een beetje voor de laatste nipper, maar beter laat dan nooit. Toch? Of moet vadertje staat zich niet overal mee bemoeien? Laat het weten, in de comments!

Ook interessant!

  • Susie Wolff gaat de FIA keihard aanpakken
  • Officieel: geen Renault-motoren meer in de Formule 1
  • China gaat Europese importheffing aanvechten
    China gaat Europese importheffing aanvechten
  • Internet gaat los met reacties Hamilton naar Ferrari
    Internet gaat los met reacties Hamilton naar Ferrari

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

europa-eu, Formule 1, motogp

Vorig bericht: « Tesla hoeft van Trump autonome crashes niet meer te rapporteren
Volgend bericht: Freakin Laz0rs! Laserlampen gaan de weg van de dodo »

Lees Interacties

Reacties

  1. mark997gt3 zegt

    14 december 2024 om 17:24

    Formule 1 gaat wat mij betreft niet echte de goede kant op. Pure commercie, dubieuze (staats) sponsors, showbizz. Het racen lijkt ondergeschikt. Prijzen van tickets zijn absurd. Veel old skool circuits verdwijnen.
    MotoGP is nog pure race klasse voor echte liefhebbers. Laat dat zo blijven.

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      14 december 2024 om 19:46

      Het is niet dat de old school circuits nou per definitie betere races geven of beter bezocht worden.. F1 is altijd een business geweest. Ook onder Bernie..

      Login om te reageren
      • mark997gt3 zegt

        14 december 2024 om 21:40

        Bernie was zelf een racer, teambaas en uiteindelijk f1 eigenaar. Dus echt motorsport DNA. Liberty Media zijn gewoon showbizz Amerikanen.
        Toch fundamenteel anders, dat merk je gewoon.
        De old skool circuits zijn toch echt wel beter. Echter vanaf 10 jaar geleden werden de auto’s te lang, te breed en te snel.
        Miami en Las Vegas zijn gewoon verschrikkelijke circuits.

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      15 december 2024 om 14:07

      Wordt een beetje onpasselijk van het snobistische “echte liefhebbers”.
      Bij de F1 heb je een punt, het racen is ondergeschikt dat is het ook. De kampioen van dit jaar rijdt notabene voor een energie drankjes fabrikant. Met auto’s heeft niks te maken. Het is gewoon een heel snelle reclame karavaan.
      Met de F1 gaat het beter dan ooit, dankzij budget cap is zijn alle teams rendabel. Het veld is conpetatiever. De auto’s zijn al veel kleiner en mooier geworden. De F1 is internationaler. Het is op weg om ook voor de Amerikanen de hoogste race klasse te worden..Er komt af en toe eens een ander circuit op de agenda zodat het niet te voorspelbaar wordt. De marketing naar nieuwe fans is veel beter via Netflix.
      MotoGP is maar saai, op die brede banen is inhalen veel te gemakkelijk, vreemd dat de daar zoveel geld voor over hebben.

      Login om te reageren
      • sportevo zegt

        15 december 2024 om 14:46

        Red Bull heeft inderdaad niets met auto’s te maken maar datzelfde geldt in principe ook voor Sauber en Williams en (in het verleden) McLaren ook. Het zijn geen autofabrikanten (van oorsprong) maar wel producenten van raceauto’s. En zo zijn er nog legio teams te noemen die niets met de autowereld te maken hebben.

        We hebben in het verleden ook een kledingmerk als team gehad.

        Login om te reageren
  2. HZW zegt

    14 december 2024 om 18:49

    Ik zou zeggen geef ze de motorsport, en laten ze hun belangen in de F1 opgeven.

    Login om te reageren
    • racerx zegt

      15 december 2024 om 09:28

      Ik zie het liever andersom, Motorracen lekker laagdrempelig houden en laat de F1 maar mooi doorgaan met woekeren.

      Login om te reageren
      • mark997gt3 zegt

        15 december 2024 om 10:21

        Precies!

        Login om te reageren
  3. HZW zegt

    15 december 2024 om 13:13

    Als ze de motorsport in handen krijgen is het ook gedaan met de TT Assen, dan moeten er ook belachelijke bedragen betaald gaan worden om het evenement te behouden.
    Als Zandvoort de F1 niet meer kosten dekkend kan organiseren, dan gaat er in de motorsport het zelfde gebeuren, en komt de TT Assen voor de zelfde problemen te staan.
    En dan rijgen we ook bij de motoren races op plekken en circuits waar het meeste betaald gaat worden om een race te mogen organiseren.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      15 december 2024 om 14:11

      Misschien zijn de circuits gewoon te klein? Bij een klein circuit moet je de afdracht over een kleiner aantal bezoekers verdelen wat tot zeer hoge ticketprijzen leidt. Nu is Nederland een rijk land maar er is een grens aan wat de consument voor een F1 race wil betalen.

      Login om te reageren
      • sirdrinksalotofpetrol zegt

        15 december 2024 om 17:50

        Ja inderdaad, waarom houden ze niet gewoon alles in Dubai e.o. lekker praktisch en alleen voor de rich en the famous. Wij Nederlanders hebben na Max Verstappen toch niks meer met F1 en zullen dan massal stoppen. Laat ze maar lekker €100.000,- voor een ticket vragen idem voor een Viaplay abonnementje. Alles voor de Dollars!

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North