Wat is er aan de hand?
Terwijl een filmpje van een exploderende Tesla Model S in een parkeergarage in China momenteel viral gaat, vond er gister op lokale schaal een incident plaats met een Tesla. Op de N320 ter hoogte van Culemborg ging omstreeks 20:25 een Model S in vlammen op.
De bestuurder van de Tesla heeft verklaard dat hij net op weg was met zijn Tesla, toen de auto uit het niets in de fik vloog. Meteen parkeerde de bestuurder de prijzige elektrische auto langs de kant van de weg. Hoewel de brandweer onderweg was kon de auto niet meer gered worden, in rap tempo sloegen de vlammen om zich heen.
De Model S is verloren. De oorzaak van de brand is nog niet bekend. Uit de foto’s valt ook niet direct op te maken op welk punt het vuur is begonnen. Bij een auto met een conventionele motor is dit meestal eenvoudig op te maken, bij een elektrische auto is dat wat lastiger. Zo zitten de batterijen verwerkt over de gehele bodem van de auto. Op dit moment is het vooruitlopen om te zaken om nu al een conclusie te trekken.
De verwoeste Tesla Model S werd door een berger meegenomen. Het ging om een vrij recent exemplaar. De elektrische auto was pas een halfjaar oud. Niemand raakte gewond bij het incident.
Fotocredit: Fernando Bot/Persbureau Heitink
kerel heeft geen geluk, eerst moet hij al verplicht in een tesla rijden en dan fikt hij ook nog af,
@gove: is anders niet bepaald een straf om in een Tesla te rijden. In ieder geval niet in de Model X.
@jaso013: Ik vind de interieurs van teslas toch wel zwaar bedroevend hoor, en dat is toch hetgene waar je tegenaan kijkt als je in je dagelijkse polonaise zit.
@bartteeuwen: tis maar hoe je het bekijkt.. ik vind elke andere auto een tekeurstelling nu ik het grote snelle tesla scherm gewend ben
@alassad: laat ik voorop stellen dat het interieur zowieso mooier is dan dat van mijn auto. Maar als voorbeeld wil ik gelijk melden dat ik me er vreselijk aan stoor dat mijn radio geen fysieke draaiknop heeft voor t volume. Bij een tesla moet ik alles in dat scherm doorvoeren wat mij vreselijk lijkt.
@bartteeuwen: nee hoor gewoon knoppen op het stuur, daarmee kun je oa. ook bellen en airco/verwarming regelen. Zelfs mijn ‘oude’ classic model-s heeft dat al ;)
@bartteeuwen: die draaiknop zit gewoon op het stuur hoor!
@alassad: Ik heb een Tablet in een brodit houder, en op die tablet kan ik zelf bepalen of ik scheten laat of niet.
@bartteeuwen: vrijdag nog een stuk met de X gereden en die ziet er wel echt tof uit van binnen. Ja het is super minimalistisch maar ziet er zeker niet verkeerd uit. Maar smaken verschillen uiteraard. Ik vind bijvoorbeeld Mercedes echt lelijk en veelste druk.
@bartteeuwen: Ik kijk liever naar lekkere wijven in de file dan naar het interieur van mn BMW.
@cazzo046: haha mooi dit
@jaso013: mee eens! En als je weet dat anderen maar niet jij doneren aan de schatkist, lach je jezelf helemaal gek. Ben ik nou zo slim of zijn jullie etc.
@911targa: ja het scheelt maar het is nog steeds een hele bak geld wat je iedere maand betaald aan zo’n auto.
Maar goed de stoplicht sprints maken heel veel goed…
@911targa: Dat dus en in een EV rijd je zuiniger zodra het file rijden is… de gemiddelde ice verbruikt juist meer. Daardoor betaal je dus in de gewraakte polonaise extra accijns!
sterker nog een gemiddelde dag met ochtend en avondspits levert door alle accijnzen zo’n 250.000 tot 400.000 euro per dag op voor de staat!
Dan snap je meteen waarom er niet zoveel gedaan word om de file druk aan te pakken ;)
@gove: hoe meer hoe beter
Gelukkig zijn de prijzen verlaagd zullen we maar zeggen.
@fanboy: verlaagd, maar nog steeds een flink bedrag boven de 50.000 euro. En als de eigenaar een nieuwe tesla neemt mag ie daarover 22% bijtelling gaan betalen, toch een duur geintje dan.
(Verder geen medelijden mee hoor)
@escort77: volgens mij is er eens een zaak daarover geweest met een foutlander. Waarbij de eigenaar schadeloos gesteld werd mbt de bijtelling.
@hplh: alleen omdat hij die schade bij de tegenpartij kon verhalen. Hier valt geen schade bij een tegenpartij te verhalen
Mijn stofzuiger was laatst ook in de fik gevlogen, dit komt allemaal wel heel erg dichtbij zo.
Nice
De volgende update zal wel zijn dat die dingen uitgerust worden met sprinklers.
Ja, bij verbrandings motoren kan dit ook (zelf meegemaakt met een 4 maand oude Golf R32 uit 2001). Maar ik heb toch de indruk dat dit spontaan branden (zonder duidelijke aanleiding) een dingetje aan het worden is bij Tesla.
@w0ut: Lijkt me eerder een geval van bevestigingsdrang; Tesla ligt continu onder de loep, ieder specifiek geval wordt breed uitgemeten en onder de aandacht gebracht, hetgeen niet het geval is met auto’s van andere merken die spontaan ontbranden.
Die nul uitstoot is dus ook een wassen neus.
@karaya: dit is niet meer te compenseren ?
@karaya: Nog steeds minder uitstoot dan die megastallen die ook op de foto staan.
We zijn ook wel vaak de bevestiging van Tesla’s problemen. Herinneren jullie die kerel die onthoofd werd toen z’n Tesla tegen een openstaande laadklep knalde? Dat was de eerste Tesla-dode. Een dag later waren wij aan de beurt, toen een man in het Gooi tegen een boom klapte met een Model S.
Nu is het de accu. Een dag of twee geleden vloog een Model S in China spontaan in de fik, nu zijn we weer aan de beurt.
@jochempie: *start illuminatie-muziekje*
@rubenpriest: correlation does not imply causation.
Is ook geen klein brandje geweest!
Stel dat op zeker moment blijkt dat 1% van die dingen binnen 10 jaar afbrandt. Dat is niet zo “co2 Neutraal”.
“Co2 neutraal” is natuurlijk nu al een buitengewoon misleidende term, maar dan helemaal! En qua (fijn) stof lijkt het me ook niet ideaal…
@hijman85:
Er is dan ook helemaal niemand die claimt dat een Tesla CO2 neutraal is.
@hijman85: Als jij kan beweren dat ze de Tesla als CO2 neutraal verkopen en vervolgens hun bedoeling was om hem vanzelf te laten affikken, heb je gelijk. Maar dat is niet het geval natuurlijk.
RubenPriest, je bent de geijkte slotzin vergeten “Tesla zegt de zaak te onderzoeken”.
@johnwaters: er zit nu al iemand uren in Californië naar een “Connecting…” scherm te turen om de wagen uit te lezen.
Het wordt tijd dat ze de Tesla’s en ander EV spul gaan verbieden in parkeergarages. Leuk zo’n bodem vol chemische reacties, maar in parkeergarages (en ook in je eigen garage of carport) is het levensgevaarlijk.
@kroon: Het is niet veel anders dan de vele brandstoftanks die we al jaren in parkeergarages parkeren.
@fanboy: dat is onzin. Een brandstof tank met benzine of diesel is nooit zo onstabiel als het chemische proces in accu’s kan zijn. Bovendien is een op hol geslagen accu erg lastig definitief te blussen.
@kroon: moet je voorstellen dat je zo’n ding met chemische reacties op een paar centimeter van je ballen zou bewaren. Op je nachtkastje of zelfs in je bed. Moet je toch niet aan denken…
@torsen: of zelfs aan de lader.
Wat me wel verbaast is dat die halve tesla opgebrand is terwijl de banden nog in tact zijn. Is dat ding van papier mache gemaakt of zo?
@imaginenl: Warmte stijgt op. De banden zijn overigens wel schroot nu. Die hebben een ongecalculeerde warmte behandeling gekregen.
Dit gaan we vaker zien. Een accu blijft een bom aan energie waarbij enige verstoring een onhoudbare kettingreactie zal veroorzaken.
@hansiepie: en zo is het.
Zolang de accu technologie nog niet op orde is met de gekoppelde electronica blijven we dit zien.
Het valt me op dat de EV’s en plug-in’s spontaan ontbranden.
Hetzelfde geldt ook voor de vele mobiele telefoons. Accu’s worden bij gebruik warm, ook bij laden.
Je ziet het zelfs bij zonnepanelen, hoger risico op brand bij gebruik slechter materiaal of verkeerd bekabelde installatie.
@k20r: Elke dag springt er ergens wel een ICE toch ook spontaan in brand? Is die techniek dan ook na 100 jaar nog steeds niet goed?..
@crepito: met alle techniek is het zo dat het beter wordt en zodra het mainstream wordt het ook betrouwbaarder wordt, tenzij het goedkope namaak is, maar dan nog is meestal de capaciteit of performance minder, maar niet de veiligheid.
En in alle producten is nu vaak de accu de beperkende factor.
Die techniek loopt achter op de eis. Ultrabooks waarvan de accu dik wordt, ontbranden gsm (probleem vaak een combinatie, zie Samsung Note en oplage van Apple), procentueel veel meer EV’s die uitbranden dan “ouderwetse auto’s”
Duur paasvuurtje…
Eigenaar zal nu sowieso behoorlijk zuur zijn. Zijn “afgebrande” Model S had volledig tegen 4% bijtelling aangezien die eind 2018 geleverd is. Als deze vervangen wordt door een nieuwe model S door de verzekering dan kan hij die maar gedeeltelijk tegen 4% (tot 50€K) bijtelling rijden. Kortom zijn kosten per maand zullen flink verhoogd worden.
Dat gezegd hebbende in de buurt bij ons werd een Model S gestolen, eigenaar rijdt nu in een Megane Station…
@louisvdd76: Zelfs dit verlies in bijtelling is te verzekeren. Risico is dus calculeerbaar.
@louisvdd76: ik denk dat de eigenaar super blij is ….dat hij nog leeft en waarschijnlijk zijn 2e leven aan het vieren is, dit in de showroom van een gerenomeerd Duits merk , waar hij zich trakteert op een hagelnieuwe auto met verbrandingsmotor, #nooitmeerverbrandebillen
@slickrick: Ja, want BMW heeft niet net 1.6 Miljoen auto’s moeten recallen omdat de motoren spontaan in brand vlogen.. Oh wacht: https://www.cnbc.com/2018/10/23/bmw-to-recall-1point6-million-vehicles-worldwide-over-fire-risk.html
@rs62k5: wie zegt dat die het over BMW heeft?? Maar ik snap je punt.
Als hij in Amerika leefde had hij Tesla mooi kunnen aanklagen en tonnen aan dollars kunnen eisen. Nu mag hij zijn Toyota Aygo uit de schuur halen
I love the smell of burning Tesla in the morning !
Culemborg en autobranden
Blijft een goede combi
https://www.google.nl/amp/s/www.omroepbrabant.nl/nieuws/amp/2976230/Tesla-verwoest-door-brand-in-Oss-andere-elektrische-auto-raakt-ook-beschadigd
Nog een
@willemveenstra: die was aangestoken
Wat mij opvalt is dat de structuur van de carrosserie grotendeels lijkt te zijn weggesmolten. Ben geen Teslakenner. Heeft dat te maken met de hitte van het vuur dat ontstaat bij het in brand vliegen van de accu’s? Of heeft het te maken met de gebruikte materialen?
@mpgc: waarschijnlijk is de body van alu. Dat verpulvert onder invloed van dergelijke hitte. Zie je ook bij bijvoorbeeld een audi R8 als ze afbranden.