Tesla introduceert slimme antidiefstal features op Model 3

Auteur: , 51 Reacties

Een nieuwe update maakt de Model 3 op tal van punten veiliger.

Zo kan de Tesla Model 3 niet gestolen worden

Net als bij een moderne smartphone, rolt Tesla regelmatig updates uit voor zijn auto’s met toffe nieuwe features. Ideaal voor de gadgetfreak die graag met nieuwe functies speelt, maar de gewone consument heeft er ook zeker baat bij. Zeker in het geval van de nieuwste update voor de Tesla Model 3.

De Amerikaanse autofabrikant introduceert ‘Sentry Mode’ op de Model 3 en de update komt later tevens naar de Model S en Model X. Deze feature moet inbrekers afschrikken. De sensoren van een geparkeerde Model 3 zijn in staat om een mogelijke dreiging te detecteren. Mocht een dief bijvoorbeeld een raam ingooien, dan gaat niet alleen het alarm af. De Model 3 zal de radio op volle volume aanzetten. Ook gaat de helderheid van het scherm op standje maximaal. Daarnaast activeert de auto de aanwezige Autopilot camera’s om de dief in beeld te brengen. Via de Tesla-app krijgen eigenaren bovendien een seintje dat er een incident heeft plaatsgevonden met de auto.

Sentry Mode is niet de enige vernieuwing met de update. Tesla introduceert ook Pin To Drive, Dog Mode, Manual Entry en Security Alarm. Met Pin to Drive is een handmatige viercijferige code nodig om de auto te starten. Eenmaal ingesteld is het onmogelijk voor een dief om de auto rijdend mee te nemen. Dog Mode zet de auto op een ingestelde temperatuur voor als je een hond achterlaat in de auto op een warme dag. Met Manual Entry kan de auto niet met de Tesla-app geopend worden, maar is de Key Card nodig. Security Alarm laat een alarm afgaan als de kofferbak of deur geopend wordt zonder een geldige sleutel in de buurt.

Al met al innovaties die serieus bijdragen aan de veiligheid van je auto. Wat dat betreft is dit een mooie update voor Tesla-rijders. De autofabrikant zegt met de update te zijn gekomen omdat het aantal autodiefstallen in de Verenigde Staten nog altijd enorm zijn.



51 reacties

Euh dit was vorige week toch al bekend?
https://www.autoblog.nl/nieuws/volgende-week-komt-tesla-met-een-nieuwe-update-120115
Of gaan we nu een artikel doen per aankondiging van een update en realisatie?
@gebruikersnaam3: ik hoop het wel, al is het alleen maar om jou elke dag op de kast te krijgen. Mozes kriebel wat ben jij gefrustreerd zeg.
@2wheeler: ja lekker he. En er is altijd iemand zoals jij die dan helemaal los gaat. Dat is het enige wat ik heb in mijn leven snap je?!
@2wheeler: Zie jij dan naast het genoegen te hebben iemand op de kast te jagen, wel een toegevoegde waarde van dit artikel?
@ablogjunk: ja, ik zie niet in waarom niet? Ik had bijvoorbeeld nog nooit van pin to drive bij Tesla gehoord. Ik kan helaas niet elk artikel hier op AB lezen. Waarom heeft dit artikel volgens jou geen toegevoegde waarde dan?
Toch mooi dat bij elke update toegelicht moet worden dat Tesla “Over-The-Air” update. Wordt het niet is tijd dat andere fabrikanten dit fenomeen overnemen?

Ik dacht altijd dat wat Tesla deed niet speciaal was en dat “big auto” dit elk moment nadoen als ze maar wilde.
@flutterby: “big auto” hanteert first time right. ;)
@gebruikersnaam3: Was dat maar zo. Alles wat met internet verbonden is kan niet meer ‘first time right’ zijn.
@flutterby: mijn auto is gebouwd in de tijd dat ik nog moest inbellen op het internet ;-)
@pomoek: dan doen we bij jou een touwtje met 2 blikjes.
@pomoek: Die zal dan ook geen updates krijgen of nodig hebben..
@flutterby: blijkbaar willen ze niet
@kanffniksbetersbedenken: tuurlijk niet dan hoef je niet meer naar de dealer te komen en dat is juist een onderdeel van hun verdien model.
@sidelo: ja snap ik. Maar op een gegeven moment moet je wel, want komt altijd wel iemand voorbij die het wel doet en als je daar dan niet in meegaat dan kun je sowieso de tent wel sluiten.
De camping mode (om meer dan 48 uur van je 12 volts outlet te kunnen genieten) is hierdoor een paar maand uitgesteld (volgens Elon). Mbt Sentry mode: dit wordt dan afgespeeld: https://youtu.be/ho9rZjlsyYY
en soms de metal versie: https://www.youtube.com/watch?v=9ll19StB624
Lokaal op verwijderbare media je beveiligingsbeelden opslaan.. Oh Tesla…

Het wordt tijd voor fatsoenlijke beveiliging. Beelden uploaden naar de cloud en een gecertificeerd voertuigvolgsysteem.
@flutterby: ik sla mijn beveiligingsbeelden altijd op op een TDK D90 cassette bandje…
@pomoek: ik had altijd de metal versie, die waren duurder maar vraag me nog steeds af of dat terecht was 😋
@gulli: Het jonge grut op autoblog is nu compleet in verwarring….;-)
@pomoek: laten we dan maar niet beginnen over wat je met een potlood kunt doen met je cassettebandje
@gulli: Uiteindelijk zijn de goedkope Philips en gele BASF net als de duurdere TDK’s allemaal in de kliko beland.
@pomoek: maar hoe kan je de bekijken dan? Via een app?
@flutterby: Was het glaasje zijn lekker deze ochtend?

Serieus zeg. Tesla komt achteraf met een dergelijke feature voor klanten, gratis. Even alles naar een cloud uploaden gaat niet altijd en is ook heel wat lastiger te maken.

Gros van de inbrekers rent keihard weg als het alarm af gaat en gaat zeker niet even de USB stick er uit trekken.
@widodh: Live video uploaden stelt niks voor. Wel is gehoord van Instagram, Facebook en YouTube? En de kosten zijn het nou ook niet echt. Het hoeft niet driedubbel georedudant opgeslagen te worden en hoeft alleen op te nemen als het alarm af gaat. Waarschijnlijk heb je aan een paar TB al voldoende voor de volledige vloot.

Wie is nu de zijnpisser..
@flutterby: de tech is het issue niet, de privacy legal stuff voor alle markten indekken des te meer – daar is wat meer tijd voor nodig – dan is dit een simpele oplossing. Je moet ook het dataverkeer niet onderschatten – als de vloot richting de miljoen autos gaat die continue video data verzenden en (tijdelijk) opgeslagen moeten worden is best intensief. Als je op de centen moet letten kan je dat niet gratis aanbieden. Denk daarom dat deze feature nog niet klaar is, snel uitgerolde beta om te leren van gebruik. Beter nu kijken of het aanslaat: werkt het > Tesla Cloud abbo aanbieden ;) Overigens is Spacex/Elon Musk met Starlink bezig – een satteliet internet netwerk van 13k sattelieten uiteindelijk – ik gok dat Tesla een goede klant gaat worden.
@widodh: En de klanten hoeven niet dankbaar te zijn. Een steeds verbeterende auto is een een van de verkoopbeloftes bij aanschaf.
Naja zeg, niet geheel toevallig een Marokkaanse Velar en nu opeens een onderwerp over diefstal. Jullie kunnen me wat!
@tjongejongen: ja is allemaal vies rassies!!
Die “dog-mode” klinkt leuk, maar ik zie dit als vrijbrief om de honden dan maar overdag op te sluiten in de auto als het de baasjes zo uitkomt.

En de volgende stap is “baby-sitter mode”
@hubert:

Tesla als mobiele kinderdagopvang!
@Hubert: goede vervanger voor de Stint
@Hubert: Als je zo’n wolf in de auto achterlaat heb je ook geen beveiligingsmode meer nodig, dat scheelt weer een update.
Met je camera in je deurbel krijg je de grootste problemen als je de openbare ruimte voor je deur filmt. Hoe zit dat met je auto? Lijkt mij geen ander verhaal toch?

Kan zijn dat er verschil zit tussen continu opnemen en alleen de 5 minuten wanneer er iets gebeurt
@gulli: je mag openbare ruimte filmen zo lang het niet het doel is om openbare ruimte te filmen. Dat is ook de reden waarom het vastleggen pas gebeurt nadat het alarm af gaat. Preventief zou nóg veiliger zijn, dan heb je het land vol met privacyschendende CCTV’s.
Het lijkt me geen overbodige zaak om je auto vol te hangen met waarschuwingsbordjes als je je hond (of slapende baby) op een hete dag achter laat. “Let op, deze auto word op temperatuur gehouden door de airco, blijf dus met je tengels van de ramen af!”
@lekbak: dat staat blijkbaar op het scherm in de auto.
Je kan zeggen wat je wilt, maar dit soort updates via de lucht is gewoon geniaal.
Ik denk altijd bij het lezen van dit soort berichten van: nu krijg je het allemaal nog, stukjes fancy software. De toekomst zal wel zijn dat er een Tesla app store bestaat die vanuit je auto te benaderen is en waarbij je voor elke update / app goed je zuurverdiende euro’s kwijt kan. Verdienmodelletje level 9000.
@ghost: Volgens mij is dat al deels ingezet. Laatst ook een bericht dat Mercedes dit soort achteraf opties ging doen, en dat dat bij BMW al kon. Wellicht niet ten alletijden middels een app store, maar dacht het wel. Het maakt voor het verdien model niet eens heel veel uit.
En bij Tesla kun je ook al vrij makkelijk naar een dealer rijden om nog even iets erop te zetten (maar ook fysiek, bijvoorbeeld een grotere zekering dat je harder kan :P )

Maar goed, vooralsnog wordt er heel veel aan features gratis toegevoegd door Tesla, en soms dus op basis van een idee van een klant.
@fanboy: als je met een Tesla bij een dealer komt zullen ze hooguit je ruitensproeivloeistof, ruitenwissers, banden, ophanging of remmen controleren of vervangen. Anders moet je toch echt naar een Service Center.
Dit is toch ook wel waarom mensen een Tesla willen. Al dit soort techfeatures zie je nog niet bij andere merken.
@branko: yeah right. Eens kijken hoeveel Tesla’s over de toonbank gaan zonder bijtelling-sponsoring uit Den Haag.
@hotze: precies, als gidsland nederland stopt met de lage bijtelling zal de gehele chinese en amerikaanse markt instorten
Vieze stinkende natte hond voorin je Tesla.
@thomasthomas: zou die eik ook een gordel om hebben?
Op youtube was er een filmpje van vehicle virgins, waarin werd verteld dat bij veel model 3 auto’s het achterste ruitje ingetikt werd om bij de achterbank ontgrendeling te komen. De dief kon dan zien wat er in de achterbak lag zonder dat het alarm afging.
De update zal er wel zijn gekomen om dit te voorkomen.
@martingtv: bij mijn 1-serie (met alarm!) precies zo. Daarna hebben ze de achterdeur opengetrokken en m’n tas meegenomen. Toch heeft niemand een alarm gehoord 😕
@martingtv: Er is op internet een heel goedkoop clipje te koop waardoor je de achterbank niet meer naar voren krijgt vanuit de auto. Wel vanuit de kofferbak uiteraard. Dat voorkomt dat je kofferbak wordt leeggeroofd via de achterbank.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).