Tesla-klanten teleurgesteld in Elon Musk, willen geld terug

Auteur: , 81 Reacties

Hierbij nomineer ik de Model 3 productie voor een nieuwe "En jawel:" serie.

Tesla Model 3

Elon Musk zijn plannetje is op papier nog steeds geniaal. Eindelijk kunnen we genieten van een relatief betaalbare, alsook capabele elektrische auto. Ten minste, dat was het plan. In de praktijk loopt het allemaal net even anders. Goed, er zijn nu wel daadwerkelijk auto’s aan klanten geleverd, maar de productie van de Model 3 loopt nogal achter op schema en het lijkt alsof de Tesla-fans dit ook gaan realiseren. Steeds meer mensen die de voorafbetaling van $1.000 op Musk’s PayPal-account hebben gestort, zouden zich beginnen terug te trekken, samen met hun geld. Oh dear.

Hoe zit dat nu met die cijfers dan? Bloomberg heeft het aantal geregistreerde chassisnummers berekend (slim gejat van Reddit en Teslamotorsclub), ondersteund door een Reddit-pagina waar bezoekers zelf de chassisnummers kunnen opsturen van in het wild gespotte Model 3’s. Beide methoden zijn niet vlekkeloos, maar het geeft in ieder geval een indicatie. En die volgt niet helemaal de standaard die Musk had gehoopt. Hij hoopte op zo’n 5.000 voertuigen per week, terwijl de meter op net iets meer dan 1.000 per week staat. Op lange termijn betekent dit een groot productietekort met als resultaat uitstel van jaren(!) voordat klanten daadwerkelijk een Model 3 krijgen.

Overigens worden de chassisnummers niet helemaal in volgorde uitgeleverd, soms krijgt opeens iemand nog een auto met een lager chassisnummer. De conclusie die Bloomberg trekt over productie- en verkoopaantallen kan dus wel met een korrel zout worden genomen.

Deel twee van het verhaal zijn de prioriteiten. Mensen doen een flinke aanbetaling en wat doet Musk? Hij zet een oud model Tesla op een raket en schiet hem naar Mars. Nou is dat laatste nog relevant voor de wetenschap, maar dat eerste is gewoon een gave doch overbodige PR-stunt. Een goed werkende PR-stunt, gezien de voorpagina’s en virals van de afgelopen weken, maar het blijkt allemaal niet bevorderend voor “Project Model 3”.

Het lijkt daarom dat klanten vinden dat de maat vol is met Elon’s masterplan. Ze willen geen verwachting van 5.000 auto’s per week, maar ze willen dat er per week 5.000 va de band komen rollen. Op deze manier wordt het geduld en vooral het vertrouwen van de klant op de proef gesteld.

Met dank aan iedereen voor de tips!



81 reacties

Kijk, zo schrijf je nieuws. Je combineert een aantal oude feiten, bedenkt er een verhaal omheen, maakt je niet druk om het waarheidsgehalte daarvan en tracht het al helemaal niet te staven met feiten. Et Viola… Nieuws.

Noem dan op z’n minst t aantal annuleringen, aantal mensen die niet tevreden zijn op basis van correcte analyse etc.
via Android app
@pramm: tja de macht der gewoonte hier op AB. Vooral de 2e alinea is leuk, door fictie feiten met elkaar proberen te verbinden. De raketlancering staat totaal los van Tesla, sterker nog is van een ander bedrijf van Musk. Ik ben totaal geen fanboi maar vind dat eeuwige subjectieve Teslabashing gewoon niet oke. Kom dan met wat meer feiten.
@pramm: met liefde, moet je wel even aanwijzen waar cijfers feitelijker dan dit gepubliceerd staan.
@720s: Op een dienblad graag?
@720s:
Op reguliere media is het de stelregel dat wanneer nieuws niet geverifieerd kan worden door onafhankelijke bronnen het niet gepubliceerd wordt. Dit om een openbare afgang te voorkomen.
@Original_Arnoud: dat was ooit eens; tegenwoordig slingert elk mediabedrijf ongefundeerde zaken als ‘feiten’ de wereld in, rücksichtslos zelfs.
@406_v6: ik ben het helemaal met je eens, de meeste “journalisten” willen een stuk schrijven dat verkoopt. Overdrijven, uit hun duim zuigen en een flintertje waarheid en het stuk is klaar.
@original_arnoud:
een paar jaar terug deden een groep belgische komieken een wedstrijd zo veel mogelijk nepverhalen in gerenomeerde kranten te laten verschijnen. Er was één krant die het bij één artikel door had dat het om nep nieuws ging. De rest werd gepubliceerd zonder dat er ook maar een journalist vragen bij stelde.
Nieuws diensten doen niet meer aan de waarheid vertellen maar aan click bait maken en artikels schrijven die hun lezers willen lezen.
@720s:
Huh jij wilt zo nodig een artikel schrijven met hopeloos achterhaalde informatie en wij moeten dan maar de feitelijke links te onderbouwing aandragen?
Wat dat betreft is Autoblog zo langzamerhand een zielige vertoning aan het worden. Tesla fans, Alfa fans, VW haters en fans tegen elkaar uitspelen door opruiing….enige doel is zoveel mogelijk reacties.
Zo nu heb je er ook één van mij.
@720s: in de zomer van 2017 bevestigt Elon zelf dat er netto 455.000 reserveringen zijn voor de Model 3 (teslarati.com). Stand van reserveringen heden ten dagen wordt geschat op 565.000 (model3counter.com)… Hoezo een grote flop? Kom jij nu eens gewoon met een geloofwaardige onderbouwing van je bewering dat “aan de geannuleerde orders te zien heeft dat zijn grens bereikt”.
@vroaaar: ik lees hieronder toch wel wat mensen die inmiddels geannuleerd hebben, maar dat zal toeval zijn.
@autoblogger: Die 2 afzeggingen hieronder zijn op grofweg een half miljoen inschrijvingen statistisch irrelevant.
@editorinchief: die half miljoen personen zitten zeker allemaal op Autoblog??
@vroaaar: die reservering zijn er om een auto te krijgen die qua productieaantal op een vijfde van een hele pessimistische schatting zit. Mensen trekken hun order terug omdat Elon niet zoveel cijfertjes moet tweeten maar gewoon eens auto’s bouwen. Heeft niks met die leuke cijfertjes over reserveringen te maken.
@720s: da’s jouw mening, maar geen onderbouwing met geloofwaardige feiten of cijfers. Met andere woorden: je lult maar wat!
@vroaaar: ik heb al toegegeven dat het artikel niet 100% juist is, maar voor die doelstellingen en productieaantallen zijn gewoon cijfers. DIe 1000 per week is gebaseerd op de cijfers van Bloomberg, en die doelstelling van 5000 per week heeft Elon zelf getweet. Mag jij even uitleggen waarom de ver ondermaatse aantallen “mijn mening zijn”. Ironisch dat er dingen geroepen worden zoals “je lult uit je nek” zonder dat die mensen zelf iets van cijfers of bronnen noemen.
@720s: blijkbaar heeft mijn kritiek je toch doen besluiten je artikel aan te passen. Je bewering dat het een grote flop, is en de door mij aangehaalde passage, heb je verwijderd. De laatste alinea is nu een stuk genuanceerder, dus ik maak je hierbij een compliment.
@vroaaar: nou…ze zitten nu nog niet op 1000 per week en zelfs bij 5000 per week, gaat het meer dan 2 jaar duren voordat ze de orders uitgeleverd krijgen. De capaciteitsgroei van model 3 is vergelijkbaar met de S, maar het orderboek is veel groter. Dus het gaat echt nog wel ff duren voordat ze op de 5000 per week zitten. De beloofde leverdata gaan ze bij lange niet halen.
Ik lees dat net nu ik een aanbetaling heb gedaan op een Tesla S bij JetCars..
@toyotaprius: Achja, dan verwacht ik gewoon dat je binnen afzienbare tijd een hartstikke toffe automobiel onder de kont hebt 👌🏻 met de X en S komt het volgens mijn allemaal wel redelijk door
@maartencox: you new here? ;)
@888natan: Neu, ga alweer een paar jaartjes mee hier, ben alleen niet zo beïnvloedbaar als veel andere hier en heb de gehele aanschaf procedure van een model X van dichtbij meegemaakt 👍🏻
@maartencox: Het sleutelwoord is hier “Jetcars”
@toyotaprius: wel de velgen optie aangevinkt? Pa-dum-ts
@toyotaprius: Ah u wilde op aarde rondrijden? In dat geval hebben wij wel een set velgen in de aanbieding!
hoeveel keer heb ik dit al gezegd? die vent maakt niks nuttigs af, alleen de hopeloze dingen waar niemand om heeft gevraagd.

niemand wil een vrachtwagen die 200 km kan rijden. niemand kan de nieuwe roadster betalen. herlandbare raketten? leuk. hij kan ze alleen niet hergebruiken, daar zijn ze niet sterk genoeg voor.

die batterij in australie, leuk. wat doet ie er mee? niks. pure verspilling van batterijen.

ik ben een jaar geleden al mijn sympathie voor musk verloren, en ik geloof dat mensen het met me eens beginnen te worden.
@gwnbmw: ik ben het geloof ik niet met je eens
Heb hier onder al gesteld dat ik een Model 3 reservering heb ingetrokken, maar heb zeker niet mijn sympathie voor Musk verloren.
Hij maakt zeker wel veel af, niet dat dat een garantie is voor succes
Kun je wat onderbouwing geven voor je stellingen?
Al in maart 2017 is een Falcon 9 raket succesvol hergebruikt.
De batterij in Australie is operationeel en overtreft verwachtingen. Zo lees ik het nieuws iig
@hehe: die raketten moet compleet herbouwd worden, alles moet gerepareerd worden etc. leuk dat ze kunnen landen, maar echt herbruikbaar? that’s debatable.

en waar wordt die batterij dan voor gebruikt? heb t al 20 keer gevraagd, maar mensen denken dat ik sarcastisch ben. waar hebben 2 boeren in de outback in godsnaam zo’n batterij voor nodig?
@gwnbmw: dus die raketten vliegen niet zoals de trein van Amsterdam naar Utrecht rijdt? (NS is slecht voorbeeld, haha)
Maar als jij denkt dat er in het continent Australië slechts twee boeren wonen, mag ik hopen dat je inderdaad sarcastisch bent.
Het antwoord is trouwens dat het elektriciteitsnet van Australië erg onbetrouwbaar was geworden door oa verouderde kolencentrales en minder betrouwbare zonneënergieinstallaties. Het batterijpakket van Musk vangt nu de momenten waarin problemen zouden zijn ontstaan op.
@gwnbmw: Weet jij wat pionieren inhoudt? Zonder een Musk, Jobs, Branson, Gates etc. die soort dingen gewoon doen staan we alleen maar stil en bleven we maar in paard en wagen rond rijden zonder de wereld te ontdekken. Misschien zie jij dit nog niet in nu, maar ooit zul je dat wel, daar ben ik 100% zeker van.

Wees blij dat deze mensen dit soort dingen doen, ik heb enorm repsect voor ze want zij zorgen voor mijlpalen in de geschiedenis! Of sommige dingen nu zinvol zijn, of niet…niet te veel bij stil staan ;-)
@skinnybmw: volledig mee eens
@skinnybmw: Pionier zijn betekent niet per definitie dat je een succesvol zakenman bent.

Leuke voorbeelden van mensen die er financieel “goed” voor staan. Er zijn er wel meer in de wereld die pionier zijn, maar waar je veel minder over hoort.

De voorbeelden die je laat zien zijn simpelweg mensen die in staat zijn geweest om hun producten/diensten aan de massa te brengen. Betekent niet dat zij ook daadwerkelijk de beste producten/diensten in huis hebben.
@unknown234: Zeg ik dat dan ergens? Ik ben wel van mening dat deze mensen met hun geld en ideeën de wereld veranderen/hebben veranderd. En ja, er zijn genoeg pioniers die deze mogelijkheden niet hebben. Erg jammer want wie weet hoe de wereld dan al veranderd was?

Maar ik begrijp uit jouw verhaal dat je geen respect hebt voor deze mensen aangezien ze geld hebben om te kunnen pionieren? Ruikt meer naar pure jaloezie…het gras bij de buurman etc.
@skinnybmw: Je stelt een vraag en geeft een antwoord waaruit je kan afleiden dat pionier zijn gekoppeld is aan financieel succes.

Veelal zijn het de zakelijke mensen die in staat zijn om een bepaald gedachtegoed/idee om te zetten in massaproductie. Daarmee doe je naar mijn mening afbreuk aan diegene die de keten is begonnen. Elektrische auto’s bestonden al een jaar of 100.

Jaloezie en geen respect? Nee, een kritische blik naar je stellingen en argumenten, dat staat compleet los van de personen an sich.

En als je het dan toch wilt weten. Ik zou hen niet willen zijn, in de spotlights staan is niet mijn ding. Daarnaast is voor mij alles boven een persoonlijk vermogen van twee miljoen niet zo bijster interessant.
@unknown234: Ik zie iedereen die het voor elkaar krijgt om iets in de wereld te verbeteren/veranderen als pionier, met en zonder geld. Degene die 100 jaar geleden een electro auto ontwierp en degene die dat idee 100 jaar later verbetert en verspreidt dmv veel geld ook. Net als met de smartphone, internet, Facebook, McDonalds, de gebroeders Wright (iedereen die toen met vliegen bezig was, was een pionier…of het nu lukte of niet). Veel ideeën zijn al lang bedacht en geprobeerd…alleen de mensen met unlimited geld kunnen het maximale er uit halen.
Aangezien NASA overheidfunded is en Elon het ‘uit eigen zak’ betaald heb ik enorm respect voor zijn ideeën en producten. Wil daarom niet dat NASA ook veel pionierwerk heeft verricht.

Een persoonlijk vermogen van 2 miljoen is prima, afhankelijk van wat je er mee wil doen ;-) Ik zelf zou juist een stuk meer (zeg 20-25 miljoen) willen voor de dingen die ik zou willen doen en kunnen. Maar dat zegt je zin al: ‘persoonlijk’…
@gwnbmw: Volgens mij gaan je nu voor het gemak voorbij aan het feit dat de raketten niet herbruikbaar hoeven zijn, maar vooral een klap goedkoper. Dat de methode recyclen van de raket en onderdelen is, heeft vele voordelen waaronder een kosten reductie en minder ruimte afval.
@gwnbmw: die batterijen hebben anders een power outage voorkomen op een paar honderd mile verderop. Voor deze regio was het project nooit voor bedoelt…

Daarnaast heeft Elon al gewonnen. Of is je niet opgevallen dat alle grote merken in 2020 een elektrische auto in de showroom hebben staan? Zonder Elon (met hulp van Renault/Nissan) was dit nooit zo snel van de grond gekomen.
@gwnbmw: al die dingen die jij noemt zijn de gevolgen van pionieren. Herlandbare rakketten is het grote NASA in al die jaren nog niet fatsoenlijk gelukt. Musk fixt dit in een paar jaar, respect. Los van het feit dat ze herbruikbaar zijn of niet. Een ware mijlpaal en benchmark in deze industrie. Net als de Model S dit is en was. Zonder een Musk, Branson, Gates of Jobs blijven we in een ouderwetse wereld leven en zouden we bijv. tot in de eeuwigheid met ineffieciënte, stinkende verbrandingsmotoren rond blijven rijden en was de rest van de wereld nooit ontdekt. Ik snap dat je dit nu allemaal niet in wil zien maar ooit zul je dit snappen en terug komen op wat je hier geschreven hebt, daar ben ik 100% zeker van.
@gwnbmw: wat betreft “die batterij” in Australië: die heeft in 2 dagen al een miljoen dollar opgeleverd. https://electrek.co/2018/01/23/tesla-giant-battery-australia-1-million/
@gwnbmw:
1. Vrachtwagen 200km? Je zit al mis met de cijfers.
2. “Hij kan ze alleen niet hergebruiken”. Waarom doen ze dat dan wel? Natuurlijk moeten ze ‘even de garage in’, wat denk je dan?
3. Je zult je verbazen hoe veel mensen de nieuwe Roadster bestellen.
4. Batterij in Australië doet niks? Iedereen is er lyrisch over, maar jij niet? Wat een gelul. https://electrek.co/2017/12/19/tesla-battery-save-australia-grid-from-coal-plant-crash/

https://www.google.nl/amp/s/electrek.co/2018/01/23/tesla-giant-battery-australia-1-million/amp/

5. Die model 3 komt heus wel, kun jij mij 1 bedrijf noemen die vlekkeloos zo snel groeit?
@gwnbmw: wow, sommige lieden lopen wel heel erg met hun onkunde en onwetendheid rond dat het niet meer schattig is of vertederend maar….triest.

Je zou kunnen beginnen met google als je vriend, daarna relevante jaarrekeningen, volg eens wat mljardairs die een visie hebben.

Echt serieus, zou je onkunde iets beter verstoppen.
Tja… Het was gewoon een goed gelukte crowdfunding actie van Musk. Maar nu…
Kijk dit is gewoon allemaal onderdeel van het plan. Als immers de helft van de klanten de order intrekt, is het veel gemakkelijker om de resterende orders wel te leveren. Kunnen die tenminste ook niet meer klagen! (Behalve over dat verschrikkelijke interieur, maar dat terzijde)
Komt vast wel goed. Deze man is niet gek.
Er zijn nu al zoveel artikelen over de 3, maar wat is het probleem bij de productie? Zijn het de batterijen, het in elkaar zetten, personele problemen? Iedere keer wordt er weer wat anders beweerd.
Ik ben zo iemand die zijn reservering heeft geannuleerd.
Ik wilde dit jaar een nieuwe auto, dat lijkt niet mogelijk te gaan zijn en er komen dit jaar meerdere (minder leuke, maar waarschijnlijk goedkopere) alternatieven op de markt.
Die Tesla op raket auto vind ik wel een geslaagde PR stunt. Wat mij stoorde was de introductie van de roadster en de hoogte van de aanbetaling daarvoor.
Het idee van de Model 3 was dat massaproductie de productiekosten zou verkleinen, waardoor het Model 3 project rendabel zou worden.
Ik vond Tesla een mooi en innovatief bedrijf, maar het begint helaas op een pyramidespel te lijken en ik ben er op tijd uit
@hehe: Maar je hebt je sympathie voor Musk nog niet verloren?
@dirkv: het is toch een fantastische pionier, heel leuk om te volgen wat hij allemaal verzint en doet.
Veel van zijn plannen pakken goed uit.
Ik hoop dat Tesla het redt, maar anders heb ik niet het gevoel dat Musk dat met opzet heeft veroorzaakt.
@hehe: Je annuleerde je bestelde Tesla, je vond Tesla een mooi en innovatief bedrijf maar je denkt dat het op een piramidespel begint te lijken en de verantwoordelijk die daar over gaat sympathiseer je.
Ik zou behoorlijk pissig zijn!
@hehe: hahaha een pyramid scheme, man toch… Solliciteer je stiekem voor basher/blogger bij autoblog ofzo?
@humpyourdog:
Oei, teslaboys die elkaar naar de strot vliegen. Chips en cola!
@kempenaer: fijn om te weten dat je een lijst bijhoudt, ben je bereid deze met ons te delen?
Ik had ook een reservering maar na het zien van het definitieve design, de ‘aanloopproblemen’, nog eens goed kijken naar afwerking van X en S en het luisteren van de webcasts van Tesla, besloten te cancellen. Binnen 3 weken poen op de rekening terug, feitelijk de creditcard dan.
Ik wist dat het een longshot zou gaan worden, bereid te wachten tot begin 2018 maar met de estimator kwam ik uit op tenminste eind 2019. Eat that, had geen zin om te wachten.

Zowel Jaguar als ook Audi zijn dan waarschijnlijk uit met hun BEV. De uitnodiging van Jaguar voor 3 maart ligt er al een tijdje en dan ga ik het goed bekijken.

Mega respect voor Musk en oa door trading op het aandeel tenminste een knappe X als winst. Ik ga voor de gevestigde orde die dankzij Tesla vaart hebben moeten maken.
@marklevinson: ik hoop voor je dat je in 2018 bij deze merken terecht kan. Ik vermoed dat deze merken in 2018 hooguit een handjevol ev’s weten te produceren. En dan blijft het grootste probleem, de afwezigheid van snelladers bij deze merken. Dus NL uit wordt lastig.
Waterstof is de toekomst
@sameshitdifferentday: beide. Het zal en en worden
Het begin van het einde voor tesla.
Het hele automerk Tesla interesseerd Elon Musk geen bal. Het is niet zomaar dat zijn raketprogramma en hyperloop programma niet de naam Tesla draagt. Het zal mij niets verbazen als hij binnen een aantal jaar zijn automerk verkoopt aan de hoogste bieder en zich volledig gaat richten op zn raketjes en buizen…
@maarten020: mee eens, maar denk dat hij ook hoopt dat hij dan batterijtechnologie verkoopt en misschien laadinfrastructuur exploiteert.
Hij heeft veel van zijn patenten immers openbaar gemaakt om de elektrische autoindustrie te bevorderen
Iedereen bedankt voor de tips? Tips waarvoor? Ik lees alleen dat een paar aanbetalingen worden terug geëist. Dat is niet zo bijzonder met dit productie tempo en aangezien dat al maanden bekend is, zie ik de verrassing/nieuwswaarde niet helemaal.
@phaeton: met name het linkje naar Bloomberg en de Reddit-post waardoor een peiling van het productieaantal bekend is.
Veel reserveringen zijn ook omgezet naar Model S orders. Wat een flutartikel, sorry.
@stfu: heb je daar ook harde cijfers van of geloof je echt alles wat Musk en kompanen je in je oor fluistert?
@rhellema: ik zit op diverse fora en gezien hun verkoopcijfers zou me dat ook niks verbazen. Ze verkopen ontzettend veel op dit moment.
@stfu: dus omdat je op diverse fora zit is het de waarheid dat heel veel mensen hun Model 3 bestelling hebben geannuleerd om vervolgens het dubbele uit te gaan geven aan een Model S? Ik denk dat je door heel veel medeforummers in de maling genomen bent.
@rhellema:
Dat denk ik ook. Het is een sekte. De elon musk sekte.
@stfu: Ik geloof echt niet dat iemand bij de Audi-dealer zou staan, een A3 wil bestellen, de verkoper zegt die hebben we niet, en dan een A6 bestelt. Dat is ongeveer het equivalent ervan.
@inoh: dan heb jij nog nooit een rekenmachine gebruikt bij het berekenen wat een Tesla je als bedrijf echt kost. Minder dan een Audi A4 en zelfs dichter dat van een A3
@inoh: Is toch echt zo.
@amg65: hoeveel hebben er dat gedaan dan?
Wel raar dat ingeval van Toesla iedereen “gelooft” in een topman van een autofabrikant. Ik heb geen idee wie er bij BMW aan het roer staat, wie de aandeelhouders zijn en of ik geloof wat ze vertellen. Ik weet wel dat ze gewoon auto’s te koop hebben staan bij de locale dealers.
Tesla leeft van de beurs ….. en dit kan wel eens een probleem worden als de targets niet succesvol zijn! Blijkbaar toch niet de evidentie zelve om autoconstructeur te worden. De Duitse heren keren toch mooi dividentjes uit op hun aandeel ……
Tja, wat een non-news artikel. Natuurlijk zijn er mensen die hun reservering opzeggen. De auto komt niet op tijd voor de afloop van het huidige lease contract. De auto is een sedan en geen hatchback wat sommigen verwacht hadden.
Als je nu ECHT nieuws had willen brengen, dan moet je ook kunnen vertellen hoeveel mensen hun reservering opgezegd hebben. Is het nu 25%, of 10%, of 5% of misschien maar 1%? Zelfs al zouden 25% van de reserveringen opgezegd zijn, dan nog blijven er 300k stuks over en is de Model 3 nog steeds een krankzinnig succes.
Heerlijk, nietszeggend artikel weer. Goed bezig, Autoblog.nl! Veel info en diepgaand onderzoek, lees ik. Schrijf dan niks op…
Wat een bizar slecht artikel.
Ik volg AB al jaren en heb nog nooit gereageerd op een artikel. Dit was echter de druppel die de emmer deed overlopen. Wat een slecht onderbouwd en tendenieus artikel zeg! AB ga je schamen!
@janw:
Prima artikel, ik heb er van genoten!
Het wordt echt diep droevig hier. Alle positieve reviews en nieuws over het hoofd zien, en dan zo’n kul artikel? Man man man
@720s, dit was op zo’n beetje alle fronten echt heel erg slecht. Zou het punt voor punt kunnen langs gaan maar vraag mij af of het dan zou begrijpen.
Hoeveel mensen willen hun geld terug? Twee?

Man man wat een stukje riooljournalistiek zeg …
Steengoed artikel. Ik zou maar vast annuleren, als tesla failliet gaat ben je je geld kwijt!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).