Special: Saab 9-5 (YS3E)

Auteur: , 50 Reacties
Saab 9-5 Aero Estate '99

Niet perfect. Wel fantastisch.

Je moet wat als je geen geld hebt. Het is een terugkerend fenomeen. Helemaal voor General Motors, dat zeer getalenteerd was op het gebied van hergebruiken van onderdelen. De eerste E-segment auto van Saab, de 9000, werd ontwikkeld in samenwerking met Fiat, Lancia en later Alfa Romeo. Uiteraard was er weinig geld, dus ook met de opvolger van die auto moest Saab het doen met bescheiden middelen. Voor de basis werd gekozen voor het GM2902 platform, in feite een verlengd chassis van een Opel Vectra. Deze Saab 9-5 was eind 1997 in Nederland leverbaar. Veel keuze was er vooralsnog niet: je kon opteren voor een 2.0t (150 pk). Wilde je meer vermogen? Dan koos je de 2.3t (185 pk). Wilde je meer luxe? Dan was de SE een optie.

Saab 9-5 SE

In 1999 kwamen er meer uitvoeringen. Ten eerste de 3.0 V6t, een V6 van Opel met een asymmetrische turbo. Deze turbo werd aangedreven door de uitlaatgassen van drie van de cilinders. De turbodruk was enorm laag en het enige doel was om de motor smeuïger te maken dan pindakaas op je gehemelte. Dat lukte behoorlijk aardig, alhoewel de 3.0 niet bijzonder sterk (200 pk) of krachtig (310 Nm) was. Tel daarbij op dat dit blok zoop als een Maleier en zo betrouwbaar was als een VVD-er op een Russisch theekransje. Je kan dus concluderen dat deze motor geen succes was.

Saab 9-5 V6 3.0t Griffin '99

Waarom moest Saab zich concentreren op zo’n V6? Het merk is goed in viercilinders. Eigenaren van een 9000 2.3 weten als geen ander dat die motor behoorlijk wat reserves heeft. Speciaal voor het nieuwe topmodel, de Aero, werd de B235R motor gebruikt, met 230 pk aan vermogen en 350 Nm aan koppel. Op papier was de 9-5 Aero niet bijzonder snel: 0-100 km/u in 6,9 seconden en een topsnelheid van 240 km/u is vlot, maar niet wereldschokkend. De tussenacceleraties waren dat wel. Met gemak kon je de achtcilinders van de concurrentie volgen op de Autobahn.

Saab 9-5 Aero '99

De Aero was leverbaar als stationwagon alsmede als Estate, een carrosserievariant die iets eerder op de markt kwam. Auto’s als Audi A6 Avant en Volvo V70 waren behoorlijk populair en Saab wilde daar wel een graantje van meepikken. Uiteraard was er niet veel geld voorhanden, dus moest men creatief zijn. De voorlaatste stijl volgde de achterdeur. Niet omdat dat ‘dynamisch’ of ‘verjongend’ was, maar omdat zo de achterdeuren niet opnieuw ontworpen hoefde te worden. De 9-5 Estate was met name praktischer. 1490 liter met de bank naar beneden is voor een stationwagon niet zo heel erg veel. Net als de Audi A6 was het vooral een ‘lifestyle’ stationwagon.

Saab 9-5 Estate SE Sport Package '99

In 2001 werd al de eerste facelift doorgevoerd. Het uiterlijk werd iets strakker getrokken, meer in lijn met de compleet nieuwe Saab 9-3. De grille was nu in kleur van de carrosserie (in plaats van volledig chroom en de achterlichten waren anders, met name bij de Estate was het zichtbaar. Verder was het nog altijd overduidelijk een Saab 9-5, zowel van buiten als van binnen, waar het interieur wat strakker en meer verzorgd was gemaakt. Belangrijker was dat de 9-5 nu met opties als een groot navigatiesysteem of Xenon verlichting leverbaar was. Dit was intussen gemeengoed bij de concurrentie aan het worden. Er was keuze uit drie uitvoeringen: Linear (basis), Arc (luxe) of Vector (sportief).

Saab 9-5 '01

Wat ook toenam in populariteit waren moderne dieselmotoren. Omdat Saab die zelf niet maakt en Opel evenmin, werd er gekozen voor de D-Max van Isuzu. Deze V6 leverde 170 pk en 350 Nm en kon zich prima meten met de diesels van de concurrentie. Helaas was dit ook de eerste onbetrouwbare motorbron van Japanse fabrikant. Tevens was de V6 niet te koppelen aan een automaat, gek genoeg. De V6 diesel was ook leverbaar in diverse Opels (Signum, Vectra) en Renaults (Vel Satis, Espace) en daarin was een automaat wél mogelijk. Een automaat was wél leverbaar op de 2.2 TiD die een jaar later op de markt kwam. Dit was een ernstig verouderd blok van Opel dat eigenlijk niet thuishoorde in een auto van dit kaliber. Kortom, dieselen in een Saab 9-5 was geen onverdeeld genoegen.

Saab 9-5 Aero Estate '01

In 2005 was het de hoogste tijd voor een nieuwe 9-5, er was alleen geen geld voor. Omdat Saab met diverse concept cars aantoonde een stuk extroverter te worden werd deze look ook gedrapeerd op de 9-5. De voorkant werd onherkenbaar lelijk gemaakt, deze ‘Dame Edna’-look viel niet bij iedereen in de smaak. De eigenaar die 2 of meerdere 9-5’s had gereden was moeilijk over te halen om wederom voor de Zweedse zakensedan te kiezen. De twee matige zelfontbranders werden gedropt ten faveure van een 1.9 diesel van Fiat, die wel goed was, maar niet echt paste bij het karakter van de Saab. Gelukkig werden de viercilinders wel verbeterd en doorontwikkeld.

Saab 9-5- '05

Er was keuze uit een 2.0t (150 pk, eventueel BioPower), 2.3t (185 pk) en 2.3T (220 pk). Deze laatste kon ook als Aero besteld worden, maar dan had je 260 pk tot je beschikking. Vanaf de dealer was het ook mogelijk om de auto te bestellen met een Hirsch upgrade. Koos je daarvoor dan kreeg je maar liefst 300 pk op de voorwielen en 400 Nm max koppel. Ondanks het feit dat deze auto’s ernstig verbeterd waren en behoorlijk onverwoestbaar, was de Saab 9-5 ernstig verouderd. De auto kon zich destijds in 1997 nét meten met de concurrentie, maar in 2006 was de 9-5 achterhaald. Wegens een gebrek aan geld en visie duurde het nog tot 2010 voordat de 9-5 uit zijn lijden werd verlost. De nieuwe 9-5 was nauwelijks meer dan een chique en peperdure Insignia met een andere body.

Saab 9-5 NG '10

De 9-5 was allerminst een perfecte auto. De verkopers die de laatste jaren 9-5’s hebben weten te slijten moeten een lintje krijgen voor hun topprestatie. Op dynamisch gebied was de 9-5 niet al te best en op technologisch gezien geen schim van de Duitsers. Maar de 9-5 had een paar specifieke merites waar de eigenaren gek op waren. Soepele motoren, geweldige stoelen, uiterst comfortabele rijeigenschappen en voor de uitstraling was het belangrijk dat je geen Duitser onder de bips had. Al toerend door Europa is het lastig te bedenken waarom een Mercedes-Benz of BMW nu zoveel beter zou zijn. Saab 9-5’s zijn ultieme reisauto’s.

Saab 9-5 Estate Aero Hirsch Troll '03

Nog een belangrijke reden om voor de Saab 9-5 te kiezen was de veiligheid. Een paar jaar na het verschijnen van de 9-5 werden de EuroNCAP tests de standaard. Er waren diverse auto’s die specifiek gebouwd waren voor die test en daardoor de maximale score wist te behalen. De Saab 9-5 haalde die 5-sterren score gewoon met vlag en wimpel. Ook de uitstraling van de Saab was erg veilig. Het was niet een auto voor gesjeesde marketingmanagers (5 Serie), overijverige taxichauffeurs (E-Klasse) of senior-vice-presidents Human Resource (A6). Maar dan ga je toch voor een Volvo S80? Had gekund, maar dat is wel erg behoudend. Met de 9-5 loop je rond met een voordeelpak Durex, met de Volvo loop je met witte sportsokken in sandalen. Bij beide heb je de garantie dat je niemand zal bezwangeren, alleen heb je in de Saab net wat meer lol. Met name de Aero.

Saab 9-5- Hirsch Troll Aero Estate '03



50 reacties

Dank je Willeme, mijn oude favoriete merk!!!
@marklevinson: wat is je nieuwe?
@ikleesookoverautos: Nu Jaguar (XJ 4.2), Lexus (LS 430/460) en Audi (meerdere modellen). Wissel een beetje tussen die merken. Veel Saabrijders zijn richting Lexus en Volvo gegaan. En jij?
@marklevinson: heb niet echt een favoriet merk. Ben alleen over het algemeen niet zo’n fan van de Franse auto’s. Maar ook die hebben leuke modellen.
@marklevinson: ik mis saab. :(
@mikje90: Elke dag!! En heb er wat versleten, het zijn niet de beste auto’s maar wat een fun met de Aero’s gehad.
Auto met enige klasse
Heb er niet zoveel mee. Alleen moet ik altijd denken aan een milf die altijd bij ons langs kwam om d’r Hirsch station te laten wassen en als ze dan zelf de achterbak aan het stofzuigen was je d’r jarreltels kon zien. Damn die was lekker.
@ikleesookoverautos: iets te veel flodder gekeken begrijp ik ;)
@ikleesookoverautos: vorige week nog zeker? Sjezus ..
Veel in rond gereden. Een maat heeft er eentje. Flinke stukken in Schotland en Noorwegen mee rond gereden. Op een gegeven moment stonden we op een mooie plek wat te koken, kwam de plaatselijke hangjeugd eraan. Wilden ze blijkbaar weten of onze auto een 9,5 liter is, haha. Maar een prima wagen en inderdaad heerlijke stoelen.
Die estate ziet er toch wel erg lekker uit. Heb het altijd een symphatiek merk gevonden, vooral door de 900 turbo
Wat is de Saab op de één na laatste foto in het artikel een gaaf ding!
@rufctr01: heeft een Hirsch pakket, zeer gewild onder de Saab-liefhebbers
Een estate van de laatste facelift, één van mijn ‘betaalbare’ droomauto’s.
Zelf rij ik nog steeds Saab, m’n vader is vorig jaar toch maar over gestapt op Jaguar
Ooit een 3liter diesel gehad, een estate. Getuned. Zo sterk, dat de traction control pas na enige tientallen meters in staat was in te grijpen. Ik herinner me dat je eigenlijk altijd wel wielspin had. Als de auto het deed tenminste, want dat was maar beperkt het geval. Zeg maar uitstraling top, betrouwbaarheid nop(e).
Die betrouwbaarheid bleek later niet door saab maar door nokia te komen: de carcit gooide alle electronica in de war.
Maar als hij het deed: wat een fijne auto!
@eaudi: daar heb je lekker veel aan.
T.c. die na enkele tientallen meters ingrijpt.
Net als een airbag die 5 sec na het ongeluk pas afgaat.
@hplh: denk dat die tc in die tijd gewoon nog niet helemaal goed ontwikkeld was. Bij mijn 850 grijpt hij ook pas in als ik rook van de banden zie komen. En als het regend is hij helemaal waarde loos. Pas boven de pas ver boven de 100 begint hij dan een beetje grip te krijgen
By far de fijnste auto die ik ooit gehad heb, de 9-5 Aero die toen ik hem kocht ruim 15 jaar was en dik twee ton op de teller had…

Dik een ton mee gereden zonder noemenswaardige problemen, alleen 1 keer per maand een liter olie er bij, tot het echt over was met de turbo…

Ondanks dat hij werkloos op het erf stond werd hij keurig iedere week met de hand gewassen en het duurde anderhalf jaar voordat ik zover was dat ik er afscheid van kon nemen…

Nog steeds kan ik helemaal jaloers worden als ik iemand met een mooie 9-5 zie rijden, en hij staat nog steeds hoog op mijn lijstje als er iets anders moet komen.
Eeuwig zonde dat deze auto niet meer in productie is gegaan. Wat mij betreft een van de mooiste Saabs ooit!
Leukste zijn trouwens de originele Troll uitvoeringen van bouwjaar 1998-2001, buitenzijde mega standaard, echter onder de kap een beest.
Ik vind de MY02 Troll dan weer wat lomp qua verhoudingen, zo fout dat ie goed is, zeg maar.

Iconisch, ondanks het gen, zeg maar dat ie zonder GM er betwijfelend ook niet had bestaan, almetal gemende gevoelens. Ik denk bij Victor ook…
Mooi artikel weer Willeme. Met weemoed gelezen…
De buurman heeft zo’n 2,3 Turbo Estate van de tweede generatie, naar ik begrepen heb voor weinig gekocht. Heeft al de nodige kilometers op de bast, maar blijft het desondanks aardig doen, geloof ik. Ziet er ook nog redelijk netjes uit. Hij klinkt minder spannend dan de MG ZT-T V8, die-ie er voor had, maar als rijijzer zullen ze elkaar niet eens veel ontlopen, denk ik.
Nooit begrepen waarom GM nooit Subaru’s omkatte naar Saab ..
(Was toen beide van GM ) ..

Verkocht voor een grijpstuiver ..
Was maar 1 persoon die het avontuur aan durfde ..

En werd als een held ontvangen in Zweden ..
Werden bijna straten naar hem vernoemd .. standbeelden neergezet .. en stond nog net niet op de nationale postzegel ..

Blijft een gaaf verhaal ..
@lincoln: de 9-2x was een omgekatte Impreza, de Cadillac BLS was een omgekatte 9-5, de 9-7x en 9-5x waren GM trucks. Dus toch
Ik kijk hier toch elk weekend weer naar uit en het stelt nooit teleur!
Prachtige, ondergewaardeerde auto. Misschien niet mega snel van 0 naar 100, maar die tussensprints zijn indrukwekkend. En dat turbogat dat tegenwoordig niet meer mag, is heerlijk.
2j een Aero gehad. Wat een rampenbak was dat. Echt heel veel gezeik mee gehad. Koppakking, automaat, wiellagers etc etc. Veel te veel vermogen voor dat chassis. Elke poging om vlot weg te rijden resulteerde in een rookgordijn. Wel ff vermakelijk maar vrij duur in banden etc. Daarna een 9-3 aero cabrio gehad met ongeveer hetzelfde gezeik. Met als bonus dat het dak een aantal keer halverwege dacht, mooi geweest. Dus kon je me de kap in de lucht kruipend naar de dealer. Mij wel genezen van Saab eerlijk gezegd. Beide dealeronderhouden en aangeschaft.
Wat een geweldige auto’s. Wat jammer dat er niet meer zo’n ‘understated’ merk is.
Rij momenteel een 2006 9-3, comfortabel laagvliegen…
Mijn moeder had een 9-5 2.3T, fijne wagen, zeer comfortabel. Maar wat een zwabber chassis, kon het vermogen totaal niet aan. En echt betrouwbaar was hij ook niet. Maar toch blijft het een fraaie wagen van binnen en buiten. Nog nooit op zulke goede stoelen gezeten. Nu heeft ze een S80, vooral technisch superieur aan de Saab.
@maxidyne: @ikleesookoverautos

Ik zie de connectie😂
Ik heb nu m’n 2de Saab 9-5 in 3 jaar tijd. Met de eerste heb ik een botsing gehad. ( Voor degenen met een goed geheugen; ik ben de brokkenmaker uit dit topic: https://www.autoblog.nl/nieuws/dit-zijn-jullie-opmerkelijkste-schades-92342 ).

Eerst en vooral: de auto’s zijn STERK. Na de opsomming in bovenstaand link van wat er mee gebeurd was, is er nog een en ander mee gebeurd. Ik heb er iemand mee laten rijden,die wilde leren autorijden en die half in paniek schoot.

Ze reed oa een geparkeerde auto aan die een meter verrolde…om daarna een verkeersbord omver te rijden. Geen vuiltje aan de lucht. Zelfs geen deukje in de bumper. Maanden later brak de achterkant uit in een bocht, en reed ik tegen 50 km/h met de achterkant tegen een betonnen wegafzetting. De auto sprong een halve meter de lucht in, maar reed nog perfect.

De C-stijl was goed verwrongen,mijn koffer ging niet meer open, maar de achterdeur deed alsof er niks gebeurd was. De bumper was goed geschramd, en had een knik, maar was voor de rest niet beschadigd. Wat je moet doen om een bumper kapot te krijgen, weet ik niet…

Een tijdje later viel mijn oog op een identiek model qua bouwjaar ( 2001 ) en kleur, en heb ik die gekocht. De deur heb ik moeten overzetten, wegens erg gedeukt. Enkel nu was het een 2.3 ( 163 pk, bestaat enkel in België vermoed ik ) ipv een 2.0. Het verschil is duidelijk merkbaar. Bij de 2.0 liter gebeurt er weinig onder de 2000 toeren, waar de 2.3 er absoluut geen probleem over maakt. Het verbruik is zo goed als hetzelfde.

10.000 km later rijdt de auto nog als een zonnetje ( heeft er 201.000 km op zitten nu ). Problemen? Buiten een defecte koplamp ruitenwissermotor en de radio die raar begint te doen als de achterruitverwarming aangaat ( gekend probleem ) , absoluut niks. Ok ja, er is ergens een lek in de airco, maar als je de staat van de leidingen ziet, weet je genoeg.

Voor 1000 Euro, de beste koop die je kunt doen !
En hup, we slingeren autoscout weer aan.
@dutchdriftking: nog wat leuks gevonden ?
@kimhung: van alles, maar de prijzen vallen me nog vies tegen!
@dutchdriftking: LOL, ik ben dus niet de enige.

Zit nu net ff te kijken en ik vind ze trouwens niet goedkoop. De goedkoopste van de meest recente generatie is er eentje uit 2011, met bijna 3 ton aan levenservaring, waar nog bijna 15 mille voor moet worden betaald. Als ik dat vergelijk met een (technisch verwante) Insignia met een vergelijkbaar vermogen, koop je voor dat geld eentje met de helft van het aantal kilometers, of veel minder. Je moet dus wel wat over hebben voor dat merklogo.
@RRRobert: inderdaad mijn idee. Rond de 15k voor n knappe. Dan toch een A4.
Mooi artikel @willeme! Leuke beschrijving over het doen en laten van Saab, met alle eigenwijsheid die het merk zo kenmerkte. Blijf vooral zo’n verhalen schrijven, prachtig om te lezen (en te leren)
Mooi artikel wederom! Hier in DE had je ook een leuke indeling; een Saab rijder was een core Zweden fan, vooral hier in het noorden, of in de reclame business, want wij zijn anders. Eventueel nog een architect, wat ook weer aan de regio ligt. Bij Volvo echt heel vaak leraren en de “ober Studienrat” van het Gymnasium. Verder bij de “Grüne”, die veelal de oudere (stinkende) modellen rijden. Tegenwoordig is het helaas wat verwatert, daar Saab “vermoord” is en Volvo op IKEA tour is gegaan.
Leuk artikel leest lekker weg en altijd leuk een artikel over Saab. Rij nu al een aantal jaar een 9-3 Cabrio van de eerste generatie met hetzelfde blok als de 150 en 185pk 9-5’s (B205L) Heerlijke blokken om te tunen, mijn beste maatje rijdt een 9-5 met 600+ pk.
@mrdj: B204😉
@fj272: B204 ligt in de eerste generatie van de 9-3OG met Trionic 5 motorsturing. Blok kan vele malen meer vermogen hebben. Ik ken 9000’s met 450pk op stock internals. Hier in de schuur ligt een B204 voor een projectje, doel is hier om 7500RPM te draaien met 500pk daily 30k kilometers per jaar. Enige puntje is alleen dat nergens meer een LSD verkrijgbaar is.
@mrdj: Voor een van komende maanden heb ik hier ook een projectje opstaan.. B204 uit een 900NG met een Borgwarner EFR 6758 T25 A/R 64 turbo
Versnellingsbak wordt een oerdegelijke F28-6 Calibra Turbo bak met Quaife sper..
Ik voel een hoop gemis naar dit prachtige merk!
Een flinke kar die in 7s naar de 100 sprint is niet schokkend snel? Ik weet niet wat jullie referentiekader is? Wordt alles vergeleken met een Veyron of zo? Die Saabs waren snel zeker in die tijd. Een Swift Sport is dan wel tergend sloom. Om ff n voorbeeld te noemen. Onzin.
Ben al een hele tijd aan het zoeken voor een saab 9-3 turbo. Voor erbij als tweede wagen. Maar ik kom van japanse betrouwbaarheid, en na het lezen van al deze reacties is dat precies niet zo’n schitterend idee om zo’n kostenpost aan te schaffen?
@nasty: Welke generatie wil je? Wil je fun en potentie? Ga voor de OG/V1. Wil je degelijkheid? Ga voor een 9-3SS van na 2003.
Wauw, al jaren lezer op Autoblog en bij deze mijn eerste reactie…

4 Jaar geleden tot mijn grote plezier een 2004 9-5 2.0t (150pk) break Vector gekocht, toen was ik 24 jaar. De enige Saab rijders die ik toen zag rijden waren huisartsen, dierenartsen, architechten en mensen van de derde leeftijd…

De wagen had werkelijk alle opties, zetelverwarming, automaat (toen met de flippers achter het stuur), grote navigatie, Xenon, schuifdak, lederen zetels etc. De wagen had bij aanschaf 85.000km, allemaal perfect dealeronderhouden.

Enkele weken later op de autosnelweg viel opeens mijn oliedruk weg en daar stond ik toen… Niet lang getwijfeld over de mogelijke kosten, heb toen maar op mijn tanden gebeten en er een 2.3T (250PK van de dame Edna) laten inleggen en zowel voor- als achterbumper laten ombouwen naar de Aero versie. Toen was de wagen ook visueel af voor mij…

Tijdje later een Hirsch ophanging gekocht en de Hirsch 18″ velgen, wow, wat een fantastische ketel had ik toen! Power, de looks, de juiste opties én een niet-alledaagse wagen in het verkeer voor een 24 jarige. Ik voelde mij werkelijk king of the road :) :) :) :)

Uiteraard waren er ook minpunten aan de wagen… De toch wel onderhoudsgevoelige motoren (zie hierboven… engine swap op nog geen 90.000km…), de hoge werkuren bij officiële Saab dealer, er was altijd wel iets van kosten… en natuurlijk het hoge verbruik. Ik had er gelukkig een LPG tank laten inleggen, maar zat toch op een gemiddeld verbruik van 15-16-17l met een gemiddelde tot sportieve rijstijl.

Uiteindelijk 3 jaar met de Saab gereden, verkocht toen ik een bedrijfswagen gekregen heb voor een 3.5k.

Conclusie: tot op vandaag nog steeds een fantastische wagen qua looks, performance ondanks zijn leeftijd maar gewoon een dure wagen om te rijden.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).