De Tesla aandelen zitten in Ludicrous Mode.
Beleggers die op het juiste moment ingestapt zijn kunnen in hun handen wrijven. De koers van Tesla aandelen steeg gisteren met bijna 20%. Sinds mei 2013 is de koers niet zo hard gestegen in één dag. Het aandeel steeg met 130 dollar. Aan het eind van de dag stond het aandeel op 780 dollar.
Het gaat dit jaar sowieso al erg lekker met de Tesla-koers. Vorige week woensdag steeg de koers al met 11%, nadat bekend werd dat Tesla in het vierde kwartaal opnieuw winst had gemaakt. In jaar tijd is de koers meer dan verdubbeld.
De totale waarde van het merk van Musk ligt momenteel boven de 140 miljard. Dat is dus meer dan Volkswagen en Daimler bij elkaar. Terwijl zij natuurlijk veel meer auto’s produceren. Alleen Toyota heeft een nog hogere beurswaarde.
De nieuwe stijging van de Tesla aandelen heeft onder meer te maken met het positieve rapport van Argus Research. Bovendien werd gisteren bekend dat het accusamenwerkingsverband van Tesla en Panasonic voor het eerst uit de rode cijfers is. Ondanks dit positieve nieuws wil Panasonic overigens niet teveel van Tesla afhankelijk zijn. Eerder vandaag werd namelijk al bekend dat ze met Toyota in zee gaan. Panasonic weet de grote jongens dus wel te vinden.
Design_Driven zegt
Ik gun het Tesla van harte maar kan iemand mij uitleggen waarom een klein merk meer waarde zou hebben dan een merk als VW?
Natuurlijk bezitten ze veel patenten en kennis die ze ook zonder een auto te bouwen waardevol maakt maar de rest zit ook niet stil en ergens bekruipt me toch het gevoel dat dit eens zeer hard gecorrigeerd gaat worden.
riel zegt
@sketcher: Ik denk dat Tesla veel meer waarde gaat krijgen door zelf rijdende auto’s, superieure technologie en AI, niet zozeer verkoop van meer auto’s. Dat is ook de reden waarom ik een paar aandelen heb gekocht, ik denk dat Musks ideeën kans van slagen hebben.
carfreakjim zegt
@riel: Laten we hopen dat de zelf rijdende auto’s keihard falen. Ik ben niet van plan om die vrijheid namelijk van mij af te laten pakken.
Hubert zegt
Lijkt me heerlijk om ’s ochtends in de auto te stappen. Lekker bakje koffie, broodje en krantje erbij. En na 45 minuten uitgerust op parkeerplaats bij het werk uitstappen. Het “vrije” rijden doe ik dan wel in het weekend.
qwerty1234 zegt
@Hubert: dat is als je de vrijheid krijgt om te kiezen
unavailable zegt
@Hubert: Werk gewoon vanuit huis. ;-)
mp014 zegt
@Hubert: volgens mij bestaat dat al, ze noemen dat ook wel eens een “trein” ?
detroitv8 zegt
@Hubert: ben jij normaal dan een van die opgefokte types in de ochtend spits die mij altijd voorbij zoeven? Nou, ik niet hoor. Heerlijke 45 minuten voor mij, rechterbaan, spotify of een ochtendshow en een beetje sturen. Genieten!
ruud505v6 zegt
@Hubert: dat noemen ze een trein
multimrshepherd zegt
@carfreakjim: mooi principe, waarschijnlijk ga je in jouw leven daar ook niet op inleveren. Tegen de tijd dat je nooit meer zelf hoeft te rijden boeit het je waarschijnlijk niet meer en zijn anderen hun vrijheid “kwijt”. Of strijd je daar ook voor?
noodlesoup zegt
@sketcher: Lees allen even de column van Matthijs Bouwman in het FD. Spijker op z’n kop. Tesla’s waardering is mede gebaseerd op het feit dat men meer risico’s ziet bij de bestaande auto industrie. Die innoveren niet snel genoeg. Tesla maakt nu winst, de grote partijen moeten nog gaan beginnen met de echte investeringen. Dat gaat ten koste van de winst (voor de aandeelhouder)
Dickie zegt
Ik snap daar ook niks van hetzelfde geld voor Facebook wat nog veel meer waarde heeft iets van 500 miljard of meer,
alper zegt
@Dickie: misschien moeten we Tesla niet zien als autofabrikant maar gewoon als “techbedrijf”. Ik bedoel welke CEO twittert met als oproep “ kom bij mij thuis werken aan software development” ?
poes zegt
Bizarre over pricing dit. Gaat nergens over. Alsof iedereen straks in een Tesla rijdt. Daar is de markt veel te concurrerend voor. Wordt wel weer neerwaarts gecorrigeerd dit.
flutterby zegt
@poes: de waarde is vooral gebaseerd op wanneer niemand in een Tesla rijdt.
mout zegt
De uitleg is: als aandeelhouder (mede-eigenaar) koop je verwachte toekomstige winst.
Neem telefonie in 2003: Nokia produceerdeen verdiende veel. Maar bleek minder toekomstige winst te hebben dan een paar kleintjes.
Of dat met Merc /VW vs Tesla ook zo afloopt moet blijken, maar ‘de markt’ schat dat dus zo in.
dutchneon zegt
Heel leuk, heb slechts een paar aandeeltjes gescoord vorig jaar toen de koers veel te laag ging…. bizar dat je met 10k zo makkelijk 32k kunt maken!
De bizarre stijging van gisteren maar ook de verdere stijging van afgelopen 3 maanden schijnt te wijten aan het negatieve sentiment wat vorig jaar gezaaid is.
iedere beursexpert adviseerde het aandeel niet aan te raken.
Daarbij Tesla loopt daadwerkelijk erg ver voor op de concurrenten. En VW heeft notabene zelf erkend dat iedere legacy automaker moet opletten geen Nokia te worden.
De hele opzet hoe Tesla de boel heeft neergezet is gebouwd rondom lage overhead rondom EV productie.
Dealer paleizen en gebrek aan communicatie met de thuisbasis voor updates zorgen er naast het gebrek aan accu’s voor dat de gerenommeerde merken moeite hebben kostendekkend EV’s te bouwen.
Verder gaan hele massa’s mensen met een EV anders dan Tesla, nu pas ervaren hoe lastig het is om te superchargen onderweg als je een grotere trip maakt. Tesla is daarin mijlenver voorop… Ionity heeft nog zeker 5 jaar werk om een beetje in de buurt te komen.
nout zegt
@dutchneon: als ik een tip mag geven, verkopen die handel.
dutchneon zegt
ben blij dat ik niet geluisterd heb…. net op 2250$ gesloten, 32k is inmiddels bijna een ton ;)
tttijn zegt
Gebakken lucht heer dit, helaas is onze hele economie dat momenteel aan het ademen
laptom zegt
@tttijn: Waarom?
5cilinder zegt
@laptom: Quantative easing beleid dat overal ter wereld door centrale banken wordt of werd uitgevoerd. Lekker pompen.
tttijn zegt
@laptom: omdat ons financieel stelsel zichzelf kunstmatig in leven houd. Is genoeg te vinden op t inet als je een klein beetje de.moeite neemt om je er in te verdiepen. Kijk ook de film the big short meteen, en ik zeg je meteen dat de banken nauwelijks veranderd zijn.
Dutchdriftking zegt
@sketcher: Alles waar Volkswagen nu voor staat is over 10 jaar museum materiaal. Tesla loopt (en nee ik ben absoluut geen fan) op basis van moderne mobiliteit gewoon 10 jaar voor. En dat is geld waard. Lang verhaal kort, de toekomstperspectieven voor het merk zijn veel beter, en dat zie je terug in de beurswaarde.
kobus1967 zegt
Nog even en Tesla heeft genoeg waarde om een ‘Premium’ merk over te nemen zodat ook hun bouwkwaliteit top word en het is gedaan met old auto.
Hubert zegt
En gedaan met de prijs.
Tesla technologie en “premium” materialen, beleving en kwaliteit is onbetaalbaar. Vooral als er straks gewoon netjes alle belasting over betaald moet worden.
laptom zegt
@Hubert: Dat heet een Porsche Taycan ?
woody259 zegt
De recente koersstijging van het aandeel Tesla komt meer door het begrip ‘short coveren’ dan door fundamentele waardering. Door short coveren kan goed nieuws een sneeuwbal effect krijgen; omdat de prijs stijgt moeten partijen kopen, omdat anders de exposure van de short te groot wordt. Ter indicatie; op 3 februari was het short volume van het aandeel Tesla ongeveer 25%.
noodlesoup zegt
@woody259: 8 miljard aan shorts op Tesla, en dat ontstond al eind 2019 dus die gaan nu helemaal nat.. lol
tttijn zegt
@noodlesoup: lekker voor ze!!
kevertje zegt
Een minuscule fabrikant met een gigantische hoeveelheid geld, terwijl grote automobiel-fabrikanten gemakkelijk 60X meer auto’s bouwen met hetzelfde kapitaal… daarmee ook een aanbod hebben waarmee ze een veel grotere groep mensen wereldwijd bereiken. Bovendien Tesla een CEO dat ongeleid projectiel is (men is vergeten dat hij als chairman een stap naar beneden moest zetten) terwijl Tesla in echte cijfers geen winst maar zelfs een verlies op elke auto incasseert (het kan zijn dat dit na 2019 anders is, maar toch). M.a.w. de markt financiert iets met de hoop dat dit ooit een wonderverhaal wordt maar de ingrediënten daarvan zijn ook met zoveel risico’s en onbekende factoren doorspekt – dat wanneer het straks als het toch fout gaat een nieuwe, wereldgrote financiële crisis komt aanwaaien. Helaas is dit soort van stock-market waanzin iets dat we ook veel andere bedrijven zien. Maakt dat van Tesla een beter bedrijf? Wellicht niet, het visionaire van een Musk situeert zich vooral op patsersgedrag – imponeren – en niet echt op een bedrijf uitbouwen waar ook de man in de straat iets aan heeft. Die heeft immers geen ezeltje-strekje staan om dit soort van auto aan te schaffen, VW en Toyota gelukkig wel.
noodlesoup zegt
@kevertje: Of omgedraaid, in de koers van de grote automotives is ingeprijsd dat zij op middellange termijn de boot gaan missen. Er komen steeds meer concurrenten a la Tesla uit onverwachte hoek, zoals bijvoorbeeld Sony. De grote partijen zijn waarschijnlijk niet in staat hun verdienmodel in stand te houden door enorme overhead en gigantische investeringen die benodigd zijn. Vergeet ook niet dat Tesla 1 mld van de omzet uit andere activiteiten als de automotive haalt. Denk aan zonnepanelen en batterijtechniek.
koffiekopje zegt
Heel logisch dat Tesla hoger scoort dan bijv. Daimler en VW.
Tesla heeft alle kennis en patenten die je nodig hebt om de auto van de toekomst te bouwen; krachtig, compact accu-ontwerp, de meest efficiënte motoren, slimme bediening en het beste infotainmentsysteem van allemaal, een internationaal snel laadnetwerk dat makkelijk op andere auto’s aan te passen is indien nodig en met alle intelligentie om belasting te verdelen, het beste auto updatesysteem, allerlei technieken voor zelf rijden en nog veel meer.
VW en Daimler zijn nú pas bezig met de inhaalslag, en zijn er (getuige de EQC en ID) nog lang niet.
macready zegt
“De man in de straat” hier heeft er wel iets aan. Ik zie mensen om me heen zonder echte diploma’s toch een goede boterham verdienen in Fremont en zelfs hardcore petrolheads geloven in de toekomst van het bedrijf waar ze werken. Mede geholpen door de bonusaandelen die ze met regelmaat scoren en nu dus aanzienlijk waarde vertegenwoordigen.
Los daarvan, wij hebben bij de aamschaf van de laatste auto ook een Civic en een basis Model 3 naast elkaar gezet. Over de volledige gebruikersperiode van >6 jaar zijn dat in ons geval gezonde concurrenten (lees: kosten vergelijkbaar) en dat geldt dan dus ook voor veel “mannen in de straat”.
antielectrischeautos zegt
Bizarre overwaardering, en nee dit zeg ik niet omdat ik anti ben, maar het slaat nergens op dat hun aandelen zo duur zijn, zoveel hebben ze uiteindelijk niet te bieden aan de mensen op 2 autos na….
onlyporscheman zegt
Zeepbel. Fomo.
nissanfairladyz zegt
Toch wel grappig dat hier ook mensen zijn die niet denken dat Tesla de toekomst heeft. Ze hebben letterlijk alle ingrediënten om deel te nemen aan de groten der aarde. Helemaal als elektrisch rijden de toekomst is, dan lopen ze daarmee jaren en jaren voorop.
Het zijn vooral NIET technische mensen die niks van auto’s af weten die denken dat het niks zal worden.
joseph zegt
https://www.youtube.com/playlist?list=PLNBF3q-BwTHHxRsSlYKEoB0nxAA_gFE2b
mundus zegt
@dutchdriftking De hele automarkt is een jaar of 10 later dan weer museum materiaal. Door autonoom rijden zal particulier autobezit ontzettend afnemen, bovendien zal zal er minder behoefte zijn aan nieuwe modelletjes etc. omdat er toch bijna niets stuk gaat. De markt stabiliseert weer, merken gaan failliet, fuseren en er blijven en paar spelers over. Wordt een beetje zoals de vrachtwagenmarkt nu is. Rijgedrag, uiterlijk, karakter etc. gaan er veel minder toe doen. Ik weet wel dat er nadat er een omslagpunt in elektrische productie er geen cent van mijn portefeuille meer naar de autoindustrie gaat.
crepito zegt
Short squeeze. Mede mogelijk gemaakt door China. Geen toeval, de explosie na de officiële opening van Giga Shanghai. Ik vermoed dat Chinezen veel hebben ingekocht, vervolgens zagen short-sellers (eigen schuld) zich genoodzaakt terug te kopen.
crepito zegt
Inmiddels op 900 dollar! Als Tesla slaagt in FSD en haar robo-taxi-network live krijgt in 5 jaar (alle Model 3 die nu in de lease zijn/komen, zijn hier voor geschikt) is de waardering meer dan terecht. Zie voor vergelijk de waardering van Waymo en Uber. Als die technologie ook voor vrachtwagens wordt toegepast, is het potentieel enorm. Maar wel hoog risico.
De ‘veiligere’ kant van de business is solar, energy storage (nu 50% per jaar groei bij Tesla) en natuurlijk de EV’s zelf. Opening van Giga Shanghai en volgend jaar Giga Berlijn heeft enorm veel potentie. Tesla leert snel. Zo wordt de Model 3 in China al sneller, goedkoper én beter geproduceerd dan in Fremont, terwijl dit hele project minder dan 12 maanden heeft geduurd tot productie. Prototype tot productie voor Model Y heeft ook slechts 12 maanden geduurd, terwijl de Model Y een energie-efficiënte van bijna tweemaal (!) ten opzichte van even grote EV’s. De concurrentie heeft nog erg veel moeite met marges op EV’s, dat geeft aan hoe moeilijk het is om hier winstgevend op te zijn. Radicale beslissingen zoals automatisering (daar heeft Tesla wat goede strategische aankopen voor gedaan), verticale integratie en met name in accu-cellen (overname Maxwell en wat kleinere start-ups zijn hierin veelbelovend).
De huidige waardering betreft dus een short squeeze veroorzaakt door Chinees goedkoop geld, maar is wel degelijk een potentieel voor over 5 jaar.
harrie zegt
Tesla is niet het enige opgeblazen aandeel.
De FED geeft een feestje en het gratis bier is nog lang niet op.
tttijn zegt
@harrie: uhm…alleen de FED?
speedie zegt
Vergelijk het met de Bitcoin, van de ene dag op de andere enorme dalingen of stijgingen. Een enkeling haalt er winst uit, anderen verliezen alles. Zo is ook de beurswaarde van Tesla een opgeblazen ballon. Daarnaast steunt de Dollar niet meer op de goudkoers (gouden standaard) of petrol (zogenaamde petroldollars omdat voordien enkel via Dollars petroleum kon verhandeld worden). Het is geen geheim dat Aziatische en Arabische landen en Europa van de Dollar afwillen. De toekomst van de Dollar ziet er slecht uit en onrechstreeks ook de beurswaarde van Amerikaanse firma’s.
Saddam Hussein en Kadafi hadden het eerder geprobeert met een flauwe excuus en oorlog tot gevolg. Met China , Rusland, EU enz als tegenpartij ligt het nu anders.
iphonistvongates zegt
Het heeft bijna alle aspecten van een gigantische zeepbel bereikt. De speculatieve waarde van Tesla-aandelen staat totaal niet in verhouding tot de intrinsieke waarde. De geldstromen van Tesla zijn erg volatiel en vooral grillig.
harrie zegt
@tttijn
Nee de ECB en PBOC doen gezellig mee.
wimof zegt
Zo reeds 17.18% lager, het kan inderdaad snel gaan.