Tesla Ludicrous Plus: net zo snel van 0 naar 100 als Max

Auteur: , 87 Reacties

Are you sure you want to push the limits?

Tesla

Dankzij het feit dat tegenwoordig een Golf R al in 4,6 seconden naar de honderd kan, lijkt de algemene fascinatie met de klassieke sprint een beetje weg te ebben bij het grote publiek. Rond de milleniumwisseling waren het echt nog maar een handjevol exoten die de barrière van vier seconden konden doorbreken. Ik kan er nog een paar herinneren van toen ik als kleine jaapiyo het Auto-Motor-und-Sport artikel las met het volledige lijstje erin op vakantie in duitstalig België (ja, dat bestaat). Inmiddels zou datzelfde artikel, maar dan geupdate naar de dag van vandaag, iets worden in de trant van ‘deze 389 auto’s sprinten in minder dan vier seconden naar de honderd’. Wellicht een leuk artikel-idee voor mijn waarde collegae die op een dag dienst hebben dat ik er zelf niet ben.

De elektro-cowboys houden de 0-100 traditie echter maar wat graag levend. Logisch ook, want 1) ze zijn hier dankzij onder andere de instant torque van de motor en vierwielaandrijving uitermate geschikt voor en 2) ze kunnen het inzetten als wapen tegen de mensen die zeggen dat elektrisch gelijk staat aan suf.

Tot op heden was de Tesla Model S P100D met Ludacris Ludicrous Mode de elektro-koning van de dragstrip. Tesla claimde bij de introductie van dit model zelfs dat het na de Porsche 918 Spyder en LaFerrari überhaupt de snelst accelererende auto ooit was. In slechts 2,5 seconden rost de Teslarati vanuit stilstand naar de 96.

Onlangs kwam Faraday Future echter op de proppen met de FF 91, beter bekend als de BMW i3 XL of als de nachtmerrie van Elon Musk. Volgens de fabrikant beschikt deze auto over maar liefst 1050 elektrische pk’s, ruim voldoende om de snelste Tesla te dollen op de dragstrip.

Maar, dat laat Elon natuurlijk niet op zich zitten. Dat staat hij namelijk alleen toe aan Amber Heard. Badum Tsjjj. Elon kroop achter de computer en knalde er wat code uit, waarmee Tesla eigenaren hun auto’s nu nóg harder van nul naar snel kunnen knallen. Moet je trouwens wel eerst aangeven dat je dat ook echt wilt.

Lame

Kies je de juiste optie dan blijven de gevolgen niet uit: in plaats van in 2,5 seconden naar de 96, kan je nu datzelfde sprintje afleggen in ongeveer 2,4 seconden. Notoir scheurneus @wouter plaatst daarbij wel de opmerking dat het gaat om tijden gemeten met rollout, want dragstrip. Tel er dus nog nog een tiende of drie bij op voordat je ze vergelijkt met officiële sprinttijden van andere auto’s. Maar goed, dan nog steeds is het natuurlijk wel bizar snel. Heb je een Tesla P100D met Ludicrous Mode en wil je het eens uitproberen, check dan onderstaande video voor uitleg hoe een en ander in zijn werk gaat.



87 reacties

Whop en de amerikaanse regering flikkert de komende jaren nog eens 20 miljard in dat oeverloos saaie merk?
@megakix: Alle andere automerken zijn inderdaad totaal niet saai. Tesla is op dit moment het enige autobedrijf dat niet conservatief is en binnen no time met allemaal briljante hard- en software komt. En dat voor zo’n jong en klein bedrijf. Maar ieder z’n meug.
@stfu: in die auto zit niets dat niet al voorhanden is bij de andere merken, daar zit weinig meer innovatiefs in dan bij concurrentie.
Het grote vooruitstrevende van Tesla is dat ze wél het lef heeft de regelgeving aan te gaan (en eventuele rechtzaken) dat ze de elektrische auto hebben vermarkt als een iPhone.
@ralfast: Merken als Mercedes en BMW gebruiken nog MobileEye voor de hardware, daar is Tesla inmiddels ook vanaf gestapt. En voor een klein merk hebben ze op dit moment de beste software qua deels zelf rijden. Blijkt ook uit elke test. Ze hebben nu ook 8 camera’s in plaats van 1 of 2 (zoals bij andere merken) en dus al hardware matig klaar voor zelfrijden. En dat binnen 2 jaar. Dus in dat opzicht kan je ze inderdaad de Apple onder de automerken noemen. Daarom werken ook steeds meer ex-Apple medewerkers bij Tesla ;)

Het is ook nog eens het enige automerk dat de auto’s blijft updaten, dus steeds geavanceerder worden. En verder denkt dan alleen auto’s, zie Powerwall en alles wat met energieopslag te maken heeft. Nogmaals, Tesla is relatief gezien een klein merk, dus iets meer respect mag best.
@megakix:
Tesla heeft tot nu toe ongeveer 1 miljard dollar subsidie daadwerkelijk gebruikt, van de toegekende 2,5 miljard (die doorloopt over de komende jaren…). Een extra half miljard daarbovenop is als lening met rente terugbetaald.

Veel geld, maar zetten we dat even af tegen de 3 jongens die teren op de verkoop van brandstofmotor aangedreven auto’s, dan zien we subsidies bij Fiat/Chrysler: 18 miljard, GM: 50 miljard, Ford: 28 miljard.

Even om e.e.a. in perspectief te zetten…
Regel 1: Geen bochten na 3 seconden….
@msfiorentina: de ambitie is zeker wel te waarderen, maar ikzelf vind de huidige auto’s ook weinig interessant.
@msfiorentina: regel 2 : geen 2e acceleratie na de eerste omdat de tesla techniek dan uitgeput is.
@riri:
Onzin, je kunt zo 10 sprintjes achter elkaar trekken. Bij de meeste snelle brandstofauto’s van nu weigert dan al de launch control om het mechaniek (koppeling e.d.) tegen oververhitting/falen te beschermen.
@macready: Niet in 2.6 sec
@riri:
Wel waar, zie o.a. dragraces waar hij moeiteloos het kunstje keer op keer back to back herhaalt. Niet gokken als je geen ervaring met of kennis over het onderwerp hebt.
Leuk voor een paar stoplichtsprintjes maar voor de rest meh..
@misterdrogba: Meer dan 4 doe je er niet want dan staat je auto stil zonder stroom. Nutteloos bericht, alsof iemand een Tesla koopt voor de snelheid. Nog nooit ben ik bij 130kmh ingehaald door een Tesla want die rijden altijd economisch verantwoord 100kmh op de rechterstrook. Zo zou je die auto moeten benaderen en dan is het gewoon (eerlijk is eerlijk) een klasse auto.
@misterdrogba: Een paar ? je hebt duidelijk nooit in Tesla gereden ze kunnen niet een paar keer accelereren.
@riri: Jij hebt duidelijk nooit in een Tesla gereden, want dat kan wel. Ik heb de 85D en ik kan altijd accelereren. Heb P90D Ludicrous als leenauto gehad: ook geen enkel probleem. Laat je leugens voor je wil je?
@riri: Hey Riri, ga je eerst eens verdiepen in de materie voordat je allerlei onzin gaat toeteren.
Als ik een supercar merk was zou ik geen 0-100 meer vermelden, maar wel een tijd van 0-200. Ben je gelijk van die electro meuk af.
@tvr1974: Want? Een elektrische auto haalt de 200km/h niet, denk je? Denk dat zo’n Rimac toch wel aardig kan meesprinten met de 918, LaFerrari en P1. Die halen hun sprinttijden trouwens ook deels door ‘electro meuk’…
@henrie: die halen bij lagere snelheden de kracht uit de elektromeuk maar boven de honderd word de verbrandingsmotor steeds belangrijker.
@lekbak: Ja, omdat die veruit de sterkste is van de twee. Maar een puur elektrische auto zoals een Rimac Concept One heeft een vermogen van 806kW/1088pk. Met dat soort vermogens (vergelijkbaar met een 918, LaFerrari en P1 dus) trekt zo’n elektro-auto ook wel hard door richting de 200km/h…
@henrie: 0-100 zegt niks over de power van een auto, alleen over de grip van auto, slaat nergens op dus. Een Supra met 1000 pk doet van 0-100 waarschijnlijk in 5 seconden, daarna gaat het pas tellen.
@henrie: Ritje Dortmund – Hannover met een productie-elektrobak tegen mijn 6-serie? Ga van die auto’s nou geen snelwegcruisers maken, want dat zijn het niet. De rit naar Oostenrijk in een Tesla recent was wat dat betreft rampzalig. Zodra je boven de 150kmh komt is het HEEL HEEL snel over met de pret.
@meritocraat:
Dat was dan ook duidelijk geen P100D, want die blijft tot 200 in de buurt van een M5 F10 (als je de winst die hij op lage snelheden in meters pakt meetelt, zelfs ruim vóór).
@tvr1974: tesla’s zijn denk ik vooral bedoelt als snelle gezinsbak in plaats van supercar. Dus ik vind het prima die 0-100 :)
@tvr1974: Je kan het ook zo zien: Het is bijna triest te noemen dat je 0-200 tijden moet geven als supercarmerk om het vergelijk met een gezinsauto op te heffen.
@tvr1974: Rond de 140 a 150 km/u blijft de P100D alsnog een Ferrari 488 of Huracan voor (zie Dragtimes filmpjes). Daarna is inderdaad zo’n auto sneller, maar is dat nou een reden om Tesla te straffen? Het is een auto van zo’n 155.000 euro, dat zijn die 2 auto’s niet en daarmee kun je niet even rustig shoppen of met de kids op vakantie.
@stfu: en daarna doet de TESLA niet veel meer en rij je hem eruit met een Renaultje
@riri: Uhm nee?
@riri:
Dream on, een P100D doet de 200km/u in ruim minder dan 11 seconden, zelfs zonder de nieuwe “Plus” modus. 100-200 in 8,3 seconden, 160-200 in 4,3 seconden. Met andere woorden, zelfs zonder Plus modus bij die snelheden nog akelig dichtbij M5 F10 cijfers. Succes met je “Renaultje”.
@macready: Ik heb het over een lege batterij en techniek die in een soort spaarstand gaan .
@riri:
Waarom zou je met een lege batterij gaan rijden… Doe jij je dragraces ook altijd met een lege tank?
@macready: beste man hoe harder je gaat accelereren, hoe sneller je batterij leeg is. Hoe leger je batterij hoe langzamer je auto wordt en dus ook je acceleratie. Er zit zelfs software in de auto die dat soort bestuurders tegen hunzelf moet beschermen door te knijpen in het vermogen en dus ook het verbruik van de batterij zodat je niet te snel aan de kant van de weg staat.
@riri:
Maar dat zijn doorgaans geen significante verschillen. Bij 50-60%% accu verliest een 85D op de kwartmijl slechts 3 tienden van een seconde t.o.v. een volle accu. Dat is bijna net zoveel als het verschil tussen een volle of een halfvolle benzinetank. Oververhitting is niet echt een probleem, hij doet talloze sprintjes back to back met vergelijkbare tijden.
@tvr1974: 0-100 is voor de gebruiker het enige zinnige om te melden, 200 mag je toch niet.
@tvr1974: zelfs de model X p90d haalt de 200 km/uur in zo’n 11 seconden (model S p100d is sneller). Lijkt me een prima prestatie, niet veel benzine auto’s die dat halen.
p.s. TVR rijder? Ik ook! (naast de Tesla).
Tja een functie die je misschien een keertje probeert. Maar verder niet zo interessant.
@pomoek: een functie die je maar 1 keer kan gebruiken
@riri: alles wat ik tot nu toe van je heb gelezen klopt niet. Wat drijft jou?
Tja, waarschijnlijk kan dat ding nog sneller naar de 100 alleen willen ze niet dat ie na 10.000km weer bij de garage staat en onder garantie vervangen dient te worden.
Component protection

Geen echte innovatie dus. Ik heb het al eerder gezegd hier, laten ze die range eens verdubbelen, daar heb je echt wat aan, daar zitten de (potentiële ) klanten echt op te wachten
@slickrick: Makkelijker gezegd dan gedaan. Dan zouden ze heel wat meer accu’s erin moeten stoppen, wordt de auto nog zwaarder van (dus eigenlijk al gelijk een slecht plan) maar vooral VEEL duurder. Ik rij mijn accu nooit leeg op een dag. Ik laad ‘m nu van leeg naar vol in ongeveer 8 uur, met nog meer accu’s zou dat veel te lang duren. In mijn ogen heeft de Tesla een perfect bereik, namelijk vergelijkbaar met benzineauto’s. Maar die moet je elke keer tanken (duur ook), ik doe het lekker thuis (goedkoop).
@stfu: Innovatie heet dat … moet kunnen; 55 jaar geleden gingen we al naar de maan … zonder computers en minder wereldwijde rekenkracht dan een highend smartphone; waar een wil is, is een weg … maar geen noodzaak en dus geen wil …
via Android app
@dawwg: misschien moet je eerder normale merken bekritiseren dat hun auto’s in de afgelopen 15 jaar nauwelijks echt zuiniger zijn geworden ;)
@stfu: op papier wel :)
@riri: Ja en met sjoemelsoftware frauderen. Nee, dat is top :’)
@stfu: Maar dat is innovatie. Proberen daar omheen te werken. Die 0.1sec sneller naar 96 is geen innovatie. Dat is gewoon de grens van de apparatuur opzoeken. En gezien de melding die Tesla geeft betreffende eventuele schade en slijtage aan de aandrijflijn is die grens bijna bereikt. Ik ben het wel met hem eens. Ipv die acceleratiecijfers, pers er 200km meer range uit. Voor mij interessanter dan sneller naar de 100.
@stfu: op welke manier laad je hem dan op vraag ik me dan af. Want met 16A stekker op 230V kom je op +- 23kW geladen na 8 uur da’s ongeveer de capaciteit van een eerste generatie Nissan leaf.
Ik denk dat het verbruik van een tesla toch wel iets hoger ligt?
@stfu: inderdaad, dat is vrij lastig. Maar als ze daar eens op focussen en een nieuwe generatie batterij ontwikkelen die dus een dubbele capaciteit heeft, en lichter is….dat zou wat zijn.

Ik vind de reikwijdte dus ruk, met een diesel rij je zo 1000km op een tank, en met die EV moet je constant plannen. Zit nu in Oostenrijk en voor mijn hotel geen laadpaal, in heel het dorp trouwens niet.

Ik ben best in de markt voor een nieuwe Tesla, of een ander merk, maar ik wacht lekker tot ze 1000km gaan.

Tja, ik heb heel flatscreen plasma rage overgeslagen totdat full HD led de standaard was, eerste smartphones ook, dus als alle andere merken full EV gaan uitbrengen en de concurrentie los barst dan stap ik wel in.

Tot die tijd lekker dieselen met 300pk
Ik dacht dat de bedoeling van electrische auto’s was dat ze goed voor het milieu zijn. Gaat nu alleen compleet in de andere richting: steeds zwaarder (grotere accu voor meer actieradius), steeds groter (dus meer frontaal oppervlak) en dan nog een wedstrijdje verpissen tussen de fabrikanten wat betreft acceleratie. Belachelijke energieverkwisting om 2.5 ton in 2.5 seconde naar 100 te accelereren. Het doel om minder energie te gebruiken gaan we zo ineiedsr geval niet halen, ongeacht hoe het opgewekt wordt… >neemt nog een slokje azijn<
@hzr: en dan probeert TUe iets mooi in een ander artikel en surprise, surprise, in de comments:.. Azijn
Waarom? Wat doet die 0.1 seconden? Is dit echt zo belangrijk of is dit de enige manier om de tesla’s nog een beetje interessant te maken voor het publiek?
Is dit nou echt belangrijker dan die truck die tesla zou maken, is dit belangrijker dan fatsoenlijke laadtijden of meer actieradius? Of is die 0-60 tijd echt de enige mogelijkheid om een tesla van een elektrische Golf te onderscheiden?
En dat keuze scherm, wtf? Zit het grote publiek echt te wachten op auto die je uitmaakt voor huilbaby als je de uiterste mogelijkheden van de auto niet wilt beleven?
@robert110:
Uiteraard maakt dat ene klootviool uit.
Maar die 0,1 seconde is het bestaansrecht van Ferrari. En Porsche. En dat Nissan met de GT-R kwam. Koenigsegg een miljoenmiljard péékáás heeft. Of dat autoracen überhaupt bestaat.

Puur omdat men die ene 0,1 seconde sneller wou zijn. Keer op keer.
@rob:
“GEEN ene klootviool uit”
Heb je net al je spaargeld stuk geslagen op een zeer dikke wagen, trekt de eerste de beste eco taxi je er lachend uit!
@dutchdriftking: totdat je een minuut later langsrijd en de ecotaxi leeg is en stil staat langs de weg
Laat Tesla maar eens opschieten met Model 3 vind ik een stuk interessanter.
@focusrs1: juist!
@focusrs1: gaat nog wel even duren vrees ik. Misschien wel langer dan dat Elon wil. De andere merken staan niet stil en voeren de komende jaren de druk alleen maar op. Maar hij maakt nog steeds geen winst met Tesla en komt dus iedere keer met dit soort dingen om positief in het nieuws te blijven. Soort verbloemen van de problemen bij Tesla. Zonder subsidies van overheden had het al ter zielen geweest
@lekkerlinksrijden:
Zonder overheidssubsidie bestond die mooie autofabriek in Born niet.
Zonder overheidssubsidie was de FIAT groep allang en breed kapotstuk geweest.
Of heb je ooit van het Marshall Plan gehoord?

Dus om nu te gaan klagen over subsidies voor de auto-industrie, tsja, dat gaat nogal een gebed zonder eind worden….
@lekkerlinksrijden: Tesla heeft in Q3 2016 anders toch echt winst gemaakt. Maar het is altijd lekker makkelijk onzin roepen zonder kennis van zaken. Olie krijgt meer subsidie dan EV merken.
@stfu: ja idd 20 miljoen. Maar het 2e kwartaal 293 miljoen verlies. Dus denk jij dat 2016 positief wordt afgesloten?
Kennis van zaken hè
@lekkerlinksrijden: Nooit van investeren gehoord? Kijk eens naar Amazon als voorbeeld. Of tig andere automerken die rond de crisis ook jarenlang rode cijfers hadden. Maar dat kwam vooral door slechte verkopen.
@stfu: de auto tak van Tesla maakt nog steeds verlies buitenom de investeringen. Zelf geeft hij al aan dat pas in 2020 winst wordt gemaakt
@lekkerlinksrijden:
Nee, huidige marge zit net onder de 4%, in de plus. Het verlies komt door investeringen in uitbreidingen capaciteit (afzet blijft keihard doorgroeien) en R&D (vooral model 3).
@macready: dit waren de woorden van Elon zelf
Vind er niks aan…zo.n rijdende kitkat batterij
Weet niet of het wel handig is als straks mijn schoonmoeder in 3 sec. naar de 100 kan… overigens gruwel ik nog steeds van ieder gesubsidieerde EV hier in Nederland. Ik hoop dat in de nabije toekomst, de techniek zich zelfstandig kan verkopen in de markt. Wellicht moeten de kolencentrales dan overuren gaan draaien, maar dat is brug nummer 2….
@jorden: In de toekomst wordt er veel meer gebruik gemaakt van zonnepanelen en windenergie. Sterker nog: ik denk dat ik 80% van mijn accu’s met mijn zonnepanelen oplaad. Het is dat ik de Powerwall te duur vind…
@jorden: In principe hebben we in Nederland geen kolen nodig. We hebben genoeg gascentrales maar die kolen zijn zo lekker goedkoop
Heel mooi allemaal, maar als ze zelf al aangeven dat het niet al te best is, dan hoef ik geen 2e hands tesla. Alles onder de 4 sec 0-100 in een luxe sedan is belachelijk snel (en super leuk, dat dan weer wel). Alles onder 4 sec zal me een zorg zijn, sneller hoeft niet
@allesmetturbo: Zou mij zo wie zo twee keer bedenken om zo’n apparaat tweedehands aan te schaffen, zeker wanneer je het plan hebt er lang van te genieten. Een otto motor is te repareren/reviseren maar een accupakket niet en hoe lang gaat die mee???? Om over de kostprijs van vervanging maar te zwijgen als je daarbij ook nog eens bedenkt hoe het ingebouwd zit.
Al ben ik het er mee eens dat de 0-100 tijd tegenwoordig niet zo boeiend meer maar het blijft ongelooflijk snel. Ik kan zeggen dat ik een van de gelukkigen ben die het al heeft mogen ervaren. Het is wel bizar om zo afgeschoten te worden zonder brullende motor en met de lineare acceleratie.
Tegen de tijd dat je eindelijk kunt optrekken in je ludicrous plus mode, staat het stoplicht al weer op rood en zijn alle Volkswagen Golf’s, Jetta’s, Opel Astra’s en Suzuki Alto’s je al voorbij gereden.
No I want my mommy, geweldig!
Ben toch wel benieuwd, wat voor banden liggen er onder zo een ding dat hij niet gewoon een paar zwarte strepen neer legt
Met AWD, direct drive en 760pk vind ik het allemaal niet zo gek. Fijn dat dat ding er alle supersporters af raced op de dragstrip, maar wat had je dan verwacht? Een GTR doet 0,1sec langzamer met 200pk minder en een conventionele aandrijflijn. Dat vind ik dan veel knapper. En dat is ook bepaald geen lichtgewicht.
Tja, wat is snel? Na 2,4 sec kan die weer 30 minuten aan de stekker. Daaag
@mijosu: 30 minuten ? je bent wel heel erg positief
@mijosu: Met jouw auto is na het optrekken ook je auto leeg? Grappig hoe mensen dingen roepen zonder enig verstand van te hebben.
En nu een race van 150 naar 250 tegen een Golf R. Doei!
@ghost: kom op zeg…. je weet toch wel beter
@twansloot: zeker & dat is dat ik deze eeuwige discussie van 0-100 tijden van elektrische dinky-toys echt rete saai!
@ghost: ben met je eens dat die eeuwige strijd van 0 -100 en 1 milliseconde eraf er niet zoveel meer toe doet, maar een golf R legt het wel af tegen een P100D ludicrous ook vanaf 150 tot 250.
@twansloot: Mmm, weet je dat zeker? Ik heb geen ervaring met P100D+ maar wel met een P90D die het verloor van m’n polo WRC die getuned is naar 335pk. Dat viel mij persoonlijk tegen en vermoed niet dat die P100D het veel beter doet.
@ghost:
Nee, Golf R heeft daarvoor rond de 20 seconden nodig, P90D doet het in 18.7, de P100D in minder dan 16.
@macready: nooit geweten dat het verschil dusdanig groot is! Thanks
@ghost: en die race met die P90D zou kunnen want de tesla’s accu moet voor sprintjes naar de 250 nog wel 100km in de accu hebben zitten anders verschijnt er een limitatie van het vermogen in het beeld en heb je nog maar 2/3 vermogen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).