Tesla Model 3 doet bijna 1.000 kilometer op één lading

Auteur: , 54 Reacties

Een nieuw record! Moest daarna wel afgesleept worden.

Model 3

Het uiterste uit de Tesla-sinaasappel persen. Het lijkt een dingetje te worden, want er is wederom een serieuze hypermiling poging ondernomen. Het huidige record werd eerder deze maand gereden door een zekere Sean Mitchell, die 830 kilometer ver wist te komen met zijn Model 3.

Dit weekend heeft Mitchell een nieuwe poging ondernomen en met succes. Hij wist samen met Erik Strait een serieuze prestatie te leveren met zijn Tesla. De heren reden een route met weinig hoogteverschillen in Denver, Colorado. Het ging hier om een rondje van ongeveer een mijl die telkens opnieuw werd gereden met een snelheid tussen de 30 km/u en 50 km/u.

De auto werd enkel gestopt om af en toe het toilet te bezoeken. Eten en drinken werden door een vriend langs de kant van de weg met een net naar binnen gevist. In 32 uur reden de twee 606,2 mijl op één lading. Dat komt neer op 975 kilometer.

Het maximale vragen van de Tesla Model 3 vond de elektrische auto geen goed idee. Na afloop weigerde de Tesla weer op te laden. De auto moest worden weggesleept naar een Tesla Center voor een check. De poging trok ook de aandacht van Tesla CEO Elon Musk, die uiteraard via Twitter van zich liet horen.

Fotocredit: Sean M Mitchell op Twitter



54 reacties

Wat een hobby zeg. Als je hier tijd voor over hebt, dan heb je het echt goed voor elkaar.
Wow! Kun je nagaan dat als ze hun behoeftes in flesjes gedaan hadden en helemaal niet hoefde te stoppen. Dan dan had je een nog onrealistischer beeld!!! Wat een geweldige auto’s toch.

@vincente30: Wie zegt dat het hier om een realistisch beeld moest gaan…?
@stfu: Wat is dan het hele nut hiervan?
@berlinetta: lijkt mij een poging om te laten zien dat HIJ een Tesla heeft, wat HIJ er mee kan en dat HIJ het heeeeeeeeeeel erg leuk vind om zoveel mogelijk likes op social media te hebben. Een ander nut voor dit kan ik me echt niet bedenken
@stfu: Wat ik bedoel is dat dit hoogstwaarschijnlijk door mensen gebruikt gaat worden als feit dat een elektrische auto wel degelijk ver kan gaan op 1 lading. Begrijp me niet verkeerd, ik vind Tesla’s mooie auto’s die lekker rijden en een unieke ervaring bieden. Maar wees wel gewoon eerlijk dat ze nu nog niet verder komen dan een km of 300 met realistisch gebruik.
@vincente30: inmiddels meer dan 300 hoor. Met de Model 3 waarbij je ook 120 rijdt op de snelweg is 420 realistisch.
@vincente30: Model 3 schijnt zelfs – met normaal rijden – 480 km te halen. Maar mensen die klagen heb je hier nou eenmaal altijd. Als een Tesla 800 zou rijden, dan zou diegene reageren met “Mijn auto kan 1000”.
@stfu: Ik hoop dat je gelijk hebt over die 480 km. Dan zou het in de toekomst veel interessanter worden en krijg je steeds meer diversiteit. Zelf hoop ik nog lang in m’n huidige mini te kunnen rondrijden want, heel kinderachtig, ik ben gek op het gejank van die compressor en het is een heerlijk scheurbakkie met de belangrijkste snufjes voor mij aan boord. Maar mocht het financieel haalbaar worden en een elektrische auto qua bereik en levensduur praktisch genoeg dan hoop ik de mini voor de fun te kunnen houden en een elektro voor dagelijks gebruik. Voor de dagelijkse ritten is het namelijk toch meestal de rust en comfort die ik liever heb. En daar schiet de mini dan weer te kort. Maarja keuzes keuzes.
@vincente30: ja Alleen beetje jammer je deze afstand dus alleen kan halen door niet harder dan 50 te rijden. En je daarna je auto ook niet meer kan laden. Leuke poging alleen in praktijk totaal niet haalbaar.
@vincente30: toch mooi om te zien dat een Model 3 een groter bereik heeft als een bestuurder. En toch houd het veel mensen tegen om er een aan te schaffen.
@flutterby: komt omdat niemand rondjes wil rijden met 50 kmh
@flutterby:
Enig idee wat er met je gebeurd als je 50 km/u op de snelweg rijdt onderweg naar Regensburg of Lyon of Berlijn ?
@desjonnies: klinkt als dagelijkse kost rond Amsterdam en zal in Parijs ook een bekende ervaring zijn.

Het is niet zo dat de Model 3 er bij normaal gebruik na 300 km mee ophoudt.. Dat is behoorlijk passend met wat ik prettig vind om zonder pauzes af te leggen. Het probleem is dat er na die 300 km een paal moet staan, maar dat is een kwestie van tijd.
@flutterby: Ik ben benieuwd wat de Model 3 voor bereik heeft als bestuurder, ja. Maar op niveau 5 autonomie moeten we nog even wachten.
Hadden ze constant bergaf gereden en telkens opnieuw naar boven gehesen met een lift dan hadden ze misschien meer dan het dubbele gedaan. De vraag is wat heb je er aan?
@hacker: in Zwitserland rijden vrachtwagen beladen met rotsen naar beneden en leeg naar boven. Deze vrachtwagens laden nooit omdat ze meer energie generen als gebruiken.
Wat eeb lelijke auto. Wat heb je eraab als je niet op je bestemming komt
Als ze er nou een Ottomotor in hadden gebouwd dan hadden ze nog verder gekomen op 1 acculading.
Ik heb recentelijk ruim 600(!!!)km kunnen rijden op één tank met mijn diesel, binnen ongeveer 8 uur!!! Ik heb een keer gestopt en gemiddeld 100km/u gereden!!! Het artikel verschijnt binnenkort.
@tge1: 600 km in 8 uur met gemiddeld 100 km/u..? Vroeger niet goed opgelet op school of..?
@flutterby: Scherpzinnig. ;-) Maar je vergeet dat ik (uitgebreid) gepauzeerd heb, zoals ik schreef.
@tge1: Die pauze telt niet mee voor je gemiddelde snelheid? Grappigste is nog dat een Tesla sneller was geweest. Terwijl jij moest bij komen van de lange rit was stond de Tesla alweer met ene volle batterij op je te wachten.
@flutterby: Als je stilstaat rijd je toch niet? Ik parkeer de auto gewoon lekker op een willekeurige plaats zonder verplichten laadpaal (lekker bij een mooi meer of natuurgebied) en ga gewoon picknicken en wandelen ofzo! Top!
@tge1: Afgelopen zomer naar Moskou gereden in 48 uur. Met meerdere tanks, doet ome Adolf mij niet na.
Onrealistisch wellicht maar wel knap. Toch weer typisch dat die dan weigert op te laden. Nu de grote autofabrikanten zich op vol elektrisch lijken te richten verwacht ik weing goeds voor Tesla. Of de laatste Tesla medewerker die het pand verlaat wel ff het licht uit wilt doen..
Als ik dat zou doen met mijn dieselauto dan kom ik 2000km ver.
@sollie1984: auto motoren werken niet zo als ik het goed heb ( correct me if i’m wrong) maar een auto op brandstof is vele malen gevoeliger dan een elektro motor op het gebied van gebruik.
@sollie1984: en dan moet je ook afgesleept worden als hij helemaal leeg is :)

Mijn record is bijna 1300km vanuit Italië naar huis. Daar zaten bergpassen, 150km/u en plaspauzes in. Had er misschien nog wel meer uit kunnen halen idd. Toen werd ik er overigens wel door mijn lief op gewezen dat ik dat nooit meer moest doen omdat ze helemaal nerveus werd van de melding dat mijn brandstof al bijna 100km op aan het raken was :P
@sollie1984: Ik denk dat mijn Clio met 45 liter diesel dat misschien nog wel red met een gang van 60 á 70…
De motoren waar jullie het over hebben zijn de afgelopen 100 jaar door miljoenen mensen uitontwikkeld. Dat hele hypermilen kan me gestolen worden, maar vergelijk deze techniek nou niet met een uitontwikkelde diesel a.u.b.
@2wheeler: ja natuurlijk vergelijken we die wel ! Het draait hier om auto’s en the Bottom Line is dat ze van A naar B komen. Als je dan een ‘prestatie’ leest en dat vergelijkt met wat we hebben dan krijg je al heel snel de vergelijking met iets beproefds en dan maakt het niet uit hoe oud die techniek is of niet.

Uiteindelijk maakt het geen ruk uit want mensen die denken dat ze over 15 jaar minder geld kwijt zijn met electrisch rijden zijn rijp voor het Pieterbaan centrum want het geld moet ergens vandaan komen en de voordelen met nieuwe regels en technieken heb je slechts tijdelijk.
De geschiedenis heeft ons genoeg geleerd.
@turbobrick: over 15 jaar moet net als nu geld in de staatskist terecht komen. Wordt het geen hoge bedragen voor wegenbelasting of accijns op benzine , dan verzint men wel wat anders voor electrische rijdem
@elemento: precies … Gewoon heel simpel extreem hoge MRB op electrisch en/of een km heffing en dus betalen per km.
Dus al pak je je stroom van je eigen panelen dan nog kost het bezit en rijden je geld.

Het is zo simpel.
@2wheeler: Electromotoren bestaan ook al tientallen jaren. Dat ze nu toevallig in een auto worden ingebouwd is ook wel een beetje mosterd na de maaltijd. Ik ben het trouwens roerend met Turbobrick eens. Een woonwerk verkeer auto moet ver komen zonder rompslomp, dus ik ga zeker vergelijken met een praktische diesel.
@tge1: tientallen jaren? De eerste “echte” elektromotor, dateert van 1832… De elektrische auto bestond ook eerder dan de wagen op brandstof trouwens.
Sjezus Christus wat een tijdverspilling. Rij dan gewoon ergens heen. Zo’n Model 3 moet wel erg geestdodend zijn dat dit in je opkomt als leuk tijdverdrijf… 32 uur lang hetzelfde rondje rijden.
@frederik: naar 78 keer hetzelfde rondje in Monaco kunnen anders een hoop mensen geboeid kijken. Ook als er 24 uur hetzelfde rondje op Le Mans gereden wordt.
@porsche928: Iets zegt me dat deze mensen in de Model 3 niet probeerden het rondje telkens zo snel mogelijk te rijden…
Rijd 900 km met tankje diesel.. dab ga ik toch ook geen tweet plaatsen om de eigenaar van het bedrijf te bedanken omdat ze iets geweldigs hebben gemaakt🤨
@joortje2: toen de dieselmotoren net in kwamen was het zeer zeker nieuws waardig! Je bent alleen 100 jaar te laat..
Hahaha, wat een stel sneue hippies…
Geen fan van Tesla maar dat is wel indrukwekkend
@maarten020: nee, dit is heel normaal. Pas als elektrische auto’s dit op normale snelheid kunnen, dan is het indrukwekkend!
Dus een batterij nooit helemaal leeg rijden? Hij kan dan problemen geven bij opladen?
“Het lijkt een dingetje te worden” dit gebeurt natuurlijk al sinds het bestaan van Tesla en andere elektrische auto’s.
Ik rijd met m’n range sport 4.4 V8 ook 600 km op een tank als
Ik zonder files 140 rijdt. En ik soepurcharge de auto binnen 2 minuten weer vol met dinosap.
Dus dat een tesla dan 1000 haalt als ie 30 rijdt vindt ik niet heel knap.
@loserboi932: in twee minuten tank jij hem vol ja? Das best rap, geen grote tankinhoud vermoed ik dan
Hoe erg wil je bij iemand in zijn hol kruipen met zo’n tweet? Of hij buigt zich voorover voor Elon, dat kan natuurlijk ook.
Jongens wat zuur allemaal. Mensen doen gekke dingen met auto’s. Ik vind het leuk om te lezen, of iemand nou een miljoen rijdt met een Volvo, zijn Bugatti een half uur na aankoop total-loss rijdt, of bijna 1.000 km uit een accu perst.
@dafmaf: Enig idee wat een tankbeurt vs laadbeurt kost of hoeveel co er tijdens het ritje werd uitgestoten? Ik kan me inbeelden dat dat jou en velen hier niet interesseert en dat respecteer ik ook maar het is wel waar het eigenlijk om gaat.
@alfapeter: was een reactie op loserboi932
Een leuk experiment voor de liefhebbers en een mooie prestatie.
Een verbrandingsmotor blijft voorlopig rechter het meest praktisch maar voor 90% van de gebruikers kan een elektrische auto volstaan. Niet iedereen gaat op reis met de auto dus een bereik van enkele honderden km bij normaal gebruik is voor de meesten voldoende. Als het nu nog voor de particulier economisch rendabel wordt en er meer keuze komt, zullen electro-auto’s snel de markt gaan overheersen.
mooie prestatie, ik ben al blij als ik 300mijl haal op 1 tank..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).