Altijd oppassen.
“Never meet your heroes“, zeggen ze wel eens. Wel, dat zal recentelijk zeker in het brein van Chris Boylan zijn opgekomen. Boylan, een schrijver voor Clean Technica, is één van de eersten die een Model 3 voor zijn deur heeft gekregen, maar zijn eerste ervaringen met het apparaat waren niet per se om over naar huis te schrijven.
Boylan, die na een Model S test in 2013 verliefd was geworden op het merk, voelde zich logischerwijs direct thuis achter het stuur van zijn Model 3. Echter begon hij na de aanvankelijke pretjes een aantal irritatiepunten op te merken. Het begon met de stembesturing, die bijtijds slecht of zelfs niet reageerde. Tegelijkertijd dacht de Model 3 dat er iemand op de bijrijdersstoel zat, waardoor hij het waarschuwingsgeluid af bleef spelen. Het zou een voorbode zijn van een groter probleem, dat hem enkele dagen later zou overvallen.
Nadat Boylan een parkeerbord schampte bij het uitparkeren zijn Model 3, had de wagen een lichte deuk van ongeveer 10 centimeter. Geen drama, dat is immers normaal wanneer zoiets gebeurd. Hoewel Boylan ietwat verontwaardigd was dat de camera’s en sensoren hem niet op de hoogte hadden gebracht dat hij tegen het paaltje aan zou rijden, dacht hij er niet te diep over na. In plaats daarvan bracht hij zijn auto naar de plek waar de wagen eerder was geweest. Precision Autoworks, in New York, had de lak van zijn wagen behandeld nadat deze beschadigd was geraakt tijdens het transport. Aangezien de behandeling was bevallen, zag Boylan geen problemen zijn wagen er wederom naartoe te brengen.
Hier loopt het in de soep. Waar Boylan had verwacht dat het enkele honderden euro’s zou kosten om de boel te repareren, kreeg hij na enkele dagen te horen dat het bedrag de 2.000 dollar al had ontstegen. Niet veel later nam hij contact op met zijn verzekeringsmaatschappij, en kreeg hij te horen dat het totaalbedrag inmiddels 6,789.77 dollar was, waarvan ongeveer 5.000 dollar arbeidskosten waren. Daarbij moest de bumper vervangen worden en in dezelfde, drie lagen dikke lak worden uitgevoerd. Bij dit proces moet vrijwel de gehele zijkant van de auto worden gehaald en de sensoren gerecalibreerd worden.
Het zat Boylan vooral dwars dat dergelijke, kleine reparaties zo tranentrekkend duur kunnen zijn. Zeker omdat de Tesla Model 3 wordt gepresenteerd als een auto die betaalbaar moet zijn. Dit kan misschien wel het geval zijn, maar dan moet je hem niet in de prak rijden, of überhaupt beschadigen.
legion1349 zegt
Met een uurtarief van 125 dollar. Dat zit je er zo aan ja.
w0o0dy zegt
@legion1349: belachelijk tarief… 80 is hier in NL al redelijk hoog en we zijn nou niet echt een lage lonen land.
bischero zegt
@w0o0dy: lonen in de US liggen fors hoger. En dit zijn dollars, geen euri.
vroaaar zegt
@w0o0dy: in het uurtarief zitten natuurlijk ook alle overheadkosten. En als dit een garage was in NY-city dan betaalt de eigenaar van de garage zich helemaal scheel aan huur.
rufctr01 zegt
@w0o0dy: 80 euro? Dat had je 10 jaar geleden in NL.
gregorius zegt
@legion1349: rond de 240 euro per uur vraagt de BMW dealer zo’n 25 km buiten Zurich. Mijn Nissan dealer wil zo’n 150 per uur hebben om aan mijn Infiniti te kloten. Britt dus best mee daar
w0o0dy zegt
5000 dollar aan uren? Hahahaha wat een stel oplichters. Klinkt als.. “wij hebben de reparatie verkloot en toen overnieuw gedaan want jouw verzekering betaalt toch wel”
theblazerunner zegt
@w0o0dy: *over of *opnieuw
E34M5Touring zegt
31u voor een deuk van 10cm… Ja, dan ben je gewoon goed genaaid.
w0o0dy zegt
@e34m5touring: nou dan is het voltallige personeel over je heen geweest…
racerx zegt
En heeft dat iets met de Tesla te maken of is het betreffende schadebedrijf een oplichter?
stanny zegt
@racerx: dacht net hetzelfde…
porker zegt
@racerx: precies. Maar sensoren ellende kost tijd en dus dollars. Als iedere auto sensoren heeft blijven auto’s van elkaar af en gaan deze bedrijven failliet. Dus nu vast een potje opsparen denk ik :)
sleurs zegt
@racerx: ik dacht het ook. Ben maar voorzichtig Autoblog, als Elon dit leest….
trustmeiamanengineer zegt
Hahah, er is toch geen verzekeraar die zo’n factuur vergoed? 125$ per uur… Dacht dat arbeid in de USA goedkoop was. Zijn in ieder geval een paar hele dure prutsers aan het werk geweest.
Kan me overigens wel voorstellen dat ook hier Tesla niet genoeg nagedacht heeft bij het ontwerp. Want wat wisten ze alles toch beter, zowel qua ontwikkeling als bouw. En de meer dan honderd jaar oude autobouwers voor gek verklaren…
flutterby zegt
@trustmeiamanengineer: al die honderd jaar oud autobouwers zagen geen toekomst in elektrisch. Dankzij Tesla, met hulp van Nissan/Renault wordt dit voor auto’s gemaakt na 2025 de norm.
arta zegt
Iemand moet moeilijk veel betalen voor een “simpele” reparatie. Zou echt een Tesla-verhaal zijn als er bij vermeld zou worden dat de constructie van de M3 zo moeilijk was dat men nieuw gereedschap moest maken of onderdelen 18 maanden op zich hadden laten wachten, maar nu…
News because Tesla???
funkiejopie93 zegt
@arta: Verschil is toch wel dat de M3 een high end auto is voor een specifieke doelgroep. Denk dat je je beter af kunt vragen of dit normaal zou zijn als je je volkswagen passat voor deze prijzen moet repareren qua prijs en doelgroep
davelepeef zegt
@funkiejopie93: M3 betekent voor sommigen Model 3 in plaats van de pretraket waar jij aan denkt :)
funkiejopie93 zegt
@davelepeef: Aaah, ja dat geeft even duidelijkheie. Zo had ik er niet over nagedacht haha
Robert zegt
Dit is niet uniek voor Tesla, hoor. Ik herinner me nog dat de Golf IV uit kwam. Iedereen laaiend enthousiast over het ontwerp. Totdat je voor de eerste keer het halogeen lampje in de koplamp moest verwisselen. Klusje bleek gewoon te gecompliceerd te zijn voor de meeste eigenaren om zelf te doen. Daarvoor móest je dus naar de dealer, die er drie kwartier arbeidsloon op de kosten van één lampje optelde…
soundgarden zegt
@RRRobert: nou dan heb je ook een mooi stel linkerhanden als je bij een golf 4 een lampje kan vervangen
soundgarden zegt
@soundgarden: *niet
sollie1984 zegt
@soundgarden: @RRRobert heeft gelijk. Bij de eerste generatie was het echt een drama om het lampje te kunnen veranderen.
mashell zegt
@soundgarden: niet zozeer linkerhanden als wel te grote handen. Om bij een Golf IV een lampje te vervangen miet je bij sommige motoren een slang uitbouwen of overgaan tot de inzet van kinderarbeid…
hjal zegt
@rrrobert: Bij de Audi A4 (B6) het zelfde probleem, sterker nog de gehele koplamp moest uitgebouwd worden om 1 lampje te vervangen. Maar ik betaalde bij de dealer alleen het lampje. Dat was nog eens service! Hoef je tegenwoordig ook niet meer op te rekenen trouwens nu draaien ze je een poot uit voor het meest simpele klusje.
Robert zegt
@hjal: @sollie1984: dan lijkt het wel VAG beleid. De New Beetle is óók al zo’n ramp. Om daar bij een koplamp te komen moet je het voorwiel verwijderen, daarna de wielkast en pas van daaruit kun je bij de koplamp in het voorspatbord.
dawwg zegt
@rrrobert: Komt er weer een azijnzeiker met z’n VAG FUD. Het probleem met die Golf IV was gewoon weinig ruimte in de motorruimte tussen de koplampen en de Turbo of luchtinlaat (linksvoor; rechts had je zeeën van ruimte); had de eerste Leon ook last van. Maar elke debiel die met een schroeiendraaier om kan gaan, kan dit alsnog zelf doen.
Als er iemand een fout beleid – want idioot ontwerp – heeft, is het Renault; daar kun je de koplampen van bepaalde types niet vervangen zonder heel speciaal gereedschap en de garage rekent er ~245 euro voor; check anders Kassa ff; heel bekend verhaal, maar niet wegens de ‘coulance’ van de Renault dealer hoor …
dawwg zegt
@dawwg: Volgens mij heeft Rrrobert het ook over Renault; want de New Beetle lampen vervang je prima zonder het wiel eraf halen, dat is nou juist het Renault ontwerp !
Robert zegt
@dawwg: ik ben geen azijnpisser op VAG producten, ik ben gewoon realist. En ik rij zelf in een auto uit die stal (Passat TDI). En heus, het is allemaal echt niet zo dramatisch als sommigen het hier voorstellen, maar dit soort designmissers daar erger ik me kapot aan, simpelweg omdat het niet zo hóeft te zijn ontworpen.
stfu zegt
Hey Autoblog. Prima dat dit wordt gemeld (ik klaag niet), maar jullie klagen wel vaak over hoe slecht het wel niet met de Model 3 gaat, maar waarom posten jullie dan dit niet?
https://electrek.co/2018/05/24/tesla-model-3-production-battery-chassis-mariage-bottleneck/
amg65 zegt
@stfu: Weten we nu toch wel. Elke kans om een negatief beladen artikel te schrijven wordt aangepakt. Positieve ontwikkelingen etc vrijwel nooit.
alcantara zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
arta zegt
En wat zal het herstellen van de Tesla M3 van You You gaan kosten dan?
200k?
https://mobile.twitter.com/youyouxue
johnwaters zegt
Vreemde prijsofferte waarbij de verf per uur wordt aangerekend.
bakingmynextbenz zegt
@johnwaters: ‘paint supply’s’ staan gewoon appart genoemd
bakingmynextbenz zegt
@bakingmynextbenz: oh wacht. Dat is dus ook vermenigvuldigd met het aantal uren.. bijzondere ‘supply’s’ zullen we maar denken..
560pk zegt
125 USD is ongeveer110 euro per uur. In NL liggen de uurtarieven van de BMW dealers (en vast en zeker die van MB, Porsche, Audi etc.) hier duidelijk boven
rufctr01 zegt
@560pk: ja, sommigen klagen hier dat ze 80 euro per uur al veel vinden. Dit soort bedragen had je 10 jaar geleden al en ook nog ex btw.
bakingmynextbenz zegt
Laatste tijd hoor ik steeds meer verhalen over dure reparatie’s na schade aan een tesla. 3 weken terug heeft mijn overbuurman tegen mijn auto gezeten met zijn model S. Fantastisch trouwens dat er nog mensen zijn die een briefje onder de ruitenwisser plaatsen. Bij mij was de schade aan de bumper rond de 650 euro maar bij hem was ook een paneel gedeukt. Nu was het verhaal van de hersteller dat het aluminium van tesla minder goed is uit te deuken dan het metaal van andere auto’s en dat de kans groot is dat het gehele paneel vervangen moet worden. Kosten paar duizend euro…
Mijn zwager werkt bij een verzekeringsmaatschappij en vertelde pas dat ze de premie voor Tesla’s alweer verhoogd hebben vanwege de hoge reparatiekosten na schade.
flutterby zegt
@bakingmynextbenz: Tja, dat is een van de nadelen van aluminium. Schade betekent al snel vervangen. Tesla is zeker niet de enige hierin.
marco_weijers zegt
Goede les bij de aankoop van een andere auto Mazda komt hierdoor ook niet meer in mijn woordenboek voor veel te duur.
healey zegt
Tesla’s zitten niet zo doordacht in elkaar vergeleken met auto’s van de gevestigde merken. Bij de 3 zal het al wat verbeterd zijn, maar als je zoveel werk nodig hebt om een bumper te verwijderen is er nog wat verbetering haalbaar. Bij een Mercedes ben je voor zoiets rond de €1500 to €2000 lichter. Je merkt dat ook wel in de verzekering van die dingen.