Tesla Model 3 Performance duurder dan 2 kale Model 3’s

Auteur: , 44 Reacties
Model 3

Tesla heeft meer info over de hetere versies van de Model 3 bekendgemaakt.

Terwijl Europese klanten nog tot 2019 moeten wachten op het arriveren van de Model 3, blikken ze in de Verenigde Staten alvast vooruit. Tesla heeft op de website de Performance met Dual Motor AWD toegevoegd aan de Amerikaanse configurator van de Model 3. Vanuit Nederland zijn de opties niet zichtbaar.

Met de ‘standard battery’ moet je 35.000 dollar aftikken voor de Model 3 in de VS. Klik je op Performance, dan schiet de prijs naar 78.000 dollar. Daar heb je dus twee standaard Model 3’s voor en nog wat geld over. Wat krijg je ervoor terug?

De actieradius blijft met de Performance gelijk aan de Long Range-versie. Wel is deze versie een stuk rapper. De reguliere Model 3 sprint in 5,5 seconden naar 60 mp/h (96 km/u), terwijl de Performance het kunstje in 3,5 tellen flikt. Bovendien ligt de topsnelheid op 250 km/u. Verder komt de Performance met een zwart of wit premium interieur, 20-inch wielen en een carbon spoiler.

Het kan nog duurder door Autopilot aan te vinken. Deze optie kost namelijk 5.000 dollar. De mogelijkheid om de Model 3 in de toekomst volledig autonoom te kunnen laten rijden kost nog eens 3.000 dollar. Het brengt het totaalplaatje op 86.000 dollar, exclusief belastingen. Wie in de VS een order voor de Tesla Model 3 Performance laat noteren, moet deze tussen 12 á 16 weken geleverd krijgen. (via InsideEV’s)



44 reacties

12-16 weken is vrij regulier, als tesla dat lukt doen ze dat toch netjes
Voor de prijs van een BMW M3 kan je ook 2 3 series aanschaffen. De Tesla M3 lijkt goed afgekeken te hebben bij de concurrentie.
@flutterby: op zich geen probleem. Ik ga ervan uit dat Tesla niet alleen een extra elektromotortje toevoegd. Maar ook de ophanging, remmen, onderstel ect. Voor dit bedrag van een upgrade voorziet.
@melkkoe: De remmen zijn alleen maar software update.
@flutterby: dit is in nederland, hoe zit dat zelfde plaatje bruto?
@gwnbmw: in NL moet je gauw aan een ton denken …
@gwnbmw:
Hier in de VS kost een BMW 3 serie sedan vanaf 34k en de M3 sedan vanaf 66k, beide ex belastingen. Redelijk vergelijkbaar (die verdubbeling zoals bij Tesla), zeker als je bedenkt dat de instapper de 320i is, in tegenstelling tot NL waar ook nog de lager gepositioneerde 318i wordt geleverd.
Als je het in perspectief plaats is dat helemaal niet zo vreemd. Een Ford Focus RS is ook twee keer zo duur als een gewone Ford Focus.
@robert110: Bij zulke auto’s wordt er ook daadwerkelijk iets aangepast aan de auto. De extra snelheid lijkt me in dit geval een simpele software update, Tesla kennende. Vraag me af hoe de rest van de toevoegingen dan zo’n prijsstijging rechtvaardigt
@ariif: nee, zwaardere electromotoren en meer batterijcellen.
@ariif: Nee. Elektromotoren zijn anders. Bovendien zit bij de Performance versie dus AWD bij in. Betere remmen en iets aangepast onderstel. In deze prijs zit óók 20 inch velgen én premium upgrade package (dus eigenlijk alle opties behalve Autopilot).
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Zijn carbon remmen standaard op de performance versie?
12 tot 16 weken? Dacht dat er wachtlijsten waren. Of krijgt volk met veel dollah voorrang op het plebs?
@w0ut:

Ze bouwen voorlopig alleen maar de duurste versies.
Daar zit de meeste marge op.
Het gepeupel mag 2 jaar wachten.
@w0ut: Ja de dure model 3’s doen ze eerst. Was laatst bevestigd door Elon Musk himself, zodat er eerst wat cash binnenkomt waarmee de fabriek draaiende gehouden kan worden, en ze de productie optimaal kunnen krijgen. Ben benieuwd of het ze ook lukt, maar da’s het verhaal in ieder geval.
@gforce: hiermee geeft Musk dus aan dat je eigenlijk extra genaaid wordt, wanneer je deze versie koopt
@melkkoe: dubbel genaaid houd beter.
@w0ut: Als je bestelt kan je blijkbaar 12-16 weken wachten. De bulk die wacht heeft nog geen order geplaatst, die wachten totdat ze mogen bestellen.
Dit wisten we toch al?
Prima specs voor die prijs imo. Voor mij heeft het allemaal te lang geduurd, ik ben de interesse een beetje verloren helaas.
@2wheeler: 6-9 maanden uitstel, zó dramatisch is het nou ook weer niet.
@amg65: waar maakt @2wheeler een drama dan? Hij zegt alleen maar dat het voor hem te lang duurde.
@rhellema: En ik zeg alleen maar dat 6-9 maanden niet dramatisch is.
@amg65: het is wel meer dan 6 tot 9 maanden. Maar ook dat zal je wel weer recht weten te lullen. Wanneer wordt hij hier geleverd, daar gaat het 2wheeler om, en dat vindt hij te lang duren. Daar maakt hij geen drama van maar jouw reactie met “zó dramatisch” komt wel over alsof jij vindt dat hij er een drama van maakt.
@rhellema: Dat zou hij dan prima zelf kunnen zeggen toch? Niet jij?

En 6-9 maanden verzin ik toch niet? Jij denkt altijd dat men met informatie over Tesla dat zelf verzint of verdedigd?

Aanvankelijk was het idee om in december 2017 5.000 stuks per week te produceren. Dat wordt nu Q3/Q4. Is toch echt 6-9 maanden later.
@amg65: 2wheeler heeft inmiddels al gereageerd daarop zie ik nu en mijn vermoeden betreffende zijn reactie klopt dus ook gewoon.

Het was idd de bedoeling dat in december 2017 5000 stuks per maand geproduceerd zouden worden maar voor december hadden er ook al een behoorlijk aantal geproduceerd moeten zijn. En op dit moment worden er volgens mij nog steeds geen 5000 stuks per week geproduceerd. Zolang dat niet gedaan wordt loopt de achterstand alleen maar op. Of kunnen we de Model 3 binnen nu en 6 weken op Nederlandse bodem verwachten?
@rhellema: Ik wil best op basis van juiste informatie discussiëren, maar dit heeft geen zin.
@amg65: welke onjuiste informatie geef ik hier weer dan?
@rhellema: amg is een typische keyboard warrior geloof ik… niet meer reageren of alles ontwijken zodra ie verliest.

begin dit kwartaal is voor het eerst de 5000 per week gehaald, maar dat is nu al niet meer het geval. het doel was ooit om 10k per week deze zomer te maken…
@gwnbmw: Wat een onzin zeg, volgens mij ben je zelf een ‘keyboard warior’ als je praat over ‘verliezen’. Zo triest.

Ik heb al heel vaak eea proberen uit te leggen adv de cijfers die bekend zijn, en die ik niet verzin. Het is een zinloze discussie waar ik verder geen tijd aan wil besteden.

Maar goed, ik gun jullie obsessie wel over targets die in het verleden gesteld zijn door de fabrikant zélf.
@gwnbmw: tja, dat is me inderdaad wel eens meer opgevallen met @amg65. Hij wil mensen nog wel eens betichten van het verspreiden van onzin en liegen maar als je dan aan hem vraagt wat er niet klopt dan geeft hij niet thuis. Beetje prototype Fansla!!
@rhellema: Totale onzin. Heel veel berichten met EV/Tesla informatie corrigeer ik de auteur wat vervolgens een ‘Edit is gefixt’ comment wordt.

Het heeft geen zin om op jou te reageren omdat je nooit wil luisteren naar de feiten. Altijd weet je weer wat te verzinnen of te zeggen ‘Ja maar volgens mij’. En als het je niet siert is het een ‘Fansla’. Wat ben jij dan? Een Teslahater? EVhater? Je krijgt af en toe wat halve informatie mee, wat zelfs soms niet klopt. Ik zou zeggen, als het je zo erg bezig houdt begin dan ook met het lezen van kwaliteit publicaties en de bron te analyseren. En hang die target kalender op in je kamer. Let wel op dat het targets uit het verleden zijn;).
@amg65: ik heb het niet over de auteur van een artikel maar op mensen die hier reageren. Zodra die het je iets te moeilijk maken dan verkondigen ze onzin, dan beticht je ze van liegen, en wil je een verhaal tot in het detail uitgelegd krijgen zodat je die persoon op een schrijffout kan pakken (en ga dit niet ontkennen want dat heb je bij mij gedaan). En waaruit maak jij op dat ik mijn info alleen hier vandaan haal? Ik denk alleen dat ik met een iets andere blik tegen het Tesla verhaal aan kijk dan jij. Gisteren bijvoorbeeld over die kneus van een rapper die een nieuwe Tesla heeft, ik zei marketing en jij verdedigde dat gelijk met het verhaal dat Tesla daar niet aan doet. Mijn vraag of je de factuur van die auto gezien hebt wuifde je weg als onzin door te zeggen dat een auto geen marketing is als er geen factuur is (of iets in die strekking). Je zei zelfs dat Tesla geen VW is en dat je dat kon zien aan de jaarcijfers. Mijn idee over jou en Tesla is dat je inderdaad een Fansla bent en dat baseer ik op het feit dat je nagenoeg alles recht probeert te lullen. Je bent ook in niet één ander topic zo heftig met reageren als het over Tesla gaat, in andere EV topics ben je wel actief maar minder heftig en in gewone topics kom ik weinig tot geen reacties tegen van je. Kijk, dat je een fan bent van een bepaald merk auto, oké daar zou ik ik kunnen komen, maar dat je zo’n enorme fan van Tesla bent dat je zelfs met droge ogen durft te beweren dat het goed gaat met Tesla, dat is toch wel van een heel andere orde. Ik begin meer en meer het idee te krijgen dat je aandelen hebt en dat je jezelf probeert voor te houden dat het vreselijk goed gaat met Tesla. En ik ben zeker geen EV hater, sterker nog ik vind de techniek erachter bijzonder interessant maar ik kijk er alleen op een iets meer nuchtere manier naar dan jij dat in mijn ogen doet.
@rhellema: Laat maar eens zien waarom het meer dan 6-9 maanden is.
Aanvankelijk, zoals ik al eerder heb gezegd, wilden ze ultimo 2017 de 5.000 stuks per week produceren. Het idee is om 6 tot 9 maanden NA het produceren van 5.000 stuks per week de Model 3 uit te rollen naar Europa en Azië. Nu was na Q1 door Tesla nog steeds als target gesteld juli 2018. Dat gaan we komende 1-2 maanden meemaken. Dat ligt eraan of de machines van Grohmann uit Duitsland ‘up and running’ zijn. Vandaag de dag wordt de levering (let op: target) van de Model 3 naar Europa en Azië nog steeds 6-9 maanden NA het produceren van 5.000 stuks per week gesteld. Dat is dus Q1 2019. Dat heeft niets te maken met hoe veel in aantallen er geproduceerd zijn vooraf. Bovendien was de aanvankelijk in 2017 gestelde curve heel anders dan hoe het nu geproduceerd wordt.

Dus, laat maar zien waarom jij denkt dat het langer is dan 6-9 met de informatie van VANDAAG.
@amg65: zoals ik je al had bevestigd was het inderdaad de bedoeling dat Tesla in december 2017 een productieaantal van 5000 per week zou draaien, maar dan heb je het alleen maar over de productieaantallen die dan hadden moeten gelden. De eerste maanden van productie waren gewoon een regelrecht drama en in die maanden werden er maar een zeer klein aantal geproduceerd. Daarmee hadden ze een gigantische achterstand opgelopen. Vanaf begin 2018 zijn er eindelijk eens wat aantallen gebouwd maar nog steeds niet de beoogde aantallen waardoor de achterstand alleen nog maar opliep. Op dit moment worden er nog niet de beoogde 5000 stuks per week gebouwd dus de totale productie loopt nog steeds een achterstand op. Als ze over een week of zes wel op de 5000 per week draaien pas dan lopen ze op schema maar dan is de opgebouwde achterstand nog steeds niet weg gewerkt. Willen ze de achterstand wel weg werken dan zullen ze boven de 5000 per week moeten produceren. Jij hebt het erover dat de 5000 per week ongeveer 6 tot 9 maanden vertraagd is en dat klopt maar iemand die vorig jaar mei in Nederland een Model 3 besteld heeft, heeft hem nu nog niet binnen en dat gaat ook niet gebeuren binnen nu en 6 weken. Dus de achterstand is meer dan een jaar. Overigens geef je zelf in een andere reactie al aan dat die achterstand ook nog wel eens op kan lopen naar een jaar dus ben je er zelf ook nog niet helemaal uit wat de achterstand nou is.
@amg65: dat bedoel ik niet. We horen al sinds maart 2026 over de Model 3 en hij is er nog steeds niet. Gevoelsmatig duurt het te lang en is de hype voor mij in ieder geval aan het inkakken. Gelukkig zijn er nog steeds een hoop fanatiekelingen met meer geduld, want ik gun ze het succes van harte.
@2wheeler: 2016 bedoel ik. 2026 zal het jaar zijn waarin hij hier wordt geleverd ;).
@2wheeler: Dat is aankondiging. En je hebt het inderdaad over gevoelsmatig, dat is je eigen beleving. 1 juli 2017 zijn de eerste van de band gerold, zoals destijds volgens schema. De toename in productie is tot noch toe met 6-9 maanden vertraagd. Dat zal misschien wel 1 jaar worden. Gewoon wat informatie ipv gevoel ;).
@amg65: joe…
Net een echte autofabrikant dus…
Ik neem aan dat deze uitvoering dan ook AWD heeft, dat vertelt het verhaal echter niet.
Er mogen wel wat meer details vermeld worden dan je dan allemaal krijgt voor die 43.000 dollar extra.
Het lijkt me toch dat het wel wat meer is dan een sneller auto met een hogere topsnelheid, een mooier intereur, 20 inch wielen en een spoiler?!
@evdw: “Tesla heeft op de website de Performance met Dual Motor AWD toegevoegd aan de Amerikaanse configurator van de Model 3” dus 2 motoren die ervoor zorgen dat je “All Wheel Drive” hebt.
Volgens mij kan Audi dit veel beter. Een Audi RS3 met opties is 3x duurder dan een kale Audi A3.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).