• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

‘Tesla Model S-brand bereikte ook li-ion batterijen’

Auteur: sir_smokalot, gepost 3 oktober 2013 om 08:35 – 14 Reacties

Tesla-brand


Voor het eerst heeft het brandspook na Fisker en andere producenten nu ook EV-maker Tesla bereikt. Na een crash met een ‘large metallic object’ in de VS ontstond een brand(je), dat volgens de aanwezige brandweerlieden de batterijen niet uitsloot.

Het hoe en wat van het ongeluk in de staat Washington moet nog precies onderzocht worden, hoewel dit door de Amerikaanse shutdown nog wel even kan duren. Zaak is dat de bestuurder ongedeerd uit zijn superveilige Model S stapte, die vervolgens in brand vloog.

De toegesnelde spuitgasten wisten het brandje aanvankelijk te controleren, maar toen dit weer de kop opstak aan de voorzijde van de auto bleek dat het bluswater op de batterijen de brand alleen maar verergerde, aldus eerste verslagen van de brandweer, die Jalopnik opduikelde.

Als gezegd, nader onderzoek moet uitwijzen of het daadwerkelijk de lithium-ion accu’s waren die in brand stonden, of dat de brandweer in het heetst van de strijd wellicht een verkeerde initiële diagnose heeft gesteld.

Lithiumplofje

We willen niet stoken, maar als je kijkt naar wat er gebeurt als je brandend lithium met water mengt, zoals deze meneer op slippers demonstreert, dan kan je je voorstellen dat alle partijen er veel aan is gelegen om goed onderzoek te verrichten.

En de Tesla was niet het enige wat verbrandde. Investeerders die net een paar aandelen hadden gekocht zagen 6 tot 9 procent van hun aandelenkoers in rook opgaan (die echter nog steeds boven de 180 USD sloot). Tesla is en blijft nogal een volatiel aandeel per slot van rekening. CEO Elon Musk zelf heeft nog niets getwitterd trouwens, heel verstandig.

Ook interessant!

  • Tesla maakt Model 3 en Model Y nu ook kneiterduur
  • Tesla maakt Model S en Model X kneiterduur
  • Tesla Model 3 station beter dan een Model Y?
    Tesla Model 3 station beter dan een Model Y?
  • Tesla verkoopcijfers Q1 2021 zijn indrukwekkend

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

crash, Elektrisch, lithium-ion, model-s, Tesla, vuur

Vorig bericht: « Minister mag verkeersboetes 2014 niet verhogen?
Volgend bericht: Onyx Bentley GTVX: een V8 met W12-power »

Lees Interacties

Reacties

  1. Svda zegt

    3 oktober 2013 om 08:45

    Auto’s moet je ook niet met water blussen dus typisch weer Amerikaans.

    Login om te reageren
  2. Simpson zegt

    3 oktober 2013 om 08:48

    Maar ff flink wat vochtvreters rond de batterijen leggen dan….
    Misschien moet er, zoals dahlback ook al zegt wel een nieuw blusmedium komen voor EV’s

    Login om te reageren
  3. w0o0dy zegt

    3 oktober 2013 om 08:51

    Zoals @dahlback: zegt is auto’s blussen met water “not done” maar goed in schuim zit volgens mij ook water? Feit is wel dat een normale auto waarschijnlijk ook zou zijn afgefikt… daar kun je ook niet je oliefilter of carterpan beschadigen zonder groot risico op brand. Kennelijk heeft de Tesla S een behoorlijke klap gekregen van het “metal object “. Gek dat nog steeds niet duidelijk is wat dat dan wel is geweest…..

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      3 oktober 2013 om 08:54

      @w0o0dy: misschien heeft de chauffeur/chauffeuse de railing van de brug door de voorkant gedrukt terwijl hij/zij met dat enorme touchscreen zat te klooien?

      Login om te reageren
    • WId zegt

      3 oktober 2013 om 10:03

      @w0o0dy: Daarom zitten er meestal poederblussers in auto’s en vrachtwagens.
      In elke auto zit een accu en brandstof.. met geen van die brandbare vloeibare spulletjes is het handig te blussen met water. Dat zou de brandweer toch moeten weten..

      Login om te reageren
  4. johan_deklein zegt

    3 oktober 2013 om 08:53

    -edit: nutteloze bijdrage-

    Login om te reageren
  5. Alfarobert zegt

    3 oktober 2013 om 09:22

    Lithium is dus net zoiets als fosfor?

    Login om te reageren
    • mout zegt

      3 oktober 2013 om 09:56

      @Alfarobert: Goeie vraag. Ik vind het volgende:
      Lithium neemt deel aan een groot aantal chemische reacties, met organische stoffen en anorganische stoffen. Het reageert met zuurstof tot monoxide en peroxide. Het is het enige alkalimetaal dat met stikstof reageert bij kamertemperatuur, zodat een zwarte substantie ontstaat. Het reageert makkelijk met waterstof bij temperaturen van 500ºC (930ºF), zodat lithium hydride ontstaat. Lithium in metaalvorm reageert zeer heftig met water. Lithium reageert direct met koolstof en het bindt makkelijk aan halogenen en vormt dan stoffen die licht emitteren. Hoewel het niet reageert met paraffine koolwaterstoffen, gaat het wel additie reacties aan met alkenen die gesubstitueerd worden door verschillende groepen stoffen. Lithium reageert ook met acetyleen verbindingen, zodat lithium acethyluren ontstaan; een belangrijke verbinding voor de vitamine A synthese.
      http://www.lenntech.nl/periodiek/elementen/li.htm

      Login om te reageren
  6. fejjie zegt

    3 oktober 2013 om 09:40

    Bij het filmpje heeft er iemand de volgende opmerking:
    “This is the reaction of lithium metal (Li) in water, not lithium cobalt oxide (LiCO2) used in lithium ion batteries”

    Login om te reageren
    • mout zegt

      3 oktober 2013 om 10:07

      @fejjie: Kijk, dat is een goede toevoeging, en klopt: http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium_cobalt_oxide
      Lithium in een batterij is dus al een oxide. Dat scheelt leuk in hoe brandbaar het is. Ik denk dat niet de Lithium maar de grafietmassa van de batterijen brandgevaarlijk is. Verder helpt het weinig dat je interne kortsluiting krijgt in een batterij, als ie serieus beschadigd raakt. Dat levert hitte, smelten, en met een beetje pech vorming van (brandbare?) gassen op.

      Login om te reageren
  7. mopar zegt

    3 oktober 2013 om 10:24

    Lijkt wel een beetje op een Panamera zo op die foto

    Login om te reageren
    • quattro5 zegt

      3 oktober 2013 om 11:35

      @mopar: is er ook een volgens mij

      Login om te reageren
  8. jippie zegt

    3 oktober 2013 om 15:21

    Je zou maar brandweerman zijn en brandende electrische auto’s moeten blussen. Ik zou passen.

    Login om te reageren
    • timberleek zegt

      3 oktober 2013 om 20:31

      @jippie:

      Hoezo zou je passen?
      Een elektrische auto blussen is niet veel spannender als een gewone auto blussen.

      Dat filmpje van lithium in water slaat nergens op. Er zit geen pure lithium in je accu.
      En voor electrocutie hoef je ook niet bang te zijn, dat gebeurt echt niet aan de andere kant van de waterstraal

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North