De Tesla Model S heeft de beste actieradius onder koude omstandigheden, blijkt uit onderzoek.
Dikke kans dat je vanmorgen weer hebt moeten krabben als je auto buiten staat. De vrieskou is terug van weggeweest. Nu valt dat in Nederland nog mee, met die paar vriesdagen in de winter. Toch merk je het al meteen als je een elektrische auto hebt. De actieradius is fors minder in vergelijking met een mooi lentedag.
In Noorwegen hebben ze veel meer vriesdagen dan bij ons. En aangezien de Noren gek op zijn op elektrische auto’s hebben ze een mooi onderzoekje gedaan. Het Noorse motor.no onderzocht welke auto’s de beste actieradius hadden onder winterse omstandigheden. Wat blijkt, de Tesla Model S komt als beste uit de test.
De Model S heeft een opgegeven actieradius van 634 kilometer WLTP. In de praktijk kwam de auto 530 kilometer ver volgens de onderzoekers. De auto werd getest met -19 graden Celsius. Een knappe prestatie van de elektrische auto.
Eén van de slechtste auto’s uit de test was de nieuwe Toyota bZ4x. Het opgegeven rijbereik is 503 kilometer, maar de EV hield het al na 323 kilometer voor gezien. Ook de Mercedes EQE 300 en de Skoda Enyaq Coupe RS zagen het rijbereik met zo’n 30 procent kelderen.
Een auto die, net als de Tesla, het ook aardig deed was de Maxus Euniq 6. Van de opgegeven 354 kilometer bleef 317 kilometer over in de praktijk. Dat komt aardig overheen met de fabrieksopgave, ondanks de kou. Andere auto’s die goed uit de test kwamen zijn de MG Marvel R en de MG 5.
T A X M E N zegt
Indrukwekkend. Maar zal vast de nieuwe techniek zijn. Mijn Model S 75D uit 2018 levert toch echt wel een kwart in qua verbruik. Onder de 200 – 225 Wh/ km kom ik niet…
Paul58 zegt
De nieuwere Tesla’s hebben allen een warmptepomp als standaard optie en in 5 jaar tijd zijn de motoren veel effiencter geworden. Overigens met 200wh/km zou je het al bijna halen hè zoals in de test. De model S die is getest heeft om en nabij de 95/100 Kw in de batterij waardoor je met dat verbruik al op 500km komt.
T A X M E N zegt
Ja, dat klopt inderdaad. 200 Wh/km is bij zuinig en rustig rijden over langere afstanden. Veel kleine ritjes in de kou zijn echt funest, dan zit je zo op 250-300 Wh/km. Het is ook wel weer een grote auto, die Model 3-tjes zijn een stuk beter qua verbruik
mashell zegt
Ja ja, zal allemaal wel maar hebben die Chinezen echt een model Euniq 6 genoemd? Klinkt als een auto zonder ballen.
rollingstoned zegt
Dan mist ie wel meer dan alleen wat ballen. In China sneden castreerders de gehele penis plus balzak zonder verdoving af, waarna de urineafvoer met een rietje in stand werd gehouden… ouch.
bischero zegt
Er zijn pagina’s op Wikipedia die ik bewust oversla, maar hier dan toch ongevraagd tegen kom
Wolflow zegt
Met een actieradius van NUL kilometer kom je echt niet ver, die dingen starten niet eens als het echt koud is
fanboy zegt
@Wolflow: Wat is dit nou weer voor een onzin? Die dingen worden massaal gebruikt in Noorwegen, en daar komt deze test ook vandaan.
Als je met echt koud -40 C bedoelt, dan heb je wellicht een punt.
CYBRTRK zegt
Bij -21 starten en rijden ze nog prima, de kans dat een ICE auto bij die temperaturen niet start is groter
steephh zegt
@wolflow
Brandstofauto’s starten ook niet zonder benzine/diesel. What’s your point? ;-)
Geen idee wat jij écht koud vin, extreme temperaturen hebben natuurlijk wel impact op een batterijpakket, maar ook met -36°C overnacht je lekker warm in je Tesla Model X en rij je de volgende dag gewoon weg. Ginne probleem, aldus getest door Bjørn Nyland:
https://youtu.be/capOgUHPz9Q