Tesla Model S maakt enorme klapper in Nijmegen [updated]

Auteur: , 91 Reacties

Helaas zijn er gewonden te betreuren.

Een zwaar ongeval gebeurde eerder vandaag in Nijmegen. Op de Sionsweg, een buitenweg met veel groen, kwam een Tesla Model S frontaal in aanraking met een boom. Vanwege het vele groen op de S100-weg is een aanraking met een boom naar aanleiding van een crash bijna onvermijdelijk.

Doordat de Model S frontaal op een boom klapte, was de klap en is de schade enorm. In de Tesla zaten vier personen en zijn vrijwel allemaal gewond geraakt. Meerdere ambulances en een traumahelikopter kwamen ter plaatse om hulp te verlenen. Helaas waren onder de gewonden een zwangere vrouw en een klein kind. Meerdere personen werden zwaargewond naar het ziekenhuis gebracht.

Het is niet bekend hoe het ongeluk heeft kunnen gebeuren. Er waren geen andere voertuigen betrokken bij het incident. De voorkant van de Tesla Model S ligt compleet in puin. Zoals gebruikelijk bij een crash met een elektrische auto, werd de brandweer ook opgeroepen. Mochten de accu’s spontaan vlamvatten, dan is de brandweer aanwezig om in te grijpen. Na afloop werd de Tesla afgevoerd door een berger.

Update: helaas is later bekend geworden dat de zwangere vrouw haar ongeboren kindje is verloren bij het ongeluk. De politie heeft een onderzoek ingesteld naar aanleiding van het eenzijdige ongeval.

Fotocredit: GinoPress B.V.



91 reacties

Die Tesla heeft de boom in een nare hoek geraakt. In vrijwel elke auto zou je gewond raken als je zo tegen een boom knalt. Vraag me wel af trouwens of dit artikel er ook zou zijn als het om bijvoorbeeld een toyota of vw zou gaan…
Ik zie deze reactie onder ELK Tesla crash-artikel opduiken en ik ga het nu nog één keer uitleggen. Welkom op Autoblog, waar we al meer dan 10 jaar onder meer schrijven over lokale ongelukken met dure auto’s. Of het nu een Audi A8, een Maserati Ghibli, een Bentley of een Tesla is…
@rubenpriest: begrijp me niet verkeerd ;) Ik wil absoluut niet stoken over dat iedereen loopt te haten op Tesla. Het viel me gewoon op maar inderdaad, jullie posten ook crashes van andere dure auto’s. Niet op die manier naar gekeken. Thanks voor je uitleg
@sanderstline: geen probleem! Hopelijk lost deze uitleg het op voor ook andere lezers :)
@RubenPriest: wat ik opvallend vind is dat het alleen maar Tesla fanaten zijn die hier over klagen. Het lijkt wel een sekte te worden want owee dat je iets negatiefs schrijft over Tesla, berg je dan maar.
@rhellema: ze tot ‘sekte’ bombarderen lijkt me alleen maar olie op het vuur gooien. Persoonlijk lees ik net zo graag over Tesla’s als over Maserati, het is toch de liefde voor auto’s die ons allen hier verbindt?
@RubenPriest: Voortaan standaard diclaimer, zou ik maar zeggen zo. 🤪🤪
@RubenPriest: maak dan van AUTOblog maar LUXEblog gelet op de prijzen van de meeste auto’s en huizen die hier voorbij komen.
@erik2907: ALLES IS KUT!! ALLES IS KUT!! ALLES IS KUT!! Gast, ga naar autoweek.nl om onder elk artikel te zeuren dat alles in dit land mooier en beters was toen jij 18 was. Doei!
@RubenPriest: die zwangere vrouw is helaas haar kindje verloren. Niets met je comment te maken maar voor degene die dit lezen. Beetje respect is op zijn plaats
@RubenPriest: Dat je iets al 10 jaar doet, wil uiteraard niet zeggen dat je het niet eens kun heroverwegen (aldus mijn vrouw).
@sanderstline: wellicht autopilot en dan is het interessant. Waarom? Omdat velen het “eng” vinden de controle van het voertuig met dierbaren over te laten aan een cpu. Er moet nog veel geleerd worden door de systemen. Alleen dan is het noemen van tesla interessant. Hoge bomen etc. Overigens geloof ik wel in de autopilot systemen maar ga mijn toekomstige auto met dit systeem denk ik alleen op de snelweg gebruiken in de 100% autonome stand. Daarbuiten m.i. te veel onbekende factoren. Iedere bestuurder zou trouwens een transponder moeten hebben zoals in de luchtvaart het geval is om aanrijdingen te voorkomen. In 2030?
@sanderstline: Idd. De media schrijft maar al te graag ‘Tesla’ in een titel. Maar wat maakt het uit? Een aanstaand gezin is een ongeboren kind verloren.
@widodh: Het zou natuurlijk kunnen dat die vrouw al een kind had. Desalniettemin, erg tragisch om op deze manier je ongeboren kind te verliezen.
@sanderstline: Naast wat @RubenPriest zegt, een bodem geheel uit batterijen is nieuwe techniek. Hoe dit een ongeval weerstaat is (nog een tijd) interessant.
Zelfs in een dikke Scania win je het nog niet van zo’n boom
@marinepower: onderschat de Scania power niet ;-)
@marinepower: misschien zou ’t met een torpedo net gaan
@erddo: heb voldoende plaatjes gezien van torpedo’s of ‘neuzen’ met een tankoplegger erachter waar je het noch van de boom noch van de 37ton (+ de bewegingsenergie) achter je wint. En ook een gewone trailer duwt de koppelschotel of kingpin weg als de boom stop zegt.
Daarbij kun je geluk hebben wat voor boom je treft, hoe die geworteld is en hoe gezond, maar dit soort natuur win je het nooit van.
Ik denk dat men hier in de tesla zelfs in het voordeel is, geen verbrandingsmotor en vbak die door het schutbord komt zetten.
Boomknuffelen is niet zonder risico
@FB_1269020922: scherp
@marcel_butter: ook “milieu vriendelijk ” knuffelen niet!
Kan het niet te maken hebben met snelle auto s en onervaren chauffeurs?
@dijan: kan maar ook met domme pech of een overstekende eekhoorn.
Ik hoop dat het lichamelijk letsel van de inzittenden meevalt en dat ze snel en volledig herstellen.
@lawewing77: de vrouw was zwanger en heeft het kind verloren
@lawewing77: helaas, onder de slachtoffers was een zwangere vrouw die haar ongeboren kind is verloren.
@flutterby: klopt, las het net
Vind de Tesla toch een knap engineering hebben. Een kreukelzone zonder blok. Toch zoveel kunnen opvangen. Toevallig op 112achterhoeknieuws een soortgelijke ongeluk gezien tegen een boom met een sprinter. Die zag er wat slechter uit (passagierszijde)
@kilicaviation: Euhm, weet jij wat een kreukelzone is? Kleine hint: geen motorblok. Een motorblok kan bij een serieuze aanrijding de inzittenden verpletteren, daarom dat vanaf de eerste generatie Mercedes A-klasse de motor eerder ónder de inzittenden werd geduwd.

Geen motor is alleen maar voordeliger. Kan de ruimte opgevuld worden met kreukelzones, en dus geen motor.
@simonmc: *de motor eerder ónder de inzittenden werd geduwd…bij een aanrijding.
@SimonMc: je zegt het eigenlijk al zelf. Dat de motor onder de inzittenden wordt geduwd is ook opvangen van de energie wat wordt gecreëerd tijdens een impact :) oftewel het versterken van de kreukelzone.
@SimonMc: als je het over een eerste gen A-klasse hebt is het een ander verhaal. Een motor wordt zeer zeker als een kreukelzone gebruikt om de klap ook te kunnen oppakken en omdat er verder geen ander optie is.
@kilicaviation: Een klomp massief metaal, wat een motorblok in feite is, is natuurlijk niet echt een kreukelzone. Simpelweg omdat een motorblok niet kreukelt bij een aanrijding.
@kilicaviation: jawel hoor, de kreukelzone zijn de kokers, een motorblok vervormd veel te weinig om te helpen.
Vind de Tesla toch een knap engineering hebben. Een kreukelzone zonder blok. Toch zoveel kunnen opvangen. Toevallig op 112achterhoeknieuws een soortgelijke ongeluk gezien tegen een boom met een sprinter. Die zag er wat slechter uit (passagierszijde)
@kilicaviation: is dat niet juist makkelijker? Als je plaats moet maken voor dat motorblok dan moet je de kreuk / absorptie delen daarom heen bouwen. Een kreuk / absorptie deel ziet er zelden uit als een mooie V6 of 6 in lijn ;-).
@SpiderIV: dat dan weer wel. Alleen gezien dat er een ook een bagageruimte wordt gecreëerd vind ik het toch wel knap.
vraag me toch af hoe snel ze reden
De S100 is een weg binnen de bebouwde kom, maar waarvan het lijkt dat je buiten de bebouwde kom rijdt. Dus waar de maximumsnelheid 50 is, terwijl er door bijna iedereen veel harder wordt gereden. Ik vermoed dat dat de oorzaak moet zijn. Even op het rechte stuk vanuit Nijmegen flink stroom geven en dan er te laat achterkomen dat de bochtcombinatie net voor Heilig Landstichting krapper is dan je denkt. Jammer van de Tesla, maar met 50 is die combinatie prima te doen, zelfs met een lompe oude Amerikaan zoals die van mij.
Ziet er uit als 80+ km/u onverantwoord met kind en zwangere vrouw aan boord, valt nog mee dat er geen doden zijn gevallen 😔
@astonmartindriver: je weet niet of 80 plus is. Als je net iets wilt ontwijken en weg is glad met die kracht kan je zo glijer maken….. 70 km/h zijkant van boom pakken kan je ook zo uitzien
@astonmartindriver: Er is wel een dode gevallen, een nog ongeboren kind, zo meldt de gelderlander.
Het straatbeeld is er weer wat mooier op geworden.
@johnwaters: Is dit humor? Er zijn zwaargewonden gevallen bij een verkeersongeluk, maar jij maakt je druk om het straatbeeld?
@9000cse: er vallen elke dag zwaar gewonden in het verkeer. Maar omdat het hier om een Tesla gaat krijgt het extra aandacht. Alsof die andere slachtoffers minderwaardig zijn. Vloeken is de Tesla kerk is zeer gevaarlijk op AB, dat bewijs jij eens te meer.
@johnwaters: en dat zeg je tegen een Saab rijder?
@johnwaters: Probeer je nou echt op deze domme manier om je eruit te lullen? Wat schrijft @rubenpriest hier helemaal bovenaan? “…en ik ga het nu nog één keer uitleggen. Welkom op Autoblog, waar we al meer dan 10 jaar onder meer schrijven over lokale ongelukken met dure auto’s. Of het nu een Audi A8, een Maserati Ghibli, een Bentley of een Tesla is…”. Maar jij weet niets anders te doen dan je vreugde te uiten, omdat ’t straatbeeld zou verbeteren omdat er nu 1 Tesla minder rond rijdt. Dat daarbij zwaargewonden zijn te betreuren blijkt voor jou niet van belang te zijn. Nee, dat straatbeeld hè? Dat is belangrijk!
@9000cse: oh, dus slachtoffers van ongevallen met dure auto’s moeten speciaal in de bloemetjes gezet worden. Alsof het een soort van übermenschen zijn. Hoe dom is dat!
@johnwaters: je bedoelt in het zonnetje. Niet de bloemen. Niet verrassend gezien de rest van je intellectuele uitspraken.
@daveb: gelukkig ben je intellectueel genoeg om te begrijpen wat ik bedoel. Steeds met beide voeten naar de grond blijven kijken, dan is er geen wolkje voor de lucht.
Helaas zijn er gewonden!??? Het is een wonder dat er geen doden zijn
@oneeeeeschade: Er is volgens de gelderlander wel een dode gevallen, een ongeboren baby. Erg triest.
Barf, zwarte velgen.
@amghans: kneus, die zwarte velgen zijn refferal wheels. Die krijg je als je 5 mensen een tesla weet aan te smeren. Kosten 10k als je door zou verpatsen. Voor klanten is dit vaak de heilige graal aan accessoires
@shalomleon:
Verpatsen was een goed idee geweest.
@amghans: Tesla is een soort piramidespel dus.
@shalomleon:
Verpatsen was een goed idee geweest.
@shalomleon:
Verpatsen was een goed idee geweest.
@shalomleon:
Verpatsen was een goed idee geweest vanwege lelijk.
@amghans: Zeg hoe ist nou? 1x is wel genoeg hoor. Voortaan ff geduld hebben de AB servers zijn niet zo rap als je het woord ‘lelijk’ gebruikt.
@shalomleon: Dus iemand is een kneus als hij zwarte velgen niet mooi vindt… Ik denk dat je aangetoond hebt zelf een flinke dosis van het door jou gebruikte woord in je DNA te hebben.
@shalomleon: dus dit was een kneus die als een ware geloofsgekkie zijn omgeving gestalkt heeft om toch maar zo’n milieuhok aan te schaffen om er zelf een paar velgen aan over te houden. Om je ziek te lachen dat mensen in zulke shit trappen.
Helaas is de vrouw bij het ongeluk haar ongeboren kind verloren
Tesla levert belachelijk snelle auto’s (soms zelfs met letterlijk “Ludicrous Mode”) aan klanten die daarvoor niet getraind zijn zoals een Porsche of Ferrari koper wel vaak is. Soms rijdt de vrouw of het zoontje van de koper er ook even heel hard in.
Daarnaast levert Tesla een gebrekkige autopilot en doet het voorkomen dat de auto volledig zelfstandig kan rijden.

Wordt het niet tijd dat Tesla eens wat verantwoordelijkheid neemt voor wat het levert?

Gelukkig komen de accu EV’s nog seeds niet zo ver.
@kroon: hoeveel onzin kan je in 1 bericht kwijt.
Moet je bij Ferrari en Porsche laten zien of je voldoende in je mars hebt?
Moet Samsung dan ook haar verantwoordelijkheid nemen voor het feit dat er zoveel doden vallen door het gebruik van een smartphone achter het stuur?

Sterker nog, Tesla heeft veel meer verantwoordelijkheid genomen dan enig ander merk. Zo is er een chill modus, waardoor de auto wat rustiger rijdt. Ook bestaat de mogelijkheid om, als een van je kinderen in de auto rijdt, het vermogen en de maximum snelheid te beperken.

En niet veel km’s met een ev? Er rijden in Nederland al veel Tesla’s die 70k km per jaar afleggen.
@kroon: Lul niet zo slap. Alsof er in Porsches of Ferrari’s geen eega’s (m/ v) of kinderen van de eigenaar (m/ v) rijden.
Het zijn net auto’s…
Tja Tesla’s verongelukken ook.. net zoals andere auto’s…
Laat ik voor op stellen dat ik het betreur dat er dode en gewonden zijn gevallen bij dit ongeval.
In mijn ogen kan dit ongeval veroorzaakt zijn door allerlei andere dingen dan wat met de Tesla zelf te maken heeft . Smartphone , Uitwijken , afleiding van de chauffeur in de auto en zo kunnen we nog wel even door speculeren over de toedracht hier van .

Sterkte voor alle betrokkenen.
Het menselijk leed dat velen blijkbaar missen bij dit tragisch ongeval uit zich in een achterlijke Tesla discussie. Lijkt me wel zo gepast om dit artikel gewoon te verwijderen.
@jeebee: Tesla discussie is relevant want Autopilot is zwaar overhyped in zijn mogelijkheden om de piloot te zijn?
@jeebee: dus omdat er menselijk leed is moet dit artikel verwijderd worden? Dat is wel een heel vreemd verzoek vind je zelf ook niet?
@rhellema: nee. Er is een ongeboren kind dood. Lijkt me dat je dan beter een ander podium/aanleiding kan pakken om een discussie te voeren. Als ouder weet je dat dit zo zwaar moet zijn dat medeleven mij gepaster lijkt dan een discussie (die ook een terechte kan zijn) maar gewoon nu niet gepast.
@jeebee: denk je dat de slachtoffers van dit ongeval dit hier lezen? Met alle respect dat er een ongeboren vrucht om het leven is gekomen (terwijl er nog niet eens duidelijk was of de vrucht überhaupt levensvatbaar was) maar zulke dingen gebeuren nou eenmaal, hoe erg dit ook is.
@rhellema: wat ben jij een sneue vent. Succes verder!
@jeebee: jij ook heel veel sterkte met je slachtofferrol.
@rhellema: ga je mond spoelen ziek figuur
@ronald: nog zo’n dramaqueen! Wat is de toegevoegde waarde van jouw opmerking dan in deze?
@rhellema: cursus begrijpend lezend zou niet gek zijn voor je. Juist omdat het menselijk leed genegeerd wordt zegt ie. niet omdat er menselijk leed is….
@daveb: het menselijk leed wordt hier helemaal niet genegeerd, is al veel eerder benoemd dus wat is dan het probleem. Met mijn begrijpend lezen is helemaal niets mis ik kan alleen heel erg slecht tegen zelfbenoemde slachtoffers. Ook ik zeg dat het allemaal heel erg is voor de inzittenden van deze auto maar moeten we dit soort dingen dan maar niet meer vermelden hier?
@rhellema: en ook in je laatste reactie laat je zien dat je niet begrijpt wat de boodschap is.
@daveb: ga dan lekker naar http://www.menselijkleed.nl, dan hebben wij het hier op Autoblog over het ongeval met de auto en hebben we de slachtoffers in gedachten. Pleur toch lekker een eind op met je slachtofferrol.
Al het leed to the side, Er schijnt iemand te zijn op Twitter die een keurig lijstje bijhoud van alle front-impact crashes met Tesla’s in Autopilot… tis een behoorlijk lang lijstje en wanneer kwam nu ook al weer die Autopilot update? Nee Autopilot is best gevaarlijk omdat Tesla t verkoopt als zelfrijdend wagentje terwijl er dus echt nog bijzonder veel aan short. Dan is de concurrentie verder.
@dakarbemo: Autopilot is best gevaarlijk omdat Tesla t verkoopt als zelfrijdend wagentje? Ik heb zelf net een Tesla met autopilot gekocht maar Tesla is juist super terughoudend met autopilot en geeft ook aan dat je het voorlopig alleen op de snelweg moet gebruiken en je handen aan het stuur kmoet houden. Ik heb regelmatig op jachten met autopilot gevaren en die varen ook alleen automatisch de ingestelde koers zonder zich ook maar iets van andere schepen of obstakels aan te trekken. Autopilot is wat mij betreft dus ook geen foute naam voor de door Tesla geboden systemen. De zelfrijdende functie staat apart in de prijslijst maar is uberhaupt nog niet leverbaar.
@bumperklevert: Als eerste congrats met de aanschaf, nog lang moeten wachten? Iedereen weet dat Tesla echt wel het idee omarmt van: “Dit is de elektrische zelfrijdende auto”. Dat men in de praktijk even in uw oren fluistert van joh dat zelf rijden, moet je niet zo serieus nemen is net als hele kleine lettertjes onder contracten. Dat het systeem in the real world regelmatig vrachtwagens vergeet op te merken met crashes als gevolg is a big deal.
@dakarbemo: Dankjewel. Nee, vrijdag besteld en afgelopen woensdag opgehaald. Al had ik wel het geluk dat ze precies de auto die ik wilde bestellen al in Tilburg hadden staan. Anders was het levering oktober geworden. Wat iedereen blijkbaar denkt te weten kun je Tesla denk ik niet kwalijk nemen. Ik zie Tesla nergens beweren dat ze nu al een zelfrijdende auto hebben. In tegendeel ze zijn er best redelijk terughoudend in. Wat ze wel zeggen is dat de auto de hardware heeft om op termijn zelf te kunnen rijden. Of dat ook zo is zal de tijd moeten leren. Dat autopilot nog veel fouten maakt is reden te meer om gewoon je handen aan het stuur te houden. Ik ben helemaal geen voorstander van dit soort systemen en ik denk dat als je het niet wilt je het ook gewoon niet moet nemen maar tot nu (paar dagen) toe ben ik best onder de indruk van wat de auto al wel kan.
@bumperklevert: Beweren in schrift zullen ze het niet = lawsuits maar 100% supporten ze maar graag die gedachte dat het wel zo is. Subtiel verschil maar met dit soort dingen… Over “Wat ze wel zeggen is dat de auto de hardware heeft om op termijn zelf te kunnen rijden.” heb ik ook al angstige dingen gehoord. Model X eigenaar die ik kende ging na een jaar eens terug om naar de Model 3 te koekeloeren waarna hij droogjes van verkoper te horen kreeg dat zijn Model X het nu opeens niet meer had en dat ie dan een nieuwere moest kopen…… die dat dan zogenaamd wel weer zou hebben. Voelt een beetje als maximaal uitmelken van je “merk-gekkies”.
@dakarbemo: Ik hou er zelf ook serieus rekening mee dat mijn hardware ook niet voldoende zal zijn voor volledig autonoom rijden. Ik begrijp wel dat de hardware nu zo is ingebouwd dat je bestaande auto’s wel kunt upgraden. Eigenlijk vind ik autorijden ook gewoon te leuk om het aan de auto zelf over te laten. Zekker met het koppel en de wegligging van een Tesla. Aan de andere kant wel handig als je te moe of te dronken bent om naar huis te rijden.
Op het eerste gezicht zie ik een kurkdroge weg met voldoende schaduw voor goed zicht.

Het enige wat opvalt is een flauwe bocht. Ik hoop voor de vrouw dat telefoongebruik niet de oorzaak was van deze crash. Ik ben niet heiliger dan de paus en ik weet dat het vooral in bochten erg lastig is om te multitasken. Iedere seconde dat je ogen van de weg zijn kun je uit de bocht raken.

Nieuwsberichten over Tesla crashes zijn trouwens gewoon relevant. Deze auto’s hebben een hele hoge verzekeringspremie en dat doen verzekeraars zeker niet om te pesten.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).