Autoblog advies: coupé met 140 pk (of meer) voor 10k

Auteur: , 108 Reacties
Hyundai Veloster '12

Iets meer met het hart, iets minder met het hoofd.

Bij veel aanvragen (waarvoor dank!) moeten wij ons conformeren aan de eisen gesteld door de aanvragers. Sterker nog, dat moeten ze zelf ook doen. Ondanks, of misschien juist dankzij het feit dat de auto voor velen de op één na grootste aankoop is na het huis, moet de auto zich aanpassen aan de omstandigheden van het gezin, het werk of een combinatie van die twee. Vervolgens heb je te maken met diverse financiële aspecten. Aanschafkosten, brandstofverbruik, afschrijving en onderhoud. Dat is meteen de reden waarom we in Nederland zoveel dezelfde auto’s zien. De Skoda Octavia, Nissan Qashqai en Volvo XC40 zijn echt niet de auto’s waarvan de eigenaren altijd gedroomd hebben. Het was gewoonweg de beste aanbieding die in het plaatje pastte.

Voor ons autoliefhebbers kan dat soms saai, pijlijk of gênant overkomen. Maar ja, er zijn audioliefhebbers die weer gruwelen voor de Bose, JBL of Dynaudio-meuk die wij ‘best aardig’ noemen.

Bij de aanvraag van vandaag dachten we aanvankelijk met eenzelfde situatie te maken te hebben. Het gaat namelijk om de situatie waar Killian zich op dit moment in bevindt. Op dit moment rijdt hij in een Toyota Aygo, één van de meest briljant ontworpen autootjes, maar dat terzijde. Hij is op dit moment aan het kijken naar een maatje groter. Wij hadden dus al een beetje het idee: hij moet overstappen naar een Volkswagen Polo, Toyota Yaris of Hyundai i20. Gelukkig zorgde @autoblogger ervoor dat de aanvraag nog eens extra goed gelezen werd, want Killians aanvraag heeft stiekem toch een beetje meer sjeu dan dat.

Killian heeft op dit moment namelijk niet te maken met vreugde-beperkende en ruimte-innemende kinderen en hij hoeft ook niet heel veel kilometers te maken. Hij en zijn naar eigen zeggen hele schattige vrouw (pics or it didn’t happen) zoeken een auto waar juist een hoop lol mee gemaakt kan worden. De eisen en wensen vind je in onderstaande tabel:

Huidige /vorige auto's:Toyota Aygo
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:€ 8000 tot € 10.000
Jaarkilometrage:8.500 tot 9.000
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf andere auto:Tijd voor een wat ruimere, maar vooral vlottere auto
Gezinssamenstelling:een heel schattig stelletje
Voorkeursmerken /modellen:VW golf V gti, Clio RS, Seat Ibiza FR
No-go modellen / merken:Peugeot/Citroën doen me niet veel, verder open voor vanalles.

We negeren even compleet de voorkeursmodellen. Met name de Golf V GTI en Renault Clio Renault Sport zijn echt usual suspects. Daarbij zijn het ook vooral echt hatchbacks en niet echt coupés. Zelfs de marketingafdelingen hebben dat destijds niet gesuggereerd. Zowel de Golf als de Clio zijn uitstekende Hot Hatches in hun segment. De Clio is een puur gooi- en smijt autootje, de Golf is de ideale allrounder. Maar wil je meer dan 140 pk en mag het iets origineler zijn, dan zijn dit acht leuke opties die het midden houden tussen een hatchback en een coupé:

Hyundai Veloster 1.6 GDI i-Vision
€ 9.950
2012
120.00

Eigenlijk is dit een beetje vals spelen, want officieel heeft deze auto geen 140 pk, maar 136 stuks. Ook moeten we eerlijk zeggen dat die 136 paarden niet echt krachtige rossen lijken te zijn. Waarom dan toch de Veloster aanraden? Ten eerste is het een originele en leuke auto om te zien. De extra derde deur kan soms echt handig zijn, mocht je twijfelen tussen een coupé of een hatchback. De rijeigenschappen zijn minder bijzonder dan zijn uiterlijk doet vermoeden; het is gewoon een capabele C-segmenter met een sportief randje. De rijtest met de auto kun je hier bekijken. Het grote voordeel is de value for money die de Veloster biedt. Koop je een Veloster in dit budget, dan zijn ze relatief jong, over het algemeen zeer betrouwbaar en ook nog eens lekker compleet uitgerust.

Hyundai Veloster 1.6 GDi i-Vision '12

Volkswagen Scirocco 1.4 TSI Highline
€ 9.950
2009
135.000 km

Hét bewijs dat Volkswagen wel degelijk een leuke auto kan bouwen. Er waren helaas alleen weinig gegadigden voor de Scirocco. De auto lijdt een beetje aan het Maarten van Rossum-syndroom: dankzij het cynisme dat her en der om het merk hangt, zou je niet verwachten dat je er soms wel degelijk lol mee kan beleven. In het budget kun je kiezen voor redelijk verse exemplaren. Er zijn twee varianten van de 1.4 TSI: eentje met alleen een turbo (122 pk) en eentje met turbo plus compressor (160 pk). De eerste is langzamer, maar ook betrouwbaarder. Beide zijn overigens niet vrij van issues met schraapveren, dus check of de Scirocco in kwestie de fix hiervoor heeft gehad (aankoopadvies). In vergelijking met de Veloster is de Scirocco (rijtest) lichtvoetiger en een stuk sneller. Ook de 122 pk versie voelt vlotter aan. Nog een voordeel is dat Highline het instapniveau was bij de Scirocco. Echt kaal zijn ze dus nooit.

Volkswagen Scirocco 1.4 TSI Highline '10

Peugeot 407 Coupe 2.2 Pack
€ 7.950
2008
110.000 km

In plaats van een faux-coupé kun je ook voor een ‘echte’ gaan. De Peugeot 407 Coupe is altijd gebukt gegaan onder het feit dat hij niet kon tippen aan zijn voorganger. Dat is natuurlijk niet helemaal waar. Puur qua koetswerk is de 406 mooier, maar een exemplaar vinden zonder roest is nog knap lastig. De 407 (aankoopadvies) heeft daar geen last van. Ook staat het interieur op een veel hoger plan dan bij zijn voorganger. De 2.2 benzinemotor is een fijne metgezel en zorgt voor redelijke prestaties, niet meer dan dat. Bij de 407 Coupé maakt dat echter niets uit, het gaat om het cruisen. Dat kan uitstekend met de 407 Coupé. De ideale reisauto voor lange ritten door Europa.

Peugeot 407 Coupe

Alfa Romeo Brera 2.2 JTS SkyWindow (939D)
€ 8.750
2006
125.000 km

Nog zo’n auto die niet helemaal vrij is van een paar nadeeltjes. Daar beginnen we dan maar even mee. De Brera is relatief zwaar, waardoor 185 pk niet echt overdadig is. Maar maak je geen zorgen, het is prima mogelijk om er je rijbewijs in kwijt te raken, het duurt alleen eventjes. De Brera vergt een andere benadering dan zijn ‘voorganger’, de GTV. Het is een sportieve Gran Tourer. Ondanks dat het model alweer 13 jaar oud is, oogt het nog steeds vers. Ook is de auto vrij van de ‘foutheid’, waar een Benz of BMW nog weleens last wil hebben. Qua betrouwbaarheid staat de auto op een veel hoger niveau dan de voorgaande modellen van Alfa Romeo (aankoopadvies). Ook leuk: de eerste eigenaren hadden vaak de goede smaak om een bijzondere lakkleur en/of leersoort uit te kiezen. Je vindt echt de meest wonderlijke combinaties.

Alfa Romeo 2.2 JTS (939D) '08

Renault Mégane Coupé 2.0 TCe Dynamique
€ 8.950
2010
75.000 km

Nog zo’n auto die het midden houdt tussen een hatchback en een Coupé. De leukste variant is natuurlijk de Megane RS zoals die van cameraman @MartijnGizmo. Deze zitten helaas nog iets boven het budget. Het model net onder de RS is echter ook zeker niet te versmaden. In de basis is het blok hetzelfde, zij het met net wat minder spectaculaire hardware. De turbo is bijvoorbeeld wat kleiner. 180 pk is in een auto als deze overigens meer dan voldoende. De Mégane (aankoopadvies) is relatief licht en dankzij het tamelijk hoge koppel heb je nooit het gevoel tekort te komen in deze auto. Qua rijeigenschappen is de auto niet zo bijzonder als een RS, maar de auto stuurt aanmerkelijk leuker dan een gewone Mégane Berline.

Renault Mégane Coupe GT '10

Mercedes-Benz CLC230 Prestige (CL203)
€ 11.000
2009
150.000 km

We zoeken graag de vreemde eenden in de bijt voor je uit, en dit is er nog zo eentje. De CLC was een soort tussenmodel. In principe was het een flink gefacelifte C-Klasse Sportcoupe. Ondanks de naam is het eigenlijk een ‘comfort-hatchback’. Hoewel de lagere prijs anders doet vermoeden, is het zeker een echte Mercedes, met name in deze uitvoering. Hij zit íets boven het budget, maar daar krijg je een hoop Benz-ness voor terug. Wat te denken van een atmosferische V6 die via een automaat de achterwielen aandrijft? In de prestige-uitvoering krijg je ook nog eens een hele hoop luxe. Een soort rijdende fles Rivella Light: een beetje vreemd, maar wel lekker.

Mercedes-Benz CLC230 (CL203) '09

BMW 120i High-Executive M-Sport (E81)
€ 7.950
2007
130.000 km

Dat BMW deze auto niet als ‘Coupé’ in de markt heeft gezet verbaast ons ten zeerste. Het is namelijk een soort shooting-brake. Zoals bovenstaande Mercedes écht een Mercedes is, is dit een echte BMW. Ook in de deze hatchback kun je namelijk de geneugten van achterwielaandrijving ervaren. Je kan met de 1 Serie (aankoopadvies) twee kanten op. Een 130i met zescilinder is mogelijk, maar dan heb je een oudere vijfdeurs met een flinke kilometerstand op de klok. Wij zouden opteren voor een complete driedeurs. De 120i levert 170 pk, net voldoende om leuk te zijn. Met het M-Sport pakket ziet de auto er lekker dik uit. Heel comfortabel zijn ze overigens niet, houd daar rekening mee.

BMW 120i M-Sport (E81) '09

YOLO: Opel Astra OPC (H)
€ 9.250
2006
125.000 km

Opel noemt deze driedeurs auto een coupé. Is dat terecht? Als je de vijfdeurs ernaast zet wel. Maar ja, als je mij naast mijn zus zet dan ben ik een fotomodel, dus helemaal eerlijk is die vergelijking niet. De Astra OPC is een auto die onterecht over het hoofd gezien wordt. Het is nog echt een ouderwetse Hot Hatch. Dik, ongepolijst en iets te snel. Die 240 pk voel je echt. De transmissieverhoudingen zijn in dit model nog ingesteld op acceleratie, niet op zuinigheid. Dat merk je met name op de Autobahn, deze Astra (aankoopadvies) blijft eraan sleuren. De OPC uitvoeringen zijn zeer compleet uitgerust met dikke Recaro sportstoelen en 19″ wielen. Eigenlijk dus een veel leukere en originelere auto dan de obligate Golf V GTI of de fragiele Mégane II RS.

Opel Astra OPC (H) '06

Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



108 reacties

De Brera natuurlijk. Wat een mooi ding.
@tvklarenbosch: Alleen maar omdat het een Alfa is hè? …
@fendercd60: als we allemaal de meest verstandige keuze zouden maken reed iedereen Dacia. Daarnaast is de Brera niet bijzonder onbetrouwbaar, ruim en zeer comfortabel.
@tvklarenbosch: ja, maar niet iedereen heeft verschrompelde testikels
@tymo: hoe oud ben je?
@tvklarenbosch: en te zwaar, onderstuurd, al om al de perfecte coupe
@fendercd60: omdat hij de neus heeft van een 159 ….
@tvklarenbosch:
Echt?…. ik zie een 3-deurs hatchback…. net als de rest van de lijst….
Alfa romeo gt 3.2 prachtige busso V6.

Weet alleen niet of hij in budget valt anders een laguna coupe.
@dirkiii: die GT V6 met niet te veel km’ers gaat al (ruim) over de 10k heen. Erg gewild die fraaie GT met de laatste versie van het Busso blok (had er 5 jaar geleden een paar moeten wegzetten maar dat geldt voor wel meer auto’s)..
Een sportieve coupe met uitstraling, meer dan 140pk, onder de 10k eu, tijdloos..??

bmw e46

Einde discussie denk
@SpeedGeek: wel een LCI !
@smoked: Precies..!! Tenzij in estoril blauw te verkrijgen.
@SpeedGeek: helemaal mee eens, wat een wagen is dat! Origineel M-pakket, xenon koplampen, sportstoelen en een mooie 6-in lijn en je bent helemaal klaar.
@SpeedGeek: Kilian heeft niet aangegeven dat hij in een woonwagen woont?
@techniekmeneer: Lekkere stereotyperende opmerking…
@SpeedGeek: Achja, hoort erbij.
@speedgeek: Amen!
Ik zou zelf voor de brera of de peugeot 407 coupe gaan. Allebei heel bijzonder om te zien in het echt.
@willeme wellicht cijferverwissing? Clc230 is toch geen 6 cilinder?
@alloallo:jawel en de c230 is dat bijv ook. Maar ik ben hier ook om aankoopadvies te geven, en daarom adviseer ik de alfa romeo brera, of de mercedes clc 230.
Thx! Weer wat geleerd @mikje90:
Brera.

Of 407

Maar wat is een Scirocco eigenlijk lelijk… zeker als je ze ziet rijden. Doet de naam Scirocco geen eer aan…
Grappig dat er geen plaatjes is vd Opel, ze bestaan toch wel?
De eerste generatie Mazda 3 MPS. Anders zou ik de Opel of Hyundai kiezen. Een BMW of Golfje is zó cliché.
Volvo C30 T5.
@joer23: oeh dit is ook wel een hele goeie. Bovendien is dit echt een goed gebouwde auto.
@mikje90: ik zat daar ook net aan te denken. Eigenlijk de beste keuze
@willeme: “Maar ja, er zijn audioliefhebbers die weer gruwelen voor de Bose, JBL of Dynaudio-meuk die wij ‘best aardig’ noemen.”

Denk niet dat er veel audioliefhebbers gruwelen van Dynaudio gezien ze daar over het algemeen gewoon goed spul maken. Ongeacht of je nou €1000 of €60.000 uitgeeft aan een stel speakers.
Hun studio monitoren staan ook al jaren erg hoog aangeschreven.

En nu ga ik weer verder met het artikel lezen.
@torsen: Je was me net voor, met een iets ander verhaal, maar met in feite dezelfde strekking…
@henrie: Mooi man. Ik ken genoeg ‘audio-liefhebbers’ die er niet zo veel mee hebben. Dus de strekking blijft lekker staan :-D. Zo veel mensen zoveel wensen (en meningen).
@willeme: Oh, dat soort audioliefhebbers zijn er ook zeker. Van die types die altijd pers se iets willen wat niemand anders (die ze kennen) heeft. En als iemand anders het dan ook koopt, gaan ze weer op zoek naar wat anders, want je moet wel origineel blijven natuurlijk. Om nog maar niet te spreken over allerlei claims die er worden gedaan naar aanleiding van een paar andere kabeltjes (zelfs kabels voor digitale signaaloverdracht!). Ineens klinkt het allemaal heel anders, en vooral (altijd!) ook beter. Tot je ze een keer een dubbelblinde test laat doen. Dan horen ze nog geen eens verschil als je er andere speakers neer zet. Maar dan komt altijd het argument dat dubbelblinde testen geen realistische resultaten laten zien. Tja, moet je in de medische wereld eens gaan vertellen, komen ze niet meer bij van het lachen… Goed tot zover mijn ‘audio-rant’. Ik heb denk ik iets te lang in dat wereldje vertoeft, maar ik ben er nu helemaal klaar mee. Ik heb een mooie audioset staan, waar ik dagelijks van geniet (met geheel niet-audiofiele muziek!), en die oeverloze discussies laat ik nu voor wat ze zijn… ;)
@torsen: Uiteraard levert het ene merk betere kwaliteit dan de ander. Toch zijn er voldoende (zelfverklaarde) audiofielen die liever een stapje hoger/halte verder kijken ;-).
@willeme: Ja, erg herkenbaar overigens, de audio snobs.
Dynaudio verrastte mij alleen in deze context gezien het toch een redelijk gevestigde naam is binnen de hi-fi wereld.
Beetje alsof ze Mercedes af doen als rommel omdat het geen Rolls Royces zijn.
@torsen: En vooral snachts luisteren, dan is er minder vervuiling van het energienet :-s
@kareljansen: met de juiste ontstoorde voedingskabels, bij voorkeur zilver/kopermix, kan je dat redelijk ondervangen, zeker als je ze met keramische spacers los houdt van de vloer (ivm betonijzer). Oh, en het helpt ook als de kabels bij volle maan zijn gemaakt door elfjes.
Bose is inderdaad veel te duur voor de geboden kwaliteit (lees: gebrek aan kwaliteit), maar audioliefhebben (van het type dat zichzelf meestal ‘audiofiel’ noemt) die de neus ophalen voor Dynaudio en (vooral) JBL, zijn gewoon snobs. Er zijn immers weinig anderen die in de geschiedenis meer betekend hebben voor de audiowereld dan James Bullough Lansing (Altec Lansing, JBL). Natuurlijk maken ze tegenwoordig, als onderdeel van de Harman Group, ook commerciële, goedkope rotzooi. Maar er zitten nog altijd pareltjes tussen. Als ik ooit toch eens een setje Everest DD66000 zou kunnen bemachtigen… Tot die tijd ‘behelp’ ik me wel met de Studio 590, 530 en 520c… ;)
@henrie: Bij JBL klopt het ook wel een beetje tegenwoordig. Die richten zich veel meer op de pro-audio markt.
Voor thuis maken ze meer bluetooth speakers e.d. dan echte hi-fi.
Wat ze maken is prima. Maar logischerwijs is er ook beter spul op de markt omdat ze er niet echt mee bezig zijn.
@torsen: Ik heb zojuist eens op de website van JBL gekeken, en inderdaad, wat ze nu verkopen aan consumentenspeakers spreekt mij ook niet aan. Vooral ‘soundbars’, kleine home cinema setjes, Blu Tooth speakers en een mini subwoofertje, die tot maar liefst 41 Hz reikt (nou, nou… mijn Studio 590’s gaan al tot 35 Hz; een beetje subwoofer moet daar ruim onderdoor gaan)…

Maar nog niet zo lang geleden, hadden ze met de Studio 200-serie (er staat er nu nog één op de website, maar dat is een andere/nieuwere serie) toch een leuke instapserie. De Studio 500-serie, die ik hier thuis heb staan, waren weer een flinke stap omhoog, zonder dat ze onbetaalbaar werden (in tegendeel zelfs). Daar boven had je nog de Array-serie (Array 800, 1000, 1400, en de subwoofer Array 1500). Die zagen er, hoe zal ik het zeggen, nogal onconventioneel uit, met die ‘losse’ hoorn-tweeter er bovenop, maar waren wel geweldige speakers. En dan had je daarboven nog weer de (al tamelijk onbetaalbare) K2-serie (K2 S5500, S5800, S9500, S9800 en S9900). Die stonden, als ik het me goed herinner, allemaal gewoon op de website met consumentenspeakers…

Als toppunt van wat JBL kan/kon, had je toen de Everest-serie (Everest DD55000, DD66000 en DD67000), met prijzen van zo’n €60.000 per paar. Als je nu zoekt op ‘JBL Everest’ kom je bij een stel hippe koptelefoons uit… :(
@henrie: Ik heb een JBL Bar 3.1 thuis staan, zo’n door audiofielen verfoeide soundbar inderdaad. Komt gewoon goed geluid uit, en ik durf wel te zeggen dat ik met mijn vroegere hobby in het daadwerkelijk maken van muziek ipv slechts luisteren wel enig verstand van zaken heb…
@racerx: Misschien ben je een beetje doof geworden van het musiceren? Komt regelmatig voor bij muzikanten… ;) Nee, maar zonder gekheid, met moderne technologieën is het tegenwoordig heel goed mogelijk om met relatief compacte speakers een behoorlijk indrukwekkend geluid te produceren. Ik heb zelf ook een klein Yamaha minisetje, met piepkleine speakertjes, en die klinken op zich helemaal niet verkeerd…

Zo heb ik (ter lering en vermaak) mijn JBL Studio 530 speakers, die normaal als surround speakers fungeren, eens als front speakers geprobeerd. Dat zijn relatief kleine ‘boekenplankspeakers’ (B x H x D = 214 mm x 467 mm x 222 mm) met een hoorn tweeter en een enkele woofer met een diameter van 130 mm. Dat klonk echt behoorlijk goed, met heldere hoge tonen en zelfs een behoorlijk goede bas. Totdat ik weer terug ging naar de JBL Studio 590 speakers, die ik normaal als front speakers gebruikt…

Dat zijn vrij grote (B x H x D = 322 mm x 1263 mm x 413 mm) staande speakers, met dezelfde tweeter als de 530’s (maar dan wel met een grotere hoorn), en met twee woofers met een diameter van 200 mm. Daarmee klonk het toch echt ineens nog een stuk beter. De hoge tonen zijn vergelijkbaar (want dezelfde tweeter), maar de lage tonen zijn veel meer aanwezig, je voelt ze ook beter, en je hoort gewoon dat ze veel dieper gaan. Zonder dat het overigens ineens ‘bonkerig’ gaat klinken, waar kleinere speakers vaak last van hebben (met name kleine subwoofers bonken vaak meer dan dat ze bastonen produceren). Sjonge, ik klink nu bijna als een audiofiel… :D

Maar ik bedoel er maar mee te zeggen, dat je met moderne technologieën tegenwoordig relatief compacte speakers kunt bouwen die behoorlijk indrukwekkend zijn, maar dat je uiteindelijk altijd tegen de natuurwetten aanloopt. Een enkele woofer van 130 mm heeft een oppervlakte van bijna 133 cm^2. Die kan gewoon niet op tegen een dubbele woofer van elk 200 mm, want die hebben een gezamenlijke oppervlakte van 628 cm^2. Daarmee kun je gewoon veel meer, en vooral ook veel makkelijker, lage tonen produceren. Zeker als ze ook nog eens in een (veel) grotere kast zitten, met een grotere (dubbele) poort…

Wat mij betreft gaat er dan ook niks boven grote speakers. Kleine speakers met een (grote) subwoofer kan ook, maar die moeten dan wel goed op elkaar aansluiten, en dat blijkt vaak lastig…

Ps. alléén de grootte van de speakers zegt natuurlijk nog vrij weinig. Het gaat er natuurlijk ook om hoe de kast is gebouwd (moet zwaar en stevig zijn, en niet meetrillen), wat voor woofers (en tweeters) er zijn gebruikt, hoe het wisselfilter werkt, enz. Kortom het moet een goed ontwerp zijn, anders heb je nog steeds slecht klinkende speakers, of ze nu groot of klein zijn…
@racerx: Gezien je gebruikersnaam zal het geen lompe techno geweest zijn?

Geluid is relatief danwel subjectief. De omgeving doet een hoop, zoniet mee dan de helft. Om die reden zou ik zelfs Bose nog een goede kans geven voor zulke apparatuur of in auto’s, omdat zij gewoonweg de meeste ervaring hebben om met onderbemeten goedkope meuk toch hele volksstammen tevreden te doen laten zijn met het geluid.
Brrr wat is zo’n Velostar LELIJK. Was me nog nooit opgevallen. Nog erger dan zo’n 407 coupé.
@luciano_borello: idd.. zeker in deze kleur vraag je je af waar de gaten zitten waar ik mijn lege wijnflessen in moet schuiven..
@luciano_borello: Gelukkig verschillen smaken. Ik ben zelf in het bezit van een oranje Veloster (wel ietsje aangepast) en ben er ontzettend blij mee.
Wat wel apart is dat iedereen roept dat het een lelijke auto is maar ik toch heel veel complimenten krijg dat mensen het een mooie auto vinden.
Wel oogt ie sportiever dan dat ie is.
Moeilijk kiezen tussen de Hyundai, Peugeot, Scirocco en de BMW.
@willeme laat Autoblogger nog een keer de aanvraag door lezen: bij de No Go modellen staat toch echt een Peugot.

OT ik zou voor de Scirocco of de Brera gaan.
@ikleesookoverautos: Klopt. Ik heb gelezen. In sommige gevallen zijn de eisen dusdanig dat je op de no-go uitkomt. In dit geval kwamen diverse 407 Coupé in uitstekende staat die ruim binnen het budget vielen. Zonde om het niet te benoemen. Daarbij, als we echt altijd strak de No Go’s aanhouden wordt het bijzonder saai. 95% wil premium Duits en geen Frans. Levert altijd dezelfde adviezen op. We moeten ook denken aan de lieve lezers!
@willeme: Honda Prelude en de Toyota Celica zijn ook leuke coupés. Miss wel wat ouder maar met dit budget kan je een mooi model vinden.
@willeme:
Jammer dat ik geen advies-aanvraag heb dan. Mijn no-go is (semi) Duits en Aziatisch.
Met semi-Duits bedoel ik dus de Tsjechische en Spaanse Volkswagens.
Volvo C30 R-Design zou ook kunnen.
@lacker: exact mijn gedachte, misschien zelfs met 170pk 5 cilinder binnen budget te krijgen.
Mercedes CLK Coupé, BMW E46 Coupé, BMW E92.

En als YOLO een Mercedes CL of BMW 6-Serie!
Chrysler crossfire ook een leuk alternatief
Waarom niet bij Toyota blijven en iets van een Celica of een MR2
– Brera kwa uiterlijk en status moeilijk om te weerstaan.
– Megane lekker sportief uiterlijk en kwa prijs – prestatie het verstandigst.
– Scirocco is de enige mooie Golf en nog steeds het laatste model.

Maar ik zou voor de BMW 1 gaan. Ik kan de kwaliteit waarderen…
@BrutaalAapje: De kwaliteit van de motoren is alleen niet meer zo best…
Dr is maar een auto als je een heelboel lol wilt beleven IN de auto. En dat is een ouwe chevy van met matras achterin…
@peug206: rijdt dat ook een beetje lekker?
@autodidact: hangt van “de schattige vriendin” af…
@peug206: is die standaard of optioneel?
@peug206: goh dat lukte vroeger in mijn evasion achter het stuur (geparkeerd op een volledig lege camping), op de achterbank, in de koffer, in de koffer zonder de achterbank,… ook allemaal hoor.
Hoeft geen chevy te zijn die je financieel een aderlating geeft…
@tjorque: maar met de chevy ben je wel de man op de festivals… voor als die schattige dame een lekkend tentje heeft…
Eerste generatie Volvo C70. Comfortabel, snel zat en binnen dat budget pak je de mooiste die er zijn.
Maar wil hij echt een coupé, of een van die hatchbacks in het rijtje die doet alsof?
Voor 8k zul je geen goede 120i vinden die lekker vol aangekleed is.
Toen ik de Alfa ertussen zag staan had ik mijn keuze al gemaakt.
Een originele crx vtec !
Zielig als je Renault als no-go area neerzet voor jezelf.
Vooral omdat je jezelf tekort doet.
Laguna Coupé, schitterende wagen, Aston Martin lijnen, lijkt een veel duurdere verschijning dan dat het is.
Maar koop maar iets Duits-dertien-in-een-dozijn.
Lekker safe, toch?
@desjonnies: Ach die jongen heeft 10.000 euro te besteden, hij heeft gewoon geen zin om dat bedrag uit te breiden naar 15.000 voor alle bijkomende reparaties…
@techniekmeneer: dat model Laguna staat bekend als zeer betrouwbaar, omdat ze bij Renault heel hard hun best deden om voor de onbetrouwbare generatie daarvóór te compenseren. Met iets ouders en Duitsers ben je waarschijnlijk meer geld kwijt.
@jipino: Er is geen betrouwbare generatie Laguna.
@techniekmeneer: zeker niet het aankoppadvies van Autoblog gezien over die Laguna.
@strikkert: Die aankoopadviezen hier neem ik niet al te serieus, er staan te vaak, teveel blunders in. Dat krijg je als het getypt word door kantoorpikkies ipv techneuten.
@techniekmeneer: Tja, dan ben je zelf ook niet echt technisch onderlegd lijkt me… De laatste generatie Laguna (III) was net zo foutloos als de Duitse concurrentie en misschien zelfs wel beter. Prima wagens.
@racerx: Sorry ik kan er nog steeds niet aan wennen, Laguna en foutloos in 1 zin…
@techniekmeneer: Zelfs de door PON gesponsorde buren hebben over de betrouwbaarheid van die generatie Laguna geschreven. Dat zegt wel genoeg.
@techniekmeneer: Zelfs de door PON gesponsorde buren hebben over de betrouwbaarheid van die generatie Laguna geschreven. Dat zegt wel genoeg.
@desjonnies: nee hij heeft zelfs Renault Clio als voorkeur aangegeven. Hij wil geen Citroën of Peugeot.
Zit zelf ook in dit segment te kijken, en een goede 1-serie wordt lastig hoor.

De Clio RS vind ik zelf super.

Een Crossfire is stiekem erg leuk, en droogt goed op.

Een CLK200 is ook mogelijk, maar eentje die netjes is en geen kampuitstraling heeft is lastig.

Wat ouder is een Mercedes 300CE ook erg mooi.

Een nette e46 is ook niet makkelijk, vaak ‘youngtimer!!’ met veel te hoge prijs.

En in plaats van de OPC versie van de Astra GTC zou ik de 1.6 Turbo(zeldzaam) of de 2.0 turbo nemen en tunen. Die OPC vind ik een beetje sjonnie.

Ow ja, een echte Yolo;
Een Jaquar XK-8, ik durf het niet aan, maar waanzinig mooie auto. Wordt sowieso een klassieker!
@reactief:
Voor een budget van €10.000 is een XK-8 een beetje een gok. Voor €15.000 koop je een prima exemplaar. Betrouwbaarheid is ook gewoon op niveau, maar het zijn wel auto’s die bijna 20jaar oud zijn. De betrouwbaarheid van mijn Jaguar (2005 S-Type diesel, gekocht met 204.000km en nu bijna 260.000 op de klok in een jaar en 4 maanden) is uitstekend.
@sabrerator: Klopt. Ik zag ze af en toe voorbij komen in mn zoektocht tot €10.000,-, maar goede zitten er boven, daarom ook Yolo :)
S-Type is ook mooi, zie ik ook vaak voorbij komen, vooral de 3.0 V6, maar mijn type auto. De XJ vanaf 2003 echter wel, maar toch ook iets te veel Yolo voor mij, zoek zelf toch iets met lagere vaste lasten.
@reactief: bij S-type, -niet- mijn type auto.
De beste kwam mijnsinziens als eerste. De Veloster. Echt een guilty pleasure van mij!
“Dat BMW deze auto niet als ‘Coupé’ in de markt heeft gezet verbaast ons ten zeerste.” Da’s een beetje gek: er wàs namelijk ook een BMW 1-serie coupé. Ook een 120i coupé. Alleen zijn die tweedehands iets duurder dan de hatchback zoals hier in het rijtje staat en dus past-ie niet in het budget…
Mensen, de peug RCZ ontbreekt toch wel on de suggesties.
Heel veel value for money!
@rve007: Met de o-zo geweldige 1.6 thp motor? Dat je het durft iemand zo’n auto aan te raden..
@techniekmeneer: Wanneer de Scirocco in het rijtje mag staan kan die generatie 1.6 Prince motoren er ook wel bij.

Alleen wilde de beste man geen Peugeot. Jammer want de RCZ is wel echt gaaf om te zien.
@karhengst: Klopt, ik had graag een scirocco aangeschaft, maar die motoren zijn ook niet geweldig.
@willeme: heeft de Peugeot 406 echt zoveel last van roest? Juist Peugeots uit die tijd lijken nauwelijks vatbaar voor het roestspook en ik geloof dat dit ook voor de 406 geldt.
.. als je er achterkomt dat je nieuwe bolide bijna het dubbele verbruik van je Aygo heeft, 4 tot 6 keer meer kost aan wegenbelasting per maand en om over verzekering nog maar niet te spreken.
@knapzuur: idd veel mensen vergeten de running kosts. Ikzelf heb zo’n Aygo voor woon werk en een fun auto voor erbij.
@knapzuur: Maar in plaats daarvan ben je iedere dag blij bij het instappen in plaats van bij het uitstappen.
Ik dacht dat dit over coupé’s ging…. maar ik zie alleen maar 3-deurs hatchback’s.
Een BMW E92, da’s een coupé!
Waarom staat de Nissan 350Z hier niet tussen?
@notsobig: Een fatsoenlijke is veel te duur.
Precies!! nissan 350z!
Moeilijke keus zeg. Scirocco heb ik zelf gehad en vind ok als R een top kar. Mégane en de OPC beide ook heel gaaf en zoals iemand anders al zegt een 350Z voor dit geld….moeilijk moeilijk moeilijk :)
In de titel van dit item staat dat het zou gaan om een coupe. In de eisen van Kilian zie ik dat echter helemaal niet terug. En tot slot zijn de meeste auto’s hierboven in mijn ogen géén coupé’s maar ordinaire hatchbacks. Alleen de Peus, Merc en de Opel zijn coupé’s, de rest niet.
Mis de Renault Laguna Coupe!
Kappa coupé? :-)
@posthumus: vind er maar eens een!
Een Brera rijdt als een gevulde badkuip op wielen. Een Veloster: er is echt wel een goede reden waarom Hyundai dit onding niet meer maakt. Een CLC is voor oude mensen zonder enige smaak.
Voorkeursmodellen zijn redelijk licht, wendbaar en pittig……komt het advies….vooral lompe zware bakken met grote zuipende motoren om de boel op gang te krijgen.
407 coupe is echt erg goed. Werd gemaakt op aparte productielijn met speciaal geselecteerde arbeiders. En dat merk je. Ik heb 406 en 407 coupe gereden. Ten slotte vond ik de 407 mooier. 406 is een beetje allemansvriend en rommelig door Italianen in elkaar gezet.v6 was wel leuk maar die 2.2 is met balansassen en loopt heel mooi.
Coupe rijden is overigens wel even wat anders: stijl boven alles
Audi TT, Volvo C30 T5, Volvo C70, Chrysler Crossfire, Mazda RX-8, Mitsubishi Eclipse, Audi A5 Coupé.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).