Tesla heeft een software update uitgerold voor de Model S Plaid. Het topmodel heeft nu niet alleen een hogere topsnelheid, de update brengt nog meer vernuft met zich mee.
Elektrische auto’s hebben over het algemeen geen hele hoge topsnelheid. De kick komt vooral van de acceleratie. Auto’s als de Volkswagen ID.4 en Skoda Enyaq zijn zelfs begrensd op een treurige 160 km/u. Als je dan een keer in Duitsland bent is dat toch een kleine tegenvaller. Gelukkig zijn er ook EV’s die wel wat harder kunnen. Zoals de Audi e-tron GT, de Porsche Taycan maar ook diverse Tesla’s. De Tesla Model S Plaid is het absolute vlaggenschip van het merk. De elektrische auto heeft een topsnelheid van 262 km/u.
Maar nu mag de Tesla nog harder, dankzij een software update. De Model S Plaid gaat nu 282 km/u. Daarnaast introduceert Tesla met de update ook een Track Mode en Drag Mode voor de Plaid. Vergelijkbare functies hebben we al eerder gezien op de Model 3 Performance. Met Track Mode worden diverse rijassistenten uitgeschakeld en ligt de focus op maximale performance. In onderstaande video krijg je een korte demonstratie van Track Mode op de Tesla Model S Plaid.
De update is gratis over-the-air te downloaden. Toen de Plaid werd voorgesteld werd aanvankelijk een topsnelheid van 320 km/u gecommuniceerd. Uiteindelijk is het ook de bedoeling dat de auto zo hard kan, maar op dit moment is combinatie hardware en software daar nog niet klaar voor bij Tesla. De eerste stap, van 262 km/u naar 282 km/u is alvast een eerste stap.
Flutterbi zegt
Het model verkoopt voor geen meter. Deze marketingtrucjes zijn de laatste stuiptrekkingen. Tijd voor een nieuw model Elon.
rollingstoned zegt
Eens, maar ik vind de Model S er nog steeds niet gedateerd uitzien. Het blijft gewoon een strak en clean ontwerp.
vaakbenjetebang zegt
@rollingstoned: Absoluut. In de details vind ik hem niet fraai uitgewerkt, maar als totaalplaatje van een afstandje is het gewoon een fraai en strak ding.
mashell zegt
Helemaal waar en dat roept meteen de vraag op waarom de andere Tesla modellen dan toch zo lelijk zijn. Model X heeft een aangespoelde walvis uitstraling, Model Y oogt als een opgeblazen 3 en de 3 heeft een heel raar gevormd dak.
berlinetta zegt
Eens. De S vind ik ook mooi, maar alles wat daarna kwam is me toch een potje lelijk.
Bastiaan Williams zegt
Mooi of lelijk is altijd suggestief. Het heeft 0 waarde daar iets van te vinden. Ik kan het mooi vinden jij vindt het lelijk. Waar het omgaat bij Tesla is niet of je het mooi of lelijk vindt maar of het je geeft wat je wilt.
Actieradius, geweldige software, briljante technologie en de best infrastructuur. Daar koos ik voor en dan vind ik hem ook nog mooi!
Pascal zegt
Waar heb je gezien dat ie voor geen meter zou verkopen?
simonferrari zegt
@Pascal: Volgens Autoweek zijn er welgeteld 5 stuks verkocht van de Model S in heel 2021 in Nederland.
pindakoning zegt
@simonferrari: de plaid is nog geeneens leverbaar in NL, dus..
tinnemans zegt
@pindakoning; Het was je nog niet opgevallen dat de Plaid best veel overeenkomsten met een model S heeft? Doen alsof het een heel andere auto zou zijn is een beetje raar. Nouja, misschien dat je VAG fanboys nog daarvan zou kunnen overtuigen, maar de verschillen tussen een BMW 320i en een M3 zijn groter dan tussen een S en een Plaid.
simonferrari zegt
@pindakoning: Ik heb het over de Model S in het algemeen.
autorijdert zegt
Model S is in Nederland heel lang niet eens verkrijgbaar geweest.
Dus logisch, als het echt een probleem was had Tesla heus wel een deel van de gigantische marge erafgehaald om de verkopen te stimuleren.
Het probleem is dat er gewoon geen batterijen verkrijgbaar zijn, als Tesla batterijen in voldoende hoeveelheden had zouden ze ook liever 2 Model 3 of Y’s verkopen dan 1 Model S.
Redrum zegt
Je kan hem pas in 2023 geleverd krijgen en zelfs op deze moment niet meer te bestellen buiten de US.
vaakbenjetebang zegt
@Pascal: Bron: https://insideevs.com/news/558255/tesla-production-deliveries-graphed-2021q4/, stukje naar beneden scrollen in het artikel:
Model 3/Y deliveries: 911,208 (up 106% year-over-year)
Model S/X deliveries: 24,964 (down 56% year-over-year)
Nu weet ik niet wat de officiële definitie van ‘voor geen meter verkopen’ is, maar 2,5-ish % van alle Tesla-verkopen voor de Model S en X samen alsmede een verkoopdaling van die twee van 56% op jaarbasis lijkt me geen reden om voor die modellen de vlag uit te hangen.
Pascal zegt
Deliveries zijn weinig representatief voor 2021 aangezien er mede wegens chiptekort bijna een halfjaar uitstel is geweest met de bouw van de 2021 refresh van de Model S en deze pas in de 2e helft van het jaar mondjesmaat kon worden uitgeleverd. Ik ben daardoor nog steeds op zoek naar waar de conclusie ‘hij verkoopt voor geen meter’ vandaan komt.
vaakbenjetebang zegt
@Pascal: prima. Ik houd de feiten en cijfers wel in de gaten.
Redrum zegt
Blijkbaar doe je dat niet he….. De lucid air en Rivian verkopen ook voor geen meter…in Europa
Daremaster Co zegt
Kompleet met je eens Pascal. Tesla is met alle modellen productie beperkt, niet beperkt in vraag.
autorijdert zegt
De Model S is lange tijd niet in de verkoop geweest.
De productie was gestopt en Tesla had het in Nederland niet eens in de verkoop gezet nog.
Als Tesla echt een probleem had met de verkoop zouden ze de verkoopprijs wel verlagen gezien ze als enige in de automarkt een gigantische winstmarge van 30% hebben.
Jij ziet dus een probleem waar Tesla dat niet ziet, en ik neem aan dat Tesla het wel beter weet dan jij.
flutterby zegt
@Flutterbi: het prestige model hoeft ook niet geweldig te verkopen. Je vriend Elon heeft al aangegeven dat ze de S en X niet voor de winst maken.
pramm zegt
Ben benieuwd waar je het op baseert? De Nederlandse verkopen? Ik kan me dan zeker voorstellen dat Tesla zich dan zorgen maakt.
In de praktijk is het model nog ruim 1 jaar niet te verkrijgen in de EU.
arta zegt
@Flutterbi: demand was never a problem.
Er zijn genoeg mensen die er een willen, maar de levering wordt pas midden 2023. Ik durf niet te zeggen wat de productieaantallen worden in 2022, maar ik heb niet het idee dat de auto te weinig in trek is.
On topic; mooie update waar je in dagelijks leven niet veel profijt van zal hebben.
Zit er al een drift mode op?
Daremaster Co zegt
Drift mode is in principe alleen achterwielen aan laten drijven en traction control uit. Dit zou mogelijk moeten zijn met track mode denk ik.
tinnemans zegt
” Toen de Plaid werd voorgesteld werd aanvankelijk een topsnelheid van 320 km/u gecommuniceerd. Uiteindelijk is het ook de bedoeling dat de auto zo hard kan, maar op dit moment is combinatie hardware en software daar nog niet klaar voor”
Hoe moet ik dit nou weer lezen? Mijn auto is qua hardware en software ook niet klaar voor 320km/u, maar als ik er maar genoeg geld tegenaan slinger gaat dat uiteindelijk vast wel een keer lukken.
En met nog wat extra geld overleven de auto en ik dat ook nog. 😁
RubenPriest zegt
Dat moet je lezen als in: het concept ging 320 km/u. Maar in de praktijk op productieauto toepassen is dat nu nog niet goed haalbaar ivm de veiligheid. Bijvoorbeeld vanwege een batterij die te warm wordt.
tinnemans zegt
@rubenpriest; Ah, op die fiets.
flutterby zegt
@tinnemans: er zullen nog wat software tweaks voor nodig zijn. Ik kan mij niet voorstellen dat de hardware het niet aan kan.
basman147 zegt
Bij Car and Driver waren ze al niet te spreken over de handling bij 260 en de remmen vanaf 160, dus het is niet alleen de software.
En voor de remmen kan je misschien nog de keramische remmen a 20000 dollar achteraf laten monteren, maar als de besturing niet klopt, wordt dat moeilijker.
https://www.caranddriver.com/news/a38453459/tesla-model-s-plaid-top-speed-200-mph/
ty5500 zegt
Ik snap ook niet goed dat ze standaard niet iets betere remmen hebben voorzien op een dergelijke auto, zeker als je ligt te pronken met nurburgring tijden. Een upgrade van de remmen lijkt wel een must als je de auto deels op het circuit wilt gebruiken.
Langs de andere kant is de acceleratie echt buitenaards en heb je met wat upgrades een bizar snelle vijfzitter. Als je bv. ziet hoe dat spel wegrijdt van een Ferrari SF90 ( vanaf 6 minuten), niet normaal.
https://youtu.be/8CF56F-4L8A
flutterby zegt
@ty5500: Tesla richt zich niet op circuit gebruik en heeft al eerder aangegeven deze niche aan tuners over te laten.
mashell zegt
Tesla ging toch de strijd op Nurburgring met de Taycan aan? En ik heb ook wel eens een filmpje van Tesla gezien waarin ze snelle tijden reden op een circuit in de VS. Dus zeggen “dat laten we aan tuners” is jezelf er gemakkelijk vanaf maken en gezien hoe Tesla haar software beveiligd ook gewoon een leugen.
Overigens hoeft Tesla ook helemaal niet op de sportieve tour te gaan, dat is een marktsegment met welliswaar hoge marges maar waar ook vele anderen al actief zijn.
Pascal zegt
Dat je een paar keer kijkt hoe snel je een circuit over kan wil natuurlijk nog niet zeggen dat je je als fabrikant ook op circuitgebruik richt. Je hoeft maar naar het uiterlijk van de Model S te kijken om te zien dat niemand die interessant zou vinden voor circuitgebruik, het is gewoon een snelle zakensedan. Qua tuning bedoelen ze dit soort projecten: https://www.hotcars.com/Watch-This-Tuned-Tesla-Model-S-Plaid-Preparing-For-Pikes-Peak/
flutterby zegt
@mashell: met de sidenote dat alle aanpassingen ook door tuners gedaan konden worden..
flutterby zegt
@mashell: tuners kunnen los gaan op het bodywerk, onderstel en dus ook remmen. Voor software kunnen ze beperkt tweaken met de track mode.
tinnemans zegt
@flutterby; Ik weet niet of je dat filmpje gezien hebt, maar de remmen van de Plaid zijn niet geschikt om daarmee op hoge snelheid door Duitsland te rijden en een dagje over bergpassen heen boederen lijkt me ook niet enorm veilig.
De enige plek waar de auto enigzins relevant is, is in de VS voor mensen die in het weekend een dragstrip willen bezoeken en de rest van de week gewoon braaf met 60mph rondtuffen.
Redrum zegt
Ja want wij tuffen met z’n alle steeds met 200+ rond en uiteraard heeft iedereen hier een circuit pas voor het weekend. En jaja en in Duitsland sta je ook meestal maar stil hoor buiten wat uitzonderingen.
En nee, ‘s avonds wordt het ook al moeilijk aangezien er om de 100 een trajectcontrole camera staat.
Enige uitzondering is aan de toog en op wat fora waar men het jaarlijkse vakantieritje door Duitsland als bepalend acht.
Snelle acceleratie en hernemingen zijn nog zowat het enigste waar je dagelijks iets aan hebt en je nog op redelijk legale manier kan gebruiken.
tinnemans zegt
@Redrum: Ik heb vorig jaar 10.000 buitenland kilometers gemaakt, waarvan een aanzienlijk deel in Duitsland en daarvan weer een groot deel op redelijk hoge snelheid. Ook al is doorrijden lang niet altijd en overal mogelijk, het kan nog wel.
flutterby zegt
@tinnemans: dan koop je toch andere remmen..? 9 van de 10 Plaid rijders doen waarschijnlijk jaren met de remmen uit de fabriek.
tinnemans zegt
@flutterby: Ik hou het denk ik maar bij auto’s/fabrikanten die gewoon af-fabriek veilig zijn.
flutterby zegt
@tinnemans: er zit een heel groot spectrum tussen onveilig en geschrikt voor het circuit..
tinnemans zegt
@flutterby: Niet zo groot als het verschil tussen de snelheid die de Plaid kan halen en de remmerij waarmee de auto weer tot stilstand moet worden gebracht. De remmen zijn niet gemaakt voor de snelheden die de auto kan halen. Ergo, onveilig.
Pascal zegt
@tinnemans dat het een goed idee is om je remmen te upgraden als je 300km/uur (op een circuit) wilt rijden is verder ook niet gebruikelijk bij andere fabrikanten. (oh wacht..) Qua veiligheid af fabriek is een Tesla zo’n beetje het beste wat je kunt kiezen. Voor alle modellen de maximale safety ratings waaronder IIHS en Euro Ncap. Nu weet ik dat je geen Tesla wilt en da’s uiteraard prima, alleen gaat er bij mij af en toe een wenkbrauw omhoog als ik zie welke redenen je daarvoor aangeeft.
tinnemans zegt
@Pascal: Als een auto 5 sterren haalt bij Euro NCAP zegt dat echt werkelijk niets over hard moeten remmen bij hoge snelheid. Daarnaast ben ik kritisch op alle slecht doordachte auto’s, heus niet alleen bij het zeer opportunistische Tesla. Ik rij BMW, maar ik kraak net zo makkelijk een XM af als een Plaid hoor. In het filmpje wat eerder genoemd is, is duidelijk te zien dat de remmerij van de Plaid de rest van de auto niet kan bijbenen. De maximumsnelheid verhogen zal dat vast niet beter maken. Fanboyism verandert daar niets aan.
Pascal zegt
@tinnemans ik reageerde op je opmerking “Ik hou het denk ik maar bij auto’s/fabrikanten die gewoon af-fabriek veilig zijn.” en dat zijn Tesla’s nu eenmaal aantoonbaar. Maar goed zodra de fanboy-kaart voor het gemak weer eens getrokken wordt is het wel duidelijk dat de argumenten op zijn.
tinnemans zegt
@Pascal: De remmen zijn domweg niet gemaakt voor de snelheden die de Plaid kan halen, zeker niet gezien z’n enorme massa. Hoeveel argumenten wil je hebben? Mijn auto heeft ook niet de remmen van bijv. een M5, maar ook absoluut niet dat snelheidspotentieel. De Plaid zou, gezien dat potentieel wel dat soort remmen moeten hebben. Hoeveel argumenten zijn nodig? Is 1 argument niet afdoende?
lekkerlinksrijden zegt
Hoe lang kun je deze snelheid volhouden,5 minuten?
ty5500 zegt
Hoe lang kan een Ferrari 300 rijden? Het verbruik is steeds gigantisch en dergelijke snelheden zijn steeds nutteloos.
degrotemuis zegt
5 minuten 280 is ook al serieus lang tegenwoordig. Ook op de Autobahn wordt dat steeds lastiger. Niet alleen door Baustellen, maar ook omdat er altijd wel iemand de linker rijstrook opzoekt met een snelheid die een heel stuk lager ligt.
tinnemans zegt
@degrotemuis; Er zijn nog wel stukken in het oosten waar er genoeg ruimte is. Niet dat mijn auto dan opeens dat soort snelheden gaat halen.
Redrum zegt
Ja en daar staan we met z’n allen elke dag …. En daarom kopen we ook met z’n allen cross-overs ;)
str8six zegt
Als ie 500 km/pu gaan zou ik zo’n ding nog niet willen hebben
hotze zegt
Boven de 200 km/u is reeds sprake van een ‘death wish’.
narcotic zegt
“De eerste stap… is alvast een eerste stap” straf zeg! 😉
Bunzing zegt
Van 282 naar 320 kmh kost bijna anderhalf (1,46x) keer zo veel vermogen .. dat zie ik niet heel snel gebeuren. Want ook 1,5x zoveel warmteproductie, 1,5x zo snel je accu leeg etc. Nja, wie roeptoetert heeft aandacht en aandacht verkoopt tegenwoordig
Redrum zegt
Met 1100pk zou dat wel mogen lukken, ik denk ook dat het eerder het verbruik en wegligging zal zijn.
De motoren kunnen het wel aan, de batterij/koeling op die snelheden, dat zal misschien nog wel het probleem zijn.
Uiteindelijk is dit ook maar een statement om de mogelijkheden in de bloemetjes te zetten.
Bastiaan Williams zegt
Telsa laat weer eens zien hoeveel de concurrentie achterloopt. En die achterstand gaat alleen maar groter worden 2023/2024 wordt een heel mooi jaar.
3246cm252kw zegt
@Bastiaan Williams: ja zegt dat wel me E46 uit 2002 loopt nog harder hahahahahah echt kansloos dit.