Tesla moet Nederlandse Model 3 klanten teleurstellen

Auteur: , 115 Reacties

Een aantal Nederlandse klanten die met smart wachten op de 2019 Tesla Model 3 hebben slecht nieuws te horen gekregen.

Tesla moet Nederlandse klanten teleurstellen

Het is het einde van het jaar. Dat betekent oliebollen, vuurwerk én nog even snel je EV op kenteken knallen voor de lage bijtelling. Het einde van het jaar staat in Nederland voor sommige automerken garant voor drukte om nog snel auto’s op kenteken te krijgen. Tesla is zo’n merk dat het erg druk heeft met de Model 3. Helaas voor diverse klanten heeft Tesla geen goed nieuws.

Wat is er aan de hand?
Om nog in aanmerking te komen voor die 4%-bijtelling is het zaak dat de auto uiterlijk 31-12-2019 op kenteken staat. Per 1-1-2020 gaan de nieuwe regels in en dat betekent een verdubbeling in de bijtelling naar 8%. Wie via de baas een leaseauto mag uitkiezen heeft echter te maken met doorgaans strenge afspraken omtrent het budget. Daardoor moet de Model 3 dit jaar op kenteken komen, anders kan de auto buiten het leasebudget vallen en gaat het feest niet door.

Hier zit het probleem. Tesla communiceerde dat als je in oktober een nieuwe Model 3 zou bestellen, je deze vòòr 31-12-2019 geleverd zou krijgen. Op deze uitspraak moet de Amerikaanse autobouwer terugkomen, want Tesla gaat het niet voor elkaar krijgen om aan de vraag te voldoen. De Model 3 Long Range en de Model 3 Performance kan nog wel voor de jaarwisseling een kenteken krijgen, de Standard Range Plus gaat niet meer lukken.

Is er een oplossing?
Tesla heeft contact opgenomen met leasemaatschappijen. De leasemaatschappijen moeten klanten informeren over deze zaak. Tesla heeft men de drie volgende alternatieven gegeven:

  • Kosteloos annuleren
  • Levering in 2020
  • Kiezen voor een andere (lees: duurdere versie)

Optie één is vervelend, want je hebt geen auto. Optie twee is vervelend, want duurdere bijtelling en mogelijk komt dit niet uit met je leasebudget. Optie drie is vervelend, want dezelfde consequenties van optie twee. Al met al komt het erop neer dat diverse klanten die een order hadden openstaan het haasje zijn en dit jaar geen Tesla Model 3 met 4%-bijtelling gaan krijgen. Via het ‘Het grote Tesla Levering topic‘ op het Tweakers-forum hebben forumleden te kennen gegeven dat hun Model 3 niet meer in 2019 geleverd kan worden.

Autoblog.nl heeft Tesla deze week om een reactie gevraagd, maar vooralsnog hebben we geen terugkoppeling ontvangen over dit onderwerp.



115 reacties

Dat is knap lullig…
Wel netjes van Tesla dat ze aanbieden kosteloos te annuleren. Ze weten dat ze een belofte hebben gemaakt die ze niet kunnen nakomen. De klant aanbieden het contract te ontbinden omdat je jouw kant niet kunt nakomen is eigenlijk vanzelfsprekend, maar er zijn genoeg bedrijven die dat niet doen. Dan krijg je alleen een excuusbriefje en verder pech gehad.
@koeberg: super netjes…. nee!
Ze komen gewoon hun kant van de deal niet na, waarmee ze zoveel mogelijk verkoop hebben georganiseerd en daar zijn nu mensen de dupe van. Mensen die dus weinig kans hebben om nog ergens anders dit voordeel te krijgen. Het zou heel anders zijn geweest en ook minder succesvol voor Tesla indien ze een disclaimer hadden ingebouwd dat er kans is dat je de auto pas na 1/1 krijgt.

Maar zo werkt Tesla…
@bitd: aan de andere kant. Je had geen Model 3 met 4% bijtelling en je hebt na de annulering van Tesla nog steeds geen Model 3 met 4% bijtelling. Er is wel teleurstelling gewekt bij de klanten maar geen schade berokkend.
@mashell: maar je hebt ook weinig tijd om elders een electrobakkie te scoren met 4%. Dat bedoelt ie dat jammer is. Opportunity costs heet t volgens mij.
@ouwedibbes83: maar was er die kans om te beginnen uberhaupt wel? De Kia Niro en zusjes hebben levertijden van een jaar. Verder zijn er geen serieuze concurrenten voor de Model 3 op de markt.
@ouwedibbes83: de MG en LR versies zijn nog wél te krijgen.
@ouwedibbes83: belachelijk om 5 voor 12 te zeggen we hebben geen auto. De klant heeft geen alternatief meer. Tesla moet eigenlijk nu de klant 15% annuleringskosten betalen want normaal is dit andersom wanneer een klant zijn woord niet nakomt
@bitd: eigenlijk net als een slechte webshop. Op de site vermelden dat alles voorradig is, maar als de aanbetaling binnen is, ontvang je een mailtje dat het toch niet voorradig is
@koeberg: Je kan als klant het contract ook ontbinden zonder dat Tesla dat aanbiedt hoor. Staat gewoon in de wet.
@berlinetta: je mag hem zelfs binnen een week terug geven van Tesla.
Is de tent waarin ze gebouwd worden ingezakt?
@johnwaters: Nee de boot heeft tegenwind.
@fanboy: Teveel werk met de pick-up !
Dit had niemand aan zien komen..
@barendbotje: precies. Dit had je op je klompen kunnen aanvoelen. Op tijd bestellen was beter geweest dan tot het laatste moment wachten.

Dat Tesla de afspraak, belofte of ‘we gaan ons best doen’ niet lukt is vervelend maar ook realistisch gezien de grote vraag in NL. Maar dat vind ik en er zullen velen zijn die daar anders over denken.
@stephane8200: Je kan je klok erop gelijk zetten dat dit volgend jaar en t jaar erop wéér gaat gebeuren 😊
@barendbotje: inderdaad. Vorig jaar met die 0% maar dat was een minder groot probleem omdat de Model S wat duurder is.

Eind volgend jaar met alle nieuwe EVs zoals de Polestar, ID3, XC40 en wat ik verder nog vergeet krijg je hetzelfde.
@barendbotje: verkoop gaat alleen maar minder worden.
Volgend jaar 8%, dan komen benzine concurrenten al dichtbij en met 12% wordt zo’n Tesla gewoon duur, dus kiest iedereen weer gewoon voor datgene wat het leukst is
Het tweakers forum draait al paar dagen overuren. Zuur.

Zelf gister opgehaald, wat een kanon.
@olivier420: congrats!
@olivier420: is it you The Duke? :-P
@quincy: Ghehehe
Bijtelling heeft oké te maken met leasebudget… het privé budget voor een lease auto wel… Maarja die sterkertrekkers die het daarvoor doen staan toch bekend als de randfiguren van de maatschappij waar wij normale belastingbetalers voor betalen….
@3246cm252kw: ahja… dus in jouw wereld ben ik, Model 3 rijder die ‘m van eigen geld gekocht heeft op eigen B.V., ondernemer en werkgever die keurig z’n belastingen betaalt, een ‘randfiguur’. Dan ben ik wel benieuwd wie jij wel niet denkt dat je bent, dat je je zo superieur voelt boven al die ‘randfiguren’.
@trasimo: hap hap hap, wel leuk dat je even een showoff doet tegelijk, mooi
@barendbotje: ja thanks netjes toch, zo ben ik ook :)
@trasimo: past wel bij t imago van Tesla rijders, just saying…
@barendbotje: dat zal vast als jij het zegt, imago interesseert me niet zo.
@trasimo: heel goed, trots zijn op wat je bereikt hebt is echt helemaal niets mis mee. Enjoy!
@barendbotje: ik zou anders ook wel zo’n model 3 willen rijden. Ik moet het maar doen met een oude plugin bak. Bespaard me verder wel 200 tot 300 euro in de maand. :) kan ik die weer in de spaarpot doen voor de tweede handse model 3 die ik over 5 jaar ga kopen wanneer ze uit de lease rollen.
@nissanfairladyz: Zou maar vast een name change aanvragen als ik jou was :) mag je ook bij de batterij club. Zelfde geldt uiteraard voor de Autoblog slogan, het is niet meer de plek voor petrolheads zoals denk ik iedereen wel inziet 😂😂
@barendbotje: inderdaad, toch loopt iedereen nog steeds met grote boog om groen7 heen. Die site moet het net als apparata hebben van wat hyperlinkjes
@barendbotje: je opmerking wordt niet leuker als je er lachende smileys achter plaats hoor, dat denken alleen mensen op facebook.
@trasimo: klopt toch. Die auto kost de Nederlandse belastingbetaler €25.000,— per auto. Ook betaal je geen 22% bijtelling en wegenbelasting zoals ik met me 745e 😆 Tesla rijders rijden met dikke autos die ze eigenlijk niet kunnen betalen, dus ze zijn het en ze blijven het. En zoals je leest draag ik ook me steentje bij aan het milieu.
@3246cm252kw: gelul natuurlijk. Die auto kost de belastingbetaler precies 0 euro, de overheid kiest er alleen voor om er minder belasting op te heffen.

M’n auto heb ik gewoon afgetikt bij Tesla dus ik geloof niet dat ik in een auto rij die ik niet kan betalen…. da’s dus nog meer gelul van je.

Dat jij zo graag 22% betaalt moet je vooral zelf weten, het is dan alleen wel een beetje kansloos als je flauw gaat zitten doen tegen mensen die er iets minder behoefte aan hebben om de staatskas onnodig verder te spekken.
@trasimo: als je een normale auto had gekocht zat er BPM, wegenbelasting dergelijke op dus in die zin kost het de staat wel genoeg ;-)

Oké dan nu.

Weten jullie de overeenkomst tussen een Tesla en diarree?

De angst om thuis te komen…
@3246cm252kw: het kost de staat niets, ze krijgen alleen minder belasting binnen. Maar dat je van krom redeneren houdt was al te zien aan je eerdere comments.

En dan serieus roepen dat je ‘ook je steentje bijdraagt’ met Een BMW van 2000 kilo waar slechts voor de show een stekker aanhangt omdat er maar liefst 55 hele km’s electrisch mee kan worden gereden waarna er met moeite nog 1 maar op 9 mee gehaald kan worden, laat me niet lachen man… koop dan gewoon een normale BMW op benzine en ga hier niet een beetje hypocriet zitten doen.

Ondertussen hebben Tesla-rijders inderdaad veel stress om thuis te komen met gemiddelde ranges van 400+ kms en als backup op elke 50km een supercharger.
@3246cm252kw: jou steentje is vooral een bijdrage aan het probleem en niet de oplossing. Dat arme elektromotortje dat 2 ton, plus passagiers (7 serie hé) in beweging moet krijgen.
@3246cm252kw: Beetje respect vriend.. Weet je wel wat ondernemer zijn betekent? Ondernemers werken kei en kei hard, moeten dagelijks dealen met onzekerheid en lopen veel risico. Ik ken er tientallen die ook nog eens 80 uur per week draaien… dat is 2x jouw baan -edit: hou het vriendelijk-

(De meeste ondernemers betalen hier in Nederland bakken met belasting. En bovendien is een verlaagde bijtelling een belastingkorting en geen subsidie, maar goed…)
@oxidizers: Steek je hoofd nu niet boven het maaiveld uit. Dat kan in NL niet, gewoon netjes in je Golfje of Opel blijven rijden graag.
@oxidizers: doet een ondernemer die keihard werkt en 80 uur per week maakt niet iets helemaal verkeerd? Die kan niet goed genoeg delegeren, heeft een zaak die slecht loopt en waar alle zeilen bij moeten of heeft gewoon geen leven en kan alleen maar werken. Je wordt immers ondernemer om het goed te hebben, schaapjes op het droge, Mercedes, boot, villa etc., niet om je kapot te werken.
@oxidizers: met termen als “flapdrol” is je oproep tot respect opmerkelijk.

Of je iets subsidie of belastingkorting noemt, maakt niet uit. Aan het eind van de rit hou je meer geld in je porto.

Overigens komt de aanschaf van een Tesla op mij ook over als schraaplust.
@911targa: ik had het misschien wel wat subtieler kunnen verwoorden als u inderdaad. Ik heb ze geloof ik erg tegen het zere been geschopt.

Schraaplustige is inderdaad beter. Het is een keuze om dat imago op je te nemen voor die paar procent bijtelling denk ik….
@oxidizers: nou als jij als ondernemer een beetje geld had verdient dan had je ook een echte auto gekocht als ik.
-edit: nutteloze bijdrage-
@gekkehenk: ook tesla rijder dus?
@3246cm252kw: nope, maar wel met beide benen op de grond 👍🏼
@oxidizers: ik ben juist gaan ondernemen om minder te werken! Hard werken is de grootste leugen die de middenstand wordt wijsgemaakt. De enige manier naar rijkdom is geld verdienen ongeacht je er tijd aan spendeert (passief inkomen). Dit vereist uiteraard wel een investering (tijd of geld).
@oxidizers: Mag ik je eraan herinneren dat de belastingdruk voor ondernemers de afgelopen decennia sterk zijn gedaald tov de werknemer. Maar ondernemers nemen risico. Tel daarbij op dat een groot deel van de ondernemers omgerekend per uur niet zo heel veel verdient. Daar komt nog bij het gemis aan secundaire arbeidsvoorwaarden, bepaalde sociale voorzieningen. Ondernemer zijn klinkt allemaal mooi en prachtig. Maar op de lange termijn is het voor de meerderheid afzien. Dus ik gun ze wel wat voordeeltjes.
Wat heeft bijtelling met lease budget te maken??? (Of krijgen sommigen de belasting over de bijtelling als netto loon extra?)
@deduitsedrie: als je onder je budget blijft, krijg je geld terug. Wat wel weer belastbaar is.
@olivier420: dat is anders he-le-maal niet vanzelfsprekend. Eerder uitzondering dan regel
@fabian1978: Oke. Dan heb ik dus mooie arbeidsvoorwaarden
@olivier420: maar je budget veranderd niet door de bijtelling!
@deduitsedrie: De auteur heeft inderdaad een aardig merkwaardige leaseregeling. De bijtellingsregeling iets tussen werknemer en de belastingdienst.

Het lease budget is dat wat de werkgever ter beschikking stelt en aan de leaseboer wordt overgemaakt iedere maand.

Dat een werkgever expliciet naar de totale netto maandlasten kijkt zal de eerste keer zijn dat ik daar van hoor.
Zou als ik gedupeerd zou zijn gewoon een brief naar Marcel van Dam sturen. Die gladjakker heeft vast nog wel zin om nog een keer een schnabbel te doen als Ombudsman.

En weet vast nog wel een mooi verhaal bij elkaar te liegen overTesla’s waarbij autoruiten spontaan exploderen. En hij weet ook vast nog wel TNO voor het karretje te spannen om er een in scéne gezet filmpje bij te maken waarbij de glassplinters alle kanten uitvliegen. Nog een zielig kijkend jochie met een afgeplakt oog erbij en klaar…

En mede door mooie presentatie van de Cybertruck door Tesla zelf zal iedereen er keihard intrappen.

Zijn ze zo failliet… Hadden ze maar op tijd moeten leveren.
Haha… Als je dat topic leest op Tweakers wordt je toch helemaal gek.
Elke Chinese verkoper van telefoonhoesjes van €1,- op Aliexpress geeft duidelijker info over de levertijd en datum en antwoord ook nog dezelfde dag als je een mailtje stuurt.

Maar Tesla kan die service niet bieden bij een auto van minimaal 40 mille…

Leuke auto’s, maar dat zou voor mij direct een afhaker zijn!


He
@reactief: Het werkt ook ietsje anders. Als ik een hoesje bestel , dan bestel ik er eentje op voorraad en wordt die bezorgd.

Bij tesla worden er batches gebouwd en ons land in geduwd, zonder dat ze gematcht zijn. Vervolgens moet je dan net mazzel hebben dat je de juiste combi van tijd en configuratie hebt. Daarom valt er geen peil op te trekken.

Voordeel voor tesla hierin is dat ze de auto’s uiteindelijk toch wel kwijt raken en ze op volle productie capaciteit de hele tijd batches kunnen draaien.
@olivier420: Ik snap hoe ze werken. Maar al die vragen van klanten zouden niet nodig zijn als er duidelijkheid was. Die is er blijkbaar niet.
@reactief: overigens wil ik een lans breken voor de tesla medewerkers: het ligt absoluut niet aan hen en het zijn allemaal vriendelijke mensen (ze willen heus service bieden).

Ze werken zich tachtig slagen in de rondte om elke kleine debiele vraag (oa aangeslingerd door het forum) te verwerken. Ik heb nog nooit meegemaakt dat mensen zóveel een autobedrijf stalken voor vragen mbt de levering. Er zijn gevallen bekend van mensen die om de dag bellen of ze al een VIN hebben.

Het is makkelijk lullen als je er zelf wel eentje al hebt (ik dus), maar toch…
@reactief: geweldige auto, waardeloze service. Is al sinds de Model 3 leverbaar is. Massa productie is één ding, maar massa service is iets anders. Helaas hebben ze niets geleerd van hun fouten in de VS.

Overigens zal geen Tesla rijder ontkrachten dat de service ruk is, hooguit dat ze er geen ervaring mee hebben.
@reactief: ps: Wat ben ik blij dat “leveringen” op GoT een apart topic hebben gekregen.
Dat is inderdaad erg zuur. Ik neem aan dat in de algemene voorwaarden iets staat als dat er geen rechten kunnen worden ontleend enz. maar het blijft knap lullig.
Gelukkig bestelde ik de mijne al in mei en heb ‘m sinds juni. Door alle commotie over die 4% bijtelling zag ik de verhoging in 2020 al van mijlenver aankomen…
@trasimo: hier nog eentje. Ik heb het bestelproces vorig jaar in november al aangezwengeld.
Ik zou het alsnog doen, misschien jammer van die 4% bijtelling maar ook 8% bijtelling is nog steeds een mooie aanbieding.
@launchcontrol: Dit dus. Het is nog altijd een hele goedkope manier van autorijden, alleen volgend jaar wordt het ietsje minder goedkoop. Snap dat het jammer is voor degene die het niet meer halen, maar is ook weer niet het einde van de wereld.
Ik heb al erger meegemaakt hier in België. Er was een periode dat de leveringstermijn voor Volvo’s opliep tot 9 maand. Volvo herzag toen elk jaar in september zijn prijzen. Als je de pech had te hebben besteld in april en je auto werd pas geleverd in oktober, dan kreeg je een factuur gebaseerd op de nieuwe catalogusprijs van september. Klanten die (terecht) boos werden, kregen hun oorspronkelijke aankoopcontract onder de neus geschoven waar deze procedure duidelijk in de kleine lettertjes werd uitgelegd.

Ik heb ooit iemand geweten die een Jeep Wrangler bestelde, een leveringstermijn van 3 maand beloofd kreeg en uiteindelijk 1,5 jaar heeft moeten wachten.

En mijn eigen moeder bestelde in december 2017 een Range Rover Sport P400e met een leveringstermijn van 6 maand. De auto is uiteindelijk geleverd in januari 2019, 13 maand later dus.

Dus om nu ‘typisch Tesla’ te gaan roepen, is toch een brug te ver, me dunkt…
@throwingstars: tja simpel gezegd heb je dus zelf zitten slapen toen je het contract getekend hebt.

Een dergelijke clausule vind ik echter niet bepaald netjes. What’s next, in de kleine lettertjes opnemen dat je mogelijk een kleinere motor krijgt?
@karhengst: Voor alle duidelijkheid: ik heb toen zelf geen Volvo gekocht. Ik werkte toen voor een Belgisch automagazine en wij kregen wekelijks mails van mensen die hun beklag wouden doen over de strategie van Volvo.
@throwingstars: Bij de Belgische invoerder d’Ieteren is bestelprijs leveringsprijs en dit al tientallen jaren!
@wimof: Dat zou de algemene standaard moeten zijn, niet?
@throwingstars: Mijn inziens wel, doch was dit niet de algemeen van toepassing.
De bijtelling heeft helemaal niks te maken met het leasebudget. Het leasebudget dat je krijgt van je werkgever veranderd niet, slechts de belasting over de aanschafwaarde van de auto.
@j05b: dus als Telsa zegt: we kunnen je niet de goedkope bieden maar wel een duurdere dan heeft dat wel consequenties voor je leasebudget.
@mashell: Nee je budget blijft gelijk… of die duurdere tesla binnen je budget valt is een andere vraag
@oxidizers: dat bedoel ik dus.
@mashell: omdat ze met hopen voorraad zitten van de dure versie … vermoed ik
@dwfc: ze zouden toch niet liever de dure versies dan de goedkopere willen verkopen toch…
@j05b: je hebt gelijk. Het staat krom in de tekst. “Daardoor moet de Model 3 dit jaar op kenteken komen, anders kan de auto buiten het leasebudget vallen en gaat het feest niet door.” Slaat nergens op. Diezelfde model 3 kost in de lease volgend jaar precies hetzelfde.
@rutgerg: dat denk ik niet. De 4% bijteller heeft op zeker de aankomende 4 jaar een hogere restwaarde dan de 8% bijteller met dezelfde kilometers stand en leeftijd. Vele zakelijke rijders willen de lagere bijtelling met alle liefde overnemen.
@jochen: ok wellicht mogelijk wel wat ver gezocht. Veel leaserijders zullen ook de 5 jaar wel vol willen maken. Of zo straks tegen 14% opnieuw 5 jaar aangaan op langere termijn toch voordeliger zijn ;)
Fraai staaltje upselling ;-)
Toch balen als je dacht goedkoop elektrisch te gaan rijden. Dan maar je baas aankijken voor een duurdere?
@dutchdriftking: reactie van de baas: Ha…ha…hahahahahahaha.
@mashell: gewoon compenseren met een (aftrekbare) eigen bijdrage. Alleen lullig als je die al nodig had om de SR+ te rijden..
“… vooralsnog geenn terrugkoppeling van op dit onderwerp.”

Tesla kennende, kan dat laaaaaang duren. Als Tesla-rijder contact proberen te krijgen met een Tesla servicepunt of het Tesla Service Center als je pech hebt duurt eeuwen.
Terloops, als dit toch zo een fantastische wagen is mag dit kleine tegenslagje toch geen belemmering zijn.Of is de prijs toch het hoofdmotief?
Wellicht een kandidaat voor het woord van het jaar; Bijtellingsmoe.

Het is eigenlijk een beetje uit de hand gelopen.
@ronaldotour: klopt, 4% bijtelling vinden de mensen ok, 22% bijtelling vinden ze helemaal uit de hand gelopen. Een auto met een lage bijtelling kiezen is om als leaserijder de meest snelle manier om je netto inkomen te verhogen.
@mashell: vergeet niet dat het 4% of 22% is over een auto inclusief BPM (benzine/dieselauto’s) en BTW. Belasting betalen over een waarde die al op deels betaalde belasting is gebaseerd.
@stephane8200: bijtelling is een compensatie voor “loon in natura”. Het compenseert dat jij zelf geen auto hoeft te rijden (incl btw) dus logisch gevolg is dat de bijtelling over de waarde incl belasting is.
@noodlesoup: daar heb je op zich een punt. Dat is ook weer zo.
@noodlesoup: de BTW heeft nog een eigen correctie voor privé gebruik.
@mashell: en je bijtelling telt ook nog mee om je pensioenbijdrage te verhogen. Dus hogere bijtelling = hoger pensioen. Leuk voor de werknemer, verborgen kosten voor de werkgever.
@pablo1971: Is bij jou de grondslag voor de berekening van de pensioenpremie je fiscale loon ? dat is apart… ben ik nog niet eerder tegengekomen
Er zijn maar weinig merken die in december nog zoveel auto’s op de weg weten te krijgen zonder echt dealernetwerk: https://www.kentekenradar.nl/auto/tesla/model-3/#maand

Vervelend voor de klanten, maar wel begrijpelijk.
Maak er zowiezo maar 22% van over het hele bedrag. Dan is iedereen ineens niet meer klimaatvriendelijk. Iedereen lekker aan de diesel en benzine. Laten we dit platform opsplitsen. Autoblog voor de petrolhead en een ElektroBlog. Dan houden we autorijden leuk en houden we die klimaatshit uit het nieuws hier
@jometdebanjo: …and on that bombshell, It’s time to end dat Tesla-is-cool-weet-je-gezeik en kunnen we gewoon met een biertje het weekend inluiden zo stilletjes aan. Proost!
@jometdebanjo: Aluminium hoedje
@jometdebanjo: Amen! Dit is natuurlijk een luxe-probleem en men had dit kunnen zien aankomen. Uiteraard wél erg onprofessioneel van Tesla. En verder, ik zit er ook niet zo mee persoonlijk dat leaserijders, die korting krijgen om een zware, luxe auto, die met een boot uit Amerika moet komen, iets minder korting krijgen. Trouwens, zullen we nog een derde forum voorstellen, voor iedereen die werkwoorden niet juist vervoegT?
Vraag me echt af waarom elk topic over elektrische auto’s uitmondt in een twee-kampen strijd waarbij over en weer met modder gegooid wordt. Het lijkt de (zwarte) pietendiscussie wel.

Waarom zou je geen autoliefhebber zijn als je Tesla ook kunt waarderen? En andersom?
@autodidact: heb dit ook nooit begrepen, kinderachtig gedoe. Om over de argumenten, of het gebrek daaraan, maar te zwijgen. Één van de redenen dst ik steeds minder vaak de AB app open, is het treurige niveau in de comment sectie. Maar goed, misschien ben ik met mijn 28 jaar gewoon te oud en behoor ik niet meer tot de doelgroep, dat kan ook. Bye Felicia!
@2wheeler: Ik vind de commentaren juist vaak erg vermakelijk en ook leerzaam; ik zie het een beetje als een peilstok in de onderbuik van de wereld van de autoliefhebbers. De rabiate haat tegen alles wat niet “broem” doet en een wenselijke badge heeft, plus de snelle escalatie naar, ‘klimaat-taliban’, ‘linkse gekkies’ en soms zelfs ‘migranten’ – het is aan de ene kant schrijnend, maar het heeft aan de andere kant ook wel iets tragi-komisch.
@vaakbenjetebang: Het is spijtig dat er geen ruimte meer is voor het genuanceerde ‘midden’. Wat overblijft is een karikaturale tegenstelling; als je niet vóór bent, ben je dùs tegen. Als mensen zichzelf niet te serieus nemen daarin leidt dat tot vermakelijke teksten, maar al te vaak is het welgemeend loos geschreeuw. De ziekte van deze tijd.

Zo en nu kruip ik onder de wol en trek de deken ver over mijn hoofd :-)
@autodidact: Helemaal met je eens. Het tragi-komische zit hem er ook in dat mensen vaak niet in de gaten hebben dat ze zonder een greintje ironie heel dwaze en ondoordachte dingen roepen. Je kunt het ergens niet mee eens zijn maar het zinloos polariseren in wij-zij, goed-slecht en dergelijke zonder zelfs maar naar argumenten of feiten te kijken is heel vermoeiend en brengt niemand verder. Wie zonder zonde is werpe de eerste steen, maar jeetje, soms lees ik reacties waarin de nuance zo afwezig is dat het haast wel lijkt alsof je met dogmatische gelovigen te maken hebt.
Wacht dan op de ID.3. Een beter gebouwde EV waar de lak wel fatsoenlijk op zal blijven zitten.
@donstorm: bron: just trust me bro
@donstorm: ok, we wachten met spanning af! Als jij het zegt…
@donstorm: mits die confirm de WLTP testcycles gebruikt wordt.
Staat in elke verkoopsvoorwaarde, fabrikant heeft het recht om de leveringstermijn te verschuiven zonder bindende gevolgen. Order annuleren kan vaak wel kosten met zich meebrengen…
Overigens worden er dit jaar wel gewoon standard range plus modellen geleverd. Het artikel suggereert dat er helemaal geen SR+ geleverd worden, maar ik hoor al van mensen dat ze bevestiging hebben ontvangen voor uitlevering van dat model.
Dat lijkt mij wel echt balen zeker als je dat nu pas hoort. Dan kan je niet zoveel meer. Zouden er van de gedupeerde een mg zs bestellen? Die kan je wel nog deze maand rijden
Lekker hoor. Heb je je order aan Tesla gegund, komen er puntje bij paaltje op terug… Kun je wel netjes vinden van Tesla, ze zijn dit gewoon wettelijk verplicht. Ik denk dat menig preorder nu denkt “had ik mijn elektrische auto maar wij een fatsoenlijke autofabrikant besteld“

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).