![Tesla Model S](https://static.autoblog.nl/images/wp2017/tesla-model-s-larte-design-red-front-side-750.jpg)
Althans, dat stelt Consumer Reports. Toch niet de minsten.
Of we het nou willen of niet, er komen meer en meer elektrische auto’s. Tot voor kort waren deze auto’s voornamelijk voor de doorgewinterde boomknuffelaar. De actieradius was erg klein terwijl het duurde uren voordat je weer op pad kon. Mede dankzij Tesla zijn daar nu reuzenstappen gemaakt. De auto’s kunnen veel langer op een ’tank’ rijden en het laden gaat veel sneller. Hulde alom.
Net zoals bij auto’s met een verbrandingsmotor zijn de opgaves van de fabriek van theoretische waarde. Het uiteindelijke verbruik is afhankelijk van de omstandigheden, waarvan de persoon achter het stuur de meeste invloed heeft. Precies om die reden onderwierpen de heren van Consumer Reports de auto’s aan tests die veel dichter bij de realiteit staan. Onlangs werden er drie elektrische auto’s getest. En wat blijkt: Chevrolet heeft zijn zaakjes net even wat beter voor elkaar dan Tesla, dat meedeed met de Model S en Model X.
Sterker nog, de Chevrolet Bolt heeft een record te pakken. Op een enkele lading wist Consumer Reports maar liefst 250 mijlen af te leggen (402 km). De verwachting was dat de Bolt niet meer zou halen dan 383 km (volgens EPA richtlijnen). De Chevrolet deed het dus beter dan de opgave (ondanks slechte aërodynamica), terwijl de Tesla’s de EPA-richtlijnen juist niet wisten te halen. De Model S 75D moest 419 kilometer op een tank kunnen afleggen, maar was al leeg bij 378 km. Ook de Tesla Model X 90D haalde de opgave niet (370 km gehaald, EPA richtlijn: 413 km).
Dat zijn mooie cijfers. Een actieradius van 400 km is genoeg om een dag lang te forenzen. Geen range-anxiety meer, zou je denken. We graven even wat dieper hoe Consumer Reports daadwerkelijk test. Het is net als bij de NEDC een dynamische test. Maar het grootste gedeelte van de test is op 104 km/u, zonder versnelling of vertraging. Ook staat de airconditioning uitgeschakeld. Verwacht dus een aanzienlijk kleinere actieradius als je rijdt als een ‘normaal’ persoon (120 km/u, airco aan en geregeld accelereren).
Kortom, ze moeten bij General Motors maar eens een paar marketingspecialisten wegkapen van Tesla. Waar Tesla een gigantische wachtrij kent voor de Model 3, raakt de Chevrolet de Bolt aan de straatstenen niet kwijt. Dit terwijl de belofte hetzelfde is: een betaalbare elektrische auto met een realistische actieradius.
Maarja zet ze eens naast elkaar. In de kroeg zijn de acceleratiecijfers van de Tesla toch wat indrukwekkender, daarbij ziet de Tesla er het best uit natuurlijk. (Slechts een mening maar ik denk dat veel die delen).
@marc94: Model S is inderdaad erg mooi. Maar eerlijk gezegd vind ik de Bolt er een stuk beter uitzien dan de Model 3.
@autodrop: over smaak valt niet te twisten, maar die 3 is een stuk strakker dan die Bolt met onnodig veel lijnen, richeltjes, dichte grilles (?) met textuurtjes…poeh, regelrechte kermisattracktie.
Een nietszeggende test, behalve voor slow-riders.
Typisch een test waarvan de uitslag meer zegt over de testmethode dan over de geteste auto’s. Consumer reports heeft het grootste gedeelte van de meters afgelegd met 70km/h en een klein gedeelte met een piek van 104km/h.
Luchtweerstand neemt kwadratisch toe met de snelheid, dus als ze op een Nederlandse Vmax van 130km/h hadden getest was de uitslag precies andersom geweest.
@fiestacruizer: Het is een Amerikaanse organisatie. In Amerika is 100 km/h een gebruikelijkere snelheid dan 130 km/h
Dus een grotere, zwaardere auto met dikkere banden is minder efficiënt dan een mini CUV. Je diskwalificeer je als autojournalist toch wel heel erg als je dit als vrucht van je werk presenteert.
Next bij Consumer Reports: Een Boeing 787 verbruikt minder brandstof dan een Airbus 380! Rijden met een elektrische fiets is minder vermoeiend dat met een gewone fiets!
@robert110: precies, en in het relaxte Amerikaanse verkeer zet je hem gewoon op cruise control en je zal nauwelijks meer hoeven accelereren. Gewoon een heel realistische test dus voor Amerikaans gebruik.
@firebird: Maar niet voor de kopers van een Bolt of een Testla. Dat zijn voornamelijk mensen die aan de kusten wonen. Daar heb je wel bochten, heuvels en een hele hele hoop files.
@gregorius: dat is waar, na een rondje San Francisco zal de accu wel zo’n beetje leeg zijn haha
“Verwacht dus een aanzienlijk kleinere actieradius als je rijdt als een ‘normaal’ persoon”
Dit klopt voor de meeste onder ons maar de electro-rijders zijn een ander soort van normaal. Ik verwacht trouwens dat er op termijn wel een mentaliteitsverandering komt en we bewuster met de beschikbare energie zullen omgaan als de omstandigheden ons daartoe dwingen. Zelf maak ik tegenwoordig al veel vaker gebruik van de cruise control.
Ik ben wel benieuwd wat GM er van gebakken heeft. De specs zijn keurig, het ontwerp is wel een beetje gewoontjes. Maar misschien is dat voor veel mensen juist wel iets positiefs?
Anyway, wanneer komt ie naar Nederland?
@Rob: is dat ding niet al te krijgen onder een Opel badge?
@rob: http://www.opel.nl/content/dam/Opel/Europe/netherlands/nscwebsite/nl_NL/11_Brochure_Library/ampera-e/Ampera-e-Prices.pdf [PDF-alert] Kost tussen de €40.000 en de €44.000,-
Voor die prijs wil niemand een Mini-MPV achtige. Tenzij we bereid zijn om het van BTW en BPM te ontzien krijg je het niet aan de straatstenen verkocht.
@rob: De Ampera-e is gewoon veel te duur in vergelijk met de ICE concurrentie. De Tesla Model 3 kost misschien iets meer, maar concurreert niet alleen twee segmenten hoger, maar ook premium in plaats van budget.
@Rob: de Ampera-e komt maar mondjesmaat naar Europa. Duitse dealers krijgen veel te weinig, sommige maar ééntje als demo, dan kunnen de klant ook niet eens zeggen wanneer geleverd kan worden. De vraag is er, maar het schijnt moeilijk te zijn meer Ampera-e te bouwen dan Bolts.
De Bolt/Ampera schijnt een prima wagen te zijn. Alleen lijken ze er gewoon geeen te willen verkopen… Heel zonde, prijs is goed, actieradius uitstekend.
@trustmeiamanengineer: gm maakt op elke auto verlies, zegt ‘men’. Dus er zijn maar een beperkt aantal productieplaatsen gereserveerd voor dit model.
Of ik heb nu een klok horen klepelen, maar weet niet waar de luit is……
@trustmeiamanengineer: Zijn dan ook 2 verschillende auto’s ;)
378 ipv 400? Ik vind het nog steeds behoorlijk voor de Tesla’s
Een Tesla een betaalbare elektrische auto? Wie heeft er even een ton om aan een auto te besteden dan?
Alles boven de €25.000 is doorgaans te duur voor een particulier. De rest is (private)lease.
@dragspert: je geeft zelf al antwoord. Zakelijk is de Tesla enorm betaalbaar zelfs. Goedkoper om te rijden dan een BMW 3 Serie.
@stfu: als prive persoon met alleen de bijtelling helemaal eens.
Als ondernemer en dus alle kosten (minus de NL-subsidies) en dan echt einde looptijd dus na verkoop van de auto geloof ik dat nog niet zo. Vele ondernemers zijn achteraf ook niet zo blij met hun V60-Hybride of Outlander nu ze de inruilvoorstellen van de dealers krijgen.
@spideriv: Vind je het gek? Alle voordelen van die twee auto’s vervallen na 5 jaar. Daarna blijven enkel de nadelen over. Een V60 met 300 liter kofferbak zit niemand op te wachten en de Outlander is prima, maar bied geen meerwaarde tegenover een vergelijkbare ICE die in de catalogus voor 10k minder staat.
@flutterby: neen vind het helemaal niet gek. Mijn reactie was op de stelling dat de Tesla dan BMW 3 serie. Daar geloof ik niet zo in als je alle kosten meerekent. Afgezien daarvan kunnen er natuurlijk goede redenen zijn om een Tesla te rijden (de eerste willen zijn, nieuwe techniek leuk vinden, de snelste willen zijn bij verkeerslichten ed ed).
ach ik geloof wel in cradle to cradle en rijd lekker door in een Alfa 166V6 3.2 zodat er voorlopig geen energie gebruikt hoeft te worden voor een nieuwe auto en energieverslindende accu’s.
@spideriv: Mijn reactie was op de stelling dat de Tesla goedkoper is dan de BMW 3 serie.
@spideriv: Ik denk dat over 5 jaar een Tesla Model S goedkoper is dan een BMW 5 serie. Minder onderhoud, zeer lage brandstofkosten en tot op heden een hele hoge restwaarde zijn in het voordeel van de Model S.
@stfu: Het artikel gaat over een onderzoek van Consumer Reports. Een soort consumentenbond.
Dus ze doelen op particuliere kopers zonder daarbij de zakelijke fiscale voordelen (in Nederland) mee te nemen.
Dus je kunt wel degelijk kijken naar de nieuwprijzen die belachelijk zijn voor de gemiddelde consument en die worden vervolgens ‘betaalbaar’ genoemd.
@stfu: dat komt dan ook puur door de belasting regels. Staatshulp voor elektrische auto’s. Geld ook gewoon voor de GM producten waardoor die nòg goedkoper zijn.
Hoe belangrijk is de Cw-waarde in dit geval? Met geen van beide modellen (Model 3 en Bolt) zal echt hard gereden worden, zeker niet in Amerika, dus veel zal het niet uitmaken dat de Bolt wat meer luchtweerstand heeft. Die is trouwens wel een maatje kleiner dan de Model 3, dus wat is de betere koop?
@oxymoron: Dat is afhankelijk van je persoonlijke wensen en het meeste van hoe lang je kan wachten ;)
Dan toch nog liever zo een elektrische sls ;)
Ik vraag me af of er een persoon of macht ter wereld bestaat die niet omgekocht kan worden door een conglomeraat als GM. Just sayin’
Is het semi autonome rijden van de Tesla niet ook een interessant verkoop argument en voor veel mensen reden om de auto aan te schaffen?
Een Tesla Model 3 is simpelweg veel mooier, hipper, gaver dan een Opel Ampera… Logisch dat het beter verkoopt. De Tesla is de Iphone en de Opel de 3310 als smartphone ?
@sander1980: en door diverse media (die er al mee hebben gereden) al de hemel ingeprezen. Zelfs meermaals gelezen dat ie fijner rijdt dan een Gulia.
@sander1980: niet overdrijven hoor. 3310 zou een Opel Kadett zijn.
Ampera is in dit geval een Samsung Galaxy 7 of zoiets
Sonde actieradius gelijk aan hoe goed de auto is? Ik vind kwaliteit, gebruiksgemak, laadtijd en veiligheid toch ook wel meetellen
Staat*
Maar hij is zo lelijk!
Interessant ook hoe ik in de VS geen enkele Bolt heb gespot. Wel enkele Tesla’s en talloze Prii. Dat ding is een ongelooflijk succes daar, vind ik zelf wel verbazend.
wel zet de subsidies stop en de tesla krijg je ook niet meer aan de straatstenen verkocht
Het verbaast mij nog steeds dat er niemand een elektrische auto kan bouwen die zichzelf oplaad tijdens het rijden.