• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Tesla stelt eigen techniek open voor andere autofabrikanten

Auteur: RubenPriest, gepost 12 augustus 2018 om 11:57 – 27 Reacties

Tesla


Sharing is caring.

Dat Tesla een andere autofabrikant is dan alle anderen, is inmiddels wel duidelijk. Het is enigszins verfrissend om te zien hoe Musk dingen anders aanpakt. De ondernemer is zeker geen heilig boontje en heeft zo zijn trekjes, maar in bepaalde opzichten heeft de Tesla-man interessante opvattingen.

Naar aanleiding van techconferentie Defcon (niet te verwarren met Defqon.1) in Las Vegas heeft Musk bekendgemaakt de code van Tesla’s beveiligingssoftware openbaar te maken. Het staat andere autofabrikanten vrij om de code te gebruiken, zo laat Musk via Twitter weten.

Tesla

De overstap naar (deels) autonoom rijden is leuk voor de saaie A-naar-B ritjes, echter moet dit wel in alle veiligheid gebeuren. Niet alleen op de weg, maar ook op technisch gebied. Tesla hoopt met het openstellen van de code dat autofabrikanten van elkaar kunnen leren. Knappe koppen die samenwerken levert immers betere resultaten.

De communicatie tussen de slimme software en de auto moet extreem veilig verlopen. Het moet immers niet mogelijk worden voor kwaadwillenden om op afstand een auto te kunnen kapen. Tesla hoopt bij te kunnen dragen aan de veiligheid door het systeem open source te maken. Het laatste wat je wil is dat hackers een autonome auto overnemen en een potentieel rijdende moordmachine in handen hebben. Laat staan meerdere voertuigen tegelijkertijd. Carmageddon uit 1997 kan op die wijze een bizarre werkelijkheid worden.

Ook interessant!

  • Tesla tóch niet dit jaar volledig zelfrijdend
  • Tesla maakt Full Self Driving nu knokenduur
  • Huur nu een automatische piloot bij Tesla
  • Productiestart Duitse Tesla Gigafactory uitgesteld

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

autonoom, software, Techniek, Tesla

Vorig bericht: « Nieuwe Mercedes G-klasse op bezoek bij Brabus
Volgend bericht: Dankzij Jon Olsson denkt Rolls-Royce dat iedereen surft »

Lees Interacties

Reacties

  1. balboni zegt

    12 augustus 2018 om 12:20

    Tesla: voorsprong door innovatie

    Login om te reageren
    • camber24 zegt

      12 augustus 2018 om 12:55

      @balboni: of arrogantie

      Login om te reageren
      • BaRa zegt

        12 augustus 2018 om 13:54

        @camber24: Nou… daar hebben de Duitse drie meer last van, lijkt me. Vooral VAG doet het op dat vlak “beter” dan Tesla.

        Login om te reageren
        • camber24 zegt

          12 augustus 2018 om 14:06

          @BaRa: ik heb het niet over de Duitse 3. Ik heb het over Tesla. En daarmee indirect dus over Musk.

          Login om te reageren
    • fouadski zegt

      12 augustus 2018 om 16:15

      @balboni: welke voorsprong? Maken ze al winst?

      Login om te reageren
  2. porker zegt

    12 augustus 2018 om 12:28

    Programmeer dan meteen die robot regeltjes is: regel 1: machine dient de mens(ch) en doodt dus niet. Software op elkaar afstemmen. Oh ja en irritante criminelen naar de maan sturen.

    Login om te reageren
    • Ram-G-maN zegt

      12 augustus 2018 om 12:36

      @porker: Dat zal een machine interpreteren als mens met Zwitserse nationaliteit.

      Login om te reageren
    • flutterby zegt

      12 augustus 2018 om 13:44

      @porker: dat zal resulteren in een auto die niet harder als 15 km/u rijdt.

      Login om te reageren
    • Gulli zegt

      12 augustus 2018 om 17:46

      @porker: Ik ben altijd benieuwd hoe de drie wetten van de robotica in de praktijk zullen werken. Mocht een of andere kwade geest een robot (in dit geval dus een auto) overnemen en deze wetten uit het systeem schrappen (voor de duidelijkheid;
      Wet 1: Een robot mag een mens geen kwaad doen, of door niets te doen zorgen dat een mens kwaad wordt gedaan.
      Wet 2: Een robot moet ten alle tijden de bevelen van een mens opvolgen, tenzij dat in strijd is met wet 1.
      Wet 3: Een robot moet zichzelf beschermen, tenzij dat in strijd is met wetten 1 en 2.) wat gebeurt er dan?
      Mocht een kwaadwillende in de toekomst een auto kapen en die als moordwapen inzetten, gaan dan alle autonome auto’s in de buurt proberen die gekaapte auto te stoppen? Hoe werkt dat? Daar zouden ze eens een film over moeten maken! Cars 4; Carsmageddon!

      Login om te reageren
  3. moveyourmind zegt

    12 augustus 2018 om 13:12

    Kon nog wel eens een slimme zet zijn.

    Het platform gratis aanbieden aan andere fabrikanten, en de winst maken op updates.

    Een beetje hetzelfde wat Gillette en printerfabrikanten ook doen. De scheermeshouder en de printer bijna voor niets aanbieden en de winst dubbel zo hard halen uit de verkoop van mesjes en cardrigdes.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      12 augustus 2018 om 13:27

      @moveyourmind: ik zie hierin vooral tegenstrijdigheden; het open source maken van (beveiligings)software geeft toch ook de kwaadwillenden onder de programmeurs de gelegenheid om die software tot op de laatste nullen en enen te ontleden en zo de zwakheden te vinden en te misbruiken.

      Login om te reageren
      • moveyourmind zegt

        12 augustus 2018 om 13:43

        @rrrobert: Eens, het is niet de vraag of dat gaat gebeuren, maar wanneer. En hoe meer apparaten met elkaar verbonden zijn, en hoe meer we onszelf er van afhankelijk maken, des te kwetsbaarder we worden.

        Login om te reageren
      • flutterby zegt

        12 augustus 2018 om 13:45

        @RRRobert: maar ook alle goede mensen kunnen die fouten eruit halen. Opensource is de beste beveiliging (bij voldoende populariteit).

        Login om te reageren
        • Gulli zegt

          12 augustus 2018 om 17:49

          @flutterby: dit dus. Er zijn meer mensen die de boel goed willen beveiligen dan kwaadwillenden die het willen onderuit halen. Zolang het open source is, is er dus altijd controle door iedereen. En dat levert vaak betere producten op dan wanneer een bedrijf er 3 of 4 goeie techneuten op zet. Vele mensen weten meer dan één, en die mensen zien het als een erekwestie om alle fouten en zwakheden eruit te halen.

          Het is niet voor niets dat grote bedrijven soms hun software aanbieden op een hackersconferentie en zeggen; schiet er maar op. Daar heb je veel meer aan dan zelf denken dat je het goed hebt gedaan.

          Login om te reageren
    • flutterby zegt

      12 augustus 2018 om 13:47

      @moveyourmind: dat kan niet met opensource software. Tesla wil gewoon dat iedereen haar systeem gebruikt wat zij ontworpen hebben zodat ze niet met bagger software van autobouwers hoeven te communiceren.

      Login om te reageren
  4. alfapeter zegt

    12 augustus 2018 om 13:26

    Een belangrijk element voor veilig autonoom rijden is dat auto’s onderling communiceren. Dat vereist natuurlijk samenwerking tussen fabrikanten en door deze aktie verzekert Musk dat Tesla hierbij het hoge woord mag voeren.

    Login om te reageren
    • dakarbemo zegt

      12 augustus 2018 om 13:35

      @alfapeter: ” deze aktie verzekert Musk dat Tesla hierbij het hoge woord mag voeren” dream on, bedenk maar niet dat Volkswagen het loopjongetje van een Musk wil worden. Hij kan ze niets opleggen hoor. Sterker nog Volkswagen of de andere grote jongens staan sterker wanneer zij producten met dit soort tech gaan uitleveren. Qua verkoop is Tesla immers nog een vliegje tov de echte autofabrikanten.

      Login om te reageren
      • flutterby zegt

        12 augustus 2018 om 13:48

        @dakarbemo: VAG is alleen goed in sjoemelsoftware..

        Login om te reageren
        • lekkerlinksrijden zegt

          12 augustus 2018 om 14:19

          @flutterby: de verkoop aantallen zeggen toch iets anders

          Login om te reageren
          • flutterby zegt

            13 augustus 2018 om 10:00

            @lekkerlinksrijden: Volgens mij heeft de sjoemelsoftware daar een grote rol in gespeeld..

            Login om te reageren
        • shadowbroker zegt

          12 augustus 2018 om 14:21

          @flutterby: aub stop, een waardeloze comment zonder enige toegevoegde waarde

          Login om te reageren
          • flutterby zegt

            13 augustus 2018 om 14:11

            @shadowbroker: het was maar een grapje, niet zo serieus.

            Login om te reageren
        • rhellema zegt

          12 augustus 2018 om 16:48

          @flutterby: en ondanks de boete die ze voor de sjoemelsoftware hebben gekregen draaien ze ook veel meer winst.

          Login om te reageren
  5. Gulli zegt

    12 augustus 2018 om 17:59

    Had Tesla in hun begindagen al niet honderden patenten opgekocht en vrijgegeven zodat andere fabrikanten de achterstand konden inhalen?

    Het lijkt erop dat de meeste mensen de missie van Musk nog steeds niet doorhebben. Hij wil geen groot winstgevend bedrijf op touw zetten. Hij wil een betere wereld. En dat kost investeringen. Investeringen die de grote fabrikanten jarenlang niet hebben durven maken, lekker vastgeroest in hun eigen wereldjes met ieder jaar 2% zuinigere motoren en marginaal beter presterende auto’s. Elke zoveel jaar koopt het vee de nieuwe versie en is dan net iets beter af.

    Musk heeft dit alles doorbroken door meteen met een sexy elektrische auto te komen. De Roadster. Toen nog een Lotus met elektromotor maar wel een goeie HALO-car (je hebt een “held” nodig die veel aandacht trekt om in de bekendheid te komen). Daarna zijn er miljarden geïnvesteerd om de Model S van de grond te krijgen, zonder het idee te hebben dat hier het ultieme verkoopsucces mee gecreëerd zou zijn. Maar de auto raakte steeds bekender en met nieuwere versies werd hij ook steeds sneller. Dat trekt nog meer de aandacht, en inmiddels heeft hij het dus voor elkaar dat de grote jongens ook ineens miljarden investeren in hun elektrische en autonome programma’s. Zonder Tesla en zonder de Model S zou dat nooit gebeurd zijn. Dan hadden ze lekker voortgekabbeld en hadden we nu nog steeds geen volwaardige elektrisch alternatieven gehad.

    Je kunt zeggen van Musk wat je wil, het is idd een rare mafklapper en hij zal absoluut nooit rijk worden van Tesla. Maar dat wil hij ook niet. Hij wilde de grote jongens wakker schudden en dat is hem gelukt, en niet zo’n beetje ook.

    (Disclaimer (want dat schijn je nodig te hebben als je een mening hebt over Tesla); nee ik heb geen Tesla, nee ik heb geen elektrische auto, nee ik heb zelfs geen aandelen, ik vind het niet zo’n interessant aanbod aan auto’s dat ze bieden. Maar als hij het voor elkaar krijgt dat ik dalijk een betaalbare elektrische auto van het merk van mijn keuze kan kopen/leasen met een redelijke actieradius, dan ben ik hem enorm dankbaar)

    Login om te reageren
  6. autospotterkerkrade zegt

    12 augustus 2018 om 19:42

    Ik zij toch dat Elon ons allemaal dood wil

    Login om te reageren
    • frank2b zegt

      12 augustus 2018 om 19:51

      @autospotterkerkrade: … zei ….

      Login om te reageren
      • frank2b zegt

        12 augustus 2018 om 19:51

        @frank2b: of zo iets …

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North