
Een betaalbare occasion is niet meer zo betaalbaar als voorheen.
We weten allemaal dat nieuwe auto’s stervensduur zijn geworden. Gelukkig zijn er genoeg occasions die wel voor een schappelijke prijs op de kop te tikken zijn. Of toch niet? Momenteel is de tweedehands markt niet meer wat het was, want ook occasions zijn duurder geworden.
Tweedehands auto’s waren vorig jaar enorm in trek. In 2020 werden er in ons land maar liefst 2.025.309 occasions verkocht. Het was voor het eerst dat dit aantal door de 2 miljoen ging en daarmee was 2020 een recordjaar. Er is dus heel veel vraag naar occasions. Te veel.
Dit is dus meteen een van de redenen dat auto’s duurder zijn geworden, zo vertelt Tom Corduwener van van waardetaxatiebureau Xray op de National Autoshow. Er is gewoon teveel vraag. Daarnaast is er echter ook een probleem aan de aanbod-kant.
Vorig jaar waren de fabrieken namelijk enige tijd dicht vanwege corona. Dit jaar gaat het ook niet heel lekker met de productie. Dit heeft weer een andere reden: het nijpende chiptekort. Dit zorgt er ook voor dat er minder nieuwe auto’s verkocht worden. En daarmee worden er weer minder auto’s ingeruild.
Het probleem speelt vooral in in het A-, B- en C-segment, vertelt Tom. Dat zijn namelijk de auto’s waar enorm veel vraag naar gekomen is. In de hogere segmenten speelt dit probleem veel minder.
De andere, positieve kant van de medaille is natuurlijk dat je ook meer krijgt voor je occasion als die je de deur uit doet. Als je van de ene hatchback naar de andere gaat zal het onder de streep dus niet zoveel uitmaken. Het zijn vooral de mensen die eerst met het OV reisden en nu toch maar een auto aanschaffen die de klos zijn. En uiteraard de mensen die een auto in moeten ruilen die toevallig niet duurder is geworden.
Het hele interview met Tom Corduwener is te beluisteren in de laatste aflevering van de BNR Nationale Autoshow. Verder vertelt Hans Musters van AutoTech Alliantie wat er gedaan moet worden om automonteurs beter klaar te stomen voor alle nieuwe technologie en vertelt Chris Visser over zijn bedrijf dat gespecialiseerd is in Datsun 240Z’s.
Foto: Volkswagen Polo met flinke jetsers, gespot door @groninger
Dat komt omdat de brandstof in de tank duurder is geworden.
“Verder vertelt Hans Musters van AutoTech Alliantie wat er gedaan moet worden om automonteurs beter klaar te stomen voor alle nieuwe technologie en vertelt Chris Visser over zijn bedrijf dat gespecialiseerd is in Datsun 240Z’s.” het mooiste contradictio in terminis dat je vandaag zal lezen.
Die auto op de headerfoto… ik kom van het lachen straks niet meer in slaap. Het is in ieder geval origineel en uitgesproken, dat wel. Maar jeetje.
O ja. Auto’s in de lagere segementen zijn gebruikt eigenlijk altijd relatief duurder geweest dan grotere. Beetje non-nieuws in die zin. Wat ik me dan wel afvraag: geldt dat ook voor de treurdieseltjes die in deze segementen veel verkocht zijn, of zijn die nu ook aan de straatstenen niet meer te slijten?
@vaakbenjetebang: gaan ze gebruiken voor de Deltawerken 3
Kleine auto berijders heb ik nooit begrepen.. Kleine auto’s wekken de suggestie dat autorijden in de basis betaalbaar kan zijn terwijl het dat niet is. Het verschil tussen de prijs van een compacte auto en een middenklasser is tweedehands verwaarloosbaar en het verschil in running costs tientjeswerk op jaarbasis. Laat de één je op jaarbasis 3000,- kosten en de ander 3300,-. Je geeft met die 3k al een smak geld uit, maakt die extra 300,- dan nog echt zoveel uit als je daarvoor niet in een onveilig klein stuiterend hondenhok hoeft te rijden..?
Mijn vriendin haar JCW roadster kan ondanks dat een recente en kleine wagen is mij als oldtimer liefhebber een grote smile geven, als je geen ruimte nodig hebt snap ik het wel.
Nou als je onderhoud achterwege laat en af en toe een duurdere APK reparatie op de koop toe neemt kan je toch echt wel prima onder de 200 euro per maand een kleine auto rijden, gaat met een Golf of iets groters toch al snel niet meer lukken alleen al vanwege wegenbelasting en verzekering.
@variomatic: een middenklasser een paar tientjes op jaar basis verschil? Hoe kom je daarbij?
Alleen al de wegenbelasting en verzekering zullen een paar tientjes per maand verschil zijn. Praat dan niet eens over het onderhoud. Grotere banden, remmen en meer elektronica wat kapot kan gaan. Verbruik is al een paar tientjes per maand hoger.
Je kan met gemak €100 per maand duurder uit zijn. Dan praat ik over iemand die 10 schade vrije jaren heeft. Beginnend jonge bestuurder zal er zo €50 per maand verzekering bij komen.
@variomatic: onzin. A segment is 20 euro de maand wegenbelasting, c segment 50. Dat is al 360 in het jaar. En ze zijn zuinig met een simpele mpi motor, welke erg uitontwikkeld en betrouwbaar zijn, plus goedkoop mocht er wat kapot gaan. Die downsize turbo torretjes kan en gaat zo veel aan kapot.
@Variomatic,
misschien wil ik wel geen grote auto rijden.
Die mensen heb je ook en heeft niets met kosten te maken.
In Nederland zijn alle auto’s krankzinnig duur, zowel nieuw als gebruikt. We zijn alleen een belastingparadijs voor de grote bedrijven, de gewone bevolking mag bloeden voor de fouten in Den Haag
@rike: het klopt dat we een belastingparadijs zijn voor bedrijven. Dat is gewoon VVD beleid: bedrijven lage belastingen, burgers hoge belasting. En daar kiest het volk al dat niet bewust al jaren voor. Maar autorijden moet in een klein en dichtbevolkt land als Nederland ook gewoon duur zijn, meer auto’s past gewoon niet dus moet het ontmoedigd worden. Niet leuk maar onvermijdelijk.
Ik hoopte de foto na deze te hebben gepost op AB en m direct te hebben verwijderd nooit meer te zien. Maar helaas…
Ik zag onlangs een Ford Focus, je weet wel, zo eentje met een Volvo 5 cilinder motor en in metallic oranje, prijskaartje 20k, serieus geld dus, maar wel een schitterend exemplaar. Iets zegt in mij dat dit een liefhebbers auto is (wordt).