• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Tesla vrachtwagen brandt volledig uit

Auteur: michaelras, gepost 20 augustus 2024 om 08:55 – 32 Reacties

Een Tesla vrachtwagen heeft veel accu’s aan boord, een brand is dus snel ernstig

In de Verenigde Staten ging gisteren een snelweg (Interstate 80) dicht vanwege een fikse brand met een Tesla vrachtwagen. De vrachtwagen brandde volledig uit. Het is nog onbekend of de accu’s van de vrachtwagen zelf ontbrand zijn of dat de vrachtwagen gecrasht is en dat de accu’s vervolgens in brand zijn gevolgen. Maar het resultaat was hoe dan ook een uren durende accubrand in wat voorheen een Tesla Semi was.

Als het door een crash zou zijn dan is dit volgens verschillende Amerikaanse media de eerste gerapporteerde crash van een Tesla Semi. Over de toestand van de chauffeur is nog niets bekend tot op heden.

Ja, wat moet je doen als politieman wanneer er een Tesla Semi in de fik staat? Voor de TV camera’s komt dan ook maar het eerlijke antwoord dat ze er even het handboek bij moesten pakken. Het publiek op ruim 800 meter afstand houden van een brand met een elektrische vrachtwagen is dan het devies. Niet zo heel vreemd ook want veel accu’s geeft een flinke fik. En de Semi heeft veel batterijen aan boord. Circa 900 kWh, dus laten we zeggen circa 10 normale Tesla’s aan batterij die tegelijk branden. Dat wil je inderdaad niet inademen.

Wellicht ben je vergeten hoe een Tesla Semi er uitziet, zie hieronder. De indrukwekkende truck van Tesla zou volgens Tesla zelf minder dan 125 kWh per 100km verbruiken en daarmee een actieradius van 700-800km moeten halen.

Overigens was de snelweg pas 16 uur na het ongeluk weer open, dus het uit laten branden van de Semi heeft lang geduurd. En vanwege de giftige dampen die vrijkwamen is dus het verkeer uren omgeleid.

Zoals gezegd, over de toestand van de chauffeur is tot op heden nog niets bekend.

Elektrische auto’s en brand, het blijft een hot topic.

via: insideevs en KCRA3

Ook interessant!

  • Video: Geparkeerde Tesla gesandwiched
  • Tesla Semi verpulvert concurrentie op het gebied van echte actieradius
    Tesla Semi verpulvert concurrentie qua actieradius
  • Video: Ruzie om rijbaan eindigt in Tesla-crash
  • Video: Tesla Model X volgt supercars en crasht

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

brandweer, crash, semi, Tesla, verenigde-staten

Vorig bericht: « Vernieuwde Audi RS3: wel duurder niet meer vermogen
Volgend bericht: Let op voor laadpaal kleefboetes in NL! »

Lees Interacties

Reacties

  1. audirs3 zegt

    20 augustus 2024 om 09:38

    Welkom weer op anti-EV-blog… Niet heel anders dan een ICE vrachtwagen die ze gecontroleerd laten uitbranden toch? Misschien duurde het ietsje langer, soit.

    Login om te reageren
    • roadster zegt

      20 augustus 2024 om 11:54

      Er is vast wel een blog voor EV’s te vinden, waar je je meer op je gemak voelt. Google is your friend. Ik zou dan wel een andere nick verzinnen. Een Audi rs 3 is namelijk geen EV.

      Login om te reageren
      • b00st zegt

        20 augustus 2024 om 12:25

        Je kàn ook anti niets zijn. Dus pro ICE én pro EV. Gek he?

        Login om te reageren
        • Gele Koplamp zegt

          20 augustus 2024 om 13:07

          Nee, zo werkt polarisatie niet hè. Nuance is zo jaren ‘90

          Login om te reageren
      • audirs3 zegt

        20 augustus 2024 om 14:22

        @roadster Volgens mij is dit gewoon “auto” blog. Ik ben niet op zoek naar een ICE blog of EV blog…

        Login om te reageren
        • roadster zegt

          20 augustus 2024 om 20:51

          Aangezien je m.b.t. EV’s alleen hosanna verhalen kunt verdragen, is een blog door EVangelisten beter voor je bloeddruk.

          Login om te reageren
    • vetnek zegt

      20 augustus 2024 om 13:48

      Ze zoeken nog een redacteur voor 12 tot max. 40u per week!
      Je hebt nog tot 8 september om te reageren.

      Login om te reageren
    • THSD zegt

      20 augustus 2024 om 13:57

      En wie staat er weer bovenaan en voelt zich aangevallen?
      Enne het staat er al bij maar ze zoeken nog iemand bij de redactie 😉

      Login om te reageren
    • cloverleaf zegt

      20 augustus 2024 om 19:02

      Dit is compleet anders. Een accubrand is niet te blussen. Zoek maar ff op thermal runaway. Een ICE is heel makkelijk te blussen.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        21 augustus 2024 om 07:16

        Een auto met verbrandingsmotor (een ICE is een trein) brandt sneller en compleet uit. Bij een EV hangt er vanaf waar de brand begonnen is. Is het door een sigaret die op de bekleding gevallen is dan hoeft de accu helemaal geen probleem te hebben. Is het door een beschadigde accu dan kan er thermal runaway optreden en kan een gebluste accu opnieuw ontbranden daarom het wrak onder dompelen.

        Login om te reageren
      • fanboy zegt

        21 augustus 2024 om 11:32

        @cloverleaf: Nou, niet alle lithium accu’s hebben thermal runway. Er zijn al EVs beschikbaar die dat niet hebben, rijden al rond.
        Dat zijn de veiligste auto’s die er zijn, zelfs al komt de brand oorzaak van extern.
        Meeste is nog wel van NMC lithium, en dat brand wel door ja. Echter over 5 of 10 jaar staat dat amper nog in de showroom.

        Login om te reageren
    • michaelras zegt

      21 augustus 2024 om 09:17

      we rapporteren er precies hetzelfde over als buitenlandse gekende pro-EV blogs. Dus sorry dat niet al het nieuws leuk is. En kijk aan, we hebben vandaag ook gewoon weer een Benzineauto crash…

      Wat natuurlijk opmerkelijk is aan dit verhaal dat er 900kwh in de fik stond. Over een opmerkelijke tankwagen brand zouden we ook schrijven wanneer die op ons pad kwam.

      Login om te reageren
  2. jippie zegt

    20 augustus 2024 om 09:48

    Dus wel anders dan een brand bij een normale vrachtauto. Maar wat doe je eigenlijk op dit ‘anti-EV-blog’?

    Login om te reageren
    • audirs3 zegt

      20 augustus 2024 om 14:27

      @jippie Ja dat vraag ik me ook steeds meer af… Wouter doet nog wel vaak leuke EV reviews, maar paar van de andere bloggers zijn zo anti-EV, elk klein nieuwsberichtje dat de EV in kwaad daglicht kan stellen maar oppakken.
      En vallen overigens jaarlijks ook doden in de olie en gas industrie, alleen al vorig jaar in de VS zo’n 500. Ook is er wel eens een explosie op een tank station. Maar ja, dat is kennelijk niet het blog waardig.

      Login om te reageren
      • RubenPriest zegt

        20 augustus 2024 om 14:48

        Mhaw, beetje selectieve verontwaardiging dit. We hebben meerdere EV’s in de Autoblog Garage, waarvan eentje zelfs privé gekocht. Daarnaast heb ik bijvoorbeeld voor een vakantie van 2 weken een elektrische auto gehuurd (ja van mijn eigen geld) én een verhaaltje over getikt: https://www.autoblog.nl/nieuws/5-000-km-ev-roadtrip-relaxed-of-irritant-3579059. Terwijl ik soms ook kritisch ben op EV’s. Kortom, de anti-EV kaart trekken is sterk overdreven.

        Login om te reageren
        • THSD zegt

          20 augustus 2024 om 15:12

          Joh degenen die destijds het hardst riepen dat de accu’s van een prius vervuilender waren dan de hele productie van een hummer, juist die hemelen ev helemaal op en hoor je niks meer over het “vervuilende” ervan.

          Login om te reageren
          • fanboy zegt

            21 augustus 2024 om 14:35

            @THSD: haha dat is echt niet dezelfde groep mensen

            Login om te reageren
        • mc96 zegt

          20 augustus 2024 om 15:38

          Precies. Het leuke van Autoblog is trouwens de variatie. Soms echt nieuws, soms grappige stukjes en soms ook van die stukjes waarvan je je gelijk al verheugt op de comments. En als het dan toevallig over je favoriete automerk (BMW) of aandrijfwijze gaat moet je er ook om kunnen lachen 😀.

          Login om te reageren
      • Diesel Rocks zegt

        20 augustus 2024 om 15:10

        EV is en hype en ligt onder het vergrootglas. Er zijn bijzondere risico’s en andere issues bij EV’s. Ik zie niet in waarom daar geen nieuws over geplaatst mag worden.

        Login om te reageren
  3. Itso zegt

    20 augustus 2024 om 11:05

    “En vanwege de giftige dampen die vrijkwamen is dus het verkeer.”

    Los van het feit dat dit geen zin is.
    Elke damp die vrij komt bij gelijk welke brand is giftig en die van een ICE-brand is niet per se gezonder. Er is voor een brandweerman geen verschil in veiligheidsuitrusting tussen het blussen van een ICE en een EV.

    https://lashfire.eu/media/2022/09/2022-08_Facts_and_Myths.pdf

    Login om te reageren
  4. aerohead zegt

    20 augustus 2024 om 11:14

    Vraag mij nou wel af of zo’n accubrand met solid state accu’s niet meer voor kan komen ?

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      21 augustus 2024 om 11:34

      @aerohead: Of gewoon een brand met lithium LFP accu’s, die branden niet zo. Zit nu al in Tesla/MG/Volvo
      Dit is nog het meest voorkomende NMC

      Login om te reageren
  5. vetnek zegt

    20 augustus 2024 om 13:43

    Is dit nou wel of niet een semi grote brand?

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      21 augustus 2024 om 11:34

      @vetnek: het brandde in ieder geval even autonoom door.

      Login om te reageren
  6. tortuga zegt

    20 augustus 2024 om 14:56

    Het verschil tussen een ICE en EV brand is niet erg veel. Maar om een EV te doven is het moeilijker omdat de accu´s niet simpel te doven zijn met beetje water. Daarom dat gecontroleerd uit branden beste keuze is. Een ICE kan sneller gedoofd worden maar valt er ook niets meer mee aan te vangen achteraf.

    Login om te reageren
    • Diesel Rocks zegt

      20 augustus 2024 om 15:09

      Kijk eens op youtube naar batterij branden. Een EV brand is niet te controleren, dat is een ongecontroleerde vulkaan uitbarsting. Wat een milieuramp trouwens, zo’n Tesla truck brand.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        21 augustus 2024 om 07:11

        Voor nog meer spektakel kijk eens naar autobranden van een benzine auto. Omdat de tank explosieve brandstof bevat en maar van plastic is gaat dat allemaal nog iets sneller en oncontroleerbaarder.

        Login om te reageren
      • fanboy zegt

        21 augustus 2024 om 11:35

        @Diesel Rocks: Er is wel veel meer tijd om weg te komen dan bij benzine branden.
        En er zijn gewoon EVs die niet zo erg branden. Die zijn veiliger dan welke auto dan ook, brandstof of niet.

        Login om te reageren
  7. anthwan zegt

    20 augustus 2024 om 18:05

    Ben altijd wel benieuwd waarom dat ding vlam heeft gevat.
    Jah waarschijnlijk de accu, maar waarom.
    Het is daar nu geen 40+ graden en hij zo tezien ook niet door death valley.
    Hoeveel van die dingen rijden er rond 10 100?

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      21 augustus 2024 om 07:09

      Lijkt me voor de hand liggen. Voertuig crash daardoor accu beschadigd, kortsluiting, vlamboog.

      Login om te reageren
  8. zjos zegt

    20 augustus 2024 om 19:06

    EV branden zijn onbeheersbaar. Dat betekent ook dat als je die niet kan blussen en alleen (ahum) beheerst kan laten uitbranden zoals dat zo mooi verwoord wordt dat je je moet afvragen of je dergelijke accubakken niet alleen de toegang moet ontzeggen in parkeergarages, maar zeker ook in veerboten en tunnels.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      21 augustus 2024 om 07:08

      Bla, bla, bla. EV branden zijn het vrijwel hetzelfde als branden met een verbrandingsmotorvoertuig met het verschil dat ze iets langzamer branden want geen explosieve brandstof in een plastic tank onder de achterbank en dat als er brand in het accu pakket is deze opnieuw kan oplaaien na het blussen. Je moet een EV wrak dus na het blussen snel afvoeren en als de accu beschadigd is, gaan onder dompelen.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North