Lekker snel laden, dat willen we allemaal. Tesla’s allereerste V4 Superchargers zijn nu gespot in Nederland.
Het kan niet snel genoeg gaan. En dan hebben we het over het opladen van elektrische auto’s, want daar is nog wel wat winst te behalen. Het kan namelijk tergend lang duren -zeker in vergelijking met brandstofauto’s- om je auto weer vol te hebben. Daarom werken veel bedrijven aan sneller opladen, waaronder natuurlijk Tesla.
Tesla’s V4 Superchargers in Nederland
Afgelopen zomer kwamen de eerste geruchten binnen over de nieuwe Superchargers van het Amerikaanse bedrijf. We zagen wat plaatjes voorbijkomen en verschillende experts werden warm van de mogelijke specificaties. De nieuwe laadpalen zouden groter en sneller worden. Het lijkt erop dat Tesla nu de laadpalen aan het uitrollen is. Opmerkelijk genoeg kun je de eerste Europese V4’s vinden in ons landje. Namelijk in Harderwijk of all places.
Tesla had dit al een soort van aangekondigd. Tijdens de Tesla Investor Day kwam het bedrijf met de mededeling dat het officieel de eerste V4 Superchargers in Europa aan het installeren was. En daar was geen woord aan gelogen, want dit zijn ze dus.
Laadpalen
Het lijkt erop dat de eerste V4 Superchargers een 1.000 volt-architectuur ondersteunen met 350 kW laadsnelheid, de huidige V3 doet maximaal 250kW. Sneller dus, maar ook met langere kabels die tevens andere automerken ondersteunen (niet elke elektrische auto heeft een laadpoort op dezelfde plek als bij een Tesla, dus zijn er soms langere kabels nodig) en grotere opslag om het extra vermogen te kunnen huisvesten.
Waarom in ons kleine landje als een van de eerste deze landpalen installeren? Nou, dat is best logisch. In Europa heeft het bedrijf al ervaring met het niet-Tesla-laadprogramma. Dit is een paar jaar geleden gelanceerd en daarom hebben ze hiermee al wat ervaring opgedaan. Je kunt dus ook auto’s opladen van andere automerken dan Tesla.
Grotere parkeerplaatsen
Verder valt op dat de parkeerplaatsen groter zijn in vergelijking met de V3 Superchargers. Dat maakt het parkeren makkelijker en komt de laadkabel minder dicht in de buurt van de auto naast je. Daarnaast zijn de palen echt grote units, namelijk 1,9 meter hoog!
Naar alle waarschijnlijkheid worden de palen ergens in het tweede kwartaal van dit jaar in gebruik genomen.
mashell zegt
Nog steeds onhandig betalen via een Tesla app of hebben deze nieuwe (zelfde specificaties als die van iOnity) gewoon aan paslezer aan boord?
Paul58 zegt
Lekker halfleeg glas bij jou. Het is toch super dat dit kan. Geen enkel pasje (bank of laadpas) nodig om te laden.
Daarbij is dit natuurlijk hartstikke logisch. Het lijkt mij dat Tesla er ook wat aan over wil houden wanneer niet-tesla rijders gebruik willen maken het laadnetwerk.Nu moeten ze allemaal een Tesla account aanmaken. En als dat niet prettig is dan is laden bij iOnity ook prima toch;)
mashell zegt
Dat is een beetje een “Oh alles wat Tesla doet is geweldig en verder denken we niet na” reactie. Wat Tesla er aan overhoudt als ik bij Tesla zou laden zijn euro’s en dat is genoeg, daar hoeven niet ook privé gegevens bij. Maar mijn grootste bezwaar is dat ik bij iOnity, Shell, Fastned overal kan laden met mijn laadpas, pasje voorhouden en daarmee is het klaar. Als ik bij Tesla zou laden moet ik daarna weer bij mijn werkgever declareren, dat is gewoon gedoe. Voor mij een reden om het laadnetwerk van Tesla te mijden. Nu Tesla nieuwe palen plaatst die meer geschikt zijn voor andere wagens is dat het perfecte moment om ook dat te verbeteren.
2scan zegt
Prima, meer plek voor mij ;-)
TheMaster zegt
Voor 95% van de gebruikers is het ultiem gemak. Geen pasjes/codes of wat dan ook, letterlijk plug and play (en ook binnen 3 seconde). Verder werkt het laden echt altijd, ook blijft een kabel nooit vast zitten. Ook is de uptime van een Tesla Supercharger ook vele male beter dan een ionity/recharge/fastned of welke paal dan ook.
Waar haalt Autoblog de claim vandaan van 350 kW? De chargers kunnen max 500v met 631amp leveren, dat is max 315 kW, maar lijkt me dat je hier altijd 10% onder wilt zitten. Maar de auto’s zitten op 420 volt zoiets, en daarom zit je op de piek van 250 kW bij Tesla’s.
Verder is ook de paal niet 1,9 meter hoog, maar 6,45feet, dus 2,0 meter hoog.
Hier zie je een betere afbeelding doe dit eruit gaat zien met “langere kabels”; https://twitter.com/MarcoRPTesla/status/1582718694504812544/photo/1
Het mooie is alleen nog steeds hoe snel de uitbreiding gaat wereldwijd. Zeker door het prefab bouwen van de palen, staat dit er echt binnen enkele dagen. Ook de binnenkant van zo’n paal is véél minder complex dan andere palen, zie b.v.; https://preview.redd.it/05nqwovozf9a1.png?width=960&crop=smart&auto=webp&v=enabled&s=a858de1535267afac8810925a5846f3b251d8bf7
vbarchetta zegt
Dat is toch juist super handig?. Betaling gaat automatisch via creditcard, je hoeft dus niet elke keer via je app in te loggen om een betaling te doen… Gewoon stekker erin, loskoppelen als je klaar bent en verder rijden. Ideaal, en geen gehannes met extra pasjes…
ookopautoblog zegt
Super zeg, mooie plek ook! Fijn dat het netwerk van Tesla beter en beter wordt. Zo relaxed dat het laad-netwerk van Tesla altijd werkt. Hopelijk krijgt Noord-Nederland ook snel een betere dekking.
laurens86 zegt
Dat laatste hoop ik ook!
arta zegt
Er stonden onder de initiële berichten ook wat kritische berichten. Het lijkt namelijk “gewoon” een v3 te zijn volgens type plaatjes.
Cybertruck gaat op 1000v draaien volgens mij en dan is een nieuwe lader handig.
Voor nu gok ik op een V3 versie in NL en in USA een eerste V4 nabij lancering van de cybertruck.
erce zegt
Ik ben absoluut geen Tesla-fanboy, maar laadpunten doen ze bij Tesla toch wel erg goed. Net terug van op en neer naar Kaprun met mijn BMW iX3 en zowel op de heen- als op de terugweg geladen bij het laadpunt in Hilden, Duitsland. 12 fastned chargers, maar ook iets van 40 Tesla chargers. Geen wachtrijen daar (overigens ook niet voor Fastned). Op andere plekken was het redelijk drama (maar via ABPR snel even 10 km het binnenland in voor een andere 300kw lader).