• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Tesla’s uit Texas mogen niet worden verkocht aan Texanen

Auteur: jaapiyo, gepost 30 mei 2021 om 18:03 – 12 Reacties

Tesla Texas

Tesla gaat de zaken groots opzetten in Texas. Maar in Texas gebouwde Tesla’s mogen straks niet direct verkocht worden aan Texanen…

Als Nederlandse autoliefhebbers kijken we wel eens met jaloezie naar onze Amerikaanse evenknieën. Aan de andere kant van de plas doen ze (nog) niet moeilijk over CO2-tax. Iedereen heeft er het door god gegeven recht om een Vee Eight Motor onder de kap te hebben. Een BMW M3 kost er net zoveel als wij moeten betalen voor een BMW 330i met een paar leuke opties. En als je kijkt voor hoe weinig pegels je er zo’n gave Challenger kan kopen, ga je helemaal huilend in foetushouding op bed liggen.

Vrije markt

Maar als je denkt dat Amerika dan echt een vrij land is met grenzeloze mogelijkheden zonder roverheid, dan heb je het mis. Nota bene in Texas hebben ze bijvoorbeeld een hele gekke regel die Tesla nu parten kan spelen. Net als een aantal andere States, verbiedt Texas namelijk de verkoop van auto’s van fabriek direct aan klant. Ooit is die regel bedacht om grote dealerbedrijven te beschermen tegen de fabrikanten, die hun auto’s goedkoper zouden kunnen aanbieden aan klanten. Keihard ingrijpen in de vrije markt dus.

Ommelandse reis

Door deze regel ontstaat nu de gekke situatie dat als Tesla Cybertrucks gaat bouwen in Austin, deze niet direct aan Texanen verkocht mogen worden. Hierdoor zouden die in veel gevallen eerst uit Texas vervoerd moeten worden voor het nodige papierwerk. Daarna kan zo’n unit pas weer aan een Texaanse klant geleverd kunnen worden. The Verge dagdroomt zelfs over een Tesla medewerker die aan de productielijn staat, zijn eigen auto bouwt en die vervolgens pas weer in de armen kan sluiten na een ommelandse reis naar een andere Staat.

Afgang

Voor zowel Tesla als Texas is het een beetje een afgang. Er was wetgeving in de maak om dit probleem op te lossen voor de autofabrikant. Die heeft het echter niet op tijd gehaald en kennelijk komt de volgende kans nu pas in 2023. Voor Tesla is het een hard gelag omdat eindbaas Elon Musk hard afgaf op California vanwege verstikkende wetgeving rondom COVID-19. Uiteindelijk zal er vast wel een mouw aan de kwestie gepast worden, maar voor nu heeft Tesla er dus weer een probleempje bij.

Ook interessant!

  • Elon Musk trekt extra aandacht met rijdende Tesla Cybertruck
  • Chiptekort geen Tesla Cybertruck
    Elon Musk: Chiptekort is grootste probleem voor Tesla
  • Musk Volkswagen
    Elon Musk: Volkswagen zal slagen!
  • Tesla heeft een topkwartaal achter de rug
    Tesla heeft een topkwartaal achter de rug

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

dealers, Elon Musk, overheid, Tesla, verenigde-staten

Vorig bericht: « Red Bull wil vijftig medewerkers van Mercedes stelen
Volgend bericht: Column: veiligheid maakt geen bal meer uit »

Lees Interacties

Reacties

  1. lars zegt

    30 mei 2021 om 18:38

    Wat een onzin zeg. (die wet)

    Login om te reageren
  2. koeberg zegt

    30 mei 2021 om 18:59

    > Als Nederlandse autoliefhebbers kijken we wel eens met jaloezie naar onze Amerikaanse evenknieën.
    Mwah. Er komt weinig interessants uit de VS op autogebied.

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      30 mei 2021 om 20:29

      @koeberg: des te meer interessant spul te koop wat hier of niet te krijgen is, of de hoofdprijs kost…

      Login om te reageren
    • petroldrinker zegt

      31 mei 2021 om 09:31

      @koeberg: nou, ik vind dat juist veel amerikanen leukere autos maken dan de europeanen, puur dankzij het deit dat ze meer nog met fatsoenlijke motoren leveren ipv duracell shit van eu dankzij dat stomme EU met al hun regeltjes

      Login om te reageren
  3. MarcoM zegt

    30 mei 2021 om 19:44

    Ik denk dat ze een sms’je moeten sturen SMS “tex” aan.

    Login om te reageren
  4. pomoek zegt

    30 mei 2021 om 20:16

    Beetje gek, maar niet iets waarvan mijn hersenpannetje open splijt. Er gebeurt veel gekkers in de VS.

    Login om te reageren
  5. vacano zegt

    30 mei 2021 om 21:15

    Als die Tesla’s via een dealer geleverd worden is er geen probleem. Alleen rechtstreeks vanuit de fabriek naar de klant leveren of ophalen in de fabriek is niet toegestaan, zelfs niet voor Tesla personeel.

    Login om te reageren
  6. cthijs zegt

    30 mei 2021 om 21:29

    Wel vreemd dat zo,n gedrocht met die scherpe hoeken op de weg mag

    Login om te reageren
  7. mashell zegt

    31 mei 2021 om 07:13

    En de oplossing is de “wet aanpassen”? Wat de copulatie? Een democratisch tot stand gekomen wet aanpassen om een bedrijf te plezieren? Het moet niet gekker worden. Tesla zou dit gewoon kunnen oplossen door een dealerbedrijf te openen. Dat beidt meteen de mogelijkheid de klant ook service te verlenen. Dat zou goed voor de klant zijn maar omdat het grootkapitaal een de touwtjes trekt wordt de wet aangepast…

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      31 mei 2021 om 09:55

      @mashell: deze wet is tot stand gekomen om bedrijven te plezieren. Bij een aanpassing zou juist de consument er van profiteren omdat ze niet afhankelijk zijn de sterke lobby van de dealers.

      Een eigen dealer starten is zinloos aangezien die onafhankelijk moet zijn, anders is de wetgeving kansloos. Het is maar de vraag of de huidige dealers hierop gaan inspelen met het risico om in 2023 via de wet weer overbodig te worden.

      Overigens zie je in California ook al alternatieven op komen voor het onderhoud van Tesla’s. Met name buiten de garantie kan dat zeker lonen. In Amsterdam zit er trouwens ook al minimaal één gespecialiseerd in Tesla’s.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        31 mei 2021 om 10:30

        Het is juist Tesla die de noodzaak van zo’n wet bewijst. Het service niveau en de onderdelenvoorziening van een Tesla service centrum zijn dramatisch in vergelijk met wat een gewone dealer levert. Ze moeten dus niet de wet aanpassen, Tesla moet aanpassen.

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          31 mei 2021 om 14:03

          @mashell: als het echt zo erg is dat is daar geen wet voor nodig maar kan het via marktwerking.. Nu heeft de consument geen keuze en zijn de dupe. Dat dealers geen fan zijn van elektrische rijden omdat het hun geld kost is al lang breed bekend.

          Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North