
Meer dan een praktische M4? We zoeken het voor je uit.
Een artikel in 2021 over een M3 waarbij we het niet hebben over de neus van de nieuwste generatie. Het kan! Want we hebben hier te maken met een M3 van de F80 generatie. Het design van die generatie kunnen we zeker nog enigszins ingetogen noemen al laten de wielkasten wel doorschemeren dat er onderhuids echt potentieel aanwezig is.
Twin-turbo-zes-in-lijn
Onder de motorkap heeft deze BMW M3 Competition namelijk 450 pk, (19 pk meer dan een reguliere M3, want COMPETITION!). Wat dit dan op papier brengt? Een 0 naar 100 km/u tijd van 4 seconden en een begrensde topsnelheid van 250 km/u. Ho wacht, niet bij deze auto want wanneer de M3 uitgerust is met het M Driver’s Package (zoals deze) wordt de topsnelheid verhoogd naar 280 km/u. Daarmee sta je toch net een paar minuten eerder op die Oostenrijkse of Zwitserse bergpas!

Het Competition Package brengt niet alleen meer vermogen, maar ook een aangepast onderstel. Veren, dempers en stabilisatorstangen kregen een upgrade. De M3 met Competition Package rijdt dus nog een stuk sportiever.
Vaak is een nieuwe generatie zwaarder dan de vorige, maar niet de M3 F80. Deze was juist lichter dan zijn voorganger. Terwijl de auto wel een stukje groter is. Gewicht werd onder andere bespaard door het carbon dak. Ook gunstig voor het zwaartepunt.

Tijdens zijn levensduur werd de M3 F80 reeks in 2015 voorzien van vernieuwde koplampen en in 2017 van vernieuwde LED-achterlichten. Het exemplaar uit de video heeft dus beide, want die rolde in 2017 van de band.
Kijk de video om te zien of Wouter overweegt om zijn 996 en 5 serie in te ruilen op een F80 M3.
De BMW M3 F80 Competition veiling staat nu live op The Collectables.
The Collectables is partner van Autoblog. The Collectables is een veilingsite voor auto’s die je niet nodig hebt, maar die je wel hebberig maken. Hieronder een selectie uit de actuele veilingen.

Wat een heerlijke wagen. dit komt (voor mij) toch wel erg dicht bij perfectie.
Op het geluid na. Daarom is een Equal Lenght Exhaust wel op zijn plaats!
Ja mee eens! Graag wel met de optie om de kleppen te sluiten wanneer je bij de klant komt voorrijden en ze weer open te zetten als je ff lekker wil kunnen blèren.
Dit is nu typisch zo’n auto die mij nieuw niet zoveel deed, maar nu hij een poosje uit productie is ga ik hem steeds meer waarderen. De M3 ook meer dan de M4. Een brandweerrode lijkt mij wel wat.
Stukken beter dan de nieuwe hazentand versie
Ze rijden echt fantastisch. Daar word je wel hebberig van. Zo hebberig dat ik mezelf er al best een aantal keren op heb betrapt dat ik echt aan het kijken was of ik er niet eens een moest kopen, maar iets houdt me toch tegen; op de een of andere manier zou ik het een moeilijke auto vinden om mezelf in te zien rijden, zogezegd. Toch sluit ik niet geheel uit dat ik daar een keer in een vlaag van verstandsverbijstering overheen stap en zo’n ding koop, hoogstwaarschijnlijk in Yas Marina-blauw. Gelukkig zie ik die niet zo vaak te koop staan… dat beperkt het risico.
Een mooie kleur doet deze auto goed idd. Mijn vorige BMW was Estoril Blau, ziet er gewoon erg lekker uit en ik kreeg er altijd complimenten over.
@vaakbenjetebang: Vaak ben je te bang!
Bedenk van tevoren goed wat je met de oto wil. Als daar regelmatig circuitgebruik bij zit, geen gewone kopen, dan is een Competition (of nog heftiger) een must ! Ik gebruik de mijne als GT, dan volstaat het onderstel van een gewone.
@amghans: Op het circuit is een standaard M3 F80 inderdaad een wat zompig ding, dat heb ik al eens ervaren. Als (grote als) ik hem zou kopen, zou het de vervanger van mijn 350Z zijn. Vlotte daily, met een keer een lekker rondje Eifel in de mix. Voor circuitdagen heb ik een (veel langzamer, beter bij mijn niet overmatige talent passend) Alfaatje. Eigenlijk ligt een M2 me qua formaat beter, maar anderzijds houd ik veel meer van sedannetjes dan coupeetjes en een M2 is toch eigenlijk een M3 (of M4, zo je wilt) in een iets krappere maar amper lichtere jas. Maar ja, dan komt een Giulia Q ook in beeld, en die spreekt me dan nòg meer aan. En dan zit ik me alweer af te vragen: wat mòet ik met 500pk? En dan kom ik weer bij zinnen, maar vlak daarna denk ik weer: misschien zijn dit wel de laatste jaren dat je zoiets nog kunt rijden, koop dan! Kortom: ik ben er nog niet helemaal uit. :D
Gruwelijk dikke bak die er ook nog eens uitziet.
Stukken beter dan de huidige kwa looks alleen hoop ik dat het ook echt goed rijdt. Zelf heb ik me paar jaar laten overhalen voor een 435i en das echt een teleurstelling kwa rijgedrag mede door het adaptief m onderdstel dat veel te zacht is, Totaal niet sportief , de m’s hebben wel een ander onderstel dus het zou beter moeten zijn.
Leuke auto, helaas heb ik niets met deze generatie. E46 M3 is altijd nog de droom, en ja, deze zal vast beter rijden… Het oog wil ook wat!
vlees nog vis dit model & deze generatie
Met het bijna perfecte design van de M2, lijkt het voor mij een no-brainer om toch voor de M2 te gaan.
Mooie video, regio Wierden/Almelo zo te zien?